Aqara tempsensor tappar kontakten med Conbee/HA

Permalänk
Medlem

Aqara tempsensor tappar kontakten med Conbee/HA

Har två aqara tempsensorer som verkar sluta skicka uppdateringar till Conbeestickan, det går lysande att koppla ihop den sen fungerar dom säg 6-12 timmar och sen kommer ingen ny data in, har även en Huelampa kopplad mot stickan som fungerar perfekt hela tiden och gjort i veckor

Kör en Conbee II i en rpi med Hassio, stickan sitter i usb-förlägningskabel, har testat utan och det gör ingen skillnad.
det kopplar ifrån även om tempsensorerna ligger nära stickan också, verkar som många har liknande problem.

tyvärr har jag inte hittat nå vettig lösning på problemet, nån som har förslag på vad man kan göra?

Permalänk

I te nån bugg i firmware på tempsensorn?

(Gissar att det är nån trådlös smartsensor)

Kolla ev firmwareuppdatering.

Kolla att du har bra kontakt mellan enheterna och så det inte beror på något som stör ut den så den tappar uppkopplingen mot din pi.

Om den ansluter via wifi inte så att routern eller nått har nå fuffens för sig och sätter enheten i ntt sleep läge

Eller om sensorn i sig har någon sleep funktion som den inte kan vakna upp ur.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Har två aqara tempsensorer som verkar sluta skicka uppdateringar till Conbeestickan, det går lysande att koppla ihop den sen fungerar dom säg 6-12 timmar och sen kommer ingen ny data in, har även en Huelampa kopplad mot stickan som fungerar perfekt hela tiden och gjort i veckor

Kör en Conbee II i en rpi med Hassio, stickan sitter i usb-förlägningskabel, har testat utan och det gör ingen skillnad.
det kopplar ifrån även om tempsensorerna ligger nära stickan också, verkar som många har liknande problem.

tyvärr har jag inte hittat nå vettig lösning på problemet, nån som har förslag på vad man kan göra?

Jag har haft samma sympton på min Aqara temp sensor som jag testkört mot Conbee II i HA. Man parar ihop och sedan helt random tappas kontakten och det är lögn att få upp den igen. Så man gör om alltihopa, sedan ballar den ut igen efter ett tag.
Min gívare är denna: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/aqara-temperaturehumid...
Jag kör Linux/docker på PC.

Permalänk
Medlem

Mina funkar bra. Jag har tidigare hört att Aqaras sensorer aldrig vill byta den mesh router som den först fick kontakt med, varför man alltid ska se till att para ihop den med Zigbee-meshen på det stället där man tänkt ha den. Kan även tänkas funka att stänga av andra saker just när man parar så den inte får för sig att t ex använda någon lampa på andra sidan huset som första hopp istället för den lampan som är precis bredvid den.

Med andra ord, när du lägger till sensorn till ditt Zigbee-nätverk, sitt inte framför datorn med sensorn eller stå precis bredvid Conbee-stickan eller liknande, utan se till att göra det på samma ställe som sensorn faktiskt sitter på sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I te nån bugg i firmware på tempsensorn?

(Gissar att det är nån trådlös smartsensor)

Kolla ev firmwareuppdatering.

Kolla att du har bra kontakt mellan enheterna och så det inte beror på något som stör ut den så den tappar uppkopplingen mot din pi.

Om den ansluter via wifi inte så att routern eller nått har nå fuffens för sig och sätter enheten i ntt sleep läge

Eller om sensorn i sig har någon sleep funktion som den inte kan vakna upp ur.

Dom kör Zigbee så inget wifi inblandat, enda möjligheten att uppdatera firmware i dom verkar vara med aqara eller mi -hub och det har jag inget större intresse av att köpa egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Mina funkar bra. Jag har tidigare hört att Aqaras sensorer aldrig vill byta den mesh router som den först fick kontakt med, varför man alltid ska se till att para ihop den med Zigbee-meshen på det stället där man tänkt ha den. Kan även tänkas funka att stänga av andra saker just när man parar så den inte får för sig att t ex använda någon lampa på andra sidan huset som första hopp istället för den lampan som är precis bredvid den.

Med andra ord, när du lägger till sensorn till ditt Zigbee-nätverk, sitt inte framför datorn med sensorn eller stå precis bredvid Conbee-stickan eller liknande, utan se till att göra det på samma ställe som sensorn faktiskt sitter på sedan.

Jag har parat ihop dom på den plats som ska sitta
Enda ytterligare zigbee enheten jag har är en hue lampa, jag har inte testat att stänga av strömmen till den iofs men kan absout testa det.

det är inga avstånd att prata om, sensorerna och lampan samt stickan är inte många meter i från varandara. som sagt det händer även om jag testar och har allt i princip ligger i samma rum.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med mina Aqara sensorer med Conbee och Phoscon. Jag antar att grejerna är relativt nya annars kan Aqara sensorerna bli lite struliga när batteriet börjar ta slut. Notera också att batteristatusen inte alltid går att lita på, jag har haft sensorer som rapporterat 100% i över ett år ända tills de slutar fungera.

Jag har inte haft några problem sedan jag gick över till zigbee2mqtt, jag vet inte om det är ett alternativ för dig. Med zigbee2mqtt är det dessutom lätt ändra t.ex. antal decimaler temperaturen rapporteras med och kalibrera sensorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag har parat ihop dom på den plats som ska sitta
Enda ytterligare zigbee enheten jag har är en hue lampa, jag har inte testat att stänga av strömmen till den iofs men kan absout testa det.

det är inga avstånd att prata om, sensorerna och lampan samt stickan är inte många meter i från varandara. som sagt det händer även om jag testar och har allt i princip ligger i samma rum.

Testa att byta batteri och se om det fungerar bättre. Jag har 2 st aqara temp sensorer också. En i kyl och en i frys. Kör HA med en Sonoff Zigbee USB 3 Plus -P -sticka. Har du kollat så att det inte är en massa trafik på kanalen du har valt för stickan? Zigbee kör samma frekvens som Wi-Fi 2.4z

Permalänk
Medlem

Tänk på att dom inte rapporterar något nytt förrän det har blivit en tillräckligt stor temperaturförändring.

Om dom däremot står som ”otillgänglig” så är något fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tänk på att dom inte rapporterar något nytt förrän det har blivit en tillräckligt stor temperaturförändring.

Om dom däremot står som ”otillgänglig” så är något fel.

Dom blir otillgängliga tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Testa att byta batteri och se om det fungerar bättre. Jag har 2 st aqara temp sensorer också. En i kyl och en i frys. Kör HA med en Sonoff Zigbee USB 3 Plus -P -sticka. Har du kollat så att det inte är en massa trafik på kanalen du har valt för stickan? Zigbee kör samma frekvens som Wi-Fi 2.4z

Tack för tipsen! ska kolla igenom detta i helgen, ska se det där med kanalerna för stickan, vet inte riktigt var man ser det men det borde gå att goggla fram samt köra nån wifi-analyzer för att se hur det ser ut här.

Kan testa byta batterier men dom rapporterar 100% i den ena och 96% batteri i den andra när dom rapporterar in efter syncen så känns lite långsökt men jag testar det också (sensorerna är nyinköpta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Jag hade också problem med mina Aqara sensorer med Conbee och Phoscon. Jag antar att grejerna är relativt nya annars kan Aqara sensorerna bli lite struliga när batteriet börjar ta slut. Notera också att batteristatusen inte alltid går att lita på, jag har haft sensorer som rapporterat 100% i över ett år ända tills de slutar fungera.

Jag har inte haft några problem sedan jag gick över till zigbee2mqtt, jag vet inte om det är ett alternativ för dig. Med zigbee2mqtt är det dessutom lätt ändra t.ex. antal decimaler temperaturen rapporteras med och kalibrera sensorerna.

Okej, ska se över batterierna.

Kanske kan vara något att kolla på att köra zigbee2mqtt, någon tipsade om deconz också, känns inte som man har så många möjligheter att ändra saker / se loggar med zigbee integrationen som körs default i Home assistant som jag kör just nu.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det, lite osäker på vad som löste problemet då jag gjorde flera åtgärder i helgen men jag gissar flasha firmware och reset av dongeln löste det.

Utöver detta fick sensorerna nya batterier samt testade att koppla dom mot en aqara hub för att uppdatera firmware (vet inte om dom uppdaterades automatiskt då den stod några timmar innan jag kollade versionen och då hade dom den senaste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Nu funkar det, lite osäker på vad som löste problemet då jag gjorde flera åtgärder i helgen men jag gissar flasha firmware och reset av dongeln löste det.

Utöver detta fick sensorerna nya batterier samt testade att koppla dom mot en aqara hub för att uppdatera firmware (vet inte om dom uppdaterades automatiskt då den stod några timmar innan jag kollade versionen och då hade dom den senaste)

händer det igen, testa att byta kanal på wifi samt se så du inte har någon billig Blåtands enhet i närheten ( wifi och blåtand kör på 2.4ghz som zigbee)
andra saker som gillar att störa är billiga trafo och laddare samt om man råkat ställa något med metall i vägen.
Skulle nog säga att till 95% av alla jag hjälpt är det ovan saker som är problemet vid instabilitet på små nät.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Värt att känna till om just Aqara sensorerna är att de inte stödjer att roam:a från den Zigbee enhet som de fick kontakt med vid första parningen. Så om enheten anslöt till en Zigbee repeater från början och repeatern flyttas eller försvinner så kommer du bli tvungen att para om Aqara enheten om den inte längre når denna/signalen blir alldeles för låg.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Värt att känna till om just Aqara sensorerna är att de inte stödjer att roam:a från den Zigbee enhet som de fick kontakt med vid första parningen. Så om enheten anslöt till en Zigbee repeater från början och repeatern flyttas eller försvinner så kommer du bli tvungen att para om Aqara enheten om den inte längre når denna/signalen blir alldeles för låg.

Har läst detta på flera ställen men jag har 5st. Aqara kopplade till en Conbee 2 och Deconz och kan se i Deconz att de byter router ibland. De brukar hoppa mellan att gå direkt mot Conbee och att köra via någon av mina Trådfri-lampor som router.
Finns det olika versioner av dom eventuellt? Har bara varit med om att en blivit otillgänglig en gång. Var bara att trycka till på knappen på den så kopplade den upp igen.
Det är dessa jag har: https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losn...

Läste dock om att det i senare versioner av Deconz kan vara problem att få in data från dessa. Har man de redan kopplade verkar det inte vara problem dock.

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med en av mina tempsensorer (varianten med display).
Har en Conbee II i vardagsrummet med förlängning på någon meter.
Den i sovrummet på andra våningen ville inte hänga med efter några dagar. Fick ta bort den helt och lägga in den igen men samma sak händer hela tiden.

Så jag bytte plats med en jag hade i vardagsrummet (samma modell) och efter det har det inte strulat mer. Båda har funkat nu i 3 veckor.

En grej att testa om ni har problem och fler av dessa.

Permalänk
Medlem

Ja jag ska ta och experimentera lite när jag får tid. Har fått hem en PoE-matad Zigbee router med rejäl antenn som ska bli spännande att testa, det är ju så smidigt numera i ZHA att man bara tar en backup på Zigbee-kontrollern och sen återställer i den nya så slipper man springa runt och åter-para alla enheter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se