Logitech siktar mot molnen med handhållna G Cloud

Permalänk
Melding Plague

Logitech siktar mot molnen med handhållna G Cloud

Logitech kastar sig in i molnspelssfären med Android-enheten G Cloud, som är byggd med molnspelande i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lost in the cloud

Permalänk
Medlem

Tråkigt, varför inte nämna att Logitech har lanserat en Direct Drive Force Feedback ratt istället? så mycket roligare för oss på swec

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DST:

Tråkigt, varför inte nämna att Logitech har lanserat en Direct Drive Force Feedback ratt istället? så mycket roligare för oss på swec

De visade också upp nya Astro A30, Logitech g fits, lampa och mikrofon för streamers och teasade ny Herman miller-stol.

Permalänk
Medlem

Android så ointressant! även mobilkrets så ännu mer ointressant! då kan jag lika gärna köra på raspberry pi istället.(vilket är oxå ganska ointressant, bara intressant i hur mycket eller snarare lite man kan köra på klen hårdvara, finns dock andra områden man kan leka med rp pi där det e kul i övrigt totalt ointresserad av mobilkretsar, telefoner överlag är totalt ointressant förutom att ringa med, vilket de är betydligt sämre på nu än förut(batteritid ljudkvalité))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Logitech-hårdvara...
Få två klick till priset av ett

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant med tanke på kommande elpriserna.
Kanske låta speldatorn vila och köra med cloud konsol. Steam deck har dock många fördelar jämfört med en ren cloud konsol så priset på denna av Logitec måste vara bra (i Sverige) för att man ska välja den känns det som. Kostar den som en Steam deck i Sverige känns det inte så lockande.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Cloudy: With a chance of meatballs

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vem denna är riktat till?

Man kan köra dom tjänsterna på valfri platta/smartphone och bara koppla in valfri kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vem denna är riktat till?

Man kan köra dom tjänsterna på valfri platta/smartphone och bara koppla in valfri kontroll

Det skulle vara om det är riktigt sköna kontroller eller om t.ex. barnen ska använda den primärt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Usch för Tencent 🤮

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vem denna är riktat till?

Man kan köra dom tjänsterna på valfri platta/smartphone och bara koppla in valfri kontroll

Sant, skillnaden är väl inbyggda kontrollen och smidigare format med några extra funktioner.
Microsoft har jue kommit ut med t.ex. Backbone kontollen till smartphones.

Väldigt sugen på att köpa Backbone till min Iphone så jag kan ligga och lira under täcket i vinter när elen kostar multum.. Billigare än att skaffa färdig konsol.

Permalänk
Medlem

Två år gammal krets… varför inte bara köpa en bt-kontroll till mobilen? Ser inte vitsen. Alla lägen där jag är intresserad av denna (husvagn, pendling, tåg, tunnelbana, bilresor, …) så är bra uppkoppling inte garanterad. Ska jag spela hemma finns långt bättre alternativ.

Steam deck med full offline all the way för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två år gammal krets… varför inte bara köpa en bt-kontroll till mobilen? Ser inte vitsen. Alla lägen där jag är intresserad av denna (husvagn, pendling, tåg, tunnelbana, bilresor, …) så är bra uppkoppling inte garanterad. Ska jag spela hemma finns långt bättre alternativ.

Steam deck med full offline all the way för min del

Fick ett ryck och beställde en Razer Kishi V2 till min Iphone
Har gamepass ultimate i 3år så varför inte testa!
Efter lite YT så verkar knapparna och joysticken bättre än Backbone så valde Razors.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Myllerman:

Fick ett ryck och beställde en Razer Kishi V2 till min Iphone
Har gamepass ultimate i 3år så varför inte testa!
Efter lite YT så verkar knapparna och joysticken bättre än Backbone så valde Razors.

Har funderat på en sådan till min nalle med, du får gärna ge en liten review sedan 😊

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Så en klenare Ayn Odin för typ samma eller lite mer pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har funderat på en sådan till min nalle med, du får gärna ge en liten review sedan 😊

Lite intryck kan jag nog skriva någonstans kanske

Permalänk
Medlem

kanske kul leksak men tror inte på en dedikerad gamestreaming enhet...
får jag nånsin tag i en blir det kanske att försöka lägga linux på den..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lite intryck kan jag nog skriva någonstans kanske

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1665476-guide-till-att...

Permalänk
Medlem

Förhåller mig väldigt skeptisk till så kallade "cloud"-konsoler. Risken är stor att tjänsten stängs ner bara något år senare och du sitter på en så gott som värdelös konsol.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Musikälskare

Luktar flopp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För dyrt för en streaming enhet. Kör hellre en kishi på mobilen

Permalänk
Medlem

Tack, recension känns dock lite för seriöst då jag inte har någon produkt att jämföra med
och inte haft en handhållen konsol på 10år typ hehe.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt för vad det är. För $399 så får man ju den billigaste Steam Deck-modellen, som är mer kapabel. De flesta gamers har nog redan en tillräckligt bra telefon för att kunna spela på, och då räcker det ju med att köpa en kontroll. Blir nog ingen vidare bra succé det här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej, inte nu igen...

Permalänk
Avstängd

För mig är detta en intressant produktkategori. Just denna enheten känns väl sådär med tanke på pris/prestanda, men det finns ju andra. Och det handlar inte om "molnkonsoler" även om en del marknadsförs så, utan om Android-enheter med spelkontroller.

Android ses inte som en seriös spelplattform av många, och det ligger förstås en del i det, men samtidigt finns det ju annat än "AAA-spel" som kräver den snabbaste hårdvaran och så. Jag beställde en liknande enhet för att spela på, molnspel är absolut en aspekt (har redan Gamepass exempelvis), samma med att streama från min dator eller min XBox exempelvis, men den stora behållningen är ju att emulera gamla spel. Emulatorerna på Android är ju så pass mogna nu att man kan emulera rätt mycket med bra prestanda (beroende på SoC förstås), inte bara 8- och 16-bits 2D-spel utan även Playstation, PSP, DS, DC, GC och så (men självklart ska jag bara köra spel jag äger ).

Långt resonemang:

Man kan förstås använda andra saker för emulering också. En PC exempelvis funkar ju utmärkt, eller en telefon, men också RPi och nästan vad som helst som inte är för klent. Men jag gillar att ha en dedikerad enhet, speciellt en med skärm och batteri så man kan spela i sängen eller soffan likväl som på ett flyg eller ute i skogen liksom. Och kostnaden är inte så saftig om man funderar på vad man faktiskt får för pengarna. En RPi 4 med 8GB kostar exempelvis en tusenlapp (om man får tag i en), men det räcker ju inte utan man behöver en strömadapter (eller powerbank/batteripaket), SD-kort, skärm, låda (gärna med plats för skärmen, och eventuellt batteri) och förstås en spelkontroll. Gör-det-själv grejen tilltalar absolut, men samtidigt är det skönt med en enhet som fungerar liksom, och att det är en enhet med kontrollerna är en stor fördel om man vill ha den mobil förstås. Det finns enstaka lådor till RPi med kontroller och skärm men ytterst få och jag har inte sett en enda med analoga kontroller utan de är mer i Gameboy-format, med styrkors och en liten skärm i porträttläge.

En (begagnad eller något äldre) telefon med en spelkontroll kan ju också funka. Det som talar för det är ju att man inte sällan redan har en enhet liggande och därmed bara behöver köpa till själva kontrollen, å andra sidan kostar sådana kontroller en hel del om man ska ha något bättre. Har man tur eller väljer bra så kan man också få en riktigt bra skärm med OLED, kanske hög uppdateringsfrekvens eller till och med VRR. En nackdel är att dock skärmen ju sannolikt är i ett ganska långsmalt format, i alla fall om det är en bättre skärm, vilket inte passar så bra för de flesta spel utanför rena Android-spel. Påhängskontrollerna kan vara rätt bra men enligt min erfarenhet så kommer de ju aldrig i närheten av att kännas lika stadiga som en integrerad enhet, och de saknar ofta saker som analoga triggers exempelvis.

Man kan ju också använda sin befintliga telefon med en kontroll man kopplar på när man vill spela, vilket har sina fördelar. Exempelvis får man sannolikt bättre prestanda, och man slipper släpa runt på ytterligare en enhet (utöver kontrollen då). Nackdelarna kommer mestadels ifrån att man då inte har en dedikerad enhet, man störs av notifikationer exempelvis, eller samtal, och man vill ju inte spela slut på batteriet om man är beroende av den för att exempelvis betala på bussen eller liknande.

För mig så känns inte 3-4K som så mycket för att få en bra enhet för spel med sitt egna batteri. Speciellt inte om den också stöder att kopplas till en TV med externa kontroller och så. Att den kör Android är en fördel då det säkerställer stöd för de flesta molntjänster och liknande och förstås eventuella nya plattformar sannolikt också.

Dold text
Permalänk
Medlem

Lite skandal att den inte är optimerad för Stadia vid start, även om man gissningsvis kan lösa det via android.....

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av snajk:

För mig är detta en intressant produktkategori. Just denna enheten känns väl sådär med tanke på pris/prestanda, men det finns ju andra. Och det handlar inte om "molnkonsoler" även om en del marknadsförs så, utan om Android-enheter med spelkontroller.

Android ses inte som en seriös spelplattform av många, och det ligger förstås en del i det, men samtidigt finns det ju annat än "AAA-spel" som kräver den snabbaste hårdvaran och så. Jag beställde en liknande enhet för att spela på, molnspel är absolut en aspekt (har redan Gamepass exempelvis), samma med att streama från min dator eller min XBox exempelvis, men den stora behållningen är ju att emulera gamla spel. Emulatorerna på Android är ju så pass mogna nu att man kan emulera rätt mycket med bra prestanda (beroende på SoC förstås), inte bara 8- och 16-bits 2D-spel utan även Playstation, PSP, DS, DC, GC och så (men självklart ska jag bara köra spel jag äger ).

Långt resonemang:

Man kan förstås använda andra saker för emulering också. En PC exempelvis funkar ju utmärkt, eller en telefon, men också RPi och nästan vad som helst som inte är för klent. Men jag gillar att ha en dedikerad enhet, speciellt en med skärm och batteri så man kan spela i sängen eller soffan likväl som på ett flyg eller ute i skogen liksom. Och kostnaden är inte så saftig om man funderar på vad man faktiskt får för pengarna. En RPi 4 med 8GB kostar exempelvis en tusenlapp (om man får tag i en), men det räcker ju inte utan man behöver en strömadapter (eller powerbank/batteripaket), SD-kort, skärm, låda (gärna med plats för skärmen, och eventuellt batteri) och förstås en spelkontroll. Gör-det-själv grejen tilltalar absolut, men samtidigt är det skönt med en enhet som fungerar liksom, och att det är en enhet med kontrollerna är en stor fördel om man vill ha den mobil förstås. Det finns enstaka lådor till RPi med kontroller och skärm men ytterst få och jag har inte sett en enda med analoga kontroller utan de är mer i Gameboy-format, med styrkors och en liten skärm i porträttläge.

En (begagnad eller något äldre) telefon med en spelkontroll kan ju också funka. Det som talar för det är ju att man inte sällan redan har en enhet liggande och därmed bara behöver köpa till själva kontrollen, å andra sidan kostar sådana kontroller en hel del om man ska ha något bättre. Har man tur eller väljer bra så kan man också få en riktigt bra skärm med OLED, kanske hög uppdateringsfrekvens eller till och med VRR. En nackdel är att dock skärmen ju sannolikt är i ett ganska långsmalt format, i alla fall om det är en bättre skärm, vilket inte passar så bra för de flesta spel utanför rena Android-spel. Påhängskontrollerna kan vara rätt bra men enligt min erfarenhet så kommer de ju aldrig i närheten av att kännas lika stadiga som en integrerad enhet, och de saknar ofta saker som analoga triggers exempelvis.

Man kan ju också använda sin befintliga telefon med en kontroll man kopplar på när man vill spela, vilket har sina fördelar. Exempelvis får man sannolikt bättre prestanda, och man slipper släpa runt på ytterligare en enhet (utöver kontrollen då). Nackdelarna kommer mestadels ifrån att man då inte har en dedikerad enhet, man störs av notifikationer exempelvis, eller samtal, och man vill ju inte spela slut på batteriet om man är beroende av den för att exempelvis betala på bussen eller liknande.

För mig så känns inte 3-4K som så mycket för att få en bra enhet för spel med sitt egna batteri. Speciellt inte om den också stöder att kopplas till en TV med externa kontroller och så. Att den kör Android är en fördel då det säkerställer stöd för de flesta molntjänster och liknande och förstås eventuella nya plattformar sannolikt också.

Dold text

Väl skrivet! Initialt kändes enheten rätt pricey, men som du säger är det förhållandevis rimligt för vad man får. En Android-baserad spelkonsol som faktiskt är genomtänkt och erbjuder massvis med batteritid.

Skrivet av UncleDirty:

Lite skandal att den inte är optimerad för Stadia vid start, även om man gissningsvis kan lösa det via android.....

Gissar på att Stadia funkar finemang med enheten också. Det är ju bara att ladda ner via Play Store och sedan tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Detta kommer några år försent nu när stadia floppat totalt. Streaming-moln-gaming har nu visat sig vara undermåligt när inte ens google kan få det att fungera.

Men det finns som nämnt en annan marknad, emulation för de äldre och native android spel för de lite yngre/ de som inte har något emot p2w och liknande. man borde ju kunna spela Genshin, pubg mobile och fortnite på denna.
Då handlar det om att den skall få bra software support och att logitech inte bara fokuserar på "cloud".