Office på månadsbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Både ja och nej, idag så krävs det betydligt mer underhåll av en programvara än det gjorde för 10-20 år sedan, det gäller ju både för OS, mjukvara men även hårdvara. Sånt kostar.

MS hade en intäkt på 168 miljarder dollar 2021 så de har väl lite att ta av?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hela "konceptet" att man ska så att säga "prenumerera" på sin egen dators funktioner anser jag vara vedervärdigt. -Ser detta som ett "nytt koncept för att klå oss på pengar".

-Sorry om jag pratade rakt ur mitt så kallade skägg.

Mitt skägg delar din åsikt

Låg månadskostnad blir snabbt en stor utgift.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mitt skägg delar din åsikt

Låg månadskostnad blir snabbt en stor utgift.

Exakt.
99 spänn för Spotify
129 för Netflix (standard)
59 för Amazon Prime
44:50 för HBO
800 för ISP 1000/1000
etc.
etc.

Månadsavgift som lök på laxen för "ordbehandlar-paket" oxå?
-Nein danke, det är dyrt nog redan!

GPU som "borde kosta tre tusen" kostar 10 tusen..
-Någonstans måste vi nördar våga "sätta ner foten" och säga "det räcker nu!!"

Permalänk
Medlem

En faktiskt riktigt bra Office svit är Free Office 2021 från SoftMaker. Kan vara värt att testa om man inte gillar Libre Office.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, även om det sannolikt inte kommer drabba så många. De flesta företag jag varit på har redan 365 sedan länge, och för privatbruk finns det ingen större anledning att välja pyttemjuk.

Själv har jag använt LibreOffice i bra många år nu, men tvingades byta till Office 2021 rätt nyligen pga att Calc-modulen har blivit löjligt instabil av någon anledning, och kraschar regelbundet. Excel bråkar i stort sett aldrig, så det fick bli det.. Igen.

@KjellO tack för tipset om Free Office, den har jag missat. Ska kika lite.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Självklart är detta för att tjäna pengar, hade det haft med uppdateringarna att göra hade det gått jättebra att göra som många andra och erbjudit en s.k. perpetual license. Men det vill man inte, troligtvis för att man räknat på att då förlorar man pengar.

Personligen spelar det ingen roll för jag har betalat månadsvis för Office i flera år.

Permalänk

Random Lamers. Allt som man kan göra i Photoshop fungerar lika bra i Ms Paint. Detsamma gäller även Libre Office Vs Excel.

Nuff said. Libre Calc utvecklingen går sakta, om Excelalternativet blir sämre så kanske mer satsas på Libre Cals eller något annat.

Jag själv har gått mer och mer ifrån Office för varje år. Detta av anledningar som att jag har behov av programmet på så otroligt många datorer och jag vill inte ha så många olika licenser för detta.

En gång i tiden var jag en flitig photoshopanvändare, jag påstår mig inte vara duktig, men kunde mer än gemeneperson. De senaste 10åren har jag ej startat photoshop, jag gillar inte GIMP layout, men cash is the king. -Jag behöver photoshop på så många olika datorer annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag behöver photoshop på så många olika datorer annars.

Behöver du använda Photoshop på alla dessa datorer samtidigt? Annars ser jag inte riktigt problemet.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Behöver du använda Photoshop på alla dessa datorer samtidigt? Annars ser jag inte riktigt problemet.

Alla datorer har inte internetaccess. Det går att strula, sedan kommer det andra användare in på datorn och jag vill inte att de har min licens. Gratislicens är då så mycket enklare.
Nu är Photoshop för mig inte lika extremt behov av som Office överallt, men det är ändå dyrt.
Men även om jag själv skaffar photoshop så är det ej säkert att andra jag jobbar emot gör detsamma, gratis är mycket enklare.
-Nej jag jobbar ej som fotograf utan tekniker och ytterst få tekniker har Photoshop på deras jobbdatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla datorer har inte internetaccess. Det går att strula, sedan kommer det andra användare in på datorn och jag vill inte att de har min licens. Gratislicens är då så mycket enklare.
Nu är Photoshop för mig inte lika extremt behov av som Office överallt, men det är ändå dyrt.
Men även om jag själv skaffar photoshop så är det ej säkert att andra jag jobbar emot gör detsamma, gratis är mycket enklare.
-Nej jag jobbar ej som fotograf utan tekniker och ytterst få tekniker har Photoshop på deras jobbdatorer.

Jag har Phosotshop (och Illustrator etc.) CS2 från när det var gratis (egentligen var det aldrig gratis men de stängde ner verifieringsservern och släppte ut en nyckel som funkade för evigt, som bara legitima köpare skulle använda, men whatever). Det räcker väldigt långt så länge man inte behöver det nyaste. Däremot fick tjejen prenumerera när hon pluggade "digital bildbehandling", och jag har haft licenser i jobbet emellanåt. Jag är inte tekniker dock utan utvecklare så ibland behöver man pilla med bilder en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla datorer har inte internetaccess. Det går att strula, sedan kommer det andra användare in på datorn och jag vill inte att de har min licens. Gratislicens är då så mycket enklare.
Nu är Photoshop för mig inte lika extremt behov av som Office överallt, men det är ändå dyrt.
Men även om jag själv skaffar photoshop så är det ej säkert att andra jag jobbar emot gör detsamma, gratis är mycket enklare.
-Nej jag jobbar ej som fotograf utan tekniker och ytterst få tekniker har Photoshop på deras jobbdatorer.

Har man en hög datorer privat (företag är en annan femma) så är prenumerationen på Office (öhh, ”365”) inte så farlig, och bättre än fristående ”eviga” licenser, eftersom man väl får licens för sex instanser.