Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Blev tutad på idag för att lastbilen framför bestämde sig att stanna till vid vägkanten (detta var i ett industriområde, 50-väg). Det kom trafik från andra hållet så jag fick gott vänta innan jag kunde köra om. Mitt i väntandet börjar bilen bakom mig tuta och man undrar genuint om han försöker hetsa mig att köra ut i fel färdriktning och krocka, eller tror han jag står där för skojs skull? Obegripligt och inte första gången nåt sånt hänt, i precis samma område.

I fredags morse tutade nån på mig för att jag följde väjningsplikten för länge……. Tid, 7.10 isch. Personen svänger sen in på parkeringen för tjänstemän hos en industri. Denna bör alltså ha haft arbetstid 7.30 till 16.12.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Fyfan... när jag har en uppenbar plankare bakom mig så brukar jag spela förvirrad turist och gå extremt långsamt. I många fall slår spärrarna igen rakt på dem.

Permalänk

Varför all sex överallt? Jag brukar se på filmer på gymmet, tåget, bussen etc. Alltså helt öppet så fler ser min skärm.
Det känns idag som jag snabbt måste kolla igenom filmer innan så inte filmen innehåller konstiga scener att ha på gymmet när flera ser min mobil. -Vafan tittar han på i gymmet kan folk som står snett bakom mig undra?

Detsamma var det när jag en gång var i en godisbutik och handlade, butikens målgrupp är främst barn. Och vad får man höra för reklam, jo radioreklam för vuxenlekser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför all sex överallt? Jag brukar se på filmer på gymmet, tåget, bussen etc. Alltså helt öppet så fler ser min skärm.
Det känns idag som jag snabbt måste kolla igenom filmer innan så inte filmen innehåller konstiga scener att ha på gymmet när flera ser min mobil. -Vafan tittar han på i gymmet kan folk som står snett bakom mig undra?

Detsamma var det när jag en gång var i en godisbutik och handlade, butikens målgrupp är främst barn. Och vad får man höra för reklam, jo radioreklam för vuxenlekser.

Min upplevelse är mer tvärtom. På åttio- och nittiotalen så var sexscener ganska vanligt i exempelvis actionfilmer och så, men sen försvann de nästan helt tack vare någon form av ökad moralism i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är mer tvärtom. På åttio- och nittiotalen så var sexscener ganska vanligt i exempelvis actionfilmer och så, men sen försvann de nästan helt tack vare någon form av ökad moralism i USA.

Exempelvis "Under siege cake scene".

Världen är full av moralpanik idag. På 80-talet var det standard med topless på stranden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Exempelvis "Under siege cake scene".

Världen är full av moralpanik idag. På 80-talet var det standard med topless på stranden.

Vi pratade om nåt relaterat på jobbet härom dagen...
Visade sig att på 80-talet hade de strip-shower på julafton/nyår på krogen här i byhåla.

Det var en annan tid...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är mer tvärtom. På åttio- och nittiotalen så var sexscener ganska vanligt i exempelvis actionfilmer och så, men sen försvann de nästan helt tack vare någon form av ökad moralism i USA.

Problemet idag och förr. Var att man förr kollade det själv, eller så satt man i ett ställe där det visas.
Nu blir man helt plötsligt snuskgubben på ett ställe, bara för att man valde en actionfilm där en del sekvenser mitt i filmen fanns, för att kompensera att resten av filmen var så dålig.

Jag vill påstår att typ 75% av all min filmkollande gör jag på "offentliga platser", då jag nyttjar dödtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Exempelvis "Under siege cake scene".

Världen är full av moralpanik idag. På 80-talet var det standard med topless på stranden.

Inte sex men runt 1890 i skånska Mölle (bad/fiskekort i Höganäs kommun) var det en badskandal när både män å kvinnor badade (inte nakna) tillsammans.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet idag och förr. Var att man förr kollade det själv, eller så satt man i ett ställe där det visas.
Nu blir man helt plötsligt snuskgubben på ett ställe, bara för att man valde en actionfilm där en del sekvenser mitt i filmen fanns, för att kompensera att resten av filmen var så dålig.

Jag vill påstår att typ 75% av all min filmkollande gör jag på "offentliga platser", då jag nyttjar dödtiden.

Well, det är ju problemet i så fall skulle jag säga. Så var mer diskret eller bli bättre på att välja innehåll utan sexscener. Att välja annat är inte så svårt, det är bara att kolla åldersgränsen och hålla det över PG13 till hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet idag och förr. Var att man förr kollade det själv, eller så satt man i ett ställe där det visas.
Nu blir man helt plötsligt snuskgubben på ett ställe, bara för att man valde en actionfilm där en del sekvenser mitt i filmen fanns, för att kompensera att resten av filmen var så dålig.

Jag vill påstår att typ 75% av all min filmkollande gör jag på "offentliga platser", då jag nyttjar dödtiden.

Vilken stad bor du i? Ibland när jag är i tunnelbanan brukar det sitta en gubbe och orera om att Roccos filmer minsann bara är bra, klassisk, action och att folk inte hyser erforderlig respekt för the beauty of the 80s. Samt att han minsann har rätt att avnjuta denna kulturepok på offentliga platser (i strikt syfte att göra sin dödtid desto mer intressant).

Skämt åsido.

Dagens gubbgnäll går till Stockholmares fikarumssnack. Bolåneräntor, bostadsadresser, pendling och parkering. Finns det verkligen inte andra, desto mer intressanta, saker att diskutera? Spyr redan på skiten och nu lär väl det väl bli ännu värre när det, hör och häpna, faktiskt börjar kosta liiiiiiiite pengar att låna pengar. Pratar banne mig hellre om Roccos 80-tal om så krävs.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

... och nu lär väl det väl bli ännu värre när det, hör och häpna, faktiskt börjar kosta liiiiiiiite pengar att låna pengar. ..

Men det ska väl inte vara ett problem.. Bankerna räknade ju med 6 och 8% schablonränta när lånelöfte och lånet skrevs så att hushållet skulle ha råd att betala både ränta och amortering. Så det är väl när räntorna kommer över de nivåerna som det blir riktigt svettigt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Men det ska väl inte vara ett problem.. Bankerna räknade ju med 6 och 8% schablonränta när lånelöfte och lånet skrevs så att hushållet skulle ha råd att betala både ränta och amortering. Så det är väl när räntorna kommer över de nivåerna som det blir riktigt svettigt.

Det beror på när man tecknade sina lån. Tidigare hade de inte så hårda krav, så det finns en risk att det är en hyfsat stor grupp som verkligen ligger pyrt till om de behöver lägga om sina lån snart. Många har ju belånat sig sjukt mycket med bostadspriserna som de är och någon tro på att nollränta (eller negativ) är det normala. Det är inte ovanligt att ha lån på sju-åtta gånger sin årsinkomst före skatt och då blir det svårt att betala om räntan hamnar på (helt rimliga) fem procent eller så, än mer om den hamnar på säg tolv procent vilket inte är i närheten av ett rekord liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad är det för gratisgym?

Jag tänkte ju definitivt se till att duscha när jag är på gymmet nu i vinter. Lyx att kunna duscha varmt länge ju!

För 150 kr/mån går man nog plus på det...

/hulle.

Det är ett litet lokalt gym ute på glesbygden, i ett omgjort gammalt skyddsrum. Drivs utav kommunen.
Väldigt mycket vibbar utav "Generation Zero" över lokalerna, om du har spelat det spelet

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Avstängd

Suck.

Måste installera en egen router med opnSense eller openwrt för att Vilfo efter senaste uppdateringen, börjar ta betalt för att man ska kunna använda routern, du kan inte ens ändra inställningar utan att ha ett aktivt abbonemang för routern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på när man tecknade sina lån. Tidigare hade de inte så hårda krav, så det finns en risk att det är en hyfsat stor grupp som verkligen ligger pyrt till om de behöver lägga om sina lån snart. Många har ju belånat sig sjukt mycket med bostadspriserna som de är och någon tro på att nollränta (eller negativ) är det normala. Det är inte ovanligt att ha lån på sju-åtta gånger sin årsinkomst före skatt och då blir det svårt att betala om räntan hamnar på (helt rimliga) fem procent eller så, än mer om den hamnar på säg tolv procent vilket inte är i närheten av ett rekord liksom.

Helt riktigt, men i sak ska det ju givetvis finnas motståndskraft hos hushållen. Men, det är en jäkla skillnad på att dra upp en kalkyl on paper jämfört med att faktiskt se och känna lånekostnaderna dras. Därav att jag tror att det kommer bli desto mer räntegnäll i allehanda forum som jag, tyvärr, behöver bevista från tid till annan. Härligt att vara en bitter gubbe ändå.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

man kan visst inte byta från avtagbar till fast dragkrok utan att genomgå en registreringsbesiktning.... herregud

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

man kan visst inte byta från avtagbar till fast dragkrok utan att genomgå en registreringsbesiktning.... herregud

Bara att permanentmontera den avtagbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara att permanentmontera den avtagbara?

Nu var det ett tag sedan jag hade bil, men jag är rätt säker på att avtagbar dragkrok måste gå att ta bort utan några ingrepp.
Finns väl en anledning till att det krävs en besiktning vid byte av typ

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara att permanentmontera den avtagbara?

Är det inte just det han vill göra eller redan har gjort? Och för att det sedan ska vara godkänd behöva registreringsbesiktiga bilen.

Jag tycker givetvis det är bra att man behöver göra så. Jag vill gärna känna mig säker på vägen och veta att det är en korrekt installation så jag inte får ett släp på mig! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Nu var det ett tag sedan jag hade bil, men jag är rätt säker på att avtagbar dragkrok måste gå att ta bort utan några ingrepp.
Finns väl en anledning till att det krävs en besiktning vid byte av typ

Skrivet av Forsgren:

Är det inte just det han vill göra eller redan har gjort? Och för att det sedan ska vara godkänd behöva registreringsbesiktiga bilen.

Jag tycker givetvis det är bra att man behöver göra så. Jag vill gärna känna mig säker på vägen och veta att det är en korrekt installation så jag inte får ett släp på mig! 😁

Det jag menade var att sätta på den avtagbara och aldrig ta av den, den sitter ju som den ska när den sitter fast, jag ser inte bekymret

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag menade var att sätta på den avtagbara och aldrig ta av den, den sitter ju som den ska när den sitter fast, jag ser inte bekymret

Om det står i bilens papper att det är avtagbar dragkrok så skall den gå att ta av, annars blir det ombesiktning eftersom en avtagbar som sitter fast kan lossna på ett okontrollerat sätt.

Om du byter krok så är registreringsbesiktningen mest en formalitet för att uppdatera dokumentationen av bilen men också kolla att den nya monteringen är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Men det ska väl inte vara ett problem.. Bankerna räknade ju med 6 och 8% schablonränta när lånelöfte och lånet skrevs så att hushållet skulle ha råd att betala både ränta och amortering. Så det är väl när räntorna kommer över de nivåerna som det blir riktigt svettigt.

Fast då räknade man med en viss driftkostnad (elen) och kostnader över att leva (där bränslepriset dublerats).
Hade man förr en sopparäkning på 3000kr/mån vilket inte är ovanligt är det helt plötsligt 3000kr till.
Ta sedan en elräkning som har femdubblats på 2 år från beskedliga 1500kr till 7000kr.
Ja, och så har ju maten blivit märkbart dyrare också.

Det blir rätt många tusenlappar extra varje månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast då räknade man med en viss driftkostnad (elen) och kostnader över att leva (där bränslepriset dublerats).
Hade man förr en sopparäkning på 3000kr/mån vilket inte är ovanligt är det helt plötsligt 3000kr till.
Ta sedan en elräkning som har femdubblats på 2 år från beskedliga 1500kr till 7000kr.
Ja, och så har ju maten blivit märkbart dyrare också.

Det blir rätt många tusenlappar extra varje månad!

Sant. Det är nog jävla trist att behöva ta de där extra tusenlapparna.
För vem kunde förutse ett galet krig, inflation och allt detta - när vi klarade Covid så bra .. i jämförelse.

Hade en slask kvar på mitt lån och betalade av det igår så nu är jag fri. Men elpriset är ändå lika dyrt för mig som för alla andra här i SE4 - så det är dyrt oavsett hur man gör.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om det står i bilens papper att det är avtagbar dragkrok så skall den gå att ta av, annars blir det ombesiktning eftersom en avtagbar som sitter fast kan lossna på ett okontrollerat sätt.

Om du byter krok så är registreringsbesiktningen mest en formalitet för att uppdatera dokumentationen av bilen men också kolla att den nya monteringen är OK.

Men när har jag sagt att den inte är avtagbar? Låt den bara sitta på, inte ändra något! Jag har inte skrivit något annat?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Han kanske tutade på lastbilen som stannat vid vägkanten?

Om man som nummer två i kön, eller längre bak, tutar förstår då inte framförvarande att han ska vidarebefordra tutandet till eländet som är orsaken till kön?
Någon borde uppfinna en tuta som hoppar över alla och bara låter hos den längst fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

man kan visst inte byta från avtagbar till fast dragkrok utan att genomgå en registreringsbesiktning.... herregud

Konstigt. Vi satte på en fast dragkrok på vår bil som inte hade någon, då behövdes ingen besiktning utan den kontrollen genomfördes på den ordinarie besiktningen.
Vad spelar det egentligen för roll om den inte hade en innan eller om den hade en?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om man som nummer två i kön, eller längre bak, tutar förstår då inte framförvarande att han ska vidarebefordra tutandet till eländet som är orsaken till kön?
Någon borde uppfinna en tuta som hoppar över alla och bara låter hos den längst fram.

Jag är en av de som tutar som nummer två och tre i kön.
Är det ett, köttmongo som gör något uppenbart efterblivet tre platser fram och folk står tålmodigt och väntar utan att själva tuta, så förtjänar de båda/allihopa en ordentlig tut.

Skrivet av HickeHiskelig:

man kan visst inte byta från avtagbar till fast dragkrok utan att genomgå en registreringsbesiktning.... herregud

Är du verkligen bombsäker på detta.... typ bombsäker nog att skriva herregud , så du verkligen vet att du har rätt och inte bara killgissar eller tjejkänner här?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Nu killgissar ju jag här lite, men om man får montera en dragkrok UTAN att registreringsbesiktiga en bil på en bil som INTE har dragkrok, och det idag inte ens behöver stå i registreringsbeviset ifall man har krok eller inte.
Så känns det ju rent spontant, som att det inte finns någon som helst anledning att registreringsbesiktiga bilen för byte från demonterbar till vanlig dragkrok

Regeländringen gjordes 2013, så det är ju svårt att skylla på att det nyss ändrades med.
Men jag är öppen för feedback/tankar, om det är så att jag missat något?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag menade var att sätta på den avtagbara och aldrig ta av den, den sitter ju som den ska när den sitter fast, jag ser inte bekymret

problemet är att vid den årliga /vartannatår besiktningen så tas den avtagbara dragkroken av, har du en dragkroksanordning som är gjord för att vara demonterbar, (syns rätt lätt om man tittar på den) så går besiktningsgubben och försöker ta loss den, går det ej, 2a i protokollet, och underkänd besiktning, man får inte sätta svetsen i dragkroken och hävda att den är "fast monterad", det är inte så den är skapt/godkänd.

Om jag fattar allt rätt, sitter den fast fungerar den utmärkt som du säger, "permanentmonterad", fram tills nästa besiktning görs. då det blir ombesiktning tills problemet är löst.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Blev tutad på idag för att lastbilen framför bestämde sig att stanna till vid vägkanten (detta var i ett industriområde, 50-väg). Det kom trafik från andra hållet så jag fick gott vänta innan jag kunde köra om. Mitt i väntandet börjar bilen bakom mig tuta och man undrar genuint om han försöker hetsa mig att köra ut i fel färdriktning och krocka, eller tror han jag står där för skojs skull? Obegripligt och inte första gången nåt sånt hänt, i precis samma område.

Jag blev tutad för att jag som cyklist befann mig på en bilväg som var en ganska brant uppförsbacke. Då kom en svart bil bakom mig som tutade flertalet gånger och sen körde om i hög fart där det egentligen är 40 som gäller.
Just folk i bil verkar tro att bara de äger vägarna. Lugna ner dig och ta din blodtrycksmedicin.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Jag blev tutad för att jag som cyklist befann mig på en bilväg som var en ganska brant uppförsbacke. Då kom en svart bil bakom mig som tutade flertalet gånger och sen körde om i hög fart där det egentligen är 40 som gäller.
Just folk i bil verkar tro att bara de äger vägarna. Lugna ner dig och ta din blodtrycksmedicin.

Jag funderar på hur sådana personer hade klarat av de gator vi har här med cykelbana i mitten av körbanan. Jag tycker inte jag hetsar upp mig i onödan men även jag kan ju bli frustrerad bakom någon tant som knappt håller gångfart, vinglar betänkligt och fokuserar mer på telefonen än på trafiken liksom, speciellt när man ligger bakom under lång tid.