Permalänk
Medlem

Helt ny dator bootar inte (löst)

Hej, fick hem min nya dator idag.

AMD AM4 Ryzen 7 5800X3D
ASUS TUF Gaming RX 6900XT 16GB
TUF GAMING B550-PRO
Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB
Phanteks Revolt X 1000W PSU
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Cooler Master MasterAir MA612 Stealth ARGB Processorkylare
Phanteks Eclipse P500A chassi

Byggt ihop den och allt gick bra, startade på första försöket.
Gick in i BIOS och kollade temps, allt såg kanon ut.

Bootade Windows USB och installerade Windows 10.

Var inne i Windows, laddade ner webbläsare osv.

Sedan tänkte jag starta om datorn bara, då kom jag till en Windowsskärm där det stod ungefär "konfigurerar Windows stäng inte av datorn".

Väntade och väntade men ingenting hände, till slut antog jag att det hade hängt sig och stängde av datorn med knappen.

Efter det kommer jag inte ens in i BIOS, röd CPUlampa lyser på moderkortet.

Fläktar och annat startar men får ingen bild på skärmen.

Har testat en ramsticka i taget, resetat CMOS, tagit ur batteriet, kollat så alla kablar sitter ordentligt.
Inga böjda pins på CPU.

Efter en del googlande hittade jag mycket om att BIOS behövde uppdateras, eftersom jag inte får någon bild så måste jag använda mig av BIOS Flashback USB.

Har gjort ett USB med instruktionerna från ASUS, satt det i rätt USB-port på moderkortet men när jag trycker ner Flashbackknappen blinkar den tre gånger och sedan lyser den helt. Det indikerar tydligen att något inte fungerade.
Lampan ska fortsätta blinka tills det är färdigt.

Har testat detta både på moderkortet utan något inkopplat förutom strömmen och med alla komponenter på plats.

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre, hållit på hela dagen och börjar bli ganska less. Är något trasigt?
Varför lyckades jag installera Windows och använda datorn tills jag rebootade? Om processorn inte stöds utan BIOS uppdatering borde det väl inte fungerat från början?

Tar gärna tips på fler möjliga orsaker.

Tråd flyttad till Support /Vzano, Mod
Permalänk

Får du nån POST om du kopplar ur NVMe:n? (Eller där du har installerat Windows ifall om du använt någon annan hårddisk..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av g1_En4cer:

Får du nån POST om du kopplar ur NVMe:n? (Eller där du har installerat Windows ifall om du använt någon annan hårddisk..)

Plockade ur båda NVMes, testade att starta igen men fortfarande röd CPU-led och ingen bild.
Hade endast CPU, CPUfläkt, RAM och grafikkort inkopplat nu, och powerbutton kabeln till chassit.

Testade att starta utan minnen och grafikkort nu och då lyser DRAM-leden gult istället, sätter jag i en eller båda stickorna återgår den till röd CPU-led.

Testade annat nätagg till mobo och CPU, samma resultat.

Permalänk
Medlem

Det låter som en klassisk "jag bjuder på pizza o bärs, du hjälper mig fixa datorn".
Kanske någon snäll pizzasugen datorfixare kan göra hembesök om du säger var du bor ca?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du döpte om bios filen?
"When downloading or updating the BIOS file, rename it as TGB550PR.CAP for this motherboard."

Sid: 2-1
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_B5...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du döpte om bios filen?
"When downloading or updating the BIOS file, rename it as TGB550PR.CAP for this motherboard."

Sid: 2-1
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_B5...

Ja, gjorde precis enligt instruktionerna.

Idag åkte jag 7 mil till Netonnet för att köpa ett nytt moderkort att testa med.
Ett ASUS ROG STRIX B550.

Installerade alla komponenter i chassit och startade.

Det började ryka runt processorn nästan direkt så jag slog av nätagget fort.
Luktade väldigt bränt.
Vad kan ha orsakat detta?

Processorn det är fel på? Nätagget?

Testade med mitt gamla Corsair 750W 80+ Gold nätagg igår med första moderkortet och det hjälpte inte med CPU-leden.

Vad ska jag göra nu? Reklamera moderkort/processor/nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det låter som en klassisk "jag bjuder på pizza o bärs, du hjälper mig fixa datorn".
Kanske någon snäll pizzasugen datorfixare kan göra hembesök om du säger var du bor ca?

Tranås bor jag i, men nu eftersom det eskalerat till rykande processor så vet jag inte vad någon skulle kunna hjälpa mig med.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån idiot!
Nu har jag hittat felet, jag har förstört två moderkort nu pga att när jag monterade Cpu-kylaren första gången så drog jag åt en av skruvarna på den lite för hårt så den gick av.

Helvete tänkte jag vad ska jag göra nu? Letade efter någon liknande skruv och hittade en precis lika lång men inte alls likadan, mycket smalare men likadan gänga iallafall.

Tog fjädern från den avbrutna skruven och satte dit två brickor.

Skruvade dit den och tänkte att den funkar ju fint.

Nu ser jag att den skruven gick längre än originalet (se bild).
Båda moderkorten har samma skada.

Nu är ju frågan om jag "bara" förstört moderkorten eller om processorn eller annat strykt med. 😓'

TLDR: En liten "ghettomod" kostade mig två moderkort och tre dagar av mitt liv.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inte vad det är som faktiskt gått snett på bilden, en skruv gick av och du monterade med en annan?
Men vad var det som rök? är det ledningsbanor på moderkortet som är skrapade och orsakat kortis? Det är ju risk beronde på om det är banor som kortslutits och mot vad att det kan ha skickats in 12V på ställen som absolut inte skall ha det. (minnen, pciexbanor).
Montera isär och ta skarpare bilder på området runt cpusockel och kylarskruvarna så kanske nån med bätte syn/kunskap säga nåt om banorna.

Är det en av kondensatorerna där nere som skruven gick in i? i så fall så kanske det bara var den som gick upp i rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Nu ser jag inte vad det är som faktiskt gått snett på bilden, en skruv gick av och du monterade med en annan?
Men vad var det som rök? är det ledningsbanor på moderkortet som är skrapade och orsakat kortis? Det är ju risk beronde på om det är banor som kortslutits och mot vad att det kan ha skickats in 12V på ställen som absolut inte skall ha det. (minnen, pciexbanor).
Montera isär och ta skarpare bilder på området runt cpusockel och kylarskruvarna så kanske nån med bätte syn/kunskap säga nåt om banorna.

Är det en av kondensatorerna där nere som skruven gick in i? i så fall så kanske det bara var den som gick upp i rök.

Ja den gick in i en av kondensatorerna, är det inte så illa? Kan moderkortet fortfarande fungera tror du?

Permalänk
Medlem

En fråga bara hur fick du en skruv att gå i kondingen? Hänger inte med riktigt?

Permalänk
Medlem

Ah, det var kondensatorn som var skruvad i då -borde- det "bara" vara moderkorten som är skadat. (nån med mer elektronik know-how får gärna säga till) men skulle gissa på att röken kom av kondingen som var kortsluten och det borde inte orsakat överspänningar på andra ställen. Vildgissar på att det är filterkondensatorer för VRM delen till CPUn så det borde inte skada den om en sån får kortis.

Edit. moderkortet -kan- kanske fungera men behöver nog ersätta kondingen

lade till rad om erättning av konding
Permalänk
Medlem

Jag tror också att lukten kom från kondingen men om du har otur kan ngt mer ha gått sönder då den troligtvis kortslutits. Men antagligen så är det bara att fixa ny konding att löda dit. Är iofs inte så lätt iom att det är ytmonterat. Men inte jättesvårt heller om man har tillräcklig kunskap och rätt verktyg. Lödpenna / lödstation med tillräcklig effekt. Eftersom all civil elektronik använder blyfritt lödtenn numer så krävs högre temperatur för att demontera och löda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

En fråga bara hur fick du en skruv att gå i kondingen? Hänger inte med riktigt?

Ena skruven till CPU-kylaren sitter precis över kondisarna. Se bild 1.
Eftersom originalskruven gått av använde jag en annan jag hittade, denna gick att skruva i mycket längre tyvärr.

Skrivet av holo:

Ah, det var kondensatorn som var skruvad i då -borde- det "bara" vara moderkorten som är skadat. (nån med mer elektronik know-how får gärna säga till) men skulle gissa på att röken kom av kondingen som var kortsluten och det borde inte orsakat överspänningar på andra ställen. Vildgissar på att det är filterkondensatorer för VRM delen till CPUn så det borde inte skada den om en sån får kortis.

Edit. moderkortet -kan- kanske fungera men behöver nog ersätta kondingen

Åker troligtvis och köper ett nytt moderkort och kylare imorgon.
Sen får man väl bara hålla tummarna att allt fungerar.

~§ 9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

Aha du menar de där spännskruvarna för cpukylaren som har en fjäder emellan ok. Tråkigt för dig... men att slänga korten tycker jag vore väldigt synd. Troligtvis så som holo nämde tidigare i tråden så är det kondingar för att filtrera spänningen till VRM- delarna till processorn. Om allt funkar som det ska med nytt moderkort så är antagligen processorn ok. Det enda att göra på de trasiga korten är att leta upp en likvärdig konding och byta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Aha du menar de där spännskruvarna för cpukylaren som har en fjäder emellan ok. Tråkigt för dig... men att slänga korten tycker jag vore väldigt synd. Troligtvis så som holo nämde tidigare i tråden så är det kondingar för att filtrera spänningen till VRM- delarna till processorn. Om allt funkar som det ska med nytt moderkort så är antagligen processorn ok. Det enda att göra på de trasiga korten är att leta upp en likvärdig konding och byta dem.

Får försöka hitta någon som vill laga dom, håller med om att det vore onödigt att slänga.

Permalänk

Du kan alltid PMA mig är också bosatt i Tranås

Lycka till

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt moderkort och kylare och övriga delar verkar ha överlevt.
Känns skönt att få igång datorn!

Permalänk
Medlem

Härligt att det funkar nu!