Vilka hörlurar rekommenderar ni för bästa möjliga ljud?

Permalänk
Avstängd

Vilka hörlurar rekommenderar ni för bästa möjliga ljud?

Tjena som rubriken lyder vilka hörlurar för bästa möjliga ljud rekommenderar ni? Jag är ute efter hörlurar för max 1500kr kanske. Det ska köras ihop med ett soundblasterX AE-5 plus ljudkort.

Jag tänker att märken på hörlurar som tex Sennheiser eller beyerdynamic eller Philips eller AKG m.m är det att kolla efter?? Jag spelar och lyssnar på musik mest. Använder inte mic vid gaming så det är inte att föredra och jag vill inte ha något gamingheadset utan jag är ute efter hörlurar som är mest inriktade på bäst ljud kristallklart ljud men som ändå har bas också, riktiga grejer liksom.

Det vore nice om ni ville dela med er vad ni har för hörlurar vore jätte snällt.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du kommer uppskatta Philips Fidelio X2/HR

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det låter som att du kommer uppskatta Philips Fidelio X2/HR

Har du dom själv och vet om dom är bra?

Permalänk
Medlem

Du vill egentligen ha HiFiman Sundara... men de är nog tyvärr över din budget. Ibland går de dock att få tag på som B-stock för typ 2000kr utanför sverige.
Alternativt kan du se om du hitter dem begagnade!

(Dessa är alltså öppna hörlurar. Du har inte sagt om du vill ha öppna eller slutna.)

Permalänk
Medlem

Kika lite här (skrolla ner lite för en spreadsheet). Antagligen är det mesta över din budget, men det kanske blir tydligare vad du är ute efter.

https://lifelongcaboosereviews.blogspot.com/p/ranking-grade-l...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nooro:

Du vill egentligen ha HiFiman Sundara... men de är nog tyvärr över din budget. Ibland går de dock att få tag på som B-stock för typ 2000kr utanför sverige.
Alternativt kan du se om du hitter dem begagnade!

(Dessa är alltså öppna hörlurar. Du har inte sagt om du vill ha öppna eller slutna.)

Hittade dessa kan dom va att föredra med tro? (Hifiman HE400SE) ligger på nästan 1500kr nedsänkt pris från hifiman.

Helst slutna lurar vill inte att ljudet ska läcka ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde besöka nån butik och prova hur lurarna sitter på huvet och även lyssna lite på dem, Philips är kanske de du kommer att gilla mest om du vill ha lite för mycket bas men du borde nog ävcen lyssna på Sennheiser HD 560 och AKG K 702 och så finns det ju också begagnade lurar där du utan för stora problem kan hitta saker som är minst dubbelt så dyra som din "ny budget"
https://hifitorget.se/?k=10
Typ HD 650 för 1800 kr (o-prutat) https://hifitorget.se/visa_annons.php/sennheiser_hd_650_15224... som borde vara alldeles utmärkt för din del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat dem, men de verkar vara en av budgetmodellerna som HiFiman har.
Ser också ut som att de fått bra betyg i länken jag skickade

Och ja, som ovan skrev. Dra in till en affär och testa några olika, så får du en känsla för vilket typ av ljud du gillar (dvs varmare, neutralt, etc). Därefter blir det lättare att förstå när du läser på om andra hörlurar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du borde besöka nån butik och prova hur lurarna sitter på huvet och även lyssna lite på dem, Philips är kanske de du kommer att gilla mest om du vill ha lite för mycket bas men du borde nog ävcen lyssna på Sennheiser HD 560 och AKG K 702 och så finns det ju också begagnade lurar där du utan för stora problem kan hitta saker som är minst dubbelt så dyra som din "ny budget"
https://hifitorget.se/?k=10
Typ HD 650 för 1800 kr (o-prutat) https://hifitorget.se/visa_annons.php/sennheiser_hd_650_15224... som borde vara alldeles utmärkt för din del.

Kollade in hd 650 men dom hittar jag inte för 1800kr dom ligger på upp till 4000kr 😮

Aha dom är begagnade dom du visa för 1800kr men bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har du dom själv och vet om dom är bra?

Ja. Jag har haft X1, X2 och nu X2/HR.

Det är inte ett par referenshörlurar. Men de har ett väldigt bra ljud och är en av de mest populära hörlurarna senaste åren.
Detaljerat ljud som är åt det varmare hållet. Väldigt bred och härlig soundstage med ganska mycket bas för att vara öppna hörlurar.
Väldigt bra allround.

Men du skrev nu att du inte vill ha öppna. Kan i så fall rekommendera Audio Technica ATH-M50X eller Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

AKG 371 fungerar bra när man spelar eftersom de inte är öppna.

Annars så är Hifiman HE400se väldigt prisvärda också

En del gillar Sennheiser 560s men de föll mig inte i smaken

Ljudkortet har inte något problem med någon av dessa, kör helst i direct-läget för bästa ljud dock

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

AKG 371 fungerar bra när man spelar eftersom de inte är öppna.

Annars så är Hifiman HE400se väldigt prisvärda också

En del gillar Sennheiser 560s men de föll mig inte i smaken

Ljudkortet har inte något problem med någon av dessa, kör helst i direct-läget för bästa ljud dock

Direct mode brukar jag köra grymt bra ljud över 384khz bit samt kör med DTS sound surround i creative programmet.

Har kollat en del på akg är dom bra tro? Vill att det ska finnas någon bas med så det inte blir bara mest diskant ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mio-3513:

Direct mode brukar jag köra grymt bra ljud över 384khz bit samt kör med DTS sound surround i creative programmet.

Har kollat en del på akg är dom bra tro? Vill att det ska finnas någon bas med så det inte blir bara mest diskant ljud.

Ja AKG är bra men de har inte nån lätt höjd basnivå utan är stramare så om man jämför dem med upplevelsen man får bara via hörseln när man lyssnar live är de mer korrekta men om man jämför med totalupplevelsen inklusive basen som kroppen uppfattar så blir de generellt lite tunnare, personligen gillar jag AKG och har K 701 och K 1000 och tycker personligen inte Sennheiser egentligen blir riktigt intressanta förrän vid HD 800 men det är långt utanför din budgetram.
Sennheiser 5-600 lurar har lite för mycket bas och det upplevs som trevligt av väldigt många, de är däremot inte några baslurar som har så mycket bas att de låter total skit typ en del modeller från Beats och Sony, den här är ju en klassiker

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mio-3513:

Direct mode brukar jag köra grymt bra ljud över 384khz bit samt kör med DTS sound surround i creative programmet.

Har kollat en del på akg är dom bra tro? Vill att det ska finnas någon bas med så det inte blir bara mest diskant ljud.

371 har lite överdrivet extra djupbas.. men ingen förhöjd diskant.
En del säger att byggkvaliten är inte den bästa men mina fungerar bra än.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ak...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Planar magnetic lurar som hifimans sundara och 400s som det har tipsat om i tråden är EXTREMT öppna lurar.
Dvs det finns ingen baksida alls förutom gallret och därmed så släpps ALLT ljud ut och in, även om du spelar lågt så hör andra allt tydligt och om du spelar högt så hör man ändå i stort sett allt som händer i rummet.

Det är ju både bra o dåligt, sitter man som jag själv i en lgh 99% av tiden så är det bra och tack vare att dom är så öppna så får man en väldigt öppen ljudbild vilket JAG gillar.
Men sitter man på kontor med med extremt nyfikna och högljudda pratkvarnar så passar inte öppna planar magnetics alls.

När mina lurar hänger brevid mig så behöver jag inte ta på mig dom för o kolla på en youtube video heller nåt kort klipp nån annanstans bara och startat videon och kanske höja volymen lite.
Men man får bättre ljudkvalitet än från en sketen mobil/98% av alla sketna bluetooth högtalare.

Det finns closed back planar men dom kostar en hel del mer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Planar magnetic lurar som hifimans sundara och 400s som det har tipsat om i tråden är EXTREMT öppna lurar.
Dvs det finns ingen baksida alls förutom gallret och därmed så släpps ALLT ljud ut och in, även om du spelar lågt så hör andra allt tydligt och om du spelar högt så hör man ändå i stort sett allt som händer i rummet.

Det är ju både bra o dåligt, sitter man som jag själv i en lgh 99% av tiden så är det bra och tack vare att dom är så öppna så får man en väldigt öppen ljudbild vilket JAG gillar.
Men sitter man på kontor med med extremt nyfikna och högljudda pratkvarnar så passar inte öppna planar magnetics alls.

När mina lurar hänger brevid mig så behöver jag inte ta på mig dom för o kolla på en youtube video heller nåt kort klipp nån annanstans bara och startat videon och kanske höja volymen lite.
Men man får bättre ljudkvalitet än från en sketen mobil/98% av alla sketna bluetooth högtalare.

Det finns closed back planar men dom kostar en hel del mer.

Öppna planar kan också nämnas att de tenderar att väga en hel del, till den grad att de kan bli obekväma snabbare än t.ex. 371 och 560s

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det låter som att du kommer uppskatta Philips Fidelio X2/HR

Är dom tillräckligt bra för den prisklassen? Min budget är på max 1500kr. Eller finns det bättre lurar för den pengen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Är dom tillräckligt bra för den prisklassen? Min budget är på max 1500kr. Eller finns det bättre lurar för den pengen?

Det beror på vad som är bättre för just dig.
Philips Fidelio X2/HR är öppna lurar. Du skrev tidigare att du inte ville ha öppna.

Det är ett par riktigt bra hörlurar och är uppskattade av många.
Det är INTE referenshörlurar.
De har ett varmare och mer färgat ljud. Väldigt bred soundstage med mer bas än vad de flesta öppna hörlurar har.
Trots det fortfarande ett väldigt detaljerat ljud.
För mig är dom det bästa inom den prisklassen.

Vill du inte ha öppna rekommenderar jag istället Audio Technica ATH-M50X eller Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm.

Fidelio X3 finns på Rea just nu för 1490:- hos Komplett
https://www.komplett.se/product/1163752/tv-ljud-bild/horlurar...
De har dock en liten annan ljudbild än X2/HR. Mer neutral.
Jag personligen föredrar X2/HR över X3.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja. Jag har haft X1, X2 och nu X2/HR.

Det är inte ett par referenshörlurar. Men de har ett väldigt bra ljud och är en av de mest populära hörlurarna senaste åren.
Detaljerat ljud som är åt det varmare hållet. Väldigt bred och härlig soundstage med ganska mycket bas för att vara öppna hörlurar.
Väldigt bra allround.

Men du skrev nu att du inte vill ha öppna. Kan i så fall rekommendera Audio Technica ATH-M50X eller Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm

Är Philips fidelio X2HR öppna lurar? Alltså om det är öppna lurar läcker det in mer luft i öronen då och läcker ut mer ljud? Jag har bara haft slutna lurar och det har gett mig sånna påfrestningar för öronen och det har slutat med att jag fått huvudverk borde man testa ett par öppna lurar då Philips fidelio X2HR var väl öppna lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Är Philips fidelio X2HR öppna lurar? Alltså om det är öppna lurar läcker det in mer luft i öronen då och läcker ut mer ljud? Jag har bara haft slutna lurar och det har gett mig sånna påfrestningar för öronen och det har slutat med att jag fått huvudverk borde man testa ett par öppna lurar då Philips fidelio X2HR var väl öppna lurar?

Ja det är öppna hörlurar. Luft in och ut. Ljud in och ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De har dock en liten annan ljudbild än X2/HR. Mer neutral.
Jag personligen föredrar X2/HR över X3.

RTINGS håller inte med dig. De anser att X2HR är klart mer neutrala, särskilt i diskanten.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

RTINGS håller inte med dig. De anser att X2HR är klart mer neutrala, särskilt i diskanten.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

Aha! Kommer kanske ihåg fel. Har bara läst en recension när de släpptes och provat snabbt i butik.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja det är öppna hörlurar. Luft in och ut. Ljud in och ut.

Okej tack! Vad är skillnaden då på öppna mot stängda lurar?
Är fidelio X2HR samt X3 årets bästa lurar för år 2021 samt 2022 ? Kan du visa review länka sida om detta om du har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mio-3513:

Okej tack! Vad är skillnaden då på öppna mot stängda lurar?
Är fidelio X2HR samt X3 årets bästa lurar för år 2021 samt 2022 ? Kan du visa review länka sida om detta om du har?

Nej
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ph...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Står att X3 är det på komplett.se ?
Komplett ljuger om den saken då? Kolla produkt sidan på komplett.se och på Philips fidelio X3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det beror på vad som är bättre för just dig.
Philips Fidelio X2/HR är öppna lurar. Du skrev tidigare att du inte ville ha öppna.

Det är ett par riktigt bra hörlurar och är uppskattade av många.
Det är INTE referenshörlurar.
De har ett varmare och mer färgat ljud. Väldigt bred soundstage med mer bas än vad de flesta öppna hörlurar har.
Trots det fortfarande ett väldigt detaljerat ljud.
För mig är dom det bästa inom den prisklassen.

Vill du inte ha öppna rekommenderar jag istället Audio Technica ATH-M50X eller Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm.

Fidelio X3 finns på Rea just nu för 1490:- hos Komplett
https://www.komplett.se/product/1163752/tv-ljud-bild/horlurar...
De har dock en liten annan ljudbild än X2/HR. Mer neutral.
Jag personligen föredrar X2/HR över X3.

Jo jag såg det på komplett bra pris då dom ligger på över 2000kr på annan affär vad jag sett. Fast jag har beslut ångest på vilka jag ska beställa antigen X2HR eller x3. Stämmer det att det är mycket mer bas i X3an mot X2HR?
Läste detta nånstans tror jag.

Permalänk
Medlem

Sennheiser 560S kör jag iaf, testade X2 men valde tillslut 560S. Dock öppna lurar men galet bra ljud dock

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

Sennheiser 560S har jag och är väldigt nöjd men tyvärr lite över din budget. Enklare Sennheiser vet jag inte om jag hade köpt men kanske något av dera billigare headsets är ok också.

Edit. Gillar du bas på samma sätt som tonåringar så kommer inga "bra" lurar låta bra utan då ska du nog leta efter något annat. 560S är väldigt "flat" och har ingen överdriven bas (bra imo och fungerar dessutom väldigt bra till spel)

Permalänk
Medlem

Och jag personligen gillar nästan ingen Sennheiser

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

560S verkar vara väldigt jämna totalt med X2HR men de har lite olika styrkor.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB