Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Vet någon vad som hände med playstation 5 tipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vet någon vad som hände med playstation 5 tipset?

Tror det var en scam säljare på amazon, så förhoppningsvis togs det bort

Permalänk
Medlem

Xbox Series X:

Skrivet av Hasson39:

Sjukt bra pris ändå, måste vara det billigaste hittills som sålts för här i Sverige, ändå förvånad att de kunnat gå under riktpriset?
Oavsett så rekommenderar jag detta, då man får så mycket om man kombinerar detta med gamepass.

Skrivet av wtpzero:

Kan det vara något strul? Gör man ett momspåslag så landar man ju på det pris de andra tar.

Skrivet av m4gnify:

Det är det säkert, men jag tror Power står för det misstaget. Så felaktigt pris är det inte.

Skrivet av Najze:

Jag vet inte varför, men jag gjorde en beställning inatt 🤣. Nu är det slut på lager.

Har haft många konsoler men inte nu på länge. Xbox 360 senast men priset gjorde att jag köpte. Vet inte hur jag ska förklara för sambon bara att detta var ett bra köp och väl investerade pengar. Får väl se om det är prissatt rätt och om det blir en leverans... Ödet får väl avgöra om jag gjorde rätt 🤣

Tyvärr blev det fel...

Permalänk
Medlem

Vore tacksamt om vi kan slippa en shitstorm från alla besvikna Xbox-köpare. Precis som Power skriver så kan det bli fel ibland.

Tack på förhand.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Vore tacksamt om vi kan slippa en shitstorm från alla besvikna Xbox-köpare. Precis som Power skriver så kan det bli fel ibland.

Tack på förhand.

De kommer inte komma undan. Så, orkar man driva så får man varan. Det var inte 2 kr för Xbox Series X. Så det var fullt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

De kommer inte komma undan. Så, orkar man driva så får man varan. Det var inte 2 kr för Xbox Series X. Så det var fullt rimligt.

Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Nä, det är ingen som får varan hur hårt de än orkar driva när deras bindande avtal baserat på att det inte blivit fel. Och "billigast hittills, ser ut som att det blivit fel med momsen" är något de flesta insåg och definitivt inom ramen för vad en kund borde insett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Nä, det är ingen som får varan hur hårt de än orkar driva när deras bindande avtal baserat på att det inte blivit fel. Och "billigast hittills, ser ut som att det blivit fel med momsen" är något de flesta insåg och definitivt inom ramen för vad en kund borde insett.

Du måste fatta att KKL och distansavtalslagen triumfar det som står i avtalstexten. Det här är Sverige, inte USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Vore tacksamt om vi kan slippa en shitstorm från alla besvikna Xbox-köpare. Precis som Power skriver så kan det bli fel ibland.

Tack på förhand.

Instämmer helt, jag köpte mest för en chansning ifall de skulle brösta misstaget och skicka den men jag kommer inte påbörja någon hatstorm med ARN o diverse för de 😂

Permalänk
Medlem

Hur många av er som köpte en Xbox och tycker det är fel av Power att makulera ordern hade själva acceptera att sälja sin Xbox till en privatperson på blocket för tusenlappen mindre bara för att ni råkade komma åt fel siffra när ni skapade annonsen, inte många va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du måste fatta att KKL och distansavtalslagen triumfar det som står i avtalstexten. Det här är Sverige, inte USA.

Hallå konsument - konsumentverkets upplysningstjänst - säger följande:

Skrivet av hallakonsument.se:

Om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset. Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Så vitt jag minns (korrigerat nu, såklart) var priset inte ens listat som ett reapris utan deras normalpris och ändå långt under andra återförsäljare. Jag vågar så klart inte LOVA att ingen kommer få rätt, men det KKL säger bygger på samma sak som Powers villkor: Du har rätt att köpa varan till fel pris.. Om det inte är uppenbart att priset är felaktigt. Med det i ryggen känner jag att det är rimligare att säga
"det finns en chans, om ni orkar" än "ni får produkten, om ni orkar"

Edit:
Om någon testar och vill återkoppla med hur det gick skulle det ju vara kul att höra, annars känner jag att fortsatt diskussion endast kommer landa i hypotetiska tolkningar av lagar och regler som bevisligen ändå landar i prövning och därför inte går att gissa sig till. Jag är säker på att det finns personer som känner sig orättvist behandlade eller vill hävda sin rätt men att klaga här bär knappast frukt

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Hur många av er som köpte en Xbox och tycker det är fel av Power att makulera ordern hade själva acceptera att sälja sin Xbox till en privatperson på blocket för tusenlappen mindre bara för att ni råkade komma åt fel siffra när ni skapade annonsen, inte många va?

Fast nu har POWER skickat två mail innan:
1. Mottagen order och är allt ok skickas den.
2. Bekräftat ordern och bett lagret att packa och skicka.

Ska det vara rätt så ska 2 vara annullering eller som nu att annullering kommer som 3 att priset är helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Xbox Series X:
Tyvärr blev det fel...
<Uppladdad bildlänk>

Det börjar bli lite väl många felpris på den svenska marknaden nu för tiden. För övrigt är det knappast fallet att 17% under normalpris skulle vara ett uppenbart fel.

Nu har jag inte köpt denna, men jag hade gärna sätt att misstaget kostade Power så pass mycket att de började vara mer försiktiga med att använda robotar för prissättning.

I fall att företagen inte tar ansvar för det som deras "prisrobot" publicerar så borde de inte använda en prisrobot.
Om Power kan annullera köpen på grund av en 17% prisskillnad så betyder inte konsumentköplagen något längre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Hallå konsument - konsumentverkets upplysningstjänst - säger följande:
Så vitt jag minns (korrigerat nu, såklart) var priset inte ens listat som ett reapris utan deras normalpris och ändå långt under andra återförsäljare. Jag vågar så klart inte LOVA att ingen kommer få rätt, men det KKL säger bygger på samma sak som Powers villkor: Du har rätt att köpa varan till fel pris.. Om det inte är uppenbart att priset är felaktigt. Med det i ryggen känner jag att det är rimligare att säga
"det finns en chans, om ni orkar" än "ni får produkten, om ni orkar"

Edit:
Om någon testar och vill återkoppla med hur det gick skulle det ju vara kul att höra, annars känner jag att fortsatt diskussion endast kommer landa i hypotetiska tolkningar av lagar och regler som bevisligen ändå landar i prövning och därför inte går att gissa sig till. Jag är säker på att det finns personer som känner sig orättvist behandlade eller vill hävda sin rätt men att klaga här bär knappast frukt

Precis, uppenbarligen fel. Det är det inte om det bara är en rabatt på 17-20%. Dessutom så är vi entusiastiaster här, vi VET att priserna på konsol är rätt fast, men för vanliga människor så är det här inget konstigt. Lite som Mediamarkts rabatt på OLEDs i julas.

Försöker Power slingra sig så gör man ett köp på annan butik och be de ersätta för ett så kallat täckköp. Min killgissning är att täckköpsregeln kom till för att motverka att man aldrig levererar och tror man kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det börjar bli lite väl många felpris på den svenska marknaden nu för tiden. För övrigt är det knappast fallet att 17% under normalpris skulle vara ett uppenbart fel.

Nu har jag inte köpt denna, men jag hade gärna sätt att misstaget kostade Power så pass mycket att de började vara mer försiktiga med att använda robotar för prissättning.

I fall att företagen inte tar ansvar för det som deras "prisrobot" publicerar så borde de inte använda en prisrobot.
Om Power kan annullera köpen på grund av en 17% prisskillnad så betyder inte konsumentköplagen något längre.

Mer så att sweclockers-medlemmar aktivt letar efter prisfel mycket mer nuförtiden.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hur många av er som köpte en Xbox och tycker det är fel av Power att makulera ordern hade själva acceptera att sälja sin Xbox till en privatperson på blocket för tusenlappen mindre bara för att ni råkade komma åt fel siffra när ni skapade annonsen, inte många va?

Nja, jag har inte en butik och därför är det köplagen som gäller. Att konsumentlagarna finns är för att man anser att en butik har ett större ansvar samt en starkare part än ett köp mellan två företag eller två privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Att det stod något i stil med "max ett köp per hushåll/kund" lär ju ha bidragit en del till att fler trodde det var trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Att det stod något i stil med "max ett köp per hushåll/kund" lär ju ha bidragit en del till att fler trodde det var trovärdigt.

Så har det stått på XBX och PS5 sedan release.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Efter incidenterna med Komplett och allt vad det nu är så här jag kommit fram till att Köplagen låter väldigt fint på pappret men fungerar väldigt sällan i verkligheten.

Företagen har alltid "upperhand" när det gäller dessa situationer så det är inte mycket för oss kunder att hoppas på.

Hade jag varit politiker hade jag format om lagen på ett betydligt mer konkret sätt så man faktiskt kan applicera det rakt igenom på samtliga fall som man har.

Även om man driver upp detta till Arn så är vinnaren i slutändan ändå företaget och inte kunderna.

Förstår inte ens varför lagen ens existerar när man aldrig kan applicera det i verkligheten. För mycket som är subjektivt. Går inte att tillämpa lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nja, jag har inte en butik och därför är det köplagen som gäller. Att konsumentlagarna finns är för att man anser att en butik har ett större ansvar samt en starkare part än ett köp mellan två företag eller två privatpersoner.

Absolut och det motsätter jag mig inte, men man får någonstans inse att företag även dom kan göra fel och inte vilja sälja en vara till ett uppenbart felpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Absolut och det motsätter jag mig inte, men man får någonstans inse att företag även dom kan göra fel och inte vilja sälja en vara till ett uppenbart felpris.

Det där vi inte är överens. Det är inte uppenbart felpris. Gör man fel får man stå för det. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vet någon vad som hände med playstation 5 tipset?

Jag tog bort tipset. Gick igenom varorna som nyligen lagts ut av den aktuella säljaren på Amazon och konstaterade att butikens konto sannolikt blivit kapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där vi inte är överens. Det är inte uppenbart felpris. Gör man fel får man stå för det. Inte svårare än så.

Herregud du snackar om en vara som sålt som smör de senaste 2 åren och varit en bristvara, vad för anledning har dom att rea ut den? Framförallt när den inte ens säljs till ett "normalt" pris så som 4990 eller liknande utan typ 4351 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Vore tacksamt om vi kan slippa en shitstorm från alla besvikna Xbox-köpare. Precis som Power skriver så kan det bli fel ibland.

Tack på förhand.

Du hoppades på för mycket

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Sötast
Skrivet av Techlab:

Efter incidenterna med Komplett och allt vad det nu är så här jag kommit fram till att Köplagen låter väldigt fint på pappret men fungerar väldigt sällan i verkligheten.

Företagen har alltid "upperhand" när det gäller dessa situationer så det är inte mycket för oss kunder att hoppas på.

Hade jag varit politiker hade jag format om lagen på ett betydligt mer konkret sätt så man faktiskt kan applicera det rakt igenom på samtliga fall som man har.

Även om man driver upp detta till Arn så är vinnaren i slutändan ändå företaget och inte kunderna.

Förstår inte ens varför lagen ens existerar när man aldrig kan applicera det i verkligheten. För mycket som är subjektivt. Går inte att tillämpa lagen.

Tycker det känns knepigt att så många anser att om ett företag gjort ett misstag där en privatperson kan anse sig spara en slant så är det enormt många som anser att DE SKA HA RÄTT FÖR DE HAR GJORT FEL.

Meanwhile at home.... "Förlåt älskling.... det var ett misstag....."

Folk blir enormt obehagliga när de tror sig kunna spara lite pengar på någons annans bekostnad.... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Herregud du snackar om en vara som sålt som smör de senaste 2 åren och varit en bristvara, vad för anledning har dom att rea ut den? Framförallt när den inte ens säljs till ett "normalt" pris så som 4990 eller liknande utan typ 4351 kr?

Jag vet inte ens hur jag ska bemöta detta, men ha en bra kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Xbox Series X:
Tyvärr blev det fel...
<Uppladdad bildlänk>

Blev lite besviken, men fullt förståeligt, men för att vara ärlig så kändes det inte direkt som ett prisfel. Men ett pris under riktpriset var det ju självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tycker det känns knepigt att så många anser att om ett företag gjort ett misstag där en privatperson kan anse sig spara en slant så är det enormt många som anser att DE SKA HA RÄTT FÖR DE HAR GJORT FEL.

Meanwhile at home.... "Förlåt älskling.... det var ett misstag....."

Folk blir enormt obehagliga när de tror sig kunna spara lite pengar på någons annans bekostnad.... :/

Just power.se's fall kan jag faktiskt se som ett misstag eller förstagångs misstag. Har iaf inte sett deras prisfel sedan tidigare.

Däremot när det gäller ett annat företag så verkar de vara vana vid att vinna över kunderna med deras chockpriser. Enligt ARN var det faktiskt inte första gångs företeelser som de gör "misstag". Företaget till och med stoltserar med att de vunnit alla dessa fallen som om det vore vara en merit.

En gång misstag är ärligt misstag.

2 gånger misstag så är det någon som kan vara slarvig.

5:e gångs misstag i kombination med chockpriser titt som tätt är snarare en metod att locka folk till deras butik.

Sen börjar man att undra om man inte ska se över rutinerna för att samma misstag inte ska begås igen, lite av varningsswitch där man lägger in "varningspris" som säger till om någon vara har alldeles för lågt pris (lägre än inköpspris tex) jämfört med det normala. Dessa typer av rutiner kan inte ligga på kundens ansvar utan det är företaget som ska se till att något sådant system finns på plats så man slipper samma problem igen nästa gång.

Annars är det också bra med misstag/konsekvens så det finns större motivation att faktiskt ha saker och ting i ordning och reda - hur hårt det än låter men logiskt är det. Tycker vi är ganska snälla mot företagen här i Sverige. Det finns gott med marginaler för att man ska kunna göra fel utan konsekvens / gå i förlust. Tycker synd om ärliga företag men inte om de som missbrukar systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Blev lite besviken, men fullt förståeligt, men för att vara ärlig så kändes det inte direkt som ett prisfel. Men ett pris under riktpriset var det ju självklart.

För min del som inte följt prisnivåerna på konsoller senaste 5 åren, så var detta så klart ett pris som gjorde att jag köpte pga enligt mig ett rimligt pris. En 2 år gammal produkt, får ett tapp på X % plötsligt, kanske pga ökad lagerökning efter lång brist, inget konstigt. Som Nvidias sänkning av RTX 3080/3090 som nu börjat komma ner i pris pga ökade lager, 2 år efter lansering. Där vet jag att det beror på nya modeller, men jag har inte följt Xbox pris.

När jag fick Nvidia Shield Pro för 1500 istället för 2400, som den då kostade, var också ett prisfel, men då tog sig butiken på det och skickade ut till det priset. Det vann dem på i det fallet, i mina ögon. Jag fortsatte handla därifrån.

Vad som är rimligt att tro är ett prisfel eller pangpris är svårt att se idag. Flash deals är allt mer vanligare. Konkurrensen är hård. Folk lägger mindre på teknik just nu pga inflation, dyrare omkostnader i allmänhet. Företag går i konkurs om de inte säljer osv.

Jag chansade, Power gav inget tillbaka. Man kunde gett en rabatt eller ett annat pris på den som ändå var förmånligt osv.

Nog diskuterat från min sida. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tycker det känns knepigt att så många anser att om ett företag gjort ett misstag där en privatperson kan anse sig spara en slant så är det enormt många som anser att DE SKA HA RÄTT FÖR DE HAR GJORT FEL.

Meanwhile at home.... "Förlåt älskling.... det var ett misstag....."

Folk blir enormt obehagliga när de tror sig kunna spara lite pengar på någons annans bekostnad.... :/

Fast det där håller inte.

Om du betala t.ex 5 kr för lite på en faktura, så får du en ny faktura med restvärde plus avgift. Men när det är företaget som har gjort fel (t.ex fakturerat för mycket) så ska ingen avgift appliceras utan bara betala tillbaka mellan skillnaden.

Hur rättvist är det?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

Någon mer som noterat att power.se nu har markerat xbox series x som "inte i lager". Knappast troligt att den 1 dag senare är helt slutsåld efter att de ändrat tillbaka priset till 5695. Gissningsvis vill man kunna ursäkta sig med att den nu "ändå inte finns kvar i lager så det finns inget vi kan göra". Hoppas jag har fel om detta.

Jag la en beställning och fick bekräftelse på både ordermottagning och att ordern var behandlad (detta klassas som orderkekräftelse i enlighet med butikens egna köpvillkor). En vara som är prissänkt ca 20 % är inte uppenbart felaktigt. Punkt. Spelar ingen roll hur mycket folk här försvarar butiken. Butikens egna köpvillkor är i linje med svensk lagstiftning, och som de själva skriver: "om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel". Avtalslagen klargör att priset måste vara uppenbart felaktigt - alltså i linje med det power själva skriver. En prissänkning på 20 % är ett bra pris men det är verkligen INTE uppenbart fel för mig eller någon annan som kund. Dags för power.se att bekänna färg inför oss tekniknördar.

förtydliga