Söndagsmatiné: Sovjets datorhistoria

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Sovjets datorhistoria

Sovjetunionen var duktiga på stål och raketer. Den här veckans söndagsmatiné djupdyker i hur det såg ut på datorfronten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ryska propaganda avdelningen är väl dom enda som haft någon framgång att nämna dom senaste 70 åren.

Permalänk

Elbrus är med här:
https://www.7-cpu.com/
Inte ofta man ser något från Sovjet eller Ryssland i benchmarking!

Permalänk
Medlem

Detta är väl liknande alla deras andra företeelser, till exempel inom militärmakten och flygförsvaret. Deras flygplan, pansarvagnar och annat brukar ofta vara tekniskt bra men de har inte resurser att tillverka tillräckligt av dem

I det här fallet med mikrochip och annat måste man verkligen ha skala för att det ska gå ihop alls, och de valde analoga lösningar och billig arbetskraft istället, då blev det inget behov i den skalan som behövs

Är såklart glad för Ukrainas skull just nu att de är så långt efter

Permalänk
Medlem

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Oj den kommentaren var så dum så klockan stannade

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Historia kan vara intressant utan att man blandar in vare sig politik eller andra aspekter av helheten. Denna video handlade om de tekniska och internpolitiska aspekterna om varför skalan i deras program inte räckte till. Man behöver inte prata om folkmord varje gång man pratar om Soviet, det fanns ett samhälle med orelaterade saker också

Permalänk
Medlem

"Med avstamp i att Sovjet år 1986 hade knappa 10 000 datorer jämfört med USA:s 1,3 miljoner"

Nu har jag ju inte sett filmen, men hade USA verkligen bara 1,3 miljoner datorer 1986? Det låter helt fel om man inte sätter väldigt höga krav på vad som anses vara en dator. Bara antalet hemdatorer borde varit mycket högre, och givetvis fanns datorer på alla kontor värda namnet. Samt industri, forskning, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SotarnAnton:

Oj den kommentaren var så dum så klockan stannade

Lite udda att den visas upp nu dock iom kriget.

Permalänk
Medlem

Lite relaterat till detta så finns det ett museum i st Petersburg dedikerat till sovjetiska arcade-games. Väldigt fascinerade.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Museum_of_Soviet_Arcade_Machi...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Som många av er märkt genom åren är jag aldrig sen med att kritisera Sovjet, men här är ni lite fel ute enligt mig.
Ja ni som klagar på videon då.
Historia måste få utrymme att ses genom en lins. Annars vore det helt omöjligt att prata om något alls.
Datorhistoria är väldigt intressant både som ren teknisk historia och som politisk historia.
Detta är teknisk historia. Det är avskalat, kortfattat och intressant.
Den som vill kan djupdyka i det politiska på egenhand.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant video måste jag säga. Det tackar man för.

Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Och hur är det relevant till de ämnen som forumen behandlar? Alltså teknologi?

Skrivet av SCORPIUS:

Som många av er märkt genom åren är jag aldrig sen med att kritisera Sovjet, men här är ni lite fel ute enligt mig.
Ja ni som klagar på videon då.
Historia måste få utrymme att ses genom en lins. Annars vore det helt omöjligt att prata om något alls.
Datorhistoria är väldigt intressant både som ren teknisk historia och som politisk historia.
Detta är teknisk historia. Det är avskalat, kortfattat och intressant.
Den som vill kan djupdyka i det politiska på egenhand.

Korrekt. Historia är ett sådant brett ämne att man måste välja sina bitar att lyfta fram.. för annars så kan man inte göra något annat än prata om historia i breda termer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Skrivet av SotarnAnton:

Oj den kommentaren var så dum så klockan stannade

Aha.. så det var därför klockan i mitt Windows har visat 11:08 så länge nu? Trodde först det var en bugg.

Skämt åsido, jag har full förståelse för att sjuka styrelseskick som sovjet rör upp starka känslor (blir själv deprimerad bara jag hör ordet "sovjet"), men med det sagt så måste man ju naturligtvis kunna diskutera andra aspekter i historia också. Detta verkar intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Lite relaterat till detta så finns det ett museum i st Petersburg dedikerat till sovjetiska arcade-games. Väldigt fascinerade.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Museum_of_Soviet_Arcade_Machi...

Swec får ordna en resa dit

Alltid bättre att se föremål i verkligheten

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lite udda att den visas upp nu dock iom kriget.

Filmen laddades upp i somras, så det fanns inget annat val i det här fallet, då får du fråga upphovsmannen angående varför ämnet valdes. Dock brukar denna typ av videos som kräver efterforskningar ta många månader att producera och skriva manus för, så tror inte direkt det behöver vara så att någon försöker göra ett politiskt inspel i den pågående konflikten

Слава Україні!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Nej, det ligger inte riktigt inom sweclockers ämnen 🤔
Däremot kan du säkert googla fram en bra sida som avhandlar det, här nördar vi gärna ner oss i teknik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Kommer det en söndags special om hur Sovjetunionen va duktiga på folkmord sen också?

Skrivet av tcntad:

Lite udda att den visas upp nu dock iom kriget.

Skrivet av AudioBase:

Skämt åsido, jag har full förståelse för att sjuka styrelseskick som sovjet rör upp starka känslor (blir själv deprimerad bara jag hör ordet "sovjet"), men med det sagt så måste man ju naturligtvis kunna diskutera andra aspekter i historia också. Detta verkar intressant

Mjo, detta är ju dock knappast något Sovjethyllande (eller Putinhyllande för den delen, om man fokuserar på Rysslands pågående invasionskrig mot Ukraina), utan teknikhistoria som kanske främst belyser de problem som gjorde att Sovjet hamnade rejält på efterkälken vad gäller just datorer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

Filmen laddades upp i somras, så det fanns inget annat val i det här fallet, då får du fråga upphovsmannen angående varför ämnet valdes. Dock brukar denna typ av videos som kräver efterforskningar ta många månader att producera och skriva manus för, så tror inte direkt det behöver vara så att någon försöker göra ett politiskt inspel i den pågående konflikten

Слава Україні!

Nej, det förstår jag också, att syftet inte är att välja sida, på nåt sätt för mig blir det lite udda bara
Heroyam Slava!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, det förstår jag också, att syftet inte är att välja sida, på nåt sätt för mig blir det lite udda bara
Heroyam Slava!

Skyll på mig i alla fall, jag som tipsade om klippet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

Skyll på mig i alla fall, jag som tipsade om klippet

Då åker vi till fronten imorgon, one way ticket to hell:)

Permalänk
Medlem

Datorhistoria... eftersom den första "riktiga" datorn Zuse Z1 byggdes i tredje riket så tar jag helt avstånd från datorer.

Språkligt
Permalänk
Medlem
Skrivet av njosef:

Datorhistoria... eftersom den första "riktiga" datorn Zuse Z1 byggdes i tredje riket så tar jag helt avstånd från datorer.

Den hette först Zuse V1 och var inte på något sätt förknippad med tredje riket mer än geografiskt, var ej heller i dess tjänst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Z1_(computer)

Är inte riktigt schyst att sätta Zuse Z1 = Tredje riket och nazism.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

The Life and Work of Konrad Zuse
https://web.archive.org/web/20100418164050/http://www.epemag.com/zuse/

För den som är intresserad.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jätteintressant video!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

The Life and Work of Konrad Zuse
https://web.archive.org/web/20100418164050/http://www.epemag.com/zuse/

För den som är intresserad.

Det som är sjukt intressant är att tänket var "rätt", byggstenarna var rätt, men teknologin att göra det egentligen saknades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det som är sjukt intressant är att tänket var "rätt", byggstenarna var rätt, men teknologin att göra det egentligen saknades.

Ändå så var Konrad Zuse inte den första, men antagligen så hade han ingen kännedom om Charles Babbage och Ada Lovelace.

Charles Babbage var långt före med sin ambitiösa analysmaskin, vilken även (den) ses som föregångare till dagens datorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Charles_Babbage
Charles Babbage vänskapliga förhållande med Ada Lovelace gjorde Ada till världens första kända programmerare då hon huvudsakligen skrev programmen till den samma.
Ada gav namn till ett högnivåspråk "Ada" beställt av den amerikanska armen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

Är säkert många fler som haft tänket men inte möjligheten att förverkliga, en samtida med Charles Babbage var George Boole, känd som skaparen av Boolesk algebra, grunden för all modern datoraritmetik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/George_Boole

Inget är nytt under solen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!