Permalänk
Medlem

Kurser i PLC

Det är så att det har öppnat sig en intressant lucka på jobbet där jag fått möjlighet att dra lite mot PLC-programmering då vi vill utforska detta område om det kan vara ett fält för oss(företag med ~70 anställda).

Om mig då:
- Maskiningenjör sedan 10 år+. Maskinkonstruktör med X antal maskiner under bältet med varierande komplexitet.
Stor förståelse för industrin och hur maskiner fungerar(duh, jag ritar ju skiten....).
- Programmerat sedan barnsben, stor förståelse för programmering
- Lekt med PIC-processorer, arduino, raspberry pi i ~15 år
- Hobbylekt med el(0-24) volt massor p.g.a ovanstående
- Har gått grundläggande kurs i PLC-programmering(Siemens, TIA Portal) så har ett hum
- Tack vare yrket så är jag van att skriva processflöden som programmerarna använder sig utav

Vad jag nu söker är intensiva kurser för att utveckla mig. Exempelvis 5 dagar grund och 5 dagar mer avancerad nivå.
Målsättningen efter kurser är att kunna programmera ett enklare system(ett par givare, nödstopp, en rullbana eller två typ.)

Pris för kurser spelar mindre roll. Kursplacering ser jag gärna ligger i Göterborgstrakten/Stockholmstrakten eller däremellan.
Bra böcker för området antar jag finns, så om någon har rekommendationer mottages detta tacksamt.

Att gå 2 år på YH är inte aktuellt.

Vet att det finns lite folk på forumet som pysslar med detta så söker främst de som vet att företag XXX håller bra nivå på kurserna med både teori samt praktiska övningar.

Tack på förhand!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Är det något specifikt fabrikat du känner är mest relevant för dig i din nuvarande roll?

Jobbar själv som PLC-programmerare och tycker att Beckhoff har bra kurser. Tror dock de främst håller hus nere i Malmö, dock helt OK distansutbildning under pandemin (Vet inte om de fortfarande kör på det).

Gillar starkt deras PC-baserade system med licensfri utvecklingsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Är det något specifikt fabrikat du känner är mest relevant för dig i din nuvarande roll?

Jobbar själv som PLC-programmerare och tycker att Beckhoff har bra kurser. Tror dock de främst håller hus nere i Malmö, dock helt OK distansutbildning under pandemin (Vet inte om de fortfarande kör på det).

Gillar starkt deras PC-baserade system med licensfri utvecklingsmiljö.

Känns som att allt vi använder oss utav är Siemens på våra maskiner.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Utifrån det du beskriver så tror jag att du bara behöver tillgång till en plc, rätt programmeringsverktyg och en Udemykurs eller snarlikt. Du kommer lära dig.

Kanske kika på någon kod till en maskin du vet hur den fungerar, eller har någon sorts programbeskrivning. En elkonstruktör kan typiskt stå för allt det fysiska och komponentval. Du klarar dig långt med att förstå från kretsschema om en kanal är 4-20mA eller 0-10v och det förstår du redan iom Arduino/rpi.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.