Bra priser eller bara bedrägligt?

Permalänk
Inet
Skrivet av kibatronic:

Hej igen @Inet,

Ni verkar ha ett problem med hur produkterna prissätts. Vad anledningen till det är kan jag bara spekulera i, och det ska man inte göra. Jag har ej granskat alla era produkter utan endast bara tagit första bästa "deal" från en kampanj. Detta betyder att jag kan ha haft tur och råkat hitta en med tvivelaktig prissättning, då jag inte kontrollerat alla produkter. Det borde kanske ni göra...

Naturligtvis passade jag på att kolla er "Lövly" kampanj innan jag skrev detta inlägget och hittade ett kraftigt rabatterat grafikkort.

https://inet.se/produkt/5412432/asus-geforce-rtx-3070-8gb-dua...
https://i.imgur.com/CfMUa9z.png

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5809765#statistics
https://i.imgur.com/53UqYpd.png

Skrivet av Cerb:

Det är ju också extremt tydligt att @Inet 2-3 dagar innan en kampanj höjer priset till "intro pris", för att sedan sänka till "kampanj pris".

Borde verkligen bryta mot nya regelverket, men framförallt är jag lite besviken då jag alltid trott/tyckt rätt gott om inet, och är den butik jag först väljer att leta efter mina köp hos.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Inet, tycker detta behövs skötas bättre och följa våra lagar. Jag antar att utvecklarna jobbar febrilt med att ta fram ett verktyg till inköparna som sköter prissättningen på nätet?

<Uppladdad bildlänk>
11 September är mindre än 30 dagar sen...

Detta var verkligen första bästa produkt jag tittade på.
(Sedan har produkten faktiskt varit på rea de senaste 55 dagarna undantaget två....)

Hej igen,

Kan inte mer en att be om ursäkt igen för sena svaret och att det skett igen. Det är verkligen inget som satt i system, vi har inget att vinna på det då vår affär bygger på ert förtroende.

Vad som har hänt är att vi har haft två kampanjer som avlöste varandra, varav den senare kampanjen inte var planerad förrän den första slutade.

Vanligtvis kör vi endast en stor kampanj per kvartal men vi hade väldigt många varor kvar och beslutade oss för att starta en ny kampanj precis efter Back 2 School.
Detta resulterade i att många priser återaktiverades några dagar efter Back 2 School slutade vilket då ledde oss hit där vi är nu. Vi (trodde vi) gick igenom alla de 100-tals produkter vi behövde återaktivera i nya kampanjen, där det mesta hade korrekta och justerade ordinariepriser och i många fall nya lägre kampanjpriser. Som ni märkt är det flera som inte gicks igenom tillräckligt noggrant.
Detta är en helt ny rutin för oss att förhålla sig till och vi hade inte själva exakt loggning på historisk prissättning förrän nu.

Sena svaret är pga. att vi har tagit fram ett internt verktyg som meddelar när detta sker så att vi med säkerhet nu kan säga att det inte ska ske igen. Nu har vi gått igenom alla berörda produkter igen och hoppas aldrig detta blir ett problem igen.

Vi jobbar parallellt med att se över om vi bör justera hur tidigare/ordinarie priser visas på produktsidorna för att skapa så lite förvirring och missvisande information som möjligt.

Återigen, ber verkligen om ursäkt för detta. Vi tar ert engagemang och förtroende på största allvar och har haft diverse möten internt för att se över rutiner och hur vi kan sköta detta bättre.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket pris som skall visas som ordinarie om man haft en rea som avlöser en annan rea inom 30dagar då...

Rimligaste vore kanske att skippa ordinarie pris och visa typ "lägsta pris på prisjakt" istället. Detta vore ju bäst för konsumenten IMO (men kanske tråkigt om man inte är lägst ).

Alternativt visa tre priser: rekommenderat pris, lägsta pris senaste 30 dagar, nuvarande pris.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Frågan är vilket pris som skall visas som ordinarie om man haft en rea som avlöser en annan rea inom 30dagar då...

Rimligaste vore kanske att skippa ordinarie pris och visa typ "lägsta pris på prisjakt" istället. Detta vore ju bäst för konsumenten IMO (men kanske tråkigt om man inte är lägst ).

Alternativt visa tre priser: rekommenderat pris, lägsta pris senaste 30 dagar, nuvarande pris.

Enligt den nya lagen så är det alltid det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna som skall anges (om jag nu tolkar det rätt):

Den nya regeln om prissänkningar som nu införs innebär att när ett företag erbjuder en produkt till ett reducerat pris ska det tidigare lägsta pris som tillämpats för produkten under de senaste 30 dagarna anges vid produkten och i samband med prissänkningen. Detta tidigare lägsta pris ska alltså framgå som ett referenspris i samband med att en prissänkning presenteras – istället för såsom ofta sker idag att jämförelse sker med ett högre ”ordinarie pris” eller liknande.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Enligt den nya lagen så är det alltid det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna som skall anges (om jag nu tolkar det rätt):

Den nya regeln om prissänkningar som nu införs innebär att när ett företag erbjuder en produkt till ett reducerat pris ska det tidigare lägsta pris som tillämpats för produkten under de senaste 30 dagarna anges vid produkten och i samband med prissänkningen. Detta tidigare lägsta pris ska alltså framgå som ett referenspris i samband med att en prissänkning presenteras – istället för såsom ofta sker idag att jämförelse sker med ett högre ”ordinarie pris” eller liknande.

Helt rätt tolkat. Det spelar ingen roll vad man definierat det lägsta priset de senaste 30 dagarna som, det är det som ska anges som jämförelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Helt rätt tolkat. Det spelar ingen roll vad man definierat det lägsta priset de senaste 30 dagarna som, det är det som ska anges som jämförelse.

Njea du behöver egentligen bara göra som webhallen mf har gjort, lägga till ett pris så du har

Ord pris
Lägsta senaste 30 dagarna
Kampanjpris

Då framfår det lägre priset, funkar väll ok kan jag tycka.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Kan inte mer en att be om ursäkt igen för sena svaret och att det skett igen. Det är verkligen inget som satt i system, vi har inget att vinna på det då vår affär bygger på ert förtroende.

Sena svaret är pga. att vi har tagit fram ett internt verktyg som meddelar när detta sker så att vi med säkerhet nu kan säga att det inte ska ske igen. Nu har vi gått igenom alla berörda produkter igen och hoppas aldrig detta blir ett problem igen.

Vi jobbar parallellt med att se över om vi bör justera hur tidigare/ordinarie priser visas på produktsidorna för att skapa så lite förvirring och missvisande information som möjligt.

Återigen, ber verkligen om ursäkt för detta. Vi tar ert engagemang och förtroende på största allvar och har haft diverse möten internt för att se över rutiner och hur vi kan sköta detta bättre.

Toppen, bra att ni jobbar med att förbättra systemen och tar fram verktyg vid behov.
Hur man väljer att presentera ordinarie/tidigare är lite smaksak men min smak är att det är snyggast när det står:

  • Kampanjpris(om ett sådant finns)

  • Ordinariepris (Förutsatt man inte kört jojo på prissättningen som musmattan ovan t ex)

  • Lägsta pris senaste 30 dagarna (hos Inet) Här kan det med fördel skriva in "Du får det lägsta priset vi haft senaste 30 dagarna!" om man nu har ett kampanjpris som är det lägsta senaste 30 dagarna.

Då är det solklart vad som är vad och mycket transparent för kund. Kräver ju eventuellt lite arbete på hemsidan då det är ytterligare prisfält som ska bakas in och sparas.

Jag ser framemot en tydligare prissättning på hemsidan och färre missar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så gör alla. Får se om det blir bättre med nya lagen.
Var det 1 sep den blev aktiv.

Vad händer om man inte sköter sig efter det?
Får den som anmäler det 1 mille in på kontot eller?

Permalänk
Medlem

Hoppas ledningen på inet verkligen tar till sig kritiken i denna tråd. Gillar att det bads om ursäkt och hoppas fler företag kan ta efter där då det är första steget i att kunna bli bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Inet

27GP950 och 38WP85C, Sänktes båda till nuvarande pris 25 Augusti. Dvs nästan 45 dagar sen.
En kontinuerlig prissänkning på 45 dagar ska inte anses vara "en tidsbegränsad prissänkning".

Det följer inte heller nuvarande lag om att man ska visa "lägsta pris senaste 30 dagarna", även om de har haft samma pris i 1.5 månader...

Denna kampanj gick även som en del i annonserna här på Sweclockers.

Då kampanjen har premissen "upp till 30% rabatt" och den enda produkten med 30% rabatt har haft "rabatt" i över en månad så kanske man ska fundera på hela lämpligheten med marknadsföringen och huruvida det är ok med uttrycket "realisation".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Inet Här kommer en till.

Varit nedsänkt i nästan en månad till 990 kr.
Medlemskampanj pekar på föregående pris som inte ens är aktuellt om man loggar ut.
"Lägsta pris senaste 30 dagar" innefattar även pågående kampanjer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Logitech G915 TKL Clicky
Kostade 1690 fram till slutet av September men det visas såklart inte.
Men ingenstans finns senaste lägsta 30-dagarspriset...

Skrivet av Inet:

Sena svaret är pga. att vi har tagit fram ett internt verktyg som meddelar när detta sker så att vi med säkerhet nu kan säga att det inte ska ske igen. Nu har vi gått igenom alla berörda produkter igen och hoppas aldrig detta blir ett problem igen.

Ni har inga verktyg alls på plats verkar det som med tanke på att det faktiskt i princip varje gång jag går in i en kampanj är minst ett felaktigt "lägsta 30-dagarpris" som visas hos er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Logitech G915 TKL Clicky
Kostade 1690 fram till slutet av September men det visas såklart inte.
Men ingenstans finns senaste lägsta 30-dagarspriset...
Ni har inga verktyg alls på plats verkar det som med tanke på att det faktiskt i princip varje gång jag går in i en kampanj är minst ett felaktigt "lägsta 30-dagarpris" som visas hos er.

Helt fantastiskt bra att du fortsätter ertappa fusket! Kudos till dig!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inet
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Logitech G915 TKL Clicky
Kostade 1690 fram till slutet av September men det visas såklart inte.
Men ingenstans finns senaste lägsta 30-dagarspriset...
Ni har inga verktyg alls på plats verkar det som med tanke på att det faktiskt i princip varje gång jag går in i en kampanj är minst ett felaktigt "lägsta 30-dagarpris" som visas hos er.

Du får gärna fortsätta skicka när du hittar för, även om det kanske inte känns så, är det något som vi ser allvarligt på och har manuellt gått igenom massa artiklar och justerat och det är top of mind på alla inköpare.

Att Logitech blev fel denna gången är för att du hittade en bugg kan man säga. Kampanjpriset var ett medlemspris istället för "vanligt" kampanjpris och i våra system är det två väldigt olika saker och hade inte flaggats upp av nya systemet.

Borde vi såklart tänkt på kan man tycka men det är lätt att vara efterklok. Det är givetvis fixat och vi går igenom nu priser manuellt en gång till och fortsätt skicka om ni ser fler.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Men vadfaan Inet...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd

"Det är inget som satts i system" ~Varenda butik som skulle bli uppmärksammad om detta, om och om igen.
Butiker har hållt på med detta i årtionden och kommer inte sluta även fast det finns en lag för det nu. För att ingen (eller inte tillräckligt många) anmäler. Det handlar om att få kunden att känna att de gör en fet deal. Trots att de inte gör det. Då köper kunden en vara och butiken mår bra

Permalänk
Medlem

Enda företaget/sidan, som jag hittat, som följer Prisinformationlagen och visar prishistorik är amazon[.]se.

För att få bukt på detta, så krävs det, som @Nozomi skrev, att fler anmäler företag/sidor, vilket kan göras på https://anmalan.konsumentverket.se/

Pratade precis med en jurist på Konsumentverket och enligt henne, så kan det komma att handla om vite för företag som inte följer lagen och det är baserat på företagets omsättning. Men detta lagbrott är inget som de haft prioritet på än så länge, så det krävs som sagt att fler anmäler.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Enda företaget/sidan, som jag hittat, som följer Prisinformationlagen och visar prishistorik är amazon[.]se.

För att få bukt på detta, så krävs det, som @Nozomi skrev, att fler anmäler företag/sidor, vilket kan göras på https://anmalan.konsumentverket.se/

Pratade precis med en jurist på Konsumentverket och enligt henne, så kan det komma att handla om vite för företag som inte följer lagen och det är baserat på företagets omsättning. Men detta lagbrott är inget som de haft prioritet på än så länge, så det krävs som sagt att fler anmäler.

Webhallen har jag också sett att de skriver (Lägsta pris 30 dagar: xxxx kr)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Varför inte bara göra som Netonnet, dvs endast skriva priset som är nu och inget "-50% på ordinarie pris".
Det lär väl vara OK enligt den nya lagen då man bara visar priset just nu utan massa mumbojumbo? Sen får kunden själv ta ställning till om priset är OK eller inte.

Detta åtminstone till ni fått ordning på era "buggar" och "mänskliga faktorer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Webhallen har jag också sett att de skriver (Lägsta pris 30 dagar: xxxx kr)

Men inte på alla produkter av någon märklig anledning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men inte på alla produkter av någon märklig anledning.

Ser ut som att de gör det på produkter som de haft olika kampanjer på. Om en produkt inte varit nedsatt tidigare, så finns det ingen historik att visa, men jag tycker personligen att det varit snyggare/tydligare om det skrevs ut, att aktuellt pris (kampanjpriset) är det lägsta priset under de senaste 30 dagarna före den aktuella prisändringen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"