AMD uppges minska produktionen av Ryzen 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Folk har redan uppgraderat sina datorer under pandemin. Färre känner behov av att uppgradera samt att ALLT har blivit dyrare. Folk prioriterar annat.

Tror inte Intel kommer ha superbra siffror heller på sin 13000-serie.

PC Gaming krymper fort med Xbox Game Pass + Xbox Series X tillgängligt för under 6k medans en liknande Gaming PC kostar närmare 12k

Konsolgaming är mer prisvärt än någonsin helt enkelt då prisökningarna på enskilda komponenter har stuckit iväg rejält.

Sen hade PC Gaming som du säger ett rejält uppsving mellan 2018 och fram till Pandemins slut så de flesta sitter på ganska nya system som inte behöver uppgraderas

Man hoppades på rejäla prissänkningar när mining boomen dog ut men... det var i princip bara nätaggregat som gick ner i pris.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

ny plattfor både för intel och amd så skall man gämnföra så är z790 inte billig den heller,

https://www.proshop.se/?s=z790

Am5 är lite dyrare men det borde inte vara något problem, då du kan använda den platformen betydligt längre än intels, sen har ju
ni som kört amd från början sparat en massa pengar på att inte byta MB under 4 år så vad är problemet, byta vid varje släpp som för den blå sidan , och ja DD4 var dyra när dom kom 2014 med ihop med X99, så tycker inte Am5 är så mycket dyrare än socket 1700, dom ligger lika och skall man ändå använda den ett tag så blr det inte så mycket över ett par år

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ny plattfor både för intel och amd så skall man gämnföra så är z790 inte billig den heller,

https://www.proshop.se/?s=z790

Am5 är lite dyrare men det borde inte vara något problem, då du kan använda den platformen betydligt längre än intels, sen har ju
ni som kört amd från början sparat en massa pengar på att inte byta MB under 4 år så vad är problemet, byta vid varje släpp som för den blå sidan , och ja DD4 var dyra när dom kom 2014 med ihop med X99, så tycker inte Am5 är så mycket dyrare än socket 1700, dom ligger lika och skall man ändå använda den ett tag så blr det inte så mycket över ett par år

Ganska många (men självklart inte alla) upplever nog att de har tillräckligt bra prestanda på AM4 plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Precis min tanke. Bytte från ett buggigt MSI X370 till ett Gigabyte X570S förra Black Friday

Lite osis, det som är coolt är att många X370 bord inköpta 2017 håller måttet och klarar av att hantera Zen 3 alldeles utmärkt, allt som behövs är senaste bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så enkelt?

Vi vill ju ha snabbare saker. Problemet, framförallt när nu Moores "lag" verkligen är död, blir ju att det kommer med en kostnad.

PCIe5 är mer komplext jämfört med PCIe4, som i sin tur i.o.f.s. är mer komplext jämfört med PCIe3 men PCIe3 hann ju bli övermoget innan det ersattes medan PCIe4 knappt hann ut på marknaden.

DDR5 är största förändringen av RAM-standarden sedan DDR1. Detta är en välkommen förändring då DDR5 är första gången man specifikt optimerar för multicore CPUer, men det drar upp komplexitet och därmed pris!

Ny nod... Varje ny nod framåt kommer tyvärr driva upp kostnaderna, är ju så illa att vi snart inte ens kan räkna med konstant pris per transistor vid krympning, utan en ökning (när Moores "lag" gällde halverades kostnaden per transistor vid ny nod).

Skrivet av Palme_570:

Är de dyra att producera så vill man ju inte slänga iväg dem för billigt.

Skrivet av Sando:

Det är mycket möjligt att de inte kan sänka priserna vidare mycket.

Beställningarna för Ryzen 7000 har ju gjorts i tiderna när det var chip shortage och utrymme vid TSMC var extremt dyrt. De har antagligen betalat väldigt höga summor för att få ut sina produkter när priserna och efterfrågan var skyhög. Nu är ju läget det motsatta, och de sitter på en massa kapacitet som de inte har användning för, men ändå behöver betala för.

Dessutom ska vi komma ihåg att dollarn är extremt, extremt stark nu. Dollarindexet har ju stigit runt 20% på ett år. Det innebär att även AMD:s inköpspriser har stigit med 20%, plus vad inflationen i övrigt orsakar.

Resultatet är att deras breakeven antagligen ligger nånstans runt 30-35% högre i icke-amerikanska marknader än vad den skulle ha gjort för ett år sen, samtidigt som konsumenterna är mindre villiga att betala.

Det är mycket möjligt att det här är en marknad då utbud och efterfrågan inte möts vid någon prisnivå. I så fall är det enda vettiga att kapa ordrar för att undvika förluster och sen sälja det lager du har till lite lägre priser, och att försöka göra en god uppskattning om när marknaden blir mera normal igen.

Jäkligt svårt läge!

Skrivet av UndaC:

Det är ju kan ju vara mer fördelaktigt att sälja få dyra produkter. Framförallt i lågmarginalbranscher.

Besparingar form av emballage, frakt, personal, support osv. De skalar ofta inte med produktens pris och är fasta. Så säg att de går på 100 kr per produkt.

Säljer du en produkt för 1000 kr med 100 kr bruttovinstmarginal så tjänar du i slutändan 0 kr.
Säljer du den för 2000 kr med 200 kr bruttovinstmarginal så tjänar du i slutändan 100 kr.

Skrivet av Starric:

Är väl inte så konstigt? De har ju begränsat med kiselplattor på 5nm hos TSMC. Så säljer inte Ryzen 7000 superbra, då skiftar de väl kapaciteten till kommande Radeon istället, eller varför inte krympta konsol-chip? Låter ju onödigt att använda upp dyrbar produktionskapacitet och slumpa bort produkterna, väl?

Det beror förståss på vilka marginaler de har, bokstavligen. Om de redan pressat marginalerna så långt det går utan att gå från vinst till break even eller förlust så finns ju inte mycket att göra, men kunderna tar ju ingen hänsyn till hur stora marginaler en produkt har eller vad den kostat att utveckla, utan upplever man att det är för dyrt så är det för durt, punkt.

Men de lever inte i ett vakuum, utan snart kommer ju intel med nytt, och då får de kanske snällt finna sig i att sänka priserna vare sig de vill eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter på 3600x.
Om ett år blir det nog 5800X3D

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror förståss på vilka marginaler de har, bokstavligen. Om de redan pressat marginalerna så långt det går utan att gå från vinst till break even eller förlust så finns ju inte mycket att göra, men kunderna tar ju ingen hänsyn till hur stora marginaler en produkt har eller vad den kostat att utveckla, utan upplever man att det är för dyrt så är det för durt, punkt.

Men de lever inte i ett vakuum, utan snart kommer ju intel med nytt, och då får de kanske snällt finna sig i att sänka priserna vare sig de vill eller inte.

Skulle gissa att de hellre segmenterar och säljer dyrt initialt till de som av ngn anledning är villiga att betala dyrt nu och ro hem lite "övervinster" för att sedan nå ett bredare segment när intel släppt nytt. De bedömer uppenbarligen att det är en bättre strategi än att gå brett med låga marginaler nu. Får väl konstateras att det här kan sorteras in under "inte så lyckad lansering".

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tyvärr en undermålig produktserie som inte tillför något nytt samt är oerhört överprisad.

Du skojar? Inget nytt? 3d borde dom bara släppt och det direkt, för att bli bäst på
spel som dom flesta bryr sig mest om.
Men annars mycket nytt med ddr5 och pciexpress 5 med tex.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Angående DDR5 och DDR4:
Om AMD skulle stödja DDR4 från start så hade de varit tvungen att ha dedikerat kiselyta i minneskontroller-delen i I/O kislet, alternativt kompromissa på prestandan ända fram till slutet av AM5, om AMD nu ska stödja AM5 plattformen i flera år d.v.s..
Så jag anser att detta var ett "bra/illa tvunget" lösning som svider (bara) lite i början.

DDR5 är relativt dyrare än DDR4 idag men detta är normalt initialt, däremot har jag märkt att priset på DDR5 inledningsvis är bättre än vad DDR4 i början var jämfört med DDR3, om jag inte missminner mig Om jag minns rätt så tog det en lång tid innan pris / GB blev lägre på DDR4.

Angående moderkorten:
Sitter själv med 5950X med ett relativt billigt men stabilt moderkort (bra VRM temps med 6 lager PCB och bra minneslänkar) körandes med 4 stickor 96GB (2x32GB + 2x16GB). Detta är vad som saknas för AM5, bra billiga moderkort.
När de billigare moderkorten kommer så kommer det släppa tror jag men för entusiaster som speciellt har en 5800X3D så är det bara att vänta på motsvarande 7000 seriens vcache modeller.

Kanske hålla i plånboken tills svarta fredagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Skulle gissa att de hellre segmenterar och säljer dyrt initialt till de som av ngn anledning är villiga att betala dyrt nu och ro hem lite "övervinster" för att sedan nå ett bredare segment när intel släppt nytt. De bedömer uppenbarligen att det är en bättre strategi än att gå brett med låga marginaler nu. Får väl konstateras att det här kan sorteras in under "inte så lyckad lansering".

Fördelen med "billigt och brett" är att man i så fall ger incitament för framtida uppgraderingar. Om AMD är "för dyrt" ges en anledning för kunderna att invänta Intel, som av tradition både lanserar billigt och dyrt och dessutom har en väl etablerad plattform som nu kommit ner i pris en aning, så jag tycker att det här är att ge öppet mål till intel.

AMD's produkter existerar inte i ett vakuum som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kunde ju provat att sänka priset istället. Konstig inställning att hellre sälja färre dyra produkter än fler billiga.

Snarare exakt vad man kunde vänta sig i en monopol/oligopolsituation. Ju färre säljare desto större möjlighet att mjölka varje kundgrupp så mycket som möjligt. Det är därför som vi ofta ser ganska udda begränsningar i många produkter. Exempelvis Geforce vs Quadro där den senare kan kosta 3-4 gånger så mycket trots samma chipp i botten.

Apple är ju ett annat exempel på ett företag som segmenterar marknaden på olika sätt. Vill du ha 16 GB minne måste du köpa 512 GB SSD, vill du ha ett dedikerat grafikkort måste du köpa en i7:a etc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Det beror förståss på vilka marginaler de har, bokstavligen. Om de redan pressat marginalerna så långt det går utan att gå från vinst till break even eller förlust så finns ju inte mycket att göra, men kunderna tar ju ingen hänsyn till hur stora marginaler en produkt har eller vad den kostat att utveckla, utan upplever man att det är för dyrt så är det för durt, punkt.

Men de lever inte i ett vakuum, utan snart kommer ju intel med nytt, och då får de kanske snällt finna sig i att sänka priserna vare sig de vill eller inte.

Absolut är det ju den faktiska konkurrensen och efterfrågan som styr.

Mitt svar var på frågan varför man skulle vilja sälja färre men dyrare produkter. Där svaret är: för att det är uteslutande fördelar med det på produktiva så länge det går att göra det.

Dvs att sänka priset 10% men istället sälja 10% fler enheter är ju aldrig önskvärt för de flesta produktgrupper. Inte ens att sänka 10% och sälja 12% fler etc. (Tydligt undantag är om köpet av produkten innebär i låsning i ekosystem där ytterligare möjligheter att tjäna pengar på kunden är tydligt kopplade till köpet)

Men går det inte är det självklart ingen bra strategi

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

*kramar min nyinköpta 5800X3D*

Jag tyckte den blev lite mindre gullig med sin priskurva https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6040557#statistics som i samband med lanseringen av AM5 gjorde en liten manöver norrut från att under sommaren 2022 legat en del under 5k kr. Å andra sidan ser flera av AM4..flera av produkterna på Prisjakt lite lika ut i sina grafer, kanske har mest att göra med SEK:ens undergång. Just 5800X3Ds kurva såg så tydlig ut bara, precis när recensionerna kom iom lansering av Raphael och alla rekommenderade 5800X3D istället.

Blir intressant om resten av Ada-serien säljer lika väl som RTX 4090, torde knyckla till teorin att folk inte har råd något.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Många väntar på 3D varianterna..Sätt online röstningar med 20-35% som säger dem väntar på dessa.

Moderkorten är dyra men många är sjukt påkostade..B650 varianter med 16+ faser.. Tror inte du fick sådana här kort för x570 för under 5k förut heller?

Permalänk

Kör på Intel 2600k och kan fortfarande spela allt jag vill spela hyfsat, men den gamla datorn börjar krångla smått. Tänkte att jag skulle uppdatera nu och väntade särskilt in den nya plattformen och visste så klart att priset skulle vara högre men det blev mycket dyrare än det och kistan var ju att se priserna på moderkorten och det blev spiken i kistan. Dessutom så vilhöver jag mindre moderkort som ofta är lite krångligare om man vill hitta rätt modell av och det lär ju så klart ta väldigt län tid innan det jag vill ha kommer ut på marknaden. Jag måste ju ett en extra PCIe port till ljudkortet och det är ju ett sånt mindre 1X så... och jag vill att det får plats under eller över grafikkortet. Förutom det så kan det ha så lite grejer på sig som möjligt. Gärna någon "lite" budgetmodell.

Tänkte hastigt att jag går AM4 i stället men det grämer mig lite att köpa en generation som är på väg ut, vet ju inte riktigt hur jag ska tänka men börjar överväga att köpa något billigare AM4.

Nepp jag hoppar, fattar att dom haft problem och måste ju få betalt men för mig finns det en gräns på vad som är vettigt och ska det håller på så här så tror jag att jag ska börja med annat som att sitta och skulptera eller måla tavlor och när jag väl spelar så gör jag det bara på Nintendo 8 bit orginal. Tro jag med ska hålla mig till datorer man hittar i grovsopen till att ha att surfa med ,ärenden och kanske mest något simplare indiespel. Jag ger upp helt alltså.

Tycker att dom här priserna dödar all glädje att hålla på med Persondatorer. Var ju helt andra priser när jag köpte min Intel 2600k. kommer inte riktigt ihåg men den var ju faktiskt i övre klassen med några få som var bättre.

Det här är riktigt trist/

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Sänka priset , att ny teknik blir dyrare är inget undantag titta på nvidia , men allt blir dyrare för norden just pga dollar kurserna så sänka priserna för den lille svenska personen nej,

5600x vid relese 3290sek $299 i dollar vid relese

7600x vid relese 4192sek $299 i dollar vid relese

källa

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-9-7950x-ryzen-...

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-5-5600x-zen-3-...

https://i.ibb.co/cDPmGwW/dollar.jpg dollarn upp med 30% sedan dess med , så vid samma niva, dollarn som gjort den 25% dyrare , med denna dollar kurs kostar dom samma i dollar , Bara lilla svenska kronan som inte är värd ett skit, så skyll inte på AMD att dom att dom är dyra skyll inflationen och dollarn framför allt

Eller inflationen och kronan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Eller inflationen och kronan.

Yes.

Sitter och kikar på en dator för 38k. Samma kostar 34k i norge hos samma bolag (komplett) och de har ändå högre priser på bas-varor generellt sett än vad vi har i sverige (tex en pizza kostar 160 norska i norge kontra 130 svenska i sverige).

Inflationen måste ner innan man kan köpa något här?

Permalänk

Moderkortet är största anledningen till att jag avvaktar. 4k + för ett moderkort är vansinne.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har man ingen produkt som konsumenter känner starkt för så blir det såhär.
Tyvärr är AMD's 7000 serie precis detta.

Kanske kommande 3D versioner kan locka mer.

Visst är man sugen på en 7850X... men sitter med en 3900X som jag för nåt år sen stängde av boosten på då jag körde lite tunga saker o ville ha den tyst. Har inte brytt mig om att slå på boosten igen vilket visar att jag inte behöver det extra prestandan som en 7xxx skulle ge.

Är nog så för många, man har redan uppgraderat o sitter nöjd. Att systemet sen blir rätt dyrt med DDR5 gör ju inte saken bättre för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har för mig dock att det gjorts tidigare med någon form av omvandlare på moderkortet. Minns dock inte om det är något som va direkt från Intel eller på någon form av Kina moderkort.

Vill minnas att det fanns omvandare från RAMBUS minne till vanligt SDRAM på några intel-moderkort runt år 2000. Var dock inte problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ny plattfor både för intel och amd så skall man gämnföra så är z790 inte billig den heller,

https://www.proshop.se/?s=z790

Am5 är lite dyrare men det borde inte vara något problem, då du kan använda den platformen betydligt längre än intels, sen har ju
ni som kört amd från början sparat en massa pengar på att inte byta MB under 4 år så vad är problemet, byta vid varje släpp som för den blå sidan , och ja DD4 var dyra när dom kom 2014 med ihop med X99, så tycker inte Am5 är så mycket dyrare än socket 1700, dom ligger lika och skall man ändå använda den ett tag så blr det inte så mycket över ett par år

Personligen tycker jag det där med att bara uppgradera CPU är något som aldrig händer. Oftast har det kommit lite nytt lulllull man vill ha ändå. Så när man ändå köper ny CPU köper man nytt moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Personligen tycker jag det där med att bara uppgradera CPU är något som aldrig händer. Oftast har det kommit lite nytt lulllull man vill ha ändå. Så när man ändå köper ny CPU köper man nytt moderkort också.

Det är min plan nu iallafall. För första gången någonsin. 7700X nu och sedan kanske en "8700X3D" eller "9700X3D".
Får se får se!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Personligen tycker jag det där med att bara uppgradera CPU är något som aldrig händer. Oftast har det kommit lite nytt lulllull man vill ha ändå. Så när man ändå köper ny CPU köper man nytt moderkort också.

Det var mera förr man uppgraderade cpu, men det händer fortfarande.

Min 33MHz 486:a uppgraderades till 486DX4 100MHz, fast byggde ny dator med gamla 486:an men den uppgraderades senare till en AMD486-120MHz.
Sen blev det en AMD-K6 200MHz -> 350MHz -> 450MHz -> 500MHz fast ett par av dessa cpu:er hamnade även de i andra burkar.
Dual celeron 300A burken fick två fina PIII 550MHz.
Förra huvudatorn började med en AMD 4x2500MHz o uppgraderades till Phenom-II 6x3300 MHz. Hade nog haft den kvar ett tag till om det inte var så att max minne var 8GB.
Den nuvarande 3900X kommer jag nog inte att uppgradera såvida jag inte snubblar över nån billig beg 5900X/5950X eller så.