Budbee och Instabox går samman – bildar Instabee

Permalänk
Melding Plague

Budbee och Instabox går samman – bildar Instabee

De två svenskgrundade paketleverantörerna tillika paketboxtjänsterna slår sina påsar ihop och bildar ett gemensamt bolag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, bra namn.. där tänkte dem till rejält!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Instabox är det bästa sedan skivat bröd. Så jäkla skönt att kunna hämta sitt paket själv utan att krångla i matkön eller riskera att PostNord hänger värdefull post i en vit platspåse vid sin postlåda.

Budbee är väl exakt samma koncept så det blir väl bara bättre då.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dessa bolag får flöda fritt istället för att stoppa denna totala miljöförstöring som dom bidrar till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sjukt smidigt med Instabox, använder det så ofta det går.
Nice att bara hämta ut paketet efter man handlat eller något och utan att behöva stå i kö hos ett ombud.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blev BeeBox :/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tråkigt att dessa bolag får flöda fritt istället för att stoppa denna totala miljöförstöring som dom bidrar till.

Va? Klart att konsumtion är miljöförstörande, men dessa företag är väl inte mer destruktiva än någon annan transportlösning? Även om det inte har hänt än så ger dessa paketskåp möjligheten att i fortsättningen minska förpackningsmaterialet lättare än vanlig pakettransport.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Idag tycker jag både Instabox och Budbee fungerar smidigt och bra, men skulle det bli ändring på detta i framtiden så känns det bra att redan nu ha ett namn redo för dem. Instabeel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Haha, bra namn.. där tänkte dem till rejält!

Javisst, tänk när det blir Instabeemee efter samgående med Airmee…

Permalänk
Snusfri

Så fort jag såg namnet så kom jag att tänka på denna låt..

Gillar dessa boxar, här i hålan har DHL, Instabox, Budbee, Postnord bla boxar.

Smidigast för mig är Postnord då närmsta ligger ca 10 meter från lägenheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Musikälskare

Smart, smidigt och bra med dessa boxar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Budbee gillar jag inte, men Instabox är fantastiskt (när man bor i en större stad). Hoppas att Instabox-delen inte försämras.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Va? Klart att konsumtion är miljöförstörande, men dessa företag är väl inte mer destruktiva än någon annan transportlösning? Även om det inte har hänt än så ger dessa paketskåp möjligheten att i fortsättningen minska förpackningsmaterialet lättare än vanlig pakettransport.

Jag snackar inte om paketskåpen. Det är en försummande liten del. Kolla hur mycket dessa nya uppstart kör ut till dig med personal i fel kläder, fel fordon, fel miljöltänk m.m.

Paketskåp tycker jag är helt fantastisk ideé jag tjatat om i 20 år, istället för att Spel o Trav luckan skulle ge dig paket.

Borde vara lag på att transportfirmorna är stora och har insyn ifrån från stat / folket.

Sist min fru tog budbee kom det en man i en Fiat Dobblo och körde det hem till min hemadress.
Jämfört med en HVO100 körd C-lastbil så snackar vi 1/150del så effektiv utkörning per/ kilo.

§1.2/urspårning
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ztenlund:

Javisst, tänk när det blir Instabeemee efter samgående med Airmee…

AirBee hade ju annars varit rätt käckt!

Personligen älskar jag boxar. Ofta är de placerade i utrymmen som är öppna betydligt längre än ombudet, vilket är himla smidigt när man har en bit restid hem och inte vill stressa för att hinna hämta i tid. Jag har en Postnord-box typ 150m bort som man har tillgång till dygnet runt, väldigt bekvämt ändå. Ultimata lyxen vore om de smäller upp en sådan box precis utanför min egen port också

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir Instabee-lt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag snackar inte om paketskåpen. Det är en försummande liten del. Kolla hur mycket dessa nya uppstart kör ut till dig med personal i fel kläder, fel fordon, fel miljöltänk m.m.

Paketskåp tycker jag är helt fantastisk ideé jag tjatat om i 20 år, istället för att Spel o Trav luckan skulle ge dig paket.

Borde vara lag på att transportfirmorna är stora och har insyn ifrån från stat / folket.

Sist min fru tog budbee kom det en man i en Fiat Dobblo och körde det hem till min hemadress.
Jämfört med en HVO100 körd C-lastbil så snackar vi 1/150del så effektiv utkörning per/ kilo.

Nu skämtar du väl det är de 3-5 sista km som körs med småbilar/cyklar/mopeder. Det är ju bra mycket smartare än att bränna runt med en C-lastbil till varenda gata i området.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom blir mer som Instabox arbetar idag trots det är Budbee VD som kommer ta över.
Budbee har jag ganska dålig erfarenhet med men Instabox är snabba och bra kundtjänst.

Skrivet av slipbit:

Nu skämtar du väl det är de 3-5 sista km som körs med småbilar/cyklar/mopeder. Det är ju bra mycket smartare än att bränna runt med en C-lastbil till varenda gata i området.

Här kör posten bara runt i elbilar eller sånna där "golf bilar" som förmodligen också är eldrivna. Jag ser bara lastbilarna vid terminalerna.

Permalänk
Medlem

Låt hoppas att de även passar på att förbättra arbetsvillkoren och lönerna för sina träl... Ursäkta, anställda.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

AirBee hade ju annars varit rätt käckt!

Personligen älskar jag boxar. Ofta är de placerade i utrymmen som är öppna betydligt längre än ombudet, vilket är himla smidigt när man har en bit restid hem och inte vill stressa för att hinna hämta i tid. Jag har en Postnord-box typ 150m bort som man har tillgång till dygnet runt, väldigt bekvämt ändå. Ultimata lyxen vore om de smäller upp en sådan box precis utanför min egen port också

Sen går de ihop och blir AirBeeNB så får man hyra en instabox att sova i

”Frukost i förbutiken”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Haha, bra namn.. där tänkte dem till rejält!

Lite förvånad det inte blev Budbox men kanske lite för tråkigt namn, eller för fokuserat på just boxar? (verkar inte vara taget)

*edit*
Bara jag som aldrig använt en såndär box?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag snackar inte om paketskåpen. Det är en försummande liten del. Kolla hur mycket dessa nya uppstart kör ut till dig med personal i fel kläder, fel fordon, fel miljöltänk m.m.

Paketskåp tycker jag är helt fantastisk ideé jag tjatat om i 20 år, istället för att Spel o Trav luckan skulle ge dig paket.

Borde vara lag på att transportfirmorna är stora och har insyn ifrån från stat / folket.

Sist min fru tog budbee kom det en man i en Fiat Dobblo och körde det hem till min hemadress.
Jämfört med en HVO100 körd C-lastbil så snackar vi 1/150del så effektiv utkörning per/ kilo.

Bättre att en bil kör en planerad rutt än att 20-30 personer ska ta sig till ett och samma ställe där, beroende på vart, många kör bil och en del av dessa är suv:ar.

Permalänk
Medlem

Kändes som en typisk 1 april headline

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

sånna här boxar är smidigt när man har väldigt små paket att hämta.
Det brukar inte gå snabbare för paketen att komma fram. ofta långsammare 1/2-1 dag. men skönt å slippa kö.
skulle jämföra med att gå i "självscanning kassa" i smidighet" 3-4 gånger om året får du plocka upp varorna för inspektion. annars är det bara å scanna lägga ner i påse å betala å gå ut. sparar väldigt mycket tid och ångest i kö-tid. Inte bara bra för mig. utan även alla som väljer den gamla varianten att plocka upp på band för kassör. Blir överlag kortare köer. även om dom stänger en kassa eller 2 extra så upplever jag det hela positivt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst tjafs, höj nivån tack.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nu skämtar du väl det är de 3-5 sista km som körs med småbilar/cyklar/mopeder. Det är ju bra mycket smartare än att bränna runt med en C-lastbil till varenda gata i området.

Stämmer absolut inte. Dom kör 20-25km ifrån lager även i tätbebyggt. Där det finns 3-5 bättre utgångs punkter. Allt handlar om vad underleverantören har för avtal.

Så nä. Det är mera logiskt att köra en C-lastbil och stanna vid en paketbox och stoppa in 50-100 paket på en gång...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

AirBee hade ju annars varit rätt käckt!

Personligen älskar jag boxar. Ofta är de placerade i utrymmen som är öppna betydligt längre än ombudet, vilket är himla smidigt när man har en bit restid hem och inte vill stressa för att hinna hämta i tid. Jag har en Postnord-box typ 150m bort som man har tillgång till dygnet runt, väldigt bekvämt ändå. Ultimata lyxen vore om de smäller upp en sådan box precis utanför min egen port också

Har en Postnord box percis utanför min port är väldigt trevligt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite förvånad det inte blev Budbox men kanske lite för tråkigt namn, eller för fokuserat på just boxar? (verkar inte vara taget)

*edit*
Bara jag som aldrig använt en såndär box?

Här får man nog ha i minnet att båda företagen satsat på att även expandera utomlands.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj, vilken skräll!
Misstänker det kommer godkännas av Konkurrensverket iom det finns konkurrerande hemleveranslösningar (Postnord, Airmee etc).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Bättre att en bil kör en planerad rutt än att 20-30 personer ska ta sig till ett och samma ställe där, beroende på vart, många kör bil och en del av dessa är suv:ar.

Helt klart. Att alla ska köra runt i sina bilar till Ica hela tiden är ohållbart det med. Men då kommer samma diskussion. Behöver man köpa allt skit på nätet? Hur kommer det sig att 80% på Erikshjälpen i Lund är typ använt max 5 gånger?

Mycket som är fel. Men en enkel grej som att vad är poängen att pressa stora bolag som Posten / DHL / Schenker osv, planera stora miljö mål på G7(antar G8 är borta med Rysslands urtåg), EU, Kyoto avtal, Paris avtal och allt vad det heter. För att sen hitta på i rasande takt en helt NY kategori av miljöförstörelse. Helt bannanas.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Instabox är det bästa sedan skivat bröd. Så jäkla skönt att kunna hämta sitt paket själv utan att krångla i matkön eller riskera att PostNord hänger värdefull post i en vit platspåse vid sin postlåda.

Budbee är väl exakt samma koncept så det blir väl bara bättre då.

Haha, plastpåsen hände senast i våras. Fick sms om att paketet lämnats i brevlåda, kommer hem från jobbet sent på kvällen. Ingen plastpåse där inte.. Men en liten krok hänger minsann kvar, så någon måste ha stulit påsen. Borde vara olagligt att hänga grejer på brevlådan!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •