Snabbkoll: Ska du införskaffa processor ur Ryzen 7000-serien?

Permalänk
Medlem

Nej. Det är alldeles för dyrt så här i början iallafall. Man måste ju tänka på hela kostnaden, inte bara själva processorn, även om dom också kommer att vara i överkant i början. Jag är fortfarande inställd på en Ryzen 5xxx processor till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Är på 5800x3d så ska inte uppgradera på ett tag. Och när det blir dags så blir det en ny x3d. Kommer aldrig köpa en proc utan stor cache igen. Bästa som har hänt i processorvärlden på länge. Så otrolig annan upplevelse man får med det

Permalänk
Medlem

Visst hade det varit roligt, men knappast till priserna som efterfrågas. Jag har ju nyss uppgraderat till 5600X dessutom, den kommer att hålla. Länge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Väntar på 3D cache varianten med tanke på hur mycket snabbare 5800X3D är gentemot alla andra top tier CPUer.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Min 9700K står sig rätt bra än, så nej, ingen Ryzen 7000 för mig. Inväntar nog den här generationens X3D för att se om det är värt att byta då. Intel 13th gen lockar inte alls lika mycket, eftersom det är en uppgraderingsmässig återvändsgränd, men kanske om prestandan blir svår att stå emot

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Blir inget med det nu, mycket som behöver bytas och dyra komponenter. Men jag tror att min 3900XT kommer tugga på ett bra tag framöver ändå!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

När släpper moderkortstillverkarna sitt? Vore skönt om de åtminstone hade produktsidorna uppe redan så man inte måste sitta och gissa. Vill se detaljerade specs.

Känns dock som bara de dyra X670E släpps idag.
B650E kan vara väldigt intressant. Billigare men ändå framtidssäkert.

Jag skulle gissa kl 15:00 svensk tid, precis som när alla rescensioner kom upp igår.
Själv hoppas jag kunna klicka hem en 7950X och MSI X670E Godlike-bräda, blir en fin uppgradering ifrån TR1950X..

Permalänk
Medlem

Med min 5800X behövs ingen uppgradering för än Zen 6 tippar jag. Nog för att det är trevligt med mer FPS i CS men 400 räcker väl idag Även om jag skulle behövt uppgradera känner jag mig alltid tveksam till att hoppa på första generationen av en ny plattform, speciellt när nya minnen kommer därtill. Får hoppas kronan har återhämtat sig till 2025 helt enkelt

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Personligen så spår jag att det blir en dipp i försäljningen av de nya modellerna - både AMD/Intel, inte minst i Sverige pga den höga inflationen, det kommer bli för dyrt för de flesta helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Min 5900X lär hänga med ett tag till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter också på en 5900X och den kommer räcka några år till. Ser inte riktigt poängen med att jaga enstaka FPS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Plockade upp en 5800X3D innan sommaren och det känns som ett bra val. Kommer kunna rida ut AM4 ett par år till med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ser fram emot Raptor Lake. Ska bli skönt att gå ifrån AMD.

Skrivet av lindahlj:

Aldrig i livet, blir en ny Intel snart.

Skrivet av ronz:

Vad för er att lämna AMD och gå över till Intel?
Helt ärlig fundering bara. Eftersom jag har lite svårt att bestämma mig över Raptor Lake eller nya AM5.

Kanske för att Intel är ju kända för att vara billigare, energieffektiva och svala.

Permalänk
Medlem

Min 5775c väntar på att uppgraderas. Så det blir nog en 7800x3d tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad får er att lämna AMD och gå över till Intel?
Helt ärlig fundering bara. Eftersom jag har lite svårt att bestämma mig över Raptor Lake eller nya AM5.

För mig handlar det om instabilitet. Kanske annorlunda med Ryzen istället för Threadripper, men det tog nästa 1.5 år innan AMD fick rätsida på drivrutinerna och jag hade stora problem med systemstabilitet. BSD kom typ 1 gång i veckan, alternativt när jag pressade processorn lite (rendering och/eller beräkningar).

Jag gick över till AMD då Intel halkade efter rejält, men jag hade sällan den här typen av problem som jag har nu med AMD. Även ASUS har verkligen inte levererat. Deras moderkort som jag använder kostar en hel del men har också problem. 10GbE porten slutade fungera tex, ASUS Aura var ett stort skämt fram tills förra hösten och gav innan mängder av BSD eller bara lysdioder som inte gick att konfigurera.

Hade jag inte spelat och framför allt varit en hårdvarunörd som vill bygga min egen dator hade jag gått över till Mac som stationär för länge sedan.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad för er att lämna AMD och gå över till Intel?
Helt ärlig fundering bara. Eftersom jag har lite svårt att bestämma mig över Raptor Lake eller nya AM5.

Går inte över från AMD. Kör Intel då jag har dåliga erfarenheter från AMD:s prylar. Aldrig haft strul med Intelprocessorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det faktum att grafiken är integrerad och att de stödjer Thunderbolt/USB4 gör produkten nästintill oemotståndlig.

Men Steam Decken löser redan alla mina behov, så det blev ett nej trots allt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tror "X3D" kommer ta ut sin effekt på entusiaster, och att man ser en hel del avstå nu i början i hopp om att 3D-varianten kommer fortare denna gång. Frågan är om de kan göra en supercombo och ha max antal kärnor kombinerat med 3D-NAND för den "ultimata" entusiastprocessorn.

Tänker mig att de kanske svarar med något sånt om Intel börjar se hotfulla ut med sina modeller sen.

För min egen del. 7920X är ju helt klart namnmässigt väldigt nära 7950X. Så de måste vara ganska sammalika

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nä, jag hoppar över denna generation då jag fortfarande är väldigt nöjd med min 5950X. Dessutom är det risky att hoppa på den första generationen, särskilt när priserna är så höga just nu.

Det är möjligt att jag byter upp till Raptor Lake i mitt Intel-system framöver, men det är den enda uppgraderingen som är planerad tills Zen 5 kommer ut.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kanske för att Intel är ju kända för att vara billigare, energieffektiva och svala.

Jag skulle gissa att du är ironisk.

Trist att Ryzen 7000 drar mer vid idle och under load än 5000. Blir lite intressant om Raptor Lake kommer att dra mer ström än Alder Lake överlag också, alla läckor om 5,8GHz och dylikt ger mig onda aningar.

I slutändan behöver jag ett nytt grafikkort, delvis för skaffade 4k-Acer-skärmen det var en tråd om här i somras, är glad att min 5600 är relativt strömsnål men troligen kommer jag skaffa nåt annat för att göra andra ting än spela till sist då energipriserna antagligen kommer att vara höga i många år framåt och så många timmar per vecka spelar jag inte.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Investerade i en r7 5800X3D i min nuvarande x570 bräda så nej blir inget nytt här förrän det går sönder / för långsamt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Min 5900x med 64GB ddr4 får tugga vidare ett tag till, känns inte som om priset för bytet av mobo, ram och processor är värt uppticket just nu för min del.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem

Saknar alternativ liknande: "Avvaktar tester av Core 13000-serien innan eventuellt köp"

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Blir kanske en X3D modell nästa år eller när de nu kommer ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Saknar alternativ liknande: "Avvaktar tester av Core 13000-serien innan eventuellt köp"

Är inte de "andra modeller" då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

För mig handlar det om instabilitet. Kanske annorlunda med Ryzen istället för Threadripper, men det tog nästa 1.5 år innan AMD fick rätsida på drivrutinerna och jag hade stora problem med systemstabilitet. BSD kom typ 1 gång i veckan, alternativt när jag pressade processorn lite (rendering och/eller beräkningar).

Jag gick över till AMD då Intel halkade efter rejält, men jag hade sällan den här typen av problem som jag har nu med AMD. Även ASUS har verkligen inte levererat. Deras moderkort som jag använder kostar en hel del men har också problem. 10GbE porten slutade fungera tex, ASUS Aura var ett stort skämt fram tills förra hösten och gav innan mängder av BSD eller bara lysdioder som inte gick att konfigurera.

Hade jag inte spelat och framför allt varit en hårdvarunörd som vill bygga min egen dator hade jag gått över till Mac som stationär för länge sedan.

Skrivet av lindahlj:

Går inte över från AMD. Kör Intel då jag har dåliga erfarenheter från AMD:s prylar. Aldrig haft strul med Intelprocessorer.

Det är lite detta som gör att jag inte kan bestämma mig. På pappret ser AMD riktigt bra ut. Samtidigt så ger AM5 bra stöd för framtiden.
Men det här med stabilitet känns oklart. Jag har kört Intel väldigt länge utan nå som helst problem. Sist jag hade AMD körde jag FX-8350 och vi vet ju hur bra det gick då. Men frågan är om stabiliteten verkligen skiljer sig idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min 5900x håller ett bra tag till. Att byta ramminne, bräda och cpu är kostsamt för minimal prestanda fördel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

3700x lirar bra än, så nä.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Min 9600k är trött på livet men plånboken morrar så fort jag sträcker mig efter den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är lite detta som gör att jag inte kan bestämma mig. På pappret ser AMD riktigt bra ut. Samtidigt så ger AM5 bra stöd för framtiden.
Men det här med stabilitet känns oklart. Jag har kört Intel väldigt länge utan nå som helst problem. Sist jag hade AMD körde jag FX-8350 och vi vet ju hur bra det gick då. Men frågan är om stabiliteten verkligen skiljer sig idag.

När Ryzen kom var det en helt ny plattform, ny sockel, nytt chipset, ny minnestyp o.s.v. så det känns naturligt att det var en del problem för "early adopters". Jag tror inte det är något unikt för AMD. Dock är det precis samma nu med AM5 så det är kanske värt att vänta till andra generationen av AM5 moderkort och CPU.

Jag köpte en 1800X och Asus Prime X370 Pro dagen de kom ut och precis som @Aje upplevde jag att det tog tid innan Asus och AMD fick ordning på grejerna. Det var verkligen ett nytt BIOS varje vecka under en tid och ofta körde man Beta-versioner (ibland t.o.m. BIOS läckta på något forum!) för att få kritiska buggfixar och bättre stabilitet/prestanda så tidigt som möjligt. Jag håller också med om att Asus inte varit den bästa tillverkaren när det gäller AM4-moderkort. Andra tillverkare har varit mycket snabbare med stöd för nya processorer/AGESA, bättre minnesstöd och bättre stabilitet. Det kommer inte bli Asus nästa gång jag uppgraderar. Dock är mitt system idag (3800X, samma Prime X370, 2x16GB DDR4 i 3600 MHz) extremt stabilt. Alla problem man hade i början är helt borta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD