Permalänk
Medlem

En riktig bubblare till serie (sett till uppmärksamheten den får) och jag stämmer in i vad många säger här, vuxet på rätt sätt. Man är ju numera rädd för att kalla något för "mörkt", "vuxet" eller "gritty" efter att DC-filmerna tog det från att betyda realistiskt i Nolans Batman-filmer till att bara vara ett regntungt knappt urskiljningsbart filmfoto med mycket våld.

Här bjuds det ju tung, snygg dialog som man gärna sitter med ett tag. Mycket intressanta karaktärer som rör sig på platser man faktiskt förstår hur de ser ut, känns och var de finns i relation till varandra. Skurkarna gör fel, hjältarna gör fel. Produktionsdesignen är realistisk, de använder grunkor och manicker som faktiskt fyller funktioner. Fotot är snyggt, man hänger med, stabila kompositioner, långa tagningar med fokus på karaktärer och ansikten. Storartat världsbyggande faktiskt och mitt favoritinlägg till Star Wars sedan The Last Jedi som bjöd på andra delen av spektrumet vad Star Wars erbjuder mig, humor och värme och tro på kraften.

Finns ju såklart stora likheter med Rouge One, bland annat eftersom Tony Gilroy som skapade Andor tog över både regi och manus av filmen bakom kulisserna. Jag gillar Andor betydligt mer, då den åtgärdar den största bristen med Rouge One som var huvudkaraktärens bakgrund och motivation som på grund av förståelig tidsbrist förbises i filmen men ges utrymme här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Var? Serien har ju bara kommit halvvägs so far

Skrivet av Ninotramp:

Jaha jag som trodde det bara var 6 avsnitt.

Serien har kommit en fjärdedel.
2 x 12 avsnitt, där det sista slutar där Rogue One tar vid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag har hela tiden, ända sedan filmen om Han Solo, sagt att jag vill se en film om Darth Vader i sin prime. Mellan Ep.3 och Ep.4.

Clone Wars har gått igenom det rätt grundligt redan. Det är en väldigt lång serie dessutom för barn även om det är lite äldre barn, men det finns många genomgångar på nätet om vilka avsnitt man borde se för att få mer av helheten, fylla i de enorma hålen mellan trilogierna, utan att behöva kolla igenom allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Samma här. Kan inte du ta på dig att se den och den återrapportera vad du tyckte. Så slipper jag lägga tid på en eventuell besvikelse till serie?

Jag har bara sett första avsnittet än så länge. Men jag tycker att det är mer intressant än något annat från universat hittills. Jag återkommer med fler rapporter

Permalänk
Medlem

Jag är ingen hardcore Star Wars fan, men gillar bra serier.

Har bara sett första avsnittet, men det jag har lite svårt för är att det känns som att det går väldigt segt framåt? Det händer ju i stort sett ingenting på ett helt avsnitt. Var är cliffhangers? Varför ska man känna att man vill återvända till episod 2 för att få se "hur det fortsätter"?

Misstänker dock att jag är skadad av hollywood-modellen av hur man skriver serier / film

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är ingen hardcore Star Wars fan, men gillar bra serier.

Har bara sett första avsnittet, men det jag har lite svårt för är att det känns som att det går väldigt segt framåt? Det händer ju i stort sett ingenting på ett helt avsnitt. Var är cliffhangers? Varför ska man känna att man vill återvända till episod 2 för att få se "hur det fortsätter"?

Misstänker dock att jag är skadad av hollywood-modellen av hur man skriver serier / film

Om man är intresserad av hur the rebellion startade och hur det fungerar på insidan av the empire, är ju detta en riktigt intressant. Tror inte många som inte är hardcore Star Wars fans skulle tycka denna serie är intressant.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är ingen hardcore Star Wars fan, men gillar bra serier.

Har bara sett första avsnittet, men det jag har lite svårt för är att det känns som att det går väldigt segt framåt? Det händer ju i stort sett ingenting på ett helt avsnitt. Var är cliffhangers? Varför ska man känna att man vill återvända till episod 2 för att få se "hur det fortsätter"?

Misstänker dock att jag är skadad av hollywood-modellen av hur man skriver serier / film

Ja den var lite trögstartad, o jag kan erkänna att jag i början inte valde att kolla på det direkt när det kom ut eftersom intresset inte var jäättehögt, men efter ett tag får den upp ganska bra momentum o nu kollar jag direkt när det släppts. Jag gillar iaf att den är lite långsammare, även fast det ändå hade kunnat vara nåt lite mer i början för att få upp intresset lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Jag har bara sett första avsnittet än så länge. Men jag tycker att det är mer intressant än något annat från universat hittills. Jag återkommer med fler rapporter

Strålande, tack

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja den var lite trögstartad, o jag kan erkänna att jag i början inte valde att kolla på det direkt när det kom ut eftersom intresset inte var jäättehögt, men efter ett tag får den upp ganska bra momentum o nu kollar jag direkt när det släppts. Jag gillar iaf att den är lite långsammare, även fast det ändå hade kunnat vara nåt lite mer i början för att få upp intresset lite bättre.

Bra feedback, tack. Ska nog ge den ett par avsnitt till då.

Har tyvärr blivit lite bränd på serier sen pandemin kom. Känslan är att det har varit mycket skräpproduktioner som haft diskutabel kvalité, så det har varit ovanligt många serier man börjat spana på och gett upp en/ett par eposioder in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra feedback, tack. Ska nog ge den ett par avsnitt till då.

Har tyvärr blivit lite bränd på serier sen pandemin kom. Känslan är att det har varit mycket skräpproduktioner som haft diskutabel kvalité, så det har varit ovanligt många serier man börjat spana på och gett upp en/ett par eposioder in.

Jupp, väldigt mycket mediokra serier som släpps, därför är det skönt att det kommer en vettig nångång ibland

Nu får du dock blunda, för jag har en fundering på senaste avsnittet.

Kändes det ändå inte lite B hur han blev arresterad o dömt till flera års fängelse för att han gick o "tittade sig omkring"? Tycker serien hållit bra standard rakt igenom, men det här fick jag lite Obiwan-känsla av :\

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jupp, väldigt mycket mediokra serier som släpps, därför är det skönt att det kommer en vettig nångång ibland

Nu får du dock blunda, för jag har en fundering på senaste avsnittet.

Kändes det ändå inte lite B hur han blev arresterad o dömt till flera års fängelse för att han gick o "tittade sig omkring"? Tycker serien hållit bra standard rakt igenom, men det här fick jag lite Obiwan-känsla av :\

Dold text

Tycker det är väldigt verkligt..

Även i verkligheten så har polisen ofta system för att komma upp till kvoter, siffror som de ska uppnå. Man kan även kika på vad Ryssland håller på med för att få fler involverade i Ukraina invasionen..

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker det är väldigt verkligt..

Även i verkligheten så har polisen ofta system för att komma upp till kvoter, siffror som de ska uppnå. Man kan även kika på vad Ryssland håller på med för att få fler involverade i Ukraina invasionen..

Dold text

Jo möjligt, men har aldrig upplevt imperiet SÅ extremt fascistiska förr så tyckte det kändes lite väl over-the-top. Men med tanke på seriens standard i övrigt så kan jag ändå vara okej med den oavsett

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jo möjligt, men har aldrig upplevt imperiet SÅ extremt fascistiska förr så tyckte det kändes lite väl over-the-top. Men med tanke på seriens standard i övrigt så kan jag ändå vara okej med den oavsett

Dold text

Han är ju ute efter en överreaktion eftersom folk inte märker att fascismen kryper in på folk mer och mer..

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är ingen hardcore Star Wars fan, men gillar bra serier.

Har bara sett första avsnittet, men det jag har lite svårt för är att det känns som att det går väldigt segt framåt? Det händer ju i stort sett ingenting på ett helt avsnitt. Var är cliffhangers? Varför ska man känna att man vill återvända till episod 2 för att få se "hur det fortsätter"?

Misstänker dock att jag är skadad av hollywood-modellen av hur man skriver serier / film

Jag är uppväxt med TV-serier från 80- och 90-talet, och jag tycker att det är så skönt att författarna inte förlitar sig så mycket på cliffhangers nuförtiden, utan tar sig tid att berätta en historia. Men det har ju en nackdel, och det är att det tar tid innan man börjar intressera sig ordentligt. Men jag förstår dig, ibland känns det som man tittar på en tretton timmar lång film.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har också börjat se Andor och har precis sett klart det tredje avsnittet. Detta är det bästa jag personligen sett från Star Wars universumet sedan Rogue One, med The Mandalorian som god tvåa.

Håller med om att det är lite seriösare framtoning i Andor vilket jag verkligen gilla. Ska bli kul att se de resterande avsnitten

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

Sjukt långutdragen serie

Permalänk
Medlem

Grym serie detta är. Så kul att få en "bild" av insidan av imperiet som kompletterar det lilla man får se under EP4-6 med både politik och byråkrati. Kommer definitivt se om hela säsongen när den är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sjukt långutdragen serie

Skulle vilja påstå den har ett liknande tempo som Breaking Bad, Better Call Saul & GoT. Tar sin tid att bygga upp världen, karaktärerna och handlingen. En show med väldigt lite action som ändå lyckas lämna dig på kanten av stolen varje avsnitt. Vilket gör det ännu bättre när det sedan eskalerar.

Det är inte en "instant-gratification show". Det är tempo, går inte i full sprint. Jag gillar uppbyggnaden som jag känner genom varje avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Skulle vilja påstå den har ett liknande tempo som Breaking Bad, Better Call Saul & GoT. Tar sin tid att bygga upp världen, karaktärerna och handlingen. En show med väldigt lite action som ändå lyckas lämna dig på kanten av stolen varje avsnitt. Vilket gör det ännu bättre när det sedan eskalerar.

Det är inte en "instant-gratification show". Det är tempo, går inte i full sprint. Jag gillar uppbyggnaden som jag känner genom varje avsnitt.

Det är ju just tack vare den långsamma handlingen som det är så spännande Istället för att det är konstant fullpower action där man samtidigt vet att karaktärerna har plot armor som spänningen försvinner helt. Jag menar skräckfilmer är ju som läskigast medans monstret/mördaren/whatever inte är i bild men att man vet att den antagligen kanske men förhoppningsvis inte men troligtvis kanske antagligen skulle kunna dyka upp helt plötsligt, o när den väääl gör det så har den långa uppbyggnaden gjort att man skiter på sig desto mer. Uppbyggnader o kontraster behövs för bra berättande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ryeshack:

Skulle vilja påstå den har ett liknande tempo som Breaking Bad, Better Call Saul & GoT. Tar sin tid att bygga upp världen, karaktärerna och handlingen. En show med väldigt lite action som ändå lyckas lämna dig på kanten av stolen varje avsnitt. Vilket gör det ännu bättre när det sedan eskalerar.

Det är inte en "instant-gratification show". Det är tempo, går inte i full sprint. Jag gillar uppbyggnaden som jag känner genom varje avsnitt.

Den har faktiskt blivit mycket bättre! Men typ 2 av avsnitten när de ska råna det där valvet känns lite överflödiga och i princip allt med Mon Mothma har varit väldigt tråkigt, allt utom att se lite artwork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Den har faktiskt blivit mycket bättre! Men typ 2 av avsnitten när de ska råna det där valvet känns lite överflödiga och i princip allt med Mon Mothma har varit väldigt tråkigt, allt utom att se lite artwork.

Ja kanske liite långtsamt innan rånet, möjligtvis att dom kunde kapat ett avsnitt. Men samtidigt så gör som sagt den långsamma uppbyggnaden sitt.
Själv gillar jag allt med Mon so far, känns lite sådär trevligt pratigt politiskt á la GoT. Väldigt intressant att se varifrån hon kommer också o veta vad hon kämpat med med dom enorma risker hon tagit. Lär ju dessutom balla ur en del mot slutet vilket återigen med den långsamma uppbyggnaden kommer gör allt desto mer spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är ju just tack vare den långsamma handlingen som det är så spännande Istället för att det är konstant fullpower action där man samtidigt vet att karaktärerna har plot armor som spänningen försvinner helt. Jag menar skräckfilmer är ju som läskigast medans monstret/mördaren/whatever inte är i bild men att man vet att den antagligen kanske men förhoppningsvis inte men troligtvis kanske antagligen skulle kunna dyka upp helt plötsligt, o när den väääl gör det så har den långa uppbyggnaden gjort att man skiter på sig desto mer. Uppbyggnader o kontraster behövs för bra berättande!

Då är vi överens

Permalänk
Medlem

Serien har växt. Är nu väldigt engagerad. Andor är till synes ganska anspråkslös men det är ett långkok som mörar till sig ordentligt över tid.

Svårt att sätta fingret på men dialogen är bra och sidokaraktärerna har ett djup med egna drivkrafter. Både de onda och de goda är sympatiska och befinner sig på en gråskala. Jag är faktiskt väldigt intresserad av alla sidospår och deras karaktärer.

Visst, det var lite småtråkigt på Ferrix och jag kände mig aldrig intresserad av karaktärerna och uppdraget på Aldhani men serien blir bättre för varje avsnitt. Däremot är storylinesen och karaktärerna på Coruscant och Narkina 5 riktigt bra.

Två sidokaraktärer jag är särskilt förtjust i är Dedra Meero och Syril Karn

*edit, Andy Serkis är riktigt bra också

Dold text
Permalänk
Medlem

Ja den var som sagt lite långsam i starten men sen jävlar vad den kommit igång nu! Riktigt tungt senaste avsnittet, där avslutet med Skarsgårds lilla monolog var så snyggt!

Permalänk

Skarsgård passar ju perfekt i rollen. En extremt övertrevlig försäljare till i nästa scen en hänsynslös rebell som inte skyr några som helst medel. Klart man vill ha mer back-story på honom.

Han som springer med Andor i slutet är med i Rogue One.

Vi får se om det sprider sig att imperiet har dödsläger. Andy Serkis skådespel tar nästan över hela serien. Får se om han kommer tillbaka. Mycket tveksamt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Skarsgård passar ju perfekt i rollen. En extremt övertrevlig försäljare till i nästa scen en hänsynslös rebell som inte skyr några som helst medel. Klart man vill ha mer back-story på honom.

Han som springer med Andor i slutet är med i Rogue One.

Vi får se om det sprider sig att imperiet har dödsläger. Andy Serkis skådespel tar nästan över hela serien. Får se om han kommer tillbaka. Mycket tveksamt.

Serkis

Vore ju väldigt dumt sätt att skriva honom ut ur serien, finns ju många som han hjälpa honom "simma"

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mycket bra avsnitt 9. Inte för att Diego Luna är dålig, men Serkis och Stellans skådespeleri tar över serien.

En serie med substans.

Permalänk
Medlem

Lite trögstartad serie men episode 6 är nog det bästa star wars jag sett på.... extremt länge.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Mycket bra avsnitt 9. Inte för att Diego Luna är dålig, men Serkis och Stellans skådespeleri tar över serien.

En serie med substans.

Och inte blir det sämre i avsnitt 10. Riktigt bra serie !

2 avsnitt kvar av första säsongen.
Sen får vi vänta ett tag på säsong 2, då dom börjar filma nu i slutet av november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Och inte blir det sämre i avsnitt 10. Riktigt bra serie !

2 avsnitt kvar av första säsongen.
Sen får vi vänta ett tag på säsong 2, då dom börjar filma nu i slutet av november.

Ändå fint att höra att det kommer en till säsong! Får hoppas att dom kör vidare med samma tajta produktion som nu, då blir det en riktig treat till fortsättning.