Rimligt prissatta 4090 i lager (tipstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilco:

Menar du allvar? Beställde mitt gainward den 17/10. Är fortfarande order mottagen och kortet "reserverat"...

Jag beställde ett gainward 4090 (ej OC) för 24000 kr idag kl 11.46. Erhöll spårningsnummer av postnord kl 13.21.

Permalänk
Medlem

nå nytt från inet ? om tuf korten ?

Permalänk
Skrivet av d00den:

Proshop borde verkligen ta bort sin fejkanvisning om att nya kort i lager släpps för försäljning kl 14 varje dag. Stämde ej igår, och stämmer ej idag.

Jag har inte tänkt överklocka, utan snarare underklocka mitt kort, så jag tror att gainward 4090 kan bli ganska bra trots allt. Komplett skickade också en confirmation på att kortet skickats en timme efter jag beställde det. Verkar betydligt mer seriöst än proshop

Men 24k för ett Gainward.. Låter som överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Men 24k för ett Gainward.. Låter som överpris.

Ja, håller med. Kostar dock massa pengar att sitta och bevaka grafikkortsleveranser från oseriösa leverantörer som proshop utan resultat, så tror att den tid jag sparar in kan vara värt 2000 kr.

Egentligen så vill jag ha ett founder's edition, men det kommer ju bli svindyrt och svårt att få tag på i Sverige, så orkar nog inte. TUF Gaming hade varit mitt andra alternativ pga pris och bättre PCB som jag fick lära mig idag, men enligt vissa kan det finnas problem med coil whine? Prispåslaget för alla OC-varianter känns helt bortkastat för mig eftersom jag nog kommer underklocka. Således ... 24000 kr för gainward är ju inte sämsta möjliga iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00den:

Ja, håller med. Kostar dock massa pengar att sitta och bevaka grafikkortsleveranser från oseriösa leverantörer som proshop utan resultat, så tror att den tid jag sparar in kan vara värt 2000 kr.

Egentligen så vill jag ha ett founder's edition, men det kommer ju bli svindyrt och svårt att få tag på i Sverige, så orkar nog inte. TUF Gaming hade varit mitt andra alternativ pga pris och bättre PCB som jag fick lära mig idag, men enligt vissa kan det finnas problem med coil whine? Prispåslaget för alla OC-varianter känns helt bortkastat för mig eftersom jag nog kommer underklocka. Således ... 24000 kr för gainward är ju inte sämsta möjliga iaf.

Håller med i allt och slog till 19/10 väntar på lev från komplett.
Ett phantom i handen är bättre än 10 Strix i skogen.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sniloR:

tyvärr missade det redan slut/bokade ☹

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniloR:

Alla exemplaren ligger i varukorgar/har köpts nu. Det går snabbt undan fortfarande.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Alla exemplaren ligger i varukorgar/har köpts nu. Det går snabbt undan fortfarande.

Jo för det priset för som det ser ut så är TUF korten på väg över 25k sträcket så jakten på 21990:- är intensiv nu.

Finns det något vettigt sätt att bevaka Elgiganten eller är det spamma F5 och hoppas på det bästa?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av d00den:

Proshop borde verkligen ta bort sin fejkanvisning om att nya kort i lager släpps för försäljning kl 14 varje dag. Stämde ej igår, och stämmer ej idag.

Jag har inte tänkt överklocka, utan snarare underklocka mitt kort, så jag tror att gainward 4090 kan bli ganska bra trots allt. Komplett skickade också en confirmation på att kortet skickats en timme efter jag beställde det. Verkar betydligt mer seriöst än proshop

Mailade Proshop om att de inte öppnar upp sina kort för köp, men fick ett "kom och hjälp mig att dö"-svar. Döfött att ens försöka.

Blev ett Gainward 4090 för mig också istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingness:

Mailade Proshop om att de inte öppnar upp sina kort för köp, men fick ett "kom och hjälp mig att dö"-svar. Döfött att ens försöka.

Blev ett Gainward 4090 för mig också istället.

Samma här. "Det är bara ett fåtal som kan köpa". No shit sherlock. Det ligger 15 Strix och 1 TUF ute. Jag kan räkna 15+1... Men köp-knappen har ju inte varit aktiv under ens en sekund på något av korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingness:

Mailade Proshop om att de inte öppnar upp sina kort för köp, men fick ett "kom och hjälp mig att dö"-svar. Döfött att ens försöka.

Blev ett Gainward 4090 för mig också istället.

Oooch vad var svaret, mer exakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Najs, fick precis igenom en beställning på PNY GeForce RTX® 4090 24GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB™ Triple Fan från Elgiganten, fick trycka på Lägg till i kundkorg ett gäng gånger dock

felstavning
Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Oooch vad var svaret, mer exakt?

Här är svaret jag fick idag;

” Tack för ditt mail.

När det står att vi öppnar för försäljning är det fortfarande ett begränsat antal kunder som då ka köpa. Försten till kvarn och därför gick det inte för dig att genomföra ett köp. Jag vill gärna råda dig att använda den orangea knappen, då får du meddelande när det blir tillgängligt.

Trevlig helg!
Med vänlig hälsning”

Permalänk

Blev att köpa ett Gainward 4090 även här...

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Här är svaret jag fick idag;

” Tack för ditt mail.

När det står att vi öppnar för försäljning är det fortfarande ett begränsat antal kunder som då ka köpa. Försten till kvarn och därför gick det inte för dig att genomföra ett köp. Jag vill gärna råda dig att använda den orangea knappen, då får du meddelande när det blir tillgängligt.

Trevlig helg!
Med vänlig hälsning”

haha, han/hon förklarade hur det är tänkt att fungera, inte hur det faktiskt fungerar right? för alla kort verkar ju fortfarande finnas kvar.

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Skrivet av pixel8:

haha, han/hon förklarade hur det är tänkt att fungera, inte hur det faktiskt fungerar right? för alla kort verkar ju fortfarande finnas kvar.

Precis, det var så dumt svar så jag tror jag ger upp på Proshop. Väldigt oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Här är svaret jag fick idag;

” Tack för ditt mail.

När det står att vi öppnar för försäljning är det fortfarande ett begränsat antal kunder som då ka köpa. Försten till kvarn och därför gick det inte för dig att genomföra ett köp. Jag vill gärna råda dig att använda den orangea knappen, då får du meddelande när det blir tillgängligt.

Trevlig helg!
Med vänlig hälsning”

Jag fick exakt samma svar. Och när jag svarade med att korten fortfarande finns i lager och att "köp" knappen inte varit aktiv för någon av oss. Så fick jag svaret.

"Men jag misstänker att för några så ändras knappen till köp men inte för alla.

Trevlig dag!"

Permalänk
Skrivet av sniloR:

Jag fick exakt samma svar. Och när jag svarade med att korten fortfarande finns i lager och att "köp" knappen inte varit aktiv för någon av oss. Så fick jag svaret.

"Men jag misstänker att för några så ändras knappen till köp men inte för alla.

Trevlig dag!"

Antingen leker de dumma eller så är de jä*ligt dumma. Så frustrerande!

Permalänk
Medlem

Raderat, fanns länk sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket grönt på Proshop nu!

https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Väldigt mycket grönt på Proshop nu!

https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

Inte om du går in på korten, då står det bara "meddela mig".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inte om du går in på korten, då står det bara "meddela mig".

Jag vet, men alldeles nyss fanns det bara två modeller inne, Tuf non-OC samt Strix. Nu verkar de ha fått in lite fler modeller. I vanlig ordning så öppnar de för försäljning kl 14.00 - någon dag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har även Elgiganten höjt priset på 4090 Tuf non-OC till 25600kr. Jag tror tyvärr att 21990kr var ett öppningserbjudande som Nvidia har krävt att tredjepartstillverkarna erbjuder under en period. Tråkigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Nu har även Elgiganten höjt priset på 4090 Tuf non-OC till 25600kr. Jag tror tyvärr att 21990kr var ett öppningserbjudande som Nvidia har krävt att tredjepartstillverkarna erbjuder under en period. Tråkigt.

Proshop har kvar priset men "påstår" att dom bara har 1 i lager (svårt att tro att dom bara har fått ett enda kort)
priset är nu gul markerad det var den inte för

antar att dom också kommer höja och då har dom plötsligt fler i lager ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Nu har även Elgiganten höjt priset på 4090 Tuf non-OC till 25600kr. Jag tror tyvärr att 21990kr var ett öppningserbjudande som Nvidia har krävt att tredjepartstillverkarna erbjuder under en period. Tråkigt.

Om det nu stämmer att 21900 var ett introduktionspris som gäller en period eller ett visst antal kort har det varit obefintligt information om det av Nvidia. Riktigt uselt i så fall. När 3080 hade sitt introduktionspris visste alla om att detta gällde en månad åtminstone.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Alltså vill man köpa ett 4090 kort för +20000kr så kommer det nog inte vara några problem att göra det.
Det kommer fyllas på mer och mer är jag övertygad om.

Kommer nog bli en kalldusch för scalpers att tillgången är helt annorlunda denna gång.
Finns nån på tradera som försöker sälja för 40k

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Alltså vill man köpa ett 4090 kort för +20000kr så kommer det nog inte vara några problem att göra det.
Det kommer fyllas på mer och mer är jag övertygad om.

Kommer nog bli en kalldusch för scalpers att tillgången är helt annorlunda denna gång.
Finns nån på tradera som försöker sälja för 40k

Jag instämmer med Herr Kantarells bedömning, tids nog så kommer det finnas gott om RTX 4090 kort att köpa

De flesta lanseringar sedan 2016-2017 har sålt slut direkt, både för AMD och Nvidia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kul att läsa att folk som beställt gainward efter mig kommer få det före. Fick äntligen ett mejl att de skickats kl 14.41 men spårnings nummret funkar ej vilket betyder att postnord inte fått paketet. Tror komplett trollar mig🙃.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Om det nu stämmer att 21900 var ett introduktionspris som gäller en period eller ett visst antal kort har det varit obefintligt information om det av Nvidia. Riktigt uselt i så fall. När 3080 hade sitt introduktionspris visste alla om att detta gällde en månad åtminstone.

Det kan jag väl hålla med om till viss del, Från början var det väl bara FE som skulle säljas till RRP men det var ju folk mindre glada över och det slutade väl med att AIB fick subventionering att också sälja till RRP en viss tid?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2