Vilken pryl i ditt hem har varit ditt bästa köp under de senaste åren?

Permalänk
Medlem

robotdamsugare Roboroc S7 men också philips hue med brygga som tänder, dimmrar, tonar och släcker lampor åt mig - lyser när det skall - tonar mer åt rödton sent kväll när det är dags att knyta sig och släcker sedan... - inga kvarglömda lampor som lyser...

Permalänk
Medlem

Istf att nämna PC-prylar så slår jag ett slag för avfallskvarn (om din kommun tillåter). Köpte oss en Insinkerator modell prosumer vid köksrenovering för ett par år sedan och den tar typ allt. Med undantag för orimlgt stora ben och sånt som blir trådigt, typ bananskal. Det är supernice att kunna köra ner även räkor, kycklingben, avokadoskal osv och helt slippa matavfall i soptunnan.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Airpods Max.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Inget köp men bytte en iPhone 13 mini mot en 12 Pro rakt av.

Annars får det bli min Samsung tv 55”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Allt som underlättar spelning av musik, trådlösa in-ear och sonos <3

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

77" LG OLED CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Istf att nämna PC-prylar så slår jag ett slag för avfallskvarn (om din kommun tillåter). Köpte oss en Insinkerator modell prosumer vid köksrenovering för ett par år sedan och den tar typ allt. Med undantag för orimlgt stora ben och sånt som blir trådigt, typ bananskal. Det är supernice att kunna köra ner även räkor, kycklingben, avokadoskal osv och helt slippa matavfall i soptunnan.

Inte bara det, det är hygieniskt och miljövänligt också. Tyvärr inte möjligt i min fastighet.

Permalänk
Medlem

Google home och diverse smarta saker som lampor, rullgardin etc är nog det som get mest positivt intryck i hemmet

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Avstängd

Toapapper!

Permalänk
Medlem

Google Chromecast med TV, definitivt. Även om den börjat bygga ut mer och mer på sista tiden känns det som. Kanske provar en Apple TV nästa gång istället.
Btw, nån som vet om en ny modell är på G? Inte för att jag vet vad dom skulle behöva uppdatera direkt, but hey 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en MacBook Pro M1 14" för någon månad sedan på rea, jösses. Det känns som den förlöjligat allt jag byggt i PC väg under de senaste 2 åren, åtminstone från ett bild- och videoredigeringsperspektiv. Och den gör allt knäpptyst, vid de få tillfällen fläkten startar så hörs den inte ens om man inte sätter örat mot fläktutblåset.

Och en OWC Thunderbolt 4 hub som jag köpte begagnad, den är jag mycket nöjd med.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Xiaomi Smartmi fan 3. Har gått varm (ingen vits avsedd) de senaste två åren och skulle inte stå ut sommaren annars. Den har räddat många timmar sömn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Utan tvekan min kontinentalsäng. Efter att ha stått ut med min gamla utnötta säng som gav mig enorma ryggsmärtor så har jag de senaste två åren njutit av en perfekt säng. Dyr men värd varenda krona.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Utan tvekan min kontinentalsäng. Efter att ha stått ut med min gamla utnötta säng som gav mig enorma ryggsmärtor så har jag de senaste två åren njutit av en perfekt säng. Dyr men värd varenda krona.

Ah obviously, utan att läsa ordentligt trodde jag det var enbart teknikprylar som åsyftades, så går det när man är för snabb.
Ja då får jag nog instämma angående sängen, passade på för 2 år sedan och knep som var nedsatt med hälften. Lätt värt varenda krona 👍
Dock ångrar jag lite att jag snålade in på madrassen och gick på jysk, skulle ha gått på nånting annat kände jag redan efter några månader. Själva komforten är OK, men den har en tendens att korva upp sig på 2 specifika ställen...tänk typ kallingar när man svettas och har sig 😂
Jag har tagit ut och lagt tillbaka allting så rakt och exakt det går, vilket håller några veckor och sen är det tillbaka. Det går att sova runt tack och lov, men irriterande att man måste tänka till lite vart man lägger tyngden så inte madrassen buktar uppåt. Aja, lite av ett ilandsproblem, och jag lät tyvärr budget gå före i det fallet.
Har mitt sikte inställt på en tempurmadrass nästa gång då jag vet hur sköna dom är, skiter i vad det kostar nästan. Sängen förtjänar bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte bara det, det är hygieniskt och miljövänligt också. Tyvärr inte möjligt i min fastighet.

Beror på vilken sida man ser det - belastningen av syreförbrukande ämnen i avloppet skulle typ 3-dubblas hos reningsverken om alla fastigheter skulle ha avfalls-kvarn - det fins anledning till att det är tillståndspliktigt (aka bygglov) innan man får installera avfallskvarn eller extra toalett i en fastighet just för att det skall kunna stämmas av med reningsverken att de har tillräcklig kapacitet för att kunna absorbera den förväntade ökade biologiskt aktiva lasten med dessa utbyggnader och att även ledningar mm har tillräkligt med fall och inte fäller ut och korkas igen av den ökade substansmängden i avloppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackers:

Toyota är grym och jag har precis gjort i ordning en 36 år gammal Starlet som är skattebefriad och besiktad i två år.

Längesedan jag blev avundsjuk.
Körde såna förr innan dom rostade bort.
Obehagliga på motorvägen men går så snålt så plånboken växer när man kör.

Grattis!

Permalänk
Medlem

Toa papper och Google Home högtalare...

Permalänk
Medlem

Yamaha Musiccast i alla rum samt på altanen har verkligen används mycket genom åren. Mysigt att t.ex. lyssna på en ljudbok ihop med frun, eller att vi lyssnar på var sin sak i olika delar av huset.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk

Mac Mini M1, helt kanon att använda som mediadator kopplad till TVn!

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Apple TV 4k, har gett nytt liv i TV utan smart/appar.

Permalänk
Medlem

Står nog mellan min OLED-TV och min tvättmaskin.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Beror på vilken sida man ser det - belastningen av syreförbrukande ämnen i avloppet skulle typ 3-dubblas hos reningsverken om alla fastigheter skulle ha avfalls-kvarn - det fins anledning till att det är tillståndspliktigt (aka bygglov) innan man får installera avfallskvarn eller extra toalett i en fastighet just för att det skall kunna stämmas av med reningsverken att de har tillräcklig kapacitet för att kunna absorbera den förväntade ökade biologiskt aktiva lasten med dessa utbyggnader och att även ledningar mm har tillräkligt med fall och inte fäller ut och korkas igen av den ökade substansmängden i avloppet.

som sagt, där det går. Alternativet är i alla fall sämre på alla sätt, dvs om man inte har egen kompost men även det har sina nackdelar ur miljö och hygienperspektiv.

Permalänk
Medlem

Har väl egentligen inte köpt den, då jag fick den av en släkting. Men min frys. Jag hade bara kylskåp med frysfack i tidigare. Sån jäkla skillnad att kunna köpa (t.ex. storpack av) matvaror när det är erbjudande och frysa in.

Om jag ska nämna nåt som jag betalat för själv så ligger PS5:an ganska bra till. Den har blivit ganska flitigt använd sen jag skaffade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Längesedan jag blev avundsjuk.
Körde såna förr innan dom rostade bort.
Obehagliga på motorvägen men går så snålt så plånboken växer när man kör.

Grattis!

Tack! Nu när lågkonjunkturen kommer är det bra att gardera sig lite.

Permalänk
Medlem

Sennheiser momentum 2 over ear. Köpta ca 2016, använts varje dag på jobbet sedan dess. Ser ut och låter som nya.

Aldrig har jag haft ett par lurar som hållt i mer än ett år. Mikrofonen kanske inte är 100% för dagens voice-chattande. Men även om lurarna då upplevdes som snordyra har jag aldrig köpt något som gett så mycket värde per krona.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3
Fick den i december 2021, strax efter jag började pendla ca 20 mil om dagen.
Perfekt timing om man kollar hur bränslepriserna ökat sen dess.

Har gjort snabba uträkningar att jag sparat mellan 3 och 5k i månaden på att köra på el istället för bensin.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

För min del så är det utan tvekan och ingenting annat ens i närheten.
MiSTer!
Vilket i grunden är en Terasic DE-10 Nano FPGA med "MiSTer" mjuk och hårdvara så det blir en hårdvaru emulations plattform utan dess like.
I stort sett alla 16bits system och äldre inom konsoler/datorer och väldigt mycket arkade (dock ej alla arkade) och nytt släpps hela tiden, och en del 32bits prylar börjar dyka upp med.

https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki
https://misterfpga.org/ (forum)
https://ultimatemister.com/ (säljare)
Och en del videos om MiSTer men dessa är långt ifrån att ta upp allt som MiSTer kan göra.

Hade jag fått möjligheten att välja mellan en MiSTer för X pris heller en ps5/xbone pro/switch med 25spel (och ej fick sälja nåt/allt) till varje system i ett paket för exakt samma pris så hade jag hellre valt en MiSTer!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Musikälskare

Tycker mina Nvidia Shields är najs

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Blir oavsiktligen i direkt kontrast till ovan nu men: Roborock S5 Max.
För min del frigör den tid som jag bland annat kan lägga på bättre träning, då jag flexar lite mellan jobb hemma och kontoret och därför inte vill schemalägga så brukar det passa perfekt att kicka igång den manuellt när träningen sätts igång så är det klart när man kommer tillbaka.

Detta! Är så imponerad av S5:an att jag på riktigt funderar på att köpa deras nya apdyra varianter. Har verkligen förändrat hemmalivet.

Permalänk
Medlem

Diskmaskinen!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD