Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem

Jag har nördat ner mig i Hydropnonisk odling, eller rättare sagt "Aeroponic". Där jag byggt ett helautomatiserat system som sköts via Home Assistant och automatiskt schema som vattnar(sprejar) rötterna via slangar. Enda jag behöver göra är att ibland fylla på vatten och lite mer näring. Allt sker utan jord. Odlar basilika och smultron. Är numera hela självförsörjande på basilika. Smultronplantorna har precis fått blommor och jag väntar nu på första smultronen. Förhoppningsvis smultron året om

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Underbar hobby! Det är dock svårare än man tror, tipset är att börja i en rc flygsimulator för att öva in fingerkänslan, realflight är en av de bättre, väldigt realistisk känsla så kraschar man i den så kraschar man i verkligheten också! https://www.realflight.com/ Och det klassiska tipset är att börja med en högvingad kärra.

Ja jag är medveten om att jag byggt ett plan helt emot vad jag är, nybörjare
Planet ska va snabbt som attan och oförlåtande, men det var ju det som lockade haha!

Har faktiskt flugit en del i Aerofly RC med min kontroller och det har gått väldigt bra, har ju spelat mycket battlefield, ace combat osv under mina dagar så helt ovant känns det ju inte att ratta ett flygplan i luften. Landningarna var väl det som var svårt men nu sitter de också hyfsat och kan välja att gasa på och prova igen istället för att hoppas att det går.

Sen blir det ju en helt annan grejj när jag skickar upp det på riktigt, jag vet ju inte om planet kommer dra åt något håll, om CG blir rätt (även om jag är medveten om hur det ska vara) och hur jag kommer uppleva vind på riktigt. Det blir som sagt spännande och jag har nog räknat med en crash, jag hoppas bara jag ska få flyga några minuter innan det händer!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Bra mixat! Det där är svårare än man tror om man inte spelar själv

Tack

Det är faktisk orsaken till att jag använder MPC Key 61, den är den första synten sen Ensoniq ASR 10 som kan arbeta på detta viset, det är lite som den första "Daw'en" integrerat i själva systemet som Fairlight. Man kan säga den första "Affordable" Fairlight.

DAW's har alltid givit mig problemer mht. interfaces, integrering & allt möjligt mas, men denna har "allt-i-ett" utan behov av extern dator eller t.ex. en Digital mixare som Tascam DP32SD som står o dammar.

Permalänk
Medlem

Skånes historia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag har nördat ner mig i Hydropnonisk odling, eller rättare sagt "Aeroponic". Där jag byggt ett helautomatiserat system som sköts via Home Assistant och automatiskt schema som vattnar(sprejar) rötterna via slangar. Enda jag behöver göra är att ibland fylla på vatten och lite mer näring. Allt sker utan jord. Odlar basilika och smultron. Är numera hela självförsörjande på basilika. Smultronplantorna har precis fått blommor och jag väntar nu på första smultronen. Förhoppningsvis smultron året om

Jäklar vad häftigt, smultron året om hade ju varit riktigt gött. Är det badrummet den står i?

Permalänk
Medlem

Elscooters den senaste tiden.
Köpte nyligen en Vsett 10+ och har lagt ner en del tid på den.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Elcyklar, för rejält branta berg
3D-skrivare (Saturn 2)
Figurmålning, det var över 20 år sedan sist, men skriver man ut måste man ju måla också 😅
Hemmabio/HiFi
Trädgårdsskjul

Jag har helt klart fler hobbys än jag har tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Jäklar vad häftigt, smultron året om hade ju varit riktigt gött. Är det badrummet den står i?

Yes! Helt utan solljus, endast LED ljus. Fick bli i badrummet då jag inte litade fullt ut på min tätning av lådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hörlurar och World of Warcraft.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ha!
Rise & Muller Load 75! Kul val!

Den har min cykelhandlare. Yes - jag har kollat på den - och kollat vidare direkt när jag såg vad den kostade
Bullitt kostar väl snarare 30-40k. Aningen mer görbart hehe.
Men ja, en begagnad nihalo för 10.000 fick duga för att lösa transportsitautionen. 3 kllometer enkel väg i helplatta malmö kräver inge speciellt.

Själv har vi tänkt bygga nytt ett par mil från stan med ca två kilometer skogsbilväg modell avverkningsfordonskörbart så skulle behöva stötdämpningen... tja sedan har jag lite dyr smak ibaldn. Allt eller inget. Kul att du hittade något, hoppas ni blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Tibberappen. Det har blivit en rutin att titta varje dag klockan 13.00 för att se morgondagens priser och planera därefter. Blir det tvätt/disk inatt, blir det matlagning ikväll eller blir det ett kallt mål eller en matlåda från frysen?

Skrivet av XHI:

Elanvändning och effektivisering av huset. Jag ser det som en sport, barnen och frun håller inte med.

Få se om jag får mer gehör när elräkningen kommer.

Skrivet av slipbit:

Dra ned elanvändningen hemma. Om det håller i sig så blir det 250kWh jämfört med 335kWh förra månaden.

Hjältar bägge två!

Permalänk
Medlem

Mäta elförbrukning och konsolidera samt sedan stänga ner servrar... om det nu kvalificerar för "nörda ner sig"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Yes! Helt utan solljus, endast LED ljus. Fick bli i badrummet då jag inte litade fullt ut på min tätning av lådan

Coolt, du får hålla oss uppdaterade! Jag har några krukor på balkongen i nuläget för mina kryddbehov innan det blir kallare. Det är något primalt härligt med att vara självförsörjande året om.

Skrivet av Homdax:

Mäta elförbrukning och konsolidera samt sedan stänga ner servrar... om det nu kvalificerar för "nörda ner sig"

Tja, kan nog välkomna alla sorters obsessions här

Permalänk
Medlem

Cyklar. Bikepacking. Långcykling. Camping....

Börjar bli kallt ute bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Köper du flugor eller binder du egna?
Har inte alls haft någon tid eller ork att vara ute och kasta något i sommar. Själv binder jag egna flugor

Än så länge har jag köpt av bekanta som binder, tror inte jag har tålamodet för att göra ett ok arbete 😊
Men det har blivit många spön, linor, rullar, olika västar etc. för att hitta rätt. Gått lite olika kastkurser också.
Börjat spana på platser inför nästa år, hitta mindre ställen och kanske lite mer svårtillgängliga. Samt att kombinera med vandring i Ammarnäs augusti nästa år.

Och där kommer vandringen in, att lyckas hitta lagom lätta/tunga prylar för 7-10 dagars vandring.

Men man vet aldrig, plötsligt sitter väl ett bindstäd i bänkskivan också 🤣

Permalänk
Medlem

Jag har återupptäckt glädjen i Skyrim igen, så jag har lagt alltför många timmar redan men det är det lätt värt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Militärhistoria och militärteknik för tillfället. Innan det var det "hård" science fiction och rymdteknik. Före det var det matematisk logik. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Fukt och hur det vandrar i konstruktioner, har installerat allt från FTX system till sorptionsavfuktare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Begagnade HiFi-prylar ... CD-spelare och olika sorters DAC/chip ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag har nördat ner mig i Hydropnonisk odling, eller rättare sagt "Aeroponic". Där jag byggt ett helautomatiserat system som sköts via Home Assistant och automatiskt schema som vattnar(sprejar) rötterna via slangar. Enda jag behöver göra är att ibland fylla på vatten och lite mer näring. Allt sker utan jord. Odlar basilika och smultron. Är numera hela självförsörjande på basilika. Smultronplantorna har precis fått blommor och jag väntar nu på första smultronen. Förhoppningsvis smultron året om

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Läckert! Har själv odlat på det viset förr i tiden, väldigt smidigt!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Solceller; produktionen, kvaliteten, effekter, monteringsteknik på hustak

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Lyssnar på långa ljudböcker om just Napoleon och Wellington. Och nu nördat in på allt om de två.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Och snart är du inne i resterande Hifi-träsk med högtalare, riktiga amps/dacs, atmos osv. 🤣

Glöm inte det kritiska i att bekämpa parasitiska vibrationer!

För bara en ynka tusenlapp (lite drygt), är dom ett kap!

Permalänk

För det första så är det alltid något jag nördar in mig in i. Sen så köper jag alltid det som intresserar mig ex. moped, radiostyrda bilar på etanol, laptop med 3070 RTX , VR 2 stycken, musik anläggning, keyboard och musik skapande tillbehör som Minilab, motorcykel KTM 390 adventure..Shit allt som faller mig in...inte att glömma ratt och pedaler till laptopen.
Senaste veckan...Bluetti 200 max med solpaneler, solpaneler till taket (inte riktigtför jag har inte hittat rätt leverantör), Amazfit trex2 som sagt jag lever NU!
Imorgon kanske vi inte finns...
Sen lägger jag en massa på prepping...
Allt du köper nu Är en investering för priserna går upp och pengarna på banken blir piss värda.
Givetvis ved först 1,8 äkta kubikmeter sen 3 kubikmeter till. En hel del träbriketter och startved ett par hundra kg.
To be continued...
Höll på att glömma litteratur all möjligt om överlevnad, mat, odling, torkning, vad som finns i naturen, örter, blad, växter, mediciner, svampar IF THE SHIT HITS THE FAN...

Permalänk
Medlem

Elförbrukning och inomhusklimat... Tilläggsisolering, FTX, styrning av bergvärmepump baserat på timpris, fasadtätning, smart laddning av bilen etc. etc. Halverat min elräkning utan att egentligen ha förbrukat speciellt mycket mindre el. Blir nog ändå en tuff vinter men har säkrat upp med gasolvärmare och bunkrat massa björkved iaf.

Permalänk
Medlem

Pokemon Go säger jag lite motvilligt 😆
Spelade det aldrig när det var nytt och Pokemon har aldrig intresserad mig tidigare.
Men nu har jag blivit halvt besatt att hitta nya sorter. Börjat googla vilka moves som är bäst, vilka som är bra PvP osv.
Fick frugan att börja för några månader sedan också haha

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

För närvarande råkar det vara cykeldelar och montering/justering/underhåll av dessa, vilket visa sig vara en djungel av bottenlösa kaninhål (ta bara en sån sak som friktions- och slitageminimering av kedjor ... Jösses Kristoffersson säger jag bara), pga att jag bänglat med min cykel hela sommaren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte direkt nördat, men jag har börjat sätta mig in i OC av DDR5 på förekommen anledning, inte så annorlunda dessbättre

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just nu, ganska tillfälligt, propellrar. Just nu har jag en fast propeller på segelbåten och jag stör mig oerhört på hur mycket den bromsar vid segling. Så jag mäter, räknar, jämför och analyserar nu olika alternativ, modeller, storlekar och bladantal inför ett eventuellt propellerbyte till våren.

Det lutar mest åt en Flex-o-fold, tvåbladig. Allra bäst vore en trebladig (lite mer kraft vid tung belastning och möjligen lite lägre vibrationsnivå), men den kostar 35 procent mer i relevant storlek, och det är redan rätt dyrt som det är.

Låt propellern "snurra med", så bromsar den lite mindre. (Tror jag). Dvs den är frikopplad när du seglar.
Men kul grej att nörda ner sig på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

För det första så är det alltid något jag nördar in mig in i. Sen så köper jag alltid det som intresserar mig ex. moped, radiostyrda bilar på etanol, laptop med 3070 RTX , VR 2 stycken, musik anläggning, keyboard och musik skapande tillbehör som Minilab, motorcykel KTM 390 adventure..Shit allt som faller mig in...inte att glömma ratt och pedaler till laptopen.
Senaste veckan...Bluetti 200 max med solpaneler, solpaneler till taket (inte riktigtför jag har inte hittat rätt leverantör), Amazfit trex2 som sagt jag lever NU!
Imorgon kanske vi inte finns...
Sen lägger jag en massa på prepping...
Allt du köper nu Är en investering för priserna går upp och pengarna på banken blir piss värda.
Givetvis ved först 1,8 äkta kubikmeter sen 3 kubikmeter till. En hel del träbriketter och startved ett par hundra kg.
To be continued...

Jag är också "splittrad" i mitt nerderi. Är intresserad av så många saker så jag har en tendens att dra i gång rätt många projekt.. Jag borde fokusera på ett eller kanske max tre i taget på samma gång. (Jag lever inte som jag lär).