Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

De flesta operativsystem har val om flera olika språk. Väljer du svenska till datorns operativsystem eller föredrar du något annat?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart engelska

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Jag har allt i mitt liv inställt på engelska, så naturligtvis är det mesta svenska.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Administrativ avgift

Engelska för enkelt googlande vid fel och såklart slipper man dom flesta språkbuggar som kan uppstå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

OS:et brukar bli på svenska, men appar är främst engelska. Så troligen blir det engelska förr eller senare.

Kanske man får bort korkade sidor som tror att Es och Se är samma sak 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Engelska är föredraget i det mesta, tyvärr innebär detta enorm huvudvärk innan man listar ut hur MS Office faktiskt använder språk...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Engelska på samtliga enheter

Permalänk
Medlem

Allt på engelska, av samma skäl som andra. Det gör det enkelt att söka på eventuella fel, och utföra åtgärderna som föreslås som lösningar.
Datorer, mobiler, plottrarna i båten, cykeldatorerna, m m.

Tyvärr har mitt jobb en policy om att allt ska vara på svenska i jobbdatorn, så där får jag stå ut med tokigheterna. Värst är Excel, där ju inte bara språket i sig, utan även alla saker i formler är på svenska, så man får ha en översättningstabell hela tiden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Körde svenska till windows 10 kom. Sen blev det engelska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Swahili

Permalänk
Medlem

Macen på svenska. Windows-burkar alltid på engelska, eftersom det tidigare inte fungerade så bra med svenska där. Funkar säkert bättre idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hittar aldrig när allt är översatt till skojsig Svenglish i OS:et.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är svensk och bor i Sverige så jag använder kroatiska bara för att göra det hela lite svårare.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte alternativet "vet inte"?

Nu fick jag ju gissa.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Självfallet gör man alla språkinställningar efter modersmål om möjligheten finns; enkom en fråga om språkvård.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hittar aldrig när allt är översatt till skojsig Svenglish i OS:et.

Ja, jag försöker ha engelska, men windows vill gärna ha det på svengelska =D Haha

Permalänk
Medlem

Engelska, hittar ingenting när jag ska hjälpa kompisar som har de på Svenska.

Permalänk
Medlem

Precis av samma anledning jag kör assistenter på engelska (Google Home), vill separera "analoga" och "digitala".

Permalänk
Snusfri

Självklart Engelska.
Det gäller på allt från dauta till mobil, tv, platta osv.

Finns inget hemskare än cringe worthy översättningar.

Allting blir så ohemult ologiskt med på andra språk än Engelska.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Brittisk engelska som inställning med svenska som inputspråk och format för allt annat.
Tenderar att ha de flesta enheter på engelska av gammal vana.

Permalänk
Medlem

Svenska så långt som möjligt. Program som har dåliga eller ofullständiga översättningar faller jag dock tillbaka till engelska då det stör mer att ständigt byta i samma program än att det skiljer mellan program. Om ett program som jag använder väldigt ofta saknar översättning så bidrar jag gärna med en.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar inom IT, så jag kör enligt:

- Svenska på alla slutanvändarsystem (d.v.s. desktop-Windows, Officepaket, molntjänster som används av slutanvändare, telefon, etc)
- Engelska på alla backend-system (d.v.s. Windows-server, Linux, molntjänster som används i backend)

Logiken är att det är bra att ha sett slutanvändarsystemen på svenska, så att när ärenden och frågor kommer in från kunder så vet man vilka terminologier och begrepp som de frågar om, och man har lätt att hitta i systemen p.g.a. det är i samma språk som man är van vid.

Logiken i att det är bra att ha backend-systemen på engelska är att felmeddelanden blir mycket lättare att läsa än de typiskt uselt översatta felmeddelandena ("Ogiltigt yntaxfel", någon?), och dessutom därmed blir möjliga att googla på. Dessutom underlättar det när man behöver ta in support från externa leverantörer, så att man använder samma språk.

Det här är inte en perfekt lösning på något sätt, särskilt inte om man ska felsöka djupare fel inuti en Windows-desktop, men de installerar man ju bara om om problemen blir för svåra ändå. Men det är en pragmatisk lösning som löser de flesta av problemen.

Men visst, jobbar man inte (och tänker man aldrig jobba) inom IT, och måste därför inte supportera andras datorer som är installerade på svenska så är det ju enklare för en själv ofta att köra på engelska. Så det finns inget rätt eller fel, bara preferenser.

Permalänk
Avstängd

Engelska på PC och mobil

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Keeper of the Bamse

Engelska på datorn, svenska på telefon, TV, padda osv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Engelska för enkelt googlande vid fel och så tycker jag att översättningarna är så dåliga att det är svårt att förstå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Engelska på dator, server, telefon.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

fyfan, engelska... men jag lyckas alltid trycka på "avstå" pga att den är till höger.. så dålig människa jag är

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Svenska privat och Engelska på jobbet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Engelska såklart. Jag stör mig dock mycket på att många i norge vill använda norska. Det känns som om de i norge är mer belägna att ställa detta krav. Deras jobblaptops är ofta norska, deras office likasaå. (som suger stenhårt)

Orsaken till engelska är såklart att det är enklare, vad man än ska göra så finns beskrivning till detta på engelska.

Permalänk
Medlem

All teknikutrustning hos mej är, i görligaste mån på engelska. Svengelska är hemskt men bättre än chinglish i många fall. Känns på nåt vis lite lökigt att använda en dator på svenska.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3