Permalänk

Router asus tappar nät

Hej,

Sitter med en comhem Internet och hade problem med täckning. Köpte en asus mesh med en extra för och få täckning. Tycker Wi-Fi blev bättre men har ett otyg med att jag blir bortkopplad ibland. Hur diagnostiserar man något sånt. Den kopplar av ibland (typ en gång var o varannan dag) upplever att några enheter koppla Bort men en reset av comhem routern eller asus router hjälper . Glömde stänga av comhem Wi-Fi när jag satte den i bridge mode och testar jag internet i den fungerar internet i den. Men en omstart fungerar typ alltid. Vad är de för skräp? Haft den i några månader och funderar på om det är lika bra och reklamera den men har någon ond känsla av att det är kopplingen mellan comhem och routern än isolerat routern.

Tillägg mina chromecast (båda men framförallt ultra) har börjat krångla och har svårt och koppla upp streams hade aldrig det problemet förut.

Borde man börja att fabriksåterställa? Kan man spara alla anslutningar på något sätt. Ett helvete och koppla upp allt igen. Det är ju lvvper, grillar, chromecast, paddor och telefoner i förbannelser som måste kopplas upp igen

Permalänk

Har haft samma bekymmer då och då med mitt asus mesh. En omstart löser det allltid men är otroligt frustrerande när det händer. Har bara upplevt detta med just asus routrar, men brukar mest har löst sig efter ett par uppdateringar.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du efter återställningen sätter samma SSID och samma lösenord som du konfigurerat i prylarna borde det inte vara ett problem

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite strul med mitt Asus mesh. Min lösning har varit att i brist på bättre ord stänga av roaming mellan noderna, då mina är relativt nära varandra så bytte min utrustning relativt frekvent mellan noderna med tapp i nät som resultat.
Jag har även schemalagt en omstart en gång i veckan i förebyggande syfte.

Permalänk
Medlem

Ingen tröst, men det gör min Netgear och eller fiberomvandlare med. Den utrustningen sitter i ett förråd en bit från huset, och har kablade accesspunkter sen. Var och varannan dag signalerar kameror att de tappat kontakten och när frugan jobbar över VPN bryts det där titt som tätt. Jag hade planerat byta till asus-router, men kanske hoppar det då 🙄

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

Har haft samma bekymmer då och då med mitt asus mesh. En omstart löser det allltid men är otroligt frustrerande när det händer. Har bara upplevt detta med just asus routrar, men brukar mest har löst sig efter ett par uppdateringar.

Hoppas de blir bättre. Ska försöka dra in fiber i huset men har en samfällighet som måste godkänna kabeldragning

Skrivet av Aphex:

Så länge du efter återställningen sätter samma SSID och samma lösenord som du konfigurerat i prylarna borde det inte vara ett problem

ok tack

Skrivet av Elute:

Jag har haft lite strul med mitt Asus mesh. Min lösning har varit att i brist på bättre ord stänga av roaming mellan noderna, då mina är relativt nära varandra så bytte min utrustning relativt frekvent mellan noderna med tapp i nät som resultat.
Jag har även schemalagt en omstart en gång i veckan i förebyggande syfte.

Ska prova en schemalagd omstart nattetid i veckan. Hur låser man noderna skulle egentligen kunna göra det för jag har inte så många enheter som måste kunna byta!

Skrivet av Argammon:

Ingen tröst, men det gör min Netgear och eller fiberomvandlare med. Den utrustningen sitter i ett förråd en bit från huset, och har kablade accesspunkter sen. Var och varannan dag signalerar kameror att de tappat kontakten och när frugan jobbar över VPN bryts det där titt som tätt. Jag hade planerat byta till asus-router, men kanske hoppar det då 🙄

Härligt att de inte fungerar för dig heller helt sjukt att jag haft problem (i varierande grad) i 20 året olika routers. Skulle lätt kunna betala 20k för en router som har 100% uptime. Helt sjukt att såna här problem bara kan fortgå.

Sjukaste är att minanchromecast framför allt den ena är helt paj sen bytet. Får felmeddelande varje gång. Suck! Sen har jag också bufferproblem i förbannelse från o till på enheter.. aja livet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell av asus routrar du har?

Farsan köpte ett Lyra mini paket med 3 enheter en gång i tiden och de bara strulade konstant.

Personligen har jag haft en rt-56u och en rt-ac87u tidigare och nu en rt-ax88u och de har aldrig strulat.

Rt-Ac87u hade dock vissa brister iom att den körde ett annat chip och inte hade stöd för t.ex. flashning till Merlin firmware.

I ett av släktens hem körs en rt-ac88u och en rt-ac86u, där den förstnämnda strulade i början, men blev sen bättre efter någon firmware uppdatering.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid min grundläggande analys av omkringliggande wifi-nätverk med en app som heter Wifi Analyzer från Google Play.
Jag skannar både 2.4GHz samt 5GHz för att försöka lägga mig på en så ledig frekvens som möjligt. 2.4 bandet brukar vara knökfullt och tittar man på signalhistoriken brukar det ofta vara några nät som slåss och orsakar en krafig dipp i signalen i deras wifi.
Lycka till!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av theMellis:

Ska prova en schemalagd omstart nattetid i veckan. Hur låser man noderna skulle egentligen kunna göra det för jag har inte så många enheter som måste kunna byta!

Under Advanced settings - Wireless - Professional så finner du Roaming assistant Enable/disable.
Samt under Wireless General så har jag stängt av Smart connect, som konsoliderar 2.4/5Ghz nätet så att det ser ut som ett nätverk.