Bra tjänst för att skapa ett CV åt en kompis?

Permalänk

Bra tjänst för att skapa ett CV åt en kompis?

Hej! Jag behöver tips på någon bra tjänst som jag kan använda mig av för att skapa ett CV åt en kompis som jag lovat hjälpa. Har googlat en del men det finns ju en uppsjö av sajter. Jag tänker mig att det ska gå att ange alla uppgifter i ett formulär och sedan generera ett CV till skillnad mot att bara ladda ner ett malldokument och redigera det. Det är nog inte hela världen om det kostar ett par hundralappar men kan samtidigt vara bra att ha tillgång till att göra modifieringar och skriva ut nya CV:n under ett par månaders tid. Tar tacksamt emot tips från er forumvänner!

Permalänk

Vilken del av jobbet hoppas du slippa på det sättet?

Permalänk
Medlem

En bra början är att skapa en LinkedIn... Skriva en cv kan man ju göra i vilket Office program man känner för... Typ Open Office, Libre Office, Microsoft Office 365.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Ladda ner Libre office och gör ett enkelt CV där. Så länge det är strukturerat och innehåller de vanliga rubrikerna räcker det. Om man har ett väldigt långt CV kan nog ett verktyg som du beskriver vara till hjälp för att snabbt optimera CVt för just det jobbet man söker.

Permalänk
Medlem

Den här mallen har tjänat mig väl i snart 10 år

https://www.overleaf.com/latex/templates/modern-cv-and-cover-...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt en tjänst att rekommendera, men rekommenderar dokumentskrivning i LaTeX. Givetvis en lite brantare inlärningskurva (och ambitiösare nivå) än typiska office program men i mitt fall (mycket tekniska rapporter) är kontrollen över dokumentet värt tiden att lära sig LaTeX. Finns en uppsjö av färdiga mallar för CV:s osv. Bara ett tips

Permalänk
Medlem

Behövs inget avancerat för en meritförteckning, det som snarare behövs (läggas arbete på) är ett personligt brev och det är ju anpassat för varje tjänst.

Viktigaste är att din kompis själv kan lägga till och ta bort grejer, många mallar har mycket död yta, färger och grejer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har mitt på Google Docs för att slippa oroa mig att det försvinner eller glöms vid datorbyte/hårdvarukrasch osv.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ; https://www.canva.com/create/resumes/
Funkar bra, väldigt enkelt och pedagogiskt. Dock måste du mata in all information själv.

Men som någon ovan nämnde, gör en bra Linkedinprofil, vissa rekryteringssajter har så att man kan hämta informationen direkt från Linkedin.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vilken del av jobbet hoppas du slippa på det sättet?

Jag separerar datan från layouten/mallen och jag hoppas att det blir lättare att lägga arbetet med inhämtandet av uppgifter och själva inmatningen av datan på min kompis. Det är så jag tänkt ut det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör Overleaf för CV, dock inte nyttjat detta CV på typ 3-4 år.
Indesign borde väl rimligen också fungera, de som är duktiga på det där med grafisk design verkar använda Indesign många gånger för sina CV:n.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har använt CVKungen ett par ggr, tycker man kan få till riktigt snygga CV:n där. Nackdelen är att det kostar att hämta hem dem (prenumeration), och de har ett hemskt upplägg att man måste säga upp prenumerationen själv annars tickar den på... det bommade jag när frugan sökte nytt jobb sist och låg och pyntade typ 350 spänn i månaden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Jag har inte direkt en tjänst att rekommendera, men rekommenderar dokumentskrivning i LaTeX. Givetvis en lite brantare inlärningskurva (och ambitiösare nivå) än typiska office program men i mitt fall (mycket tekniska rapporter) är kontrollen över dokumentet värt tiden att lära sig LaTeX. Finns en uppsjö av färdiga mallar för CV:s osv. Bara ett tips

– Kan någon rekommendera en bra spade för att gräva ett hål i trädgården?
– Det är givetvis lite inlärningskurva, men om du skaffar en Bagger 288...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Hur ett CV ska se ut beror helt på vilket jobb man söker. Är man en tekniker så går det typ fint att skriva ner var man tidigare har jobbat på ett toalettpapper. Det viktigare är var man har jobbat och var man har gjort.

Vissa jobb speciellt om man ska ha ett jobb där man ska vara företagets ansikte utåt och ens text ska synas. Tex ex Content Manager, så skulle jag skarp avråda alla färdiga tjänster utan att man visar upp vad man kan.

Sedan finns det såklart folket där emellan. Där de genom ofta sitt begränsade erfarenhet kan ge intrycket att vara duktigare genom ett snyggt cv.
*edit*
Jag har sett CV från senior utvecklare med +20års erfarenhet lämnat CV som ser sämre ut än toalettpapperet jag nämnde ovanför. Men det handlar då att de har sökt jobb genom ett bemanningsföretag och fyllt i deras uppgifter i deras system, där bemanningsföretaget försöker anonymisera deras kandidat så man ej anställer den utan deras inblandning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

cv maker