Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag funderar på hur sådana personer hade klarat av de gator vi har här med cykelbana i mitten av körbanan. Jag tycker inte jag hetsar upp mig i onödan men även jag kan ju bli frustrerad bakom någon tant som knappt håller gångfart, vinglar betänkligt och fokuserar mer på telefonen än på trafiken liksom, speciellt när man ligger bakom under lång tid.

Visst kan man bli frustrerad om någon är långsam men att hetsa på en cyklist med tutningar gör inte att jag trampar snabbare än vad en bil kan köra i uppförsbacke.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Visst kan man bli frustrerad om någon är långsam men att hetsa på en cyklist med tutningar gör inte att jag trampar snabbare än vad en bil kan köra i uppförsbacke.

Nej absolut inte, jag skulle aldrig tuta på en cyklist, om den inte missar att det blir grönt hyfsat länge eller liknande förstås, eller om den är på väg att råka illa ut och inte uppmärksammat det, typ på väg ner i vattnet vid ett färjeläge eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej absolut inte, jag skulle aldrig tuta på en cyklist, om den inte missar att det blir grönt hyfsat länge eller liknande förstås, eller om den är på väg att råka illa ut och inte uppmärksammat det, typ på väg ner i vattnet vid ett färjeläge eller så.

Det låter mer som en fin gest mot cyklisten så såna tutningar tackar jag inte nej till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kaffekokaren gav upp igår. Den levde med mig i 13år.
Nu har jag köpt mig en dyr Moccamaster och måste lära mig på nytt hur jag får kaffet att smaka så som jag vill ha det med korrekt mått. Värsta med ny kaffekokare :/

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Jag är en av de som tutar som nummer två och tre i kön.
Är det ett, köttmongo som gör något uppenbart efterblivet tre platser fram och folk står tålmodigt och väntar utan att själva tuta, så förtjänar de båda/allihopa en ordentlig tut.

Är du verkligen bombsäker på detta.... typ bombsäker nog att skriva herregud , så du verkligen vet att du har rätt och inte bara killgissar eller tjejkänner här?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Nu killgissar ju jag här lite, men om man får montera en dragkrok UTAN att registreringsbesiktiga en bil på en bil som INTE har dragkrok, och det idag inte ens behöver stå i registreringsbeviset ifall man har krok eller inte.
Så känns det ju rent spontant, som att det inte finns någon som helst anledning att registreringsbesiktiga bilen för byte från demonterbar till vanlig dragkrok

Regeländringen gjordes 2013, så det är ju svårt att skylla på att det nyss ändrades med.
Men jag är öppen för feedback/tankar, om det är så att jag missat något?

Yes, fick nyss regbess när jag besiktade så är ganska säker det står i papprena att den har avtagbar. Gissar att när en firma byter krok så skriver dom in det själva, likt hur dom kan släcka enkla tvåor, vilket är varför man aldrig behövt regbessa själv då man oftast låter firma göra jobbet

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Yes, fick nyss regbess när jag besiktade så är ganska säker det står i papprena att den har avtagbar. Gissar att när en firma byter krok så skriver dom in det själva, likt hur dom kan släcka enkla tvåor, vilket är varför man aldrig behövt regbessa själv då man oftast låter firma göra jobbet

Och vilken årsmodell har du på din bil?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Och vilken årsmodell har du på din bil?

Xc70 01a

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jo, men en 01a, som har definierad avtagbar dragkrok, måste ha avtagbar, så i ditt fall, ja det är korrekt.

Står det inget, så finns det inget krav på regbess.
Lite som mina gamla mercor, krävs regbess vid byte av drag, garanterat, de är inte ens "helbildsgodkända". Men det innebär å andra sidan att jag kan ta en 91as bensin automatare och sätta i en turbodiesel manuell med bara en enkel regbess.

Dvs, du kan, på samma vis som du sa att "det krävs regbess" säga att det inte går att byta från bensin till diesel utan en halv pärm med intyg/dokuemt vilket stämmer, gällande just din bil, men inte min.

Båda två är korrekt, i ditt fall , en 01a där det står utbytbar dragkrok i papprena.
På samma vis som "Man känner igen en AMD processor på att den har pinnar som sticker ut" vilket är helt korrekt, för en del av dem, men på inget vis en universell sanning.

Detsamma gäller påståenden om regbess vid dragkroksbyte, byte av motortyp och huruvida HCHF är den enda rimliga dieten att följa för perfekt BMI.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på att alla som pratar om trafikregler i denna tråd borde skapa en seperat tråd.

Hej då.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Jo, men en 01a, som har definierad avtagbar dragkrok, måste ha avtagbar, så i ditt fall, ja det är korrekt.

Står det inget, så finns det inget krav på regbess.
Lite som mina gamla mercor, krävs regbess vid byte av drag, garanterat, de är inte ens "helbildsgodkända". Men det innebär å andra sidan att jag kan ta en 91as bensin automatare och sätta i en turbodiesel manuell med bara en enkel regbess.

Dvs, du kan, på samma vis som du sa att "det krävs regbess" säga att det inte går att byta från bensin till diesel utan en halv pärm med intyg/dokuemt vilket stämmer, gällande just din bil, men inte min.

Båda två är korrekt, i ditt fall , en 01a där det står utbytbar dragkrok i papprena.
På samma vis som "Man känner igen en AMD processor på att den har pinnar som sticker ut" vilket är helt korrekt, för en del av dem, men på inget vis en universell sanning.

Detsamma gäller påståenden om regbess vid dragkroksbyte, byte av motortyp och huruvida HCHF är den enda rimliga dieten att följa för perfekt BMI.

Yupp. Tycker fortfarande det är en värdelös och oklar regel. Vilket fjanteri

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Yupp. Tycker fortfarande det är en värdelös och oklar regel. Vilket fjanteri

Ja och nej,
för att återgå till gubbgnäll, byråkrati är ett jävla fjanteri!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Är det bara jag som har noterat att vissa personer är extremt tröga på att komma till sak, dessa personer är i mitt fall ofta kvinnliga släktingar.

De berättar att en större sak har hänt, låt oss ta ett fel på bilen. Då vill jag såklart veta vad som har hänt, hur det tänkes lösas, vad det uppskattas kostas, är det akut med en ersättningsbil etc? (listan på frågor går göra lång)

Men så går inte alls deras berättelse efter de berättar om bilen krånglar, berättelsen handlar väldigt mycket om att de var ute och körde till ett visst ställe för att uträtta ett ärende, med sig i bilen hade de en person som är gift och har barn med någon. Dessa barn tycker om att spela fotboll, i somras så var de på semester i Grekland osv. Jag säger hela tiden, kom till sak och de stör sig lite på mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det bara jag som har noterat att vissa personer är extremt tröga på att komma till sak, dessa personer är i mitt fall ofta kvinnliga släktingar.

De berättar att en större sak har hänt, låt oss ta ett fel på bilen. Då vill jag såklart veta vad som har hänt, hur det tänkes lösas, vad det uppskattas kostas, är det akut med en ersättningsbil etc? (listan på frågor går göra lång)

Men så går inte alls deras berättelse efter de berättar om bilen krånglar, berättelsen handlar väldigt mycket om att de var ute och körde till ett visst ställe för att uträtta ett ärende, med sig i bilen hade de en person som är gift och har barn med någon. Dessa barn tycker om att spela fotboll, i somras så var de på semester i Grekland osv. Jag säger hela tiden, kom till sak och de stör sig lite på mig.

Ha ha, det låter som mitt jobb ungefär.

”ja ok, men vad står det på skärmen då?”

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

När man jobbar helg, kommer hem och skall ta en liten powernap men den råkar bli på 5 timmar så den lilla lediga helgtid man har försvinner..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det bara jag som har noterat att vissa personer är extremt tröga på att komma till sak, dessa personer är i mitt fall ofta kvinnliga släktingar.

De berättar att en större sak har hänt, låt oss ta ett fel på bilen. Då vill jag såklart veta vad som har hänt, hur det tänkes lösas, vad det uppskattas kostas, är det akut med en ersättningsbil etc? (listan på frågor går göra lång)

Men så går inte alls deras berättelse efter de berättar om bilen krånglar, berättelsen handlar väldigt mycket om att de var ute och körde till ett visst ställe för att uträtta ett ärende, med sig i bilen hade de en person som är gift och har barn med någon. Dessa barn tycker om att spela fotboll, i somras så var de på semester i Grekland osv. Jag säger hela tiden, kom till sak och de stör sig lite på mig.

Det är kvinnor i ett nötskal. Skall de berätta om något som hände kl 4 på eftermiddagen så börjar dom med "jo, jag vaknade kl 7 på morgonen och... så drar dom hela jäkla dagen fram till vad som hände kl 4 på eftermiddagen" haha.

Det är vad det är.

Vi män är bara ute efter informationen (vad hände, när hände det, vart hände det osv) kvinnor tycker om och prata för pratandets skull, som man så vill jag bara ha informationen, resten skiter jag i. Men för kvinnor så är det skillnad, det gillar helt enkelt att....prata.

Det är viktigt för dom. Det är väll en social grej för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är kvinnor i ett nötskal. Skall de berätta om något som hände kl 4 på eftermiddagen så börjar dom med "jo, jag vaknade kl 7 på morgonen och... så drar dom hela jäkla dagen fram till vad som hände kl 4 på eftermiddagen" haha.

Det är vad det är.

Vi män är bara ute efter informationen (vad hände, när hände det, vart hände det osv) kvinnor tycker om och prata för pratandets skull, som man så vill jag bara ha informationen, resten skiter jag i. Men för kvinnor så är det skillnad, det gillar helt enkelt att....prata.

Det är viktigt för dom. Det är väll en social grej för dom.

Jag brukar säga "Människans största nöje är att höra sin egen röst". Jag är inget undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När man jobbar helg, kommer hem och skall ta en liten powernap men den råkar bli på 5 timmar så den lilla lediga helgtid man har försvinner..

Inte nog med att man bränner sin lediga tid heller, utan man mår som om man varit på en riktig röjarfest efter sådanna powernaps..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB::

När man jobbar helg, kommer hem och skall ta en liten powernap men den råkar bli på 5 timmar så den lilla lediga helgtid man har försvinner..

Skrivet av Ostbullen:

Inte nog med att man bränner sin lediga tid heller, utan man mår som om man varit på en riktig röjarfest efter sådanna powernaps..

Det där är ingen höjdare alls.

Försök och håll det runt 20 minuter så att du inte startar om "maskinen" på nytt, utan är mera i "viloläge" och "vaknar upp", om inte helt utvilad, så betydligt piggare.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi försöker hålla politik utanför sidan då det tyvärr är väldigt svårt för väldigt många att diskutera

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

*söker inga sympatier*… vill bara klaga…

Min far gick bort i torsdags och då börjar ju det roliga med att säga upp alla avtal.

Vi har sådana som är bäst i klassen, som ComHem, ett telefonsamtal och sen var allt uppsagt och de makulerade fakturan som inte var betalt och fakturan för pågående period.

Sen har vi nästa, där man säger upp allt utan problem men självklart en månad uppsägningstid och så kommer det en faktura. Det är ju förväntat.

Sen har vi dom som ska krångla lite lite och vill att man skickar in bevis på att pappa är död och att den som ringer är en dödsbodelägare.

Sen har vi dom som är absolut sämst i klassen, sådana där man känner att dom krånglar i onödan bara för att det ska ta lång tid att säga upp så att de kan få fakturera några månader extra.
Fucking jävla Victoriahem, vilka jävlas as!!! Det ska krånglas med underskrifter från ALLA dödsbodelägare. Det räcker inte att vi vet pappas personnummer och adress, vi måste även veta vilket kontraktsnummer avtalet har. Och då måste vi ändå ringa Victoriahem och sitta i telefonkö, igen, för att uppge hans jävla personnummer så att de kan ta fram det jävla kontraktsnumret så att ju kan skriva ner det jävla numret på pappret vi måste skicka in med post!!!! Om de ändå kan ta fram kontraktsnumret, varför räcker det då inte att vi bara skickar med personnummer?
Min pappa är död, sluta krångla för fan!!!
Det är just nu på nivån att man funderar på att inte säga upp avtalet, dom lär ju säga upp det själva när pengarna slutar komma in.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

*söker inga sympatier*… vill bara klaga…

Min far gick bort i torsdags och då börjar ju det roliga med att säga upp alla avtal.

Vi har sådana som är bäst i klassen, som ComHem, ett telefonsamtal och sen var allt uppsagt och de makulerade fakturan som inte var betalt och fakturan för pågående period.

Sen har vi nästa, där man säger upp allt utan problem men självklart en månad uppsägningstid och så kommer det en faktura. Det är ju förväntat.

Sen har vi dom som ska krångla lite lite och vill att man skickar in bevis på att pappa är död och att den som ringer är en döds dödsbodelägare.

Sen har vi dom som är absolut sämst i klassen, sådana där man känner att dom krånglar i onödan bara för att det ska ta lång tid att säga upp så att de kan få fakturera några månader extra.
Fucking jävla Victoriahem, vilka jävlas as!!! Det ska krånglas med underskrifter från ALLA dödsbodelägare. Det räcker inte att vi vet pappas personnummer och adress, vi måste även veta vilket kontraktsnummer avtalet har. Och då måste vi ändå ringa Victoriahem och sitta i telefonkö, igen, för att uppge hans jävla personnummer så att de kan ta fram det jävla kontraktsnumret så att ju kan skriva ner det jävla numret på pappret vi måste skicka in med post!!!! Om de ändå kan ta fram kontraktsnumret, varför räcker det då inte att vi bara skickar med personnummer?
Min pappa är död, sluta krångla för fan!!!
Det är just nu på nivån att man funderar på att inte säga upp avtalet, dom lär ju säga upp det själva när pengarna slutar komma in.

Lider med dig. Victoriahem hör väl till ett av de värsta bolagen i landet så det är inte förvånande att de djävlas extra mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

*söker inga sympatier*… vill bara klaga…

Min far gick bort i torsdags och då börjar ju det roliga med att säga upp alla avtal.

Vi har sådana som är bäst i klassen, som ComHem, ett telefonsamtal och sen var allt uppsagt och de makulerade fakturan som inte var betalt och fakturan för pågående period.

Sen har vi nästa, där man säger upp allt utan problem men självklart en månad uppsägningstid och så kommer det en faktura. Det är ju förväntat.

Sen har vi dom som ska krångla lite lite och vill att man skickar in bevis på att pappa är död och att den som ringer är en dödsbodelägare.

Sen har vi dom som är absolut sämst i klassen, sådana där man känner att dom krånglar i onödan bara för att det ska ta lång tid att säga upp så att de kan få fakturera några månader extra.
Fucking jävla Victoriahem, vilka jävlas as!!! Det ska krånglas med underskrifter från ALLA dödsbodelägare. Det räcker inte att vi vet pappas personnummer och adress, vi måste även veta vilket kontraktsnummer avtalet har. Och då måste vi ändå ringa Victoriahem och sitta i telefonkö, igen, för att uppge hans jävla personnummer så att de kan ta fram det jävla kontraktsnumret så att ju kan skriva ner det jävla numret på pappret vi måste skicka in med post!!!! Om de ändå kan ta fram kontraktsnumret, varför räcker det då inte att vi bara skickar med personnummer?
Min pappa är död, sluta krångla för fan!!!
Det är just nu på nivån att man funderar på att inte säga upp avtalet, dom lär ju säga upp det själva när pengarna slutar komma in.

Hej, jag förstår frustrationen. Jag hade skrivit till dem att "Dödsbo för xx med personnr ** härmed säger upp hyreskontrakt för lägenhet med adress xx**. Uppsägningen av kontraktet är enligt 2st, 5§, 12kap, Jordabalken uppsagt med en månads uppsägningstid. Alla fakturor som kommer för period efter det kan ni betrakta som bestridda i förhand hela vägen till tingsrätt" Kopiera den skriftliga uppsägningen och skicka in originalet. Underskrifter från samtliga dödsbodelägare kan bifogas. Det borde få tyst på dem.. min mor sade upp sin mosters lägenhet när mostern gick bort bolaget sade att det var tre månaders uppsägningstid då sade min mor till dem att ställa sig i kö hos dödsboet med sin faktura vilken skulle gå till fogden isf, för några pengar fanns inte ändå, dom slutade direkt.

Permalänk
Medlem

Såg tråden om att generera AI-bilder, coolt! Går till sidan och det visar sig man måste registrera sig. Perfekt så kan man bli ännu mer spammad av en massa skit när de sprider uppgifterna vidare, avsiktligt eller inte. Men ok, det verkar coolt så jag gör ett undantag och går igenom processen och nästa steg, ja då ska dom ha namn. Okej det kan de väl få. Nästa skärm, telefonnummer. Det är då något jag rakt inte lämnar ut på nån skitsida på nätet, var i hela h*lvetet ska de med det till? Det nog med försäljare och annat löst folk som ringer. Var ska som ha sedan, kreditkort, kopia på legitimation och personnummer för att man ska få generera några bilder. Det enda de får av mig är långfingret. Alltid ska det vara en massa tjafs.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Såg tråden om att generera AI-bilder, coolt! Går till sidan och det visar sig man måste registrera sig. Perfekt så kan man bli ännu mer spammad av en massa skit när de sprider uppgifterna vidare, avsiktligt eller inte. Men ok, det verkar coolt så jag gör ett undantag och går igenom processen och nästa steg, ja då ska dom ha namn. Okej det kan de väl få. Nästa skärm, telefonnummer. Det är då något jag rakt inte lämnar ut på nån skitsida på nätet, var i hela h*lvetet ska de med det till? Det nog med försäljare och annat löst folk som ringer. Var ska som ha sedan, kreditkort, kopia på legitimation och personnummer för att man ska få generera några bilder. Det enda de får av mig är långfingret. Alltid ska det vara en massa tjafs.

Du kan alltid köra den dåliga AIn som gör skräckbilder åt dig på förstasidan i tråden, den är också kul

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Fel tråd

Permalänk
Medlem

Dells USB-C för dockningsstation på deras nya datorer suger svårt. Det första som händer är att nätverksanslutningen på dockan strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Dells USB-C för dockningsstation på deras nya datorer suger svårt. Det första som händer är att nätverksanslutningen på dockan strular.

Bättre än att båda USB-C-uttagen på datorn är slut och den blir oanvändbar pga brist på ström…

Nej, Apple, jag ville inte skriva ör den här gången heller…
Permalänk
Avstängd

Meh.
Oavsett hur jag konfar min proxmox med VM's hos Hetzner, så blir mitt ip blockad pga. otillåtna MAC-adresser som "syns" (några som inte ens finns i min server eller VMs).

Alla VM går direkt via pfSense-VM:et, som har ett eget publikt ip how hetzner, ändå så dyker otillåtna MAC-adresser upp.. GAAAAAAAAAAAAAH

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns företag som själva skickar scam-mail till sina anställda för att se om det klickas hejvilt i mailen, och gör man det så får man automagiskt gå en kurs i nåt.
Vilket resulterade i att många helt enkelt sket i att kolla mailen, för då slapp man den skiten.

Jag lärde mig härom dagen att man kan registrera sin mail på sidor genom att skriva typ namn.efternamn+websidanmanreggarpå@gmail.com

Så kan man se om de säljer ens mailadress vidare, rätt kul funktion i Gmail.

Mailet kommer till ens vanliga gmail-konto, fast det är skickat till adressen man angav med plusset.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Jag lärde mig härom dagen att man kan registrera sin mail på sidor genom att skriva typ namn.efternamn+websidanmanreggarpå@gmail.com

Så kan man se om de säljer ens mailadress vidare, rätt kul funktion i Gmail.

Mailet kommer till ens vanliga gmail-konto, fast det är skickat till adressen man angav med plusset.

Tack för tipset!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."