Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ritade linjer på bilden som är tagen rakt framifrån skylten. Den blå linjen är bakkanten på parkeringsplatserna, den var inte helt rak utan lutade en grad enligt linjalen i Snipping Tool, alltså ritade jag den gröna linjen, som markerar stolpen, en grad sned också. Det rödmarkerade fältet är där man då skulle få parkera i ruta A om det var skylten exakt som gällde.
<Uppladdad bildlänk>

Tittar man på det här sättet skulle man ju kunna säga att skylten sitter så långt till vänster den kan sitta, innan precis hela den här diskussionen skulle kunna uppstå för nästa ruta till vänster... (Ja, inte riktigt kanske, men då skulle skylten börja skära främre högra hörnet att den vänstra platsen...)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ritade linjer på bilden som är tagen rakt framifrån skylten. Den blå linjen är bakkanten på parkeringsplatserna, den var inte helt rak utan lutade en grad enligt linjalen i Snipping Tool, alltså ritade jag den gröna linjen, som markerar stolpen, en grad sned också. Det rödmarkerade fältet är där man då skulle få parkera i ruta A om det var skylten exakt som gällde.
<Uppladdad bildlänk>

Nu tänker jag inte argumentera men jag kompletterar ditt argument med en satellitbild

Och om det stämmer att skyltar räknas rakt ut även om platser är snedställda så har du rätt.

Det jag dock undrar är vad händer om skylten skär in i nästa fil? Gäller skylten även för den filen även fast pilen visar åt andra hållet...

Edit jag har tydligen ingen bra sniptool, bara crop...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu saknar vi bara en geoteknisk undersökning över området, något som tar på sig att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

”Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar.”
Saxat från Transportstyrelsen.

Det gäller alltså från där skylten sitter, även om det är 10 cm in på ruta A så spelar det ingen roll.

Den kunde varit mycket tydligare såklart…

Fast det något mer text på Transportstyrelsen än det du skrev? Att det gäller åt riktningen pekar är väl tämligen självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Tittar man på det här sättet skulle man ju kunna säga att skylten sitter så långt till vänster den kan sitta, innan precis hela den här diskussionen skulle kunna uppstå för nästa ruta till vänster... (Ja, inte riktigt kanske, men då skulle skylten börja skära främre högra hörnet att den vänstra platsen...)

Hade det varit någon diskussion om rutorna var vinkelräta? De var de nämligen fram till 2011-2012 någon gång.

Google Earth-vy är denna:

Så ja det blir knappast mer tydligt av att sätta den längre vänster ut (höger i vyn) och på så sätt potentiellt sätta den framför en ruta den inte gäller. Det finns ingen som säger att det är otydligt att sätta dessa skyltar inom en parkeringsmarkering och skulle den behöva sitta utanför får du ju ta bort hela parkeringsplatsen till höger i vyn.

Edit:

Fanns en street view från samma "vy":

Notera att detta är från innan laddstationerna installerades. Skylten tråden handlar om sitter ungefär där räcket sitter fast i väggen, men notera att det är vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det något mer text på Transportstyrelsen än det du skrev? Att det gäller åt riktningen pekar är väl tämligen självklart.

Inte mer än att regeln gäller där skylten står + tilläggsskylt som indikerar ”utsträckning” som det kallas.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade det varit någon diskussion om rutorna var vinkelräta? De var de nämligen fram till 2011-2012 någon gång.

Google Earth-vy är denna:

<Uppladdad bildlänk>

Så ja det blir knappast mer tydligt av att sätta den längre vänster ut (höger i vyn) och på så sätt potentiellt sätta den framför en ruta den inte gäller. Det finns ingen som säger att det är otydligt att sätta dessa skyltar inom en parkeringsmarkering och skulle den behöva sitta utanför får du ju ta bort hela parkeringsplatsen till höger i vyn.

Edit:

Fanns en street view från samma "vy":

<Uppladdad bildlänk>

Notera att detta är från innan laddstationerna installerades. Skylten tråden handlar om sitter ungefär där räcket sitter fast i väggen, men notera att det är vinkel.

Fast nu har du väl ändå tagit fel på vilken sida av uppfarten parkeringen är på? I din första bild så är det vinklade parkeringsplatser på den övre delen. Det är också den delen som diskuteras i tråden. Den andra bilden du visar är tagen från andra sidan av uppfarten. Den aktuella rutan är där den röda bilen står i din andra bild.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Fast nu har du väl ändå tagit fel på vilken sida av uppfarten parkeringen är på?

Nej, jag förklarar ju i texten att vyn är från andra hållet?

Permalänk
Medlem

Något slarvigt placerad skylt men finns det laddningsuttag vid "A"... nej så skylten gäller från "B".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Något slarvigt placerad skylt men finns det laddningsuttag vid "A"... nej så skylten gäller från "B".

Det ser dock ut som att det finns dubbla ladduttag på alla laddarna, dvs det finns en på A också.

Och det ser konstigt ut bara för att parkeringsplatserna är snedlagda och TS bild är tagen från änden på A. På bilder folk har tagit som visar skylten rakt ut från väggen istället så syns det enligt mig klart och tydligt att skylten gäller från A.

Permalänk

Den torde gälla ruta B och vidare. Syns inte rutorna så gäller den lite av högerdelen av ruta A och höger.
Utsträckning visar att det gäller från skylten och åt det aktuella hållet.
I och med att den är otydlig med sin udda placering så innebär det att man lätt kan bestrida eventuell felparkeringsavgift på ruta A. För att skylten skall gälla A också så skall den placeras i vänsterkant på A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

För att skylten skall gälla A också så skall den placeras i vänsterkant på A.

Finns ingen sådan regel.

Om så är fallet gäller inte detta även för nedan?

Var börjar besökandeparkeringen för AB K.Lindqvist? 42/46 eller 43/45?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen sådan regel.

Om så är fallet gäller inte detta även för nedan?

https://i.imgur.com/dpuYIOF.png

Var börjar besökandeparkeringen för AB K.Lindqvist? 42/46 eller 43/45?

Kanske 42.5/45.5 baserat på den del inlägg i tråden

Hasde jag besökt AB K Lindqvist så hade jag parkerat på någon av platserna 42, 43, 44, 45 och 46.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen sådan regel.

Om så är fallet gäller inte detta även för nedan?

https://i.imgur.com/dpuYIOF.png

Var börjar besökandeparkeringen för AB K.Lindqvist? 42/46 eller 43/45?

Då det saknas skyltningen kan man stå från plats 19 till 50 oavsett 😊
Edit
Även på plats 19 kan man se hur en p-plats skall ha sett ut med tillägsmärken som sitter fel (de skär av platsen så man inte kan ta upp ytan på rätt sida skylten.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Nu saknar vi bara en geoteknisk undersökning över området, något som tar på sig att göra det?

Fixar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ingen sådan regel.

Om så är fallet gäller inte detta även för nedan?

https://i.imgur.com/dpuYIOF.png

Var börjar besökandeparkeringen för AB K.Lindqvist? 42/46 eller 43/45?

Från skylten till dit pilen visar gäller skylten. Vänster om skylten gäller andra regler, beroende på skyltning. Alltså kan du inte stå i plats 42 såtillvida att du inte har en motorcykel.
Från T11 Utsträckning:
"...Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar...."
Alltså, det som står på skylten gäller FRÅN skylten och till höger. Direkt till VÄNSTER om skylten i fallet vid plats 42 gäller alltså andra regler. Du får alltså inte placera bilen till VÄNSTER om skylten vid plats 42 om du är besökande, baserat på bilden (vilka övriga regler som gäller är inte klart enligt bilden i fråga).
Så har du en jävligt smal bil så...
Dock, finns även regler om att skyltning skall vara korrekt. Då skyltningen är otydlig/ej korrekt så kan du aldrig få en kontrollavgift på plats 42.

Ber förresten om rättelse då jag tidigare inlägg hänvisade till parkeringsanmärkning när det i det aktuella fallet är en kontrollavgift.
Jag blandar lätt ihop dessa två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Från skylten till dit pilen visar gäller skylten. Vänster om skylten gäller andra regler, beroende på skyltning. Alltså kan du inte stå i plats 42 såtillvida att du inte har en motorcykel.
Från T11 Utsträckning:
"...Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar...."
Alltså, det som står på skylten gäller FRÅN skylten och till höger. Direkt till VÄNSTER om skylten i fallet vid plats 42 gäller alltså andra regler. Du får alltså inte placera bilen till VÄNSTER om skylten vid plats 42 om du är besökande, baserat på bilden (vilka övriga regler som gäller är inte klart enligt bilden i fråga).
Så har du en jävligt smal bil så...
Dock, finns även regler om att skyltning skall vara korrekt. Då skyltningen är otydlig/ej korrekt så kan du aldrig få en kontrollavgift på plats 42.

Ber förresten om rättelse då jag tidigare inlägg hänvisade till parkeringsanmärkning när det i det aktuella fallet är en kontrollavgift.
Jag blandar lätt ihop dessa två.

På denna parkering står skylt på plats 1-18 med P och max 2 timmar.
Mellan plats 19-43 ingen skylt alls

Enligt Google maps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Boffa:

Som jag förstått det så kan man strunta i markeringen på marken, det är skylten som gäller så gränsen går där skylten står i och med pilen. (Detta då vägmarkeringar kan slitas ut eller döljas tex av snö.)

så med andra ord kan man ställa sin motorcyckel i rutan på vänstersidan om skylten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då det saknas skyltningen kan man stå från plats 19 till 50 oavsett 😊
Edit
Även på plats 19 kan man se hur en p-plats skall ha sett ut med tillägsmärken som sitter fel (de skär av platsen så man inte kan ta upp ytan på rätt sida skylten.

Rätt sida av skylten? Vilken värld lever du i? Hade den stått utanför rutan hade den lika gärna kunnat hamna mitt i vägen så du inte kan ta dig runt en parkeringsplats på en normal parkering. Går inte att sätta stolpar och skyltar så att de som ska köra runt på parkeringen klipper dem.

I det här fallet krävs det särskilt tillstånd att stå på många av rutorna. 1-17 har två timmars parkering, 18-41 behöver du särskilt tillstånd för att stå på.

Skrivet av Swedishchef_90:

På denna parkering står skylt på plats 1-18 med P och max 2 timmar.
Mellan plats 19-43 ingen skylt alls

Enligt Google maps

Kanske ska betonas att denna skylt sitter in till parkeringen:

Permalänk
Medlem

Det här är den typen av dundernördiga diskussion jag kommer till SweClockers för. Frågan har besvarats efter max fem inlägg, men diskussion fortsätter i fem sidor till.

Eloge till er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rätt sida av skylten? Vilken värld lever du i? Hade den stått utanför rutan hade den lika gärna kunnat hamna mitt i vägen så du inte kan ta dig runt en parkeringsplats på en normal parkering. Går inte att sätta stolpar och skyltar så att de som ska köra runt på parkeringen klipper dem.

I det här fallet krävs det särskilt tillstånd att stå på många av rutorna. 1-17 har två timmars parkering, 18-41 behöver du särskilt tillstånd för att stå på.

Kanske ska betonas att denna skylt sitter in till parkeringen:

https://i.imgur.com/WpuiqcQ.png

Missade den såg enbart den vid andra infarten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Kanske 42.5/45.5 baserat på den del inlägg i tråden

Hasde jag besökt AB K Lindqvist så hade jag parkerat på någon av platserna 42, 43, 44, 45 och 46.

Jag tror det är här missförståndet ligger. Skylten gäller "från skylten" men är det rutor så gäller ju dem. På en gatuparkering utan rutor är det precis från skylten som gäller men finns det rutor är det från rutan framför skylten. Eftersom det är rutor är det heltal som gäller liksom, för att dra en parallell till programmering/matte, det finns ingen plats 42,5 utan bara plats 42 eller 43.

Man kan absolut hävda otydlighet om det går så långt som till rätten, men otydligheten är mer av ett juridiskt argument än något faktiskt för när man står där är det ju rätt tydligt.

Permalänk
Medlem

Fullständigt irrelevant om det så suttit 4 portar på laddstationen.
Skylten sitter så pass långt till höger att A omöjligen täcks av den.

Tyvärr har sunt förnuft väldigt lite med parkeringar att göra har jag lärt mig.
Till och med när man har rätt är det så pass mycket uppförsbacke att det inte är värt tid och energi att slåss mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Fullständigt irrelevant om det så suttit 4 portar på laddstationen.
Skylten sitter så pass långt till höger att A omöjligen täcks av den.

Tyvärr har sunt förnuft väldigt lite med parkeringar att göra har jag lärt mig.
Till och med när man har rätt är det så pass mycket uppförsbacke att det inte är värt tid och energi att slåss mot dem.

fast nej. Skylten sitter fortfarande framför A vilket gör att A täcks av den finns ingen magisk gräns (inom A's område) när den börjar gälla för B istället. Antingen är den inom A och då gäller den A, vilket är fallet, eller är den inte det.

Btw du får titta på några av de andra bilderna i tråden, ursprungsbilden är sjukt vinklad (pun intended).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ritade linjer på bilden som är tagen rakt framifrån skylten. Den blå linjen är bakkanten på parkeringsplatserna, den var inte helt rak utan lutade en grad enligt linjalen i Snipping Tool, alltså ritade jag den gröna linjen, som markerar stolpen, en grad sned också. Det rödmarkerade fältet är där man då skulle få parkera i ruta A om det var skylten exakt som gällde.
<Uppladdad bildlänk>

Intressant, jag hade helt missat att rutorna var snea.

Tycker dock nog fortfarande det vore väldigt ologiskt om det skulle vara vinkelrätt mot kortsidorna av fickorna, snarare än långsidorna, som räknas ifall de inte är samma. Långsidorna är ju de som kommer ha samma orientation som en bil när någon parkerar där, och därför de som är lättast att relatera till när man kör in. Det blir ju även omöjligt att "perfekt" markera exakt mellan två rutor, likt din bild visar, ifall man utgår från kortsidorna och det vore udda om det mer otydliga sättet att tolka det som används.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

fast nej. Skylten sitter fortfarande framför A vilket gör att A täcks av den finns ingen magisk gräns (inom A's område) när den börjar gälla för B istället. Antingen är den inom A och då gäller den A, vilket är fallet, eller är den inte det.

Btw du får titta på några av de andra bilderna i tråden, ursprungsbilden är sjukt vinklad (pun intended).

Det argumentet håller inte inför en p-vakt. Det är efter pilen och halva din bil kommer vara utanför den.
P-vakter är väldigt duktiga på att argumentera pilars position och riktning. Har verifierat det i real life

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det argumentet håller inte inför en p-vakt. Det är efter pilen och halva din bil kommer vara utanför den.
P-vakter är väldigt duktiga på att argumentera pilars position och riktning. Har verifierat det i real life

Du får stå på fel sida av pilen (finns ju en fem rutor till vänster) i TS inlägg, men du får bara stå framför/till höger om pilen om du ska ladda.

Permalänk
Medlem

Men om vi ritar om lite då?

Perspektiv från HELVETET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det argumentet håller inte inför en p-vakt. Det är efter pilen och halva din bil kommer vara utanför den.
P-vakter är väldigt duktiga på att argumentera pilars position och riktning. Har verifierat det i real life

verkar som du missförstått problemet här

du verkar argumentera utifrån att det skulle vara något parkeringsförbud till vänster om pilen, men så är det inte, finns antagligen en parkering för området skylt där man kör in.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det argumentet håller inte inför en p-vakt. Det är efter pilen och halva din bil kommer vara utanför den.
P-vakter är väldigt duktiga på att argumentera pilars position och riktning. Har verifierat det i real life

Helt rätt.
Regler är regler.
MEN! Det är också ett krav att det är korrekt och lätt att tolka skyltningen, och det är INTE lätt att tolka denna skyltning för aktuell plats framför skylten, så därför kan du bestrida eventuell bot där och du lär få rätt.