Permalänk
Medlem

Är detta en ok dator?

Hejsan!

Nu är det dags att köpa ny dator och jag behöver lite hjälp.
Ska jag byta ut nått eller ändra nått helt och hållet?

Datorn ska användas till att spela på. Lite Beamng och liknande.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men personligen skulle jag lägga mindre på cpu och mb när det är ddr4 och börja lägga undan till en uppdatering till nya gen mb med ddr5. Alternativt köpa en cpu som stödjer båda som 12600k. (sneglar på det alternativet själv)
Beror också på vad du skall göra med datorn.
Vänta på black friday, kommer säkert lite deals på äldre cpus.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Håller nog med ovanstående: AM4 plattformen är välutprovad och funkar bra, men är ju "dead end" ur uppgraderingssynpunkt OM det är viktigt.
Netonnet har ju nån drive nu på i5 12400F för 1990kr tex som kanske skulle kunna bli vettig bas för ett bygge med andra uppgraderingsmöjligheter.

...

Sen skulle jag nog välja en towerkylare med 120mm fläkt istället för 92mm. Kan vara rätt stor skillnad i kylnivå/ljudvolym.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja det kan ju vara något att fundera över. Ska kolla runt lite och slänger upp hur den nya datorn blir.

Tanken var att det skulle vara lite framtidssäker så då är det bäst att tänka om lite. Tack för hjälpen så länge!

Permalänk
Medlem

Jag hade prioriterat lite annorlunda om fokuset är på spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Hejsan!

Nu är det dags att köpa ny dator och jag behöver lite hjälp.
Ska jag byta ut nått eller ändra nått helt och hållet?

Datorn ska användas till att spela på. Lite Beamng och liknande.

https://komponentkoll.se/bild/iVOmn.png

Tack för hjälpen!

Jag skulle byta ganska många delar, men den funkar som den är, men det går nog att prisoptimera en hel del.
Processorn är väldigt stark i förhållande till grafikkortet och det finns en billigare variant i form av 5700X och en mer spelfokuserad variant 5800X3D. Till ett RTX 3070 grafikkort så räcker dock en 5600(eller en 12400F) gott och väl.
BeamNG går att spela på en potatis som mitt GTX780, ett RTX3070 är 3.65x snabbare.

Har du någon budget och eller några mål om vad datorn ska prestera bortom att spela BeamNG?
Ett RTX3070 bör ju kunna köra beamNG i 4K(3840x2160) 60FPS.
Kanske är delarna tilltagna för att hålla längre?
-Då är det nog ett misstag att lägga mycket krut nu, bättre att uppgradera oftare.
Köp vad du behöver nu för att maxa ut beamNG eller strax där över om det är mer prisvärt.
Vill du ha hög upplösning främst så tror jag Nvidia grafikkort är bästa valet, men jagar du höga FPS(äkta FPS) så är nog AMD mer prisvärt, men bägge märkena är såklart kapabla till både ock.

AM5 är nog bästa valet om uppgraderingsmöjligheter är viktigt, men just nu så kostar det nog mer än vad det smakar.
Annars byter ju Intel moderkort ofta ändå, så en 12 eller 13 serie CPU är bra det också.

Såhär skulle ett AM5 bygge kunna se ut:

Jag vet lite väl mycet RAM, men det var prisvärt.

Dold text

Lite mer budgetvänligt Intelbygge:

Det går såklart att välja en 5600 & B550 istället.

Dold text

Chassi lämnar till smak, tycker personligen inte om NZXT chassin. Inte på grund av märket utan på grund av praktiska designen.

snurrade till orden
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U9S fungerar till en 5800X, men jag hade nog tagit en kik på Noctuas referenslista vid inköp av kylare från dem.
https://ncc.noctua.at/cpus/model

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Tanken är väl först och främst att jag vill kunna spela BeamNg med så mycket trafik som möjligt och att ha en plattform som står sig så länge som möjligt och där som sagt är väl inte am4 att alternativ.

Jag är väl ingen riktig spelare och köper det senaste som kommer ut men jag vill väl känna att jag skulle kunna göra det och veta att jag har en dator som håller måttet för en trevlig upplevelse.

Tanken är också och se vad som kommer härnäst på vr-fronten så där behövs det nog lite kräm också.

Men tack för hjälpen så ska jag kika vidare och inte förhasta mig.

Tack alla