Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du talar om teknik som inte fanns då.
Och nej 16/44kHz är inte den gyllene kompromissen ,det var där ribban låg för 40 år sedan.
Ta DAT som exempel, där stegade man raskt upp till 48kHz , 7 år senare, för att inte tala om. SACD 1 bits modulering med 2,8224 megahertz samplingsfrekvens eller DVD audio 24-bit, 96 kHz
Vilken annan 40 årig digital teknik använder du dig av? 8 bitars färgdjup? för man kan ju inte se bättre än det…

Du läste inte vad jag skrev alls eller? Jag föreslår att du gör det så kanske du förstår lite mer.

Men varför exakt DAT gick upp ett steg kan då bero på det jag skrev om AA-filter o hur bra dom funkade förr. Sen att ens jämför med SACDs samplerate går ju inte alls då det är ett PDM-format medans CD är PCM, eller menar du samtidigt att lägre bitdjup är bättre?
Varför DVD sen gick högre beror antagligen på att högre siffror är bättre, jag menar dom kan ju inte göra ett nytt format o stanna på samma standard som förr, det skulle antagligen se ritkigt dåligt ur ur marknadsföringssynpunkt. Folk är som vanlgit lättlurade när dom inte vet hur tekniken funkar.

Återigen, 16bit med vettigt dither ger dynamik på uppåt 120dB vilket du ALDRIG kommer kunna utnyttja fullt ut, o 44.1khz med adekvat AA-filter ger dig fint ljud upp till 20khz, vilket du ändå inte har använding för eftersom du antagligen inte hör högre än kanske 16khz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du talar om teknik som inte fanns då.
Och nej 16/44kHz är inte den gyllene kompromissen ,det var där ribban låg för 40 år sedan.
Ta DAT som exempel, där stegade man raskt upp till 48kHz , 7 år senare, för att inte tala om. SACD 1 bits modulering med 2,8224 megahertz samplingsfrekvens eller DVD audio 24-bit, 96 kHz
Vilken annan 40 årig digital teknik använder du dig av? 8 bitars färgdjup? för man kan ju inte se bättre än det…

SACD och DVD-Audio är väl två av de mest onödiga formaten någonsin. De har ju högre bitdjup och sample rate enbart för att sälja på folk som tycker att högre tal är bättre deras musiksamling igen, med något slags hopp om att media med riktigt kopieringsskydd skulle ta över från CDn. Vilken annan snake oil-teknik använder du dig av? Hissar du upp högtalarkablarna med kristaller?

Skrivet av Gurrrra:

Men varför exakt DAT gick upp ett steg kan då bero på det jag skrev om AA-filter o hur bra dom funkade förr. Sen att ens jämför med SACDs samplerate går ju inte alls då det är ett PDM-format medans CD är PCM, eller menar du samtidigt att lägre bitdjup är bättre?
Varför DVD sen gick högre beror antagligen på att högre siffror är bättre, jag menar dom kan ju inte göra ett nytt format o stanna på samma standard som förr, det skulle antagligen se ritkigt dåligt ur ur marknadsföringssynpunkt. Folk är som vanlgit lättlurade när dom inte vet hur tekniken funkar.

DAT var ju dessutom inget renodlat format för att sälja musik på, så antagligen hade man i åtanke att ljudet som spelades in på DAT skulle komma att editeras.

Jag antar att vi pratar DVD-Audio och inte DVD. Det var ett format som skulle konkurrera med SACD, så de smackade på litet högre tal. Kopieringsskyddet på en vanlig CD är helt enkelt en bit som talar om att datan är kopieringsskyddat, och de icke-standardskydd som kom senare funkade ju inte så jättebra, så det fanns ett behov av ett media med bättre kopieringsskydd. Jag har för mig att lustigt nog var en hel del musik som kom på DVD-Audio och SACD ommastrad, så att det faktiskt skulle låta annorlunda.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Klart man vill ha 24-bit på DVD eftersom det är filmljud som innehåller mycket explosioner och annat jox, det blir mindre jobb för dom som redigerar ljudet när dom vet med säkerhet att det inte kommer att klippa. Sen att folks anläggningar klipper järnet är inte deras problem.

Prata med en inspelnings tekniker istället, varför använder du 24-bit? Ja, inte är det för att det låter bättre, det är för att kunna dra ner nivån närmare brusgolvet som ligger mycket längre ner, och helt ta bort risken för klippning vid inspelning. Blir mycket enklare då när man inte behöver vara fjäderlätt på reglarna. Sen när man mastrar lägger man ändå allt inom 16-bitars omfång, i dom flesta fall mycket mindre eftersom man komprimerar. Särskilt numera, Vissa skivor är all dynamik 100% borttagen.

Märks att du inte jobbar på Bis eller Opus3

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, jag ska vara tyst nu men en mycket intressant diskussion, förhoppningsvis kan det komma en audiofil eller två som kan bidra med lite andra åsikter. Jag har i ärlighetens namn rätt dålig koll.

Även lite av intresse för diskussionen kring streamingtjänsterna kan jag tycka.

Om alla tjänster som streamar och tar extra betalt för "lossless" (samt MQA i Tidal fallet) är total humbug (de luras helt enkelt), att ingen ändå skulle höra skillnad mot 16/44 som oftast finns i det billigare grundabonnemanget.

Tex:

  • Dvs att ingen skulle kunna höra skillnad mot Tidal HiFi Plus vs det vanliga Tidal abonnemanget. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • Att ingen kommer kunna höra skillnad på Spotify's kommande premium abonnemang mot deras vanliga. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • att lossless kvalitén som tex Amazon, Deezer och Qobuz erbjuder är totalt blaha, tex Spotifys grundabonnemang ger lika bra ljud, allt hänger på mastern.

Jag försöker åtminstone vara lite ödmjuk / frågande här medan vissa av er andra uttrycker er tvärsäkert.

Det är just det här som gör att man föredrar egetrippat material förpackade i flac. Du vet exakt vilken master det är och får man ta på det man vill ha exempelvis cds från 80talet innan de började köra kompressor på musiken så får man tag på musik som fortfarande har dynamik kvar.

Samtidigt så vet man att oavsett hur länge man än har en skiva så är det just den man lyssnar på och inte nån ny master som skivbolaget hellre vill att den skall finnas på random strömningstjänst. För i slutändan är det de som styr vad som finns på streamingtjänsterna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Märks att du inte jobbar på Bis eller Opus3

Varför skulle det märkas? Opus 3 använder Audacity som inspelningsprogram och spelar in i 24-bit såvitt jag vet. Ungefär som alla andra, för att slippa högt brusgolv så dom kan sänka inspelningsnivån istället, extra känsligt med deras inspelningar eftersom dom nästan inte komprimerar alls och det skulle vara lätt att styra över vid inspelningen med bara 16-bitar och rendera i en massa onödiga omtagningar.

Jag vet att dom tycker att Dither är viktigt, och det är det.

Duh!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||