Netflix sjösätter reklamabonnemanget

Permalänk
Medlem

Tror också att det finns en aspekt i att vi är mer känsliga för reklam i sverige. I många länder pushas mer reklam som inte går att undvika. Se bara på TV från USA eller Asien, inte bara rena reklamavbrott utan även reklam i form av banners som flashar upp i rutan. Så för oss i Sverige är prisskillnaden för liten för att orka med reklamen. Medans personer i andra länder kan tycka det är helt ok med bara 2usd billigare med lite reklam. Saken med sämre utbud är svårt att sia om effekten av.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har lusläst lite bara, men vad innebär det här i praktiken för en konsument?
Kommer vi större utbud av filmer/serier, bättre producerade?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hmm.. kan man verkligen sjösätta ett sjunkande skepp?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

5 minuter reklam per timme? Är inte det typ motsvarande vanlig TV sänd film?
Hur många minuter reklam är inom en timmes ram på t.ex TV3 eller TV4?

Mycket mer än så, avsnitt som fyller en timme på TV brukade ju vara ca. 42 min när man laddade hem saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

5 minuter reklam per timme? Är inte det typ motsvarande vanlig TV sänd film?
Hur många minuter reklam är inom en timmes ram på t.ex TV3 eller TV4?

Skrivet av PlogarN97:

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/tv4-flyttar-reklamp...

Verkar vara upp till 3 pauser per timme, och upp till 12 minuter totalt per timme.

Skrivet av Kakann:

Mycket mer än så, avsnitt som fyller en timme på TV brukade ju vara ca. 42 min när man laddade hem saker.

I Sverige så var det 12min per timme tidigare, nu är det ändrat så att mellan 06-18 och 18-24 så får du max visa totalt 20% reklam. Man får alltså visa mer än 12min per timme nu, så länge inte snittet överstiger 12min. Tror en stor anledning till ändringen var live-sändningar, då det t ex är stora reklampengar inom sport men det kunde bli svårt att få in reklam "optimalt" med gamla regelverket.

Permalänk
Medlem

Dem skulle bara varit nöjda men den extrema topp pandemin skapade. De skapades mindre och de fick in mer än vad dem hade beräknat.

Det var inte ens en snöbolls chans i helvetet att dem skulle behålla den ökning av användare när folk började gå tillbaka til det normala igen.
Dem feta gubbarna vars aktieutdelningar ökade vande sig fort med de en nya inkomsten och gnäller nu när det går tillbaka.

Permalänk
Medlem

I artikeln står: "Den 3 november blir 6,99 USD instegspris, vilket motsvarar omkring 70 kronor per månad."

En USD är idag 11,31 SEK. 11,31 x 6,99 x 1,25= 98,82 SEK. Avrundas till 99kr.
99kr/mån blir ett troligt svenskt pris alltså.

Jag skulle aldrig betala 99kr/mån för Netflix i 720p med reklamavbrott. Never!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

I artikeln står: "Den 3 november blir 6,99 USD instegspris, vilket motsvarar omkring 70 kronor per månad."

En USD är idag 11,31 SEK. 11,31 x 6,99 x 1,25= 98,82 SEK. Avrundas till 99kr.
99kr/mån blir ett troligt svenskt pris alltså.

Jag skulle aldrig betala 99kr/mån för Netflix i 720p med reklamavbrott. Never!

Grundabbonemanget idag kostar 99kr och är 480p och utan reklam

Antingen kommer de chockhöja alla abonnemang eller så droppar detta in 30% under nuvarande basnivå, det återstår att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
Grundabbonemanget idag kostar 99kr och är 480p och utan reklam

Antingen kommer de chockhöja alla abonnemang eller så droppar detta in 30% under nuvarande basnivå, det återstår att se

Blir väl höjningar, skulle jag tro. For 7$ blir med nuvarande växelkurs+moms=99kr.

Är det bara 480p fortfarande? Måste rikta sig till folk med gamla CRT alternativt folk med dålig uppkoppling. 480p på en modern TV i större storlek tål man ju inte att titta på.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en del barnfamiljer vill ha Netflix, men inte reklam, så det här kan ju vara en inkörsport till dyrare abb. Vi har Netflix-abb som mestadels barnen ser på. Jag ser sällan på Netflix, mest bara om jag någon helg är gräsänkling.

Jag har retat mig i över 30 år på "gratiskanaler" med reklam på TV, och endast i undantagsfall betalat för dem. Jag är för gammal för att orka med reklam tror jag. Det fanns inte på samma sätt i den värld jag växte upp. (mycket reklam i tidningar, men inte radio/TV)

Har haft tv3 i många år (lägenhet, skulle inte själv välja det), förmodligen över 20, och tror inte jag sett en enda film på kanalen pga all reklam. Knappt någon tv-serie heller. Hockey ibland, men samma där, orkar inte med reklam. Har nästan slutet se på sport (och vill ändå inte betala dyrt för sportkanaler).

Skrivet av Networker:

Är det bara 480p fortfarande? Måste rikta sig till folk med gamla CRT alternativt folk med dålig uppkoppling. 480p på en modern TV i större storlek tål man ju inte att titta på.

För barn som ser på surfplatta är det ok, drar mindre datatrafik också om det är en fråga. Jag skulle dock bli vansinnig när jag ser Grizzly och Lämmlarna på tvn med barnen, om det var 480p, så jag betalar lite extra för 1080p.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Hatten av att dom erbjuder en billigare tjänst som är delvis reklamfinansierad. Speciellt i dessa tider när allt blir dyrare och hushållen har mindre pengar.

I så fall värdesätter du din och andras tid extremt lågt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är det bara 480p fortfarande? Måste rikta sig till folk med gamla CRT alternativt folk med dålig uppkoppling. 480p på en modern TV i större storlek tål man ju inte att titta på.

Antar att många inte inser att de ser på max 540p oavsett abonnemang de betalar för.

"The Widevine certification dropped to L3 for some users. L3 means that Netflix can play in quality no further than 540p."

De enheter som är certifierade av Netflix är tyvärr lätt räknade.

Mindre aktörer och Kina-märken är tyvärr låsta till max 540p utan några kända workarounds i dagsläget om man vill använda sig av Netflix egna app.

https://www.h96tvbox.com/android-tv-box/smart-tv-box/120_netf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Blir väl höjningar, skulle jag tro. For 7$ blir med nuvarande växelkurs+moms=99kr.

Netflix har väl dock regional prissättning? I USA har premiumpaketet kostat 19.99USD sen i Januari (I Sverige har det kostat 179kr sedan förra oktober).

Såhär verkar det iaf som att prismodellen kommer se ut i USA:
Basic with Ads $6.99 per month 720p HD 1
Basic $9.99 per month 720p HD 1
Standard $15.49 per month Up to 1080p Up to 2 streams
Premium $19.99 per month Up to 4K UHD Up to 4 streams

2USD skillnad för att slippa reklam... Som jag skrev tidigare, den enda planen jag kan se är att dom inte vill att folk ska använda reklamabonnemanget, utan att det endast är för att prismatcha konkurrenter och för att få en lägre instegströskel för att sedan få dom att uppgradera sina abonnemang.

Vi får väl se om nu netflix ändrar sin inställning på att dela konto mellan hushåll, men det är en av anledningarna att iaf jag fortfarande kör Netflix med premiumpaketet, för att vi är tre hushåll som använder det.

Skrivet av Pirum:

För barn som ser på surfplatta är det ok, drar mindre datatrafik också om det är en fråga. Jag skulle dock bli vansinnig när jag ser Grizzly och Lämmlarna på tvn med barnen, om det var 480p, så jag betalar lite extra för 1080p.

På tal om det, jag har noterat att när man är på barn-kontot så är det betydligt sämre kvalitet. Jag har inte gjort någon större efterforskning men det verkar som att man inte får 1080p eller högre med barnkonton, tveksam om det ens är 720p. Jag behöver alltid slå över till en annan användare när vi ska se barnfilm med familjen. Någon annan som drabbats av detta? Detta är med netflix appen på Google tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Netflix har väl dock regional prissättning? I USA har premiumpaketet kostat 19.99USD sen i Januari (I Sverige har det kostat 179kr sedan förra oktober).

Såhär verkar det iaf som att prismodellen kommer se ut i USA:
Basic with Ads $6.99 per month 720p HD 1
Basic $9.99 per month 720p HD 1
Standard $15.49 per month Up to 1080p Up to 2 streams
Premium $19.99 per month Up to 4K UHD Up to 4 streams

2USD skillnad för att slippa reklam... Som jag skrev tidigare, den enda planen jag kan se är att dom inte vill att folk ska använda reklamabonnemanget, utan att det endast är för att prismatcha konkurrenter och för att få en lägre instegströskel för att sedan få dom att uppgradera sina abonnemang.

Vi får väl se om nu netflix ändrar sin inställning på att dela konto mellan hushåll, men det är en av anledningarna att iaf jag fortfarande kör Netflix med premiumpaketet, för att vi är tre hushåll som använder det.
På tal om det, jag har noterat att när man är på barn-kontot så är det betydligt sämre kvalitet. Jag har inte gjort någon större efterforskning men det verkar som att man inte får 1080p eller högre med barnkonton, tveksam om det ens är 720p. Jag behöver alltid slå över till en annan användare när vi ska se barnfilm med familjen. Någon annan som drabbats av detta? Detta är med netflix appen på Google tv.

Regional prissättning ja. Netflix är sannolikt billigare i "fattigare länder". För ett bra tag sedan läste jag i någon tråd att man kunde spara pengar med ett latinamerikanskt konto. Typ halva priset.
Sedan ligger dollarn högt/kronan lågt just nu, när det varit tvärt om så har prisbilden sett annorlunda ut.

Angående barnprogram: Källmaterialet kanske är inspelat i PAL/NTSC/SECAM, alltså SDTV. Därav låg upplösning? Alltså inte "Netflix fel". Många barnprogram är ju gamla från 1900-talet eller tidigt 2000-tal. Kanske till och med 4:3 i aspect ratio? Sorry, gissar bara, tittar inte på barnprogram längre för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att många inte inser att de ser på max 540p oavsett abonnemang de betalar för.

"The Widevine certification dropped to L3 for some users. L3 means that Netflix can play in quality no further than 540p."

De enheter som är certifierade av Netflix är tyvärr lätt räknade.

Mindre aktörer och Kina-märken är tyvärr låsta till max 540p utan några kända workarounds i dagsläget om man vill använda sig av Netflix egna app.

https://www.h96tvbox.com/android-tv-box/smart-tv-box/120_netf...

Har Xiaomi-lur. Den är nog certifierad, eftersom den streamar till Chrome i HD, och visar 1090p på den egna skärmen. (1080p, förut 4K när jag hade Premium). Använder Netflix-app på den. Men på "Wish-lurar" stämmer det säkert. Huawei blev ju utkickade från Google, och riktiga android, så på en Huawei-lur duger det säkert med Netflix-reklam-tier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Reklam och betala, hur dumma tror dom folk är

Lika dumma som alla som betalar och har betalat för kabel tv och filmkanaler under massa decennier?.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

720p in 2022

Visa signatur

13700K & GTX 3070