Permalänk
Medlem

Justera fläktkurva CPU

Hej!

Har precis byggt mitt första mITX bygge.
Komponenterna:
CPU: AMD Ryzen 7700x
CPU-kylare: Noctua NH-U12A
Moderkort: ASUS ROG strix X670E-I Gaming wifi
Chassi: NR200P
PSU: SF750
GPU:RTX 3080
Chassifläktar: 2st Noctua 12x25 i toppen som drar ut luft och 2st Noctua 12x15 i botten som drar in luft mot grafikkortet.

Mitt problem nu är att CPU-kylaren ändrar varvtal konstant när jag spelar. Går upp i varv för att i nästa sekund gå ner i varv och så fortsätter det så hela tiden. Ska det verkligen vara så? Eller ska jag försöka justera fläktkurvan. I så fall hur? I Bios?

Temperaturen på GPU vid spelande är 60-70 grader och CPUn 75-85 grader

Permalänk
Medlem

Går oftast att lösa hyfsat bra genom att justera fläktkurva i BIOS och lägga in fördröjning så att fläkt(arna) inte reagerar lika snabbt vid spikar.

Bäst kontroll ger dock någon form av mjukvara med mer avancerad styrning. Själv använder jag Argus Monitor med en kurva + genomsnittstemperatur över fyra sekunder, men finns även open source-alterantiv som t.ex. "Fan Control" (som jag dock inte testat själv).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Går oftast att lösa hyfsat bra genom att justera fläktkurva i BIOS och lägga in fördröjning så att fläkt(arna) inte reagerar lika snabbt vid spikar.

Bäst kontroll ger dock någon form av mjukvara med mer avancerad styrning. Själv använder jag Argus Monitor med en kurva + genomsnittstemperatur över fyra sekunder, men finns även open source-alterantiv som t.ex. "Fan Control" (som jag dock inte testat själv).

Okej, tack för svar! Ska testa programmet ikväll och se om jag blir klokare:)

Permalänk

Jag kör fancontrol. Och tycker det funkar riktigt bra .

Har mycket bra funktioner som jag inte hittat annan mjukvara som gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör fancontrol. Och tycker det funkar riktigt bra .

Har mycket bra funktioner som jag inte hittat annan mjukvara som gör.

Testade precis Fancontrol och tror inte den hittar min CPU-kylare. Har valt CPU under sensor settings men det dyker inte upp något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Okej, tack för svar! Ska testa programmet ikväll och se om jag blir klokare:)

Jag håller med Rouge här ovan, FanControl är enkelt, gratis och mångsidigt. Jag postade nyligen ett inlägg här, där har du en video-guide hur du kan sätta upp det, ett exempel han ger och visar hur du ställer in är precis det du beskriver - så att man slipper höra fläktar som varvar upp- och ner konstant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Testade precis Fancontrol och tror inte den hittar min CPU-kylare. Har valt CPU under sensor settings men det dyker inte upp något?

I och med att du har en så färsk plattform är det inte säkert att det finns stöd ännu tyvärr, men det lär väl komma inom snar framtid i sådana fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Medföljer ju två fläktar till kylaren som är dessutom 120mm. Det kommer låta mer med mindre fläktar.

U14S med 140mm-fläkt hade varit tystare med ungefär samma prestanda.

EDIT: Men U12A kommer alltid vara den bättre kylaren.

Permalänk
Skrivet av Lombra:

Testade precis Fancontrol och tror inte den hittar min CPU-kylare. Har valt CPU under sensor settings men det dyker inte upp något?

Är nå så pass att det inte uppdaterat än för nya amd platformen men de kommer no framöver ganska aktiv utvecklare och brukar komma uppdateringar ganska tätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag håller med Rouge här ovan, FanControl är enkelt, gratis och mångsidigt. Jag postade nyligen ett inlägg här, där har du en video-guide hur du kan sätta upp det, ett exempel han ger och visar hur du ställer in är precis det du beskriver - så att man slipper höra fläktar som varvar upp- och ner konstant.

Skrivet av fragande:

I och med att du har en så färsk plattform är det inte säkert att det finns stöd ännu tyvärr, men det lär väl komma inom snar framtid i sådana fall.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Är nå så pass att det inte uppdaterat än för nya amd platformen men de kommer no framöver ganska aktiv utvecklare och brukar komma uppdateringar ganska tätt.

Ja, det verkar som att plattformen är lite för ny för att Fancontrol ska kunna hitta mina fläktar. Får försöka justera genom bios så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej!

Har precis byggt mitt första mITX bygge.
Komponenterna:
CPU: AMD Ryzen 7700x
CPU-kylare: Noctua NH-U12A
Moderkort: ASUS ROG strix X670E-I Gaming wifi
Chassi: NR200P
PSU: SF750
GPU:RTX 3080
Chassifläktar: 2st Noctua 12x25 i toppen som drar ut luft och 2st Noctua 12x15 i botten som drar in luft mot grafikkortet.

Mitt problem nu är att CPU-kylaren ändrar varvtal konstant när jag spelar. Går upp i varv för att i nästa sekund gå ner i varv och så fortsätter det så hela tiden. Ska det verkligen vara så? Eller ska jag försöka justera fläktkurvan. I så fall hur? I Bios?

Temperaturen på GPU vid spelande är 60-70 grader och CPUn 75-85 grader

Se till att det körs fläktkontakt typen PWM i bios (sidan 79 i Bios manualen). Kör sedan Q-Fan Tuning från Bios. Duger inte kurvan så testa moderkortets olika profiler.
Jag tycker din CPU temp verkar i högsta laget (85grader) så ställ inte ner fläktkurvan manuellt för att få en tystare dator utan att veta vad du gör. Vill du ha en tyst dator så borde du istället gå upp i kylarstorlek, till en modell med två element.
Som manualen säger: We suggest raising your fan/pump duty to 100% if your CPU temperature exceeds 75°C.
(Ditt mobo har en ny bios släppt för en vecka sedan)

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv

Att justera fördröjning i BIOS fungerar utmärkt och då slipper du extra bloatware i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Se till att det körs fläktkontakt typen PWM i bios (sidan 79 i Bios manualen). Kör sedan Q-Fan Tuning från Bios. Duger inte kurvan så testa moderkortets olika profiler.
Jag tycker din CPU temp verkar i högsta laget (85grader) så ställ inte ner fläktkurvan manuellt för att få en tystare dator utan att veta vad du gör. Vill du ha en tyst dator så borde du istället gå upp i kylarstorlek, till en modell med två element.
Som manualen säger: We suggest raising your fan/pump duty to 100% if your CPU temperature exceeds 75°C.
(Ditt mobo har en ny bios släppt för en vecka sedan)

Ska testa detta. Eftersom nya ryzen ska arbeta runt 95 grader tror jag inte att det ska vara något problem med temperaturen. Eller så tänker jag helt fel?

Skrivet av anon201296:

Att justera fördröjning i BIOS fungerar utmärkt och då slipper du extra bloatware i Windows

Ja, precis. Ska se om jag hinner testa detta efter jobbet idag:)