Netflix ska få bukt med kontodelning – breda insatser efter årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Det känns som om antipiratbyrån lever kvar men som konsulter åt Nerflix. Självfallet är det ett problem med att folk delar konton istället för att köpa eget.

Men det är också ett problem med att tekniken springer ifrån dem, och de inte hänger med. HBO, Disney och Amazon har pressat marknaden och kan konkurrera i både pris och kvalitet.

Netflix har ofta tappat i verklighetsförankring vad användarna vill ha och pumpar ut massa skräp utan spets. De har också varit extremt fokuserade på inkludering och annat politiskt, vilket gjort att serierna/filmerna får fel fokus och tappar filmens handling.

Du tror inte kunkurrenterna en dag också vill börja tjäna pengar på sina strömningstjänster?

Sen gällande politiskt fokus, så är det ju exakt likadant på Disney, Apple, HBO & Prime. Så där e ju inte netflix ensamna.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Känns som det hade varit enklast och kanske mest rättvist om man tex betalade 50kr/ström.
Vill man ha fler så får man betala för fler, kanske mängdrabatt över 2 strömmer eller nåt.
Och ingen extra idiotisk kostnad för bättre upplösning och sånt trams.

Då hade de inte behövt läga så mkt tid och energi på att utveckla och underhålla såna här kontroller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl knappast en svår fråga. Dottern och sonen hör till ditt hushåll, medan du och flickvännen har separata hushåll. Mobila enheter kopplas till respektive hushåll.

Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men är ganska enkelt, dom som tillhör hushållet är dom som bor i samma bostad. Dvs dom man i en ansökan till fk, soc osv kan ange som som boende hos en utan att fuska så tillhör dom hushållet. Sen om dom är mycket hos vänner, reser i jobbet osv är inte direkt relevant.

Jag förstår att ni inte har barn i de övre tonåren. Att vara skriven på en adress behöver inte nödvändigtvis betyda att man är där särskilt mycket. Netflix kan ju inte se vem som använder enheten, och kan därmed inte kontrollera var personen är skriven. De ser bara att ett visst konto används mycket på tre-fyra olika platser och även en del på ett antal andra platser. Därmed blir Netflix modell av vad som är ett hushåll och inte, något annat än var man är skriven och en källa till irritation och/eller diskussion. Jag kommer ju så klart inte att bli glad om jag ska behöva bekräfta deras användande via email med oregelbundna mellanrum, särskilt inte när det behöver ske inom 15 min, kanske mitt i natten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt har ju Netflix valt att låsa in bildkvalitet bakom dyra abonnemang som medger flera samtidiga strömmar. Så vill man ha 4K så får man betala ganska mycket pengar men man får också möjlighet att spela upp fyra saker samtidigt på olika enheter. Alltså är det en form av "familjeabonnemang" som normalt brukar tillåta viss delning, till exempel betalar jag för Office 365 family och delar det med några familjemedlemmar i andra hushåll, vilket är helt enligt villkoren för den tjänsten.

Så jag tycker Netflix borde bestämma sig och låta deras kunder betala för bara bildkvalitet separat från antal strömmar, och om de har abonnemang som uttryckligen är till för att kunna spela upp flera saker samtidigt så borde de inte begränsa vart dessa spelas upp. Betalar jag för att kunna spela upp fyra saker samtidigt, men vi är bara två eller tre i hushållet så borde de kvarvarande strömmarna som jag inte kan använda, som jag betalar för, kunna användas av någon annan.

Konsumenter vill självklart ha så mycket som möjligt för så låg kostnad som möjligt och detsamma gäller företag. Det måste ju självklart finnas en balans där båda parter blir tillräckligt nöjda, men framförallt för att maximera vinsten på lång sikt för bolaget - det är ju faktiskt därför man driver bolag. Annars är det en hobby. Det positiva är ju att prenumerationen till företag är frivillig, hade det involverat tvång, hot om våld för att ta dina pengar så hade det såklart varit omoraliskt. Konsumenter kan endast säga sitt genom att inte betala, men det är ju upp till företaget att välja hur mycket eller lite de tar betalt, eller på vilket sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Känns som det hade varit enklast och kanske mest rättvist om man tex betalade 50kr/ström.
Vill man ha fler så får man betala för fler, kanske mängdrabatt över 2 strömmer eller nåt.
Och ingen extra idiotisk kostnad för bättre upplösning och sånt trams.

Då hade de inte behövt läga så mkt tid och energi på att utveckla och underhålla såna här kontroller.

Är väl bara att betala så får du inga problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Konsumenter vill självklart ha så mycket som möjligt för så låg kostnad som möjligt och detsamma gäller företag. Det måste ju självklart finnas en balans där båda parter blir tillräckligt nöjda, men framförallt för att maximera vinsten på lång sikt för bolaget - det är ju faktiskt därför man driver bolag. Annars är det en hobby. Det positiva är ju att prenumerationen till företag är frivillig, hade det involverat tvång, hot om våld för att ta dina pengar så hade det såklart varit omoraliskt. Konsumenter kan endast säga sitt genom att inte betala, men det är ju upp till företaget att välja hur mycket eller lite de tar betalt, eller på vilket sätt.

Jo det är klart. Och jag kan ju absolut rösta med plånboken. Tyvärr tycker jag fortfarande att Netflix har det bästa utbudet av alla svenska streamingtjänster så jag vill inte säga upp det, trots både kraftiga prishöjningar och dessa (argumenterbart) drakoniska åtgärderna.

Men det är inget större problem för min del. Den enda jag delar mitt abonnemang med är min farsa och han kollar väl på en grej i månaden där kanske. Och eftersom jag lånar hans lägenhet ibland så castar jag ju från min enhet till hans Chromecast emellanåt, alltså tror jag inte det är något Netflix kommer att slå ner på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Dom kanske vill göra det till en exklusiv vara för en liten klick kunder.
Typ Rolex klockan. Dom har inte som affärside att sälja 1000000 klockor om året.

Fast rolex säljer ju 1 miljon klockor årligen ;p

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är själv skild och tittar mycket på Netflix hemma hos min flickvän. Är det ok?

Eftersom du är skild är det inte ok att du tittar på Netflix hos din flickvän. Hade du däremot inte varit skild hade det varit OK att du tittar hos din flickvän.

Just nu betalar jag 179kr för 4 personer och vi tittar väldigt sällan på mer än 2 devices åt gången. Hade det varit 30kr per underkonto så hade det gått ner till 120kr för oss och det hade varit härligt. Jag tror dock inte att det kommer kosta 30kr / konto i Sverige.

Misstänker att det blir dyrare i slutändan och att jag väljer att betala 0kr för Netflix i stället.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo det är klart. Och jag kan ju absolut rösta med plånboken. Tyvärr tycker jag fortfarande att Netflix har det bästa utbudet av alla svenska streamingtjänster så jag vill inte säga upp det, trots både kraftiga prishöjningar och dessa (argumenterbart) drakoniska åtgärderna.

Tyvärr? Låter som en bra sak. Klart är det synd att vi behöver betala mer, men om jag fortfarande är villig att betala så måste det ju per definition vara värt det! Säg att man måste jobba 1h för att få råd med det, men tittar 10h per månad, sounds like a pretty good exchange rate to me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, dom lär väl inte säga hur avancerat dom bygger det.
https://www.marketwatch.com/story/netflix-will-crack-down-on-...

Kollar man där så verkar det ju dock bara ge sken av en enklare koll av IP, vilket är väldigt märkligt.

Det där är ju motsägelsefullt, eftersom även min IP kommer ändras om jag är "away from home" eller på en "Mobile device"

Ptja, om dom nu kommer gå efter IP så lägger jag hellre pengar och tid på att sätta upp vpn mellan dom "fasta" punkterna och sen tunnla all netflix trafik igenom samma publika ip än att betala dom mer.
Surt för ensamme personen som vill ha deras 4K, som då blir fast med 3 andra "licenser/strömmar" som inte går att använda.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag är ingen jurist men om man inte får använda det man äger som man vill, så är det ett intrång på äganderätten.
Skulle du säga samma sak om det handlade om att låna ut en bok?
Hög tid att bomma igen biblioteken då.

jag är inte heller jurist.
Tror inte heller det har prövats juridiskt. Men att infon om "får ej visas offentligt", det är ett faktum.
Ligger också problem i att länder har olika lagar som går stick i stäv med varandra. Vi har lagstadgad rätt i Sverige att privatkopiera och dela mediet med familj och vänner. Men media (VHS, DVD, Bluray) har oftast kopieringsskydd som man inte får knäcka.

Äganderätten är rätt orelevant i detta läge då man som konsument inte äger mediet.

Ang biblioteken. Dom äger rätten att låna ut/hyra ut verken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Känns som folk drar på lite väl stora växlar gällande detta. Som om det är en mänsklig rättighet Netflix försöker begränsa eller något när det i praktiken är icke tänkt mygel med konton mellan folk de i praktiken vill få bukt och inget annat. Finns ju säkert flera smidiga sätt de kan, och kommer, göra detta på utan att de omedelbart behöver ses som djävulen eller krösus sork kan jag ju tycka.

Förstår att många kanske tycker det är onödigt dyrt om man är ensam eller i allmänhet vill spara så mycket stålar man kan, men nu sker det ju uppenbarligen på ett sätt Netflix inte tänkt sig, men de har tolererat det. Fram till nu.

Jag tycker också det är dyrt med alla tjänster. Så jag betalar bara för en om jag ska se något. Annars sparar jag de stålarna varje månad. Det är inte raketforskning. Problemet här är utan tvekan en blandning mellan lathet, bekvämlighet och snålhet. Uppenbarligen en knepig mix med tanke på hur defensiva många blir när det riskerar att tas från dem. Man har myglat och vet det själva, trots det försöker man vända på det och få det till att Netflix gör fel/är onda.

Eller är jag ute och cyklar här? Missar jag något uppenbart?

Helt rätt. "Jag har inte gjort nåt/mitt fel/ställt till det, det är alla andra", vid prishöjningar det gnälls på. "Du är en del av felet" . Jag har Netflix (4K), Disney+, HBO Max (suck) å Viaplay (stor dubbelsuck, gratis genom Internet abb, Combort) å detta delas inte med någon annan (vill dom ha det, får dom betala för det). Jag betalar alltså detta själva.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Dom kommer bara tappa mer kunder de lovar jag.
jag och min familj delar på Netflix.
om dom gör så kommer vi avsluta med det.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Med det torftiga utbudet av gammal skåpmat de kör med så är det kanske inte läge att ytterligare försämra för kunderna.
Har iallafall gått ur sedan ett par år tillbaka. Nästan så att SVT har ett bättre utbud.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Tyvärr? Låter som en bra sak. Klart är det synd att vi behöver betala mer, men om jag fortfarande är villig att betala så måste det ju per definition vara värt det! Säg att man måste jobba 1h för att få råd med det, men tittar 10h per månad, sounds like a pretty good exchange rate to me!

Jo visst. Men de naggar ju hela tiden i kanten på prisvärdheten när de höjer priserna och inför mer begränsningar liksom. Deras problem nu är ju att de tappar prenumeranter och jag antar att de tror att detta kommer att hjälpa det, men risken finns ju att folk säger upp det när prisvärdheten för dem går ner.

Jag tror de hade gynnats av att ändra sin prismodell istället. Säg 89 för ett basabonnemang (vilket är ganska likt andra tjänster), en ström och inte 4K, men HD. Sen lägg på kanske 30 för 4K. För fler strömmar beror det ju på om de ska fortsätta köra den hårda linjen och kräva samma hushåll eller inte. Skippar de den regeln så hade det känts ok med 30, 40 kanske till och med 50 kronor extra per ström, men om det bara handlar om att tjejen ska kunna kolla på sin telefon samtidigt som jag kollar på teven eller liknande så är det absolut inte värt så mycket. Då borde extra strömmar ligga mer runt tio kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo visst. Men de naggar ju hela tiden i kanten på prisvärdheten när de höjer priserna och inför mer begränsningar liksom. Deras problem nu är ju att de tappar prenumeranter och jag antar att de tror att detta kommer att hjälpa det, men risken finns ju att folk säger upp det när prisvärdheten för dem går ner.

Jag tror de hade gynnats av att ändra sin prismodell istället. Säg 89 för ett basabonnemang (vilket är ganska likt andra tjänster), en ström och inte 4K, men HD. Sen lägg på kanske 30 för 4K. För fler strömmar beror det ju på om de ska fortsätta köra den hårda linjen och kräva samma hushåll eller inte. Skippar de den regeln så hade det känts ok med 30, 40 kanske till och med 50 kronor extra per ström, men om det bara handlar om att tjejen ska kunna kolla på sin telefon samtidigt som jag kollar på teven eller liknande så är det absolut inte värt så mycket. Då borde extra strömmar ligga mer runt tio kronor.

Jag tror du underskattar vad det kostar att skapa content, köpa content, bygga system, underhålla system och kostnaden för att en användare ska streama. Sedan finns det förhoppningsvis pengar över för tillväxt/avkastning.

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara en tidsfråga innan det faktiskt kommer hit också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jaja det skulle ju bli sjukt drygt
Men det står samtidigt: "create sub-accounts if they want to pay for family or friends." så man borde kunna hooka upp kompisar som inte delar hushållet.

Affärside:

  1. Sätt upp 87 olika netflixkonton för 179kr/mån

  2. Låt folk köpa netflix av dig direkt för 100kr/mån genom sub-accounts så de sparar 79kr/mån

  3. Efter 2 sålda sub-accounts per netflixkonto så går du plus.

  4. Profit

Och sedan automatiserar vi det (gärna med lite AI, det ligger i tiden) och pensionerar oss på en söderhavsö där elen är billig och grafikkorten säljs till msrp.

Du har kunnat köra den affärsidén idag med ännu bättre vinst, om du vill. 179 spänn för 4 strömmar, sälj vidare dem för 89kr (=179kr/2) och skapa ett nytt konto när de är slut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du tror inte kunkurrenterna en dag också vill börja tjäna pengar på sina strömningstjänster?

Sen gällande politiskt fokus, så är det ju exakt likadant på Disney, Apple, HBO & Prime. Så där e ju inte netflix ensamna.

Självklart. Men de andra har råd att förlora men ta igen på andra marknader på ett annat sätt. Och har därför råd att förlora mer på politiska utspel också.

Gällande att tjäna pengar är det en svår balansgång då man inte per automatik tjänar mer genom att ta mer betalt, då andra helt enkelt kan välja att nyta tjänst och sluta betala helt. Jag delar konto med min mor. Ingen av oss skulle betala fullpriset för det, men är ok med att dela på kostnaden. Två mindre tittare och 179 kronor bort ger ju varken mera streams eller pengar in.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Det känns som om antipiratbyrån lever kvar men som konsulter åt Nerflix. Självfallet är det ett problem med att folk delar konton istället för att köpa eget.

Men det är också ett problem med att tekniken springer ifrån dem, och de inte hänger med. HBO, Disney och Amazon har pressat marknaden och kan konkurrera i både pris och kvalitet.

Netflix har ofta tappat i verklighetsförankring vad användarna vill ha och pumpar ut massa skräp utan spets. De har också varit extremt fokuserade på inkludering och annat politiskt, vilket gjort att serierna/filmerna får fel fokus och tappar filmens handling.

HBO Max - inget Dolby Atmos ljud på Chromecast 4K Google TV. Netflix 4K, Disney + (Star Wars) på samma Chromecast - Dolby Atmos ljud på vissa filmer/serier (i ibland stämmer inte detta med infotexten). Ja, jag har en A/V receiver: Marantz NR 1711 (kör Dolby Atmos 5.1.2).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Buhu jag kommer inte längre kunna fuska.... dumma stygga Netflix.
Passar det inte/är för dyrt, så är det bara säga upp abonnemanget.
Kanske om alla betalade för sig kunde vi få bättre content och, hör och häpna, lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Nej men att sitta på stora abbet för att få 4k för nästan 200 i månaden själv blir det inte, nu delar ja med morsan samma familj men olika hushåll.

Jag vill inte gå ner i kvalite för halva kostnaden själv så alternativet är att säga upp det, alltså Netflix tappar betalande kund/Kunder tror inte mitt fall är unikt och tror där konton delas mellan massor är mer av undantags art i jämförelse.

När de gick ut med att de skulle hindra folk från att dela så sa jag upp mitt abonnemang som jag delade med en kompis, jag ser inte på Netflix så mycket att jag ensam will betala för ett eget 4K abonnemang. Så du har rätt i att det inte är unikt, nu fick Netflix inga kunder istället för 2st halvbetalande kunder.
Däremot som jag förstår det så kommer jag nu kunna gå ihop med 4 personer och lagligt dela ett premium abonnemang mha 3st underkonton = 179:- + 90:- vilket blir 67:- per person. Detta är faktiskt något jag skulle kunna tänka mig.

PS anledningen att jag delade tidigare va att jag faktiskt frågat och fick ok från Netflix support för massa år sen att dela konto/abonnemang "Du betalar för visst antal strömmar och gör vad du vill med dem" va typ svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du har kunnat köra den affärsidén idag med ännu bättre vinst, om du vill. 179 spänn för 4 strömmar, sälj vidare dem för 89kr (=179kr/2) och skapa ett nytt konto när de är slut.

"Det kostar 89kr men lova på heder o samvete att du bara tittar med en enhet åt gången."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt har ju Netflix valt att låsa in bildkvalitet bakom dyra abonnemang som medger flera samtidiga strömmar. Så vill man ha 4K så får man betala ganska mycket pengar men man får också möjlighet att spela upp fyra saker samtidigt på olika enheter. Alltså är det en form av "familjeabonnemang" som normalt brukar tillåta viss delning, till exempel betalar jag för Office 365 family och delar det med några familjemedlemmar i andra hushåll, vilket är helt enligt villkoren för den tjänsten.

Så jag tycker Netflix borde bestämma sig och låta deras kunder betala för bara bildkvalitet separat från antal strömmar, och om de har abonnemang som uttryckligen är till för att kunna spela upp flera saker samtidigt så borde de inte begränsa vart dessa spelas upp. Betalar jag för att kunna spela upp fyra saker samtidigt, men vi är bara två eller tre i hushållet så borde de kvarvarande strömmarna som jag inte kan använda, som jag betalar för, kunna användas av någon annan.

Du har en bra poäng där, helt klart. Som Netflix bäddar får de ju ligga liksom med konstiga familjekonton osv där antalet strömmar blir billigare per person osv. Som gjort för att folk ska utnyttja det utanför familjer osv för att spara några kronor.

Det hade ju som du nämner vart bättre om de tex låter folk betala för 1. Kvalitet 2. Antal strömmar. Ökningen i pris är linjär eller nära linjär. Då är strömmarna betalda och vem som sen använder dem är ju helt irrelevant.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

själv sa jag upp eländet då 4K abonnemanget kostar 189:-/mån. Det jag inte riktigt fattar är t.ex. om man som jag ibland ligger ute på jobb å bor på hotell. Hur funkar det då med konton osv?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

jag är inte heller jurist.
Tror inte heller det har prövats juridiskt. Men att infon om "får ej visas offentligt", det är ett faktum.
Ligger också problem i att länder har olika lagar som går stick i stäv med varandra. Vi har lagstadgad rätt i Sverige att privatkopiera och dela mediet med familj och vänner. Men media (VHS, DVD, Bluray) har oftast kopieringsskydd som man inte får knäcka.

Äganderätten är rätt orelevant i detta läge då man som konsument inte äger mediet.

Ang biblioteken. Dom äger rätten att låna ut/hyra ut verken.

Jag tycker äganderätten är högst relevant här, jag tycker Netflix behöver bli tydligare på vad exakt man som konsument äger.
Fysisk media äger man ju inte på Netflix, men konton eller sändningar kan ju anses som föremål även om dem saknar fysisk form.
Om rätten att låna ut ingår eller ej måste ju stå i det finstilta så att det är kompatibelt med varje lands lagar.

(Låna är ju samma sak som att sälja eller hyra men priset är 0Kr)

Rabbel:

"Att förbjuda utlåning av konto skapar ju rejält med praktiska bekymmer, som BankID verifiering eller motsvarande vid varje ny IP-adress eller enhet som används. Det är dock superlätt att kringgå, så alternativet att utlåning ingår (ev med högre pris) är därför enklare. Folk kan då sätta dessa konton i system, precis som Internetleverantörer gör med IP-adresser för att få ner priset, alternativt kan Netflix göra det åt sina kunder, men det gör ju redan Netflix i att ha begränsat antal inloggningar samtidigt.

Nu blev det nog mest rabbel där, men Netflix får nog se över sin affärsidé och kanske sätta sina priser efter hur mycket tjänsten används, en baskostnad för prenumeration, så att om 24 personer brukar samma konto varsin timme på dygnet så kostar det 24 gånger så mycket som om en enskild person använder tjänsten dygnet runt. Ett alternativ kan ju vara att ta ut en liten avgift varje gång en ny enhet eller IP-adress loggar in på ett konto."

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Jag tror du underskattar vad det kostar att skapa content, köpa content, bygga system, underhålla system och kostnaden för att en användare ska streama. Sedan finns det förhoppningsvis pengar över för tillväxt/avkastning.

Nej det är inte vad det handlar om. För att de ska ha råd att göra sitt content behöver de ha en viss summa i intäkter och att bli av med prenumeranter minskar denna summa långt mer än vad det minskar kostnader för hosting och liknande. De kan mycket väl hoppas att aktionerna de tar nu ska öka mängden pengar de tar in varje månad, men jag ställer mig tveksam till det.

Sen tror jag inte mina förslag hade inneburit någon större minskning av intäkterna mot idag. En del som bara vill ha 4K hade förstås betalat mindre varje månad, men det finns säkert många som gärna hade haft 4K men som skippat det för det är så dyrt som då kanske hade betalat.

Permalänk
Medlem

Verifiering av konto kan ju skötas HUUR enkelt som helst med en QR-kod som visas på skärmen, som man läser av med en Netflixapp i telefonen.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Fast rolex säljer ju 1 miljon klockor årligen ;p

Touché

Det hade jag aldrig kunnat gissa.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

HBO Max - inget Dolby Atmos ljud på Chromecast 4K Google TV. Netflix 4K, Disney + (Star Wars) på samma Chromecast - Dolby Atmos ljud på vissa filmer/serier (i ibland stämmer inte detta med infotexten). Ja, jag har en A/V receiver: Marantz NR 1711 (kör Dolby Atmos 5.1.2).

Kan du ha svarat på fel inlägg?
Är inte helt säker på hur det relaterar till det jag skrev.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M