Permalänk
Medlem

Ok prolle med inbyggd grafik.

Tjo. Hade städdag tidigare i veckan då jag köpt lite nya möbler och då rensat bort jox från de gamla som ska slängas. Råkade då snubbla över ett Streacom F1C som jag helt glömt bort att jag hade. Fick då för mig att jag skulle bygga en liten men ändå hyfsat kraftfull dator. Max tdp för detta chassi är 35 watt så blir lite begränsat vilken hårdvara jag kan köra på. Lär bli en Pico-psu. Men vilken prolle passar för detta. Är omöjligt att ha grafikkort i datorn så det måste vara integrerat i cpun. Spelar i princip bara Cities Skyline så någon som klarar detta med hyfsat flyt vill jag ha. Går detta eller ska jag låta chassit söka ny ägare?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1414158

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Because the chassis is air-cooled, there are no limitations regarding the TDP of the chosen CPU however, to keep temperatures down in a confined case like this, we would recommend using processors no higher than 35W.

Funkar ju att köra en med högre TDP men det kan kanske bli för stekigt. Om du är modig kan du ju testa en Ryzen 5600G. 65w TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Because the chassis is air-cooled, there are no limitations regarding the TDP of the chosen CPU however, to keep temperatures down in a confined case like this, we would recommend using processors no higher than 35W.

Funkar ju att köra en med högre TDP men det kan kanske bli för stekigt. Om du är modig kan du ju testa en Ryzen 5600G. 65w TDP.

Jo förvisso. Men vill hålla den hyfsat tyst också så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är alla nuvarnade cpu:er med inbygd gpu som har max 35W tdp: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s479334250&catId=500

Bara att kolla om någon av dem orkar driva det du vill.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Teoretisk finns det Ryzen GE-serien som har 35W TDP, se t.ex. https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-5600ge
Lär nog vara svårt till omöjligt att få tag i här i Sverige dock :/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Tillägg: Om man letar lite utomlands så finns det några få GE, t.ex. den här 3350GE, eller genom samma jämförssida en 4300GE på/via Amazon Tyskland (OBS: länk innehåller någon slags kampanjkod, annars blir det >170 istället för raka 150 Euro).

Läste dock att man kan limitera TDP hos vissa CPUer så det känns mer lönsamt att gå på en 5600G el liknande och (om det ens behövs) testa sig fram till en TDP som funkar, se t.ex. här.

kommentar Amazon-Länk
Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Jo förvisso. Men vill hålla den hyfsat tyst också så...

5600G med Noctua NH-L9 kommer fungera utmärkt och den är rätt tyst tom. vid max varvtal. Jag hade nästan velat påståatt 5700G kan fungera också till spel men du får nog nästan samma prestanda med 5600G som är billigare.

Edit. Att du bara kan kyla 35W tror jag är BS

Permalänk

skulle säga att på 35W får du nog inte mycket mer än en dator som klarar film typ.

men visst du kan ju alltid bygga en Steam remote play mottagare som du streamar spelen till men kräver ju då att du har en kraftigare dator som hanterar spelet och minidatorn är bara en mottagare som tar emot videoström och skickar tillbaka dina knapp input.

kan tänka mig att det skulle kunna fungera ok i ett spel som skylines där input lag inte är hela världen även om steam remote play är ganska ok när det kommer till input lag.

vet att jag streamade spel till min surfplatta så ja kunde ligga å köra det i sängen funkade helt ok men var samma med det spelet hade inget större krav på input lag då det var turn based.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Visst kan du få en skaplig dator i det chassit med en 5600/700g. Riktigt bra prestanda för storleken och energi-effektiviteten när det gäller CPU, men med iGpu får du igpu-prestanda i spel. Den lär vara ganska tyst vid idle med en noctua.
Det är väl bra om du behöver en CPU-fokuserad dator, typ till surf eller som hemma-server(ej NAS), men troligtvis behöver du inte detta egentligen.

Om du bara ska streama (på valfritt vis) är det inte värt pengarna eftersom det kan det mesta klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

5600G med Noctua NH-L9 kommer fungera utmärkt och den är rätt tyst tom. vid max varvtal. Jag hade nästan velat påståatt 5700G kan fungera också till spel men du får nog nästan samma prestanda med 5600G som är billigare.

Edit. Att du bara kan kyla 35W tror jag är BS

Ja det kanske skulle vara något.

Men hur är det med Intel? Är det helt kört med deras igpu? De har ju T-serien också som ligger på 35 watt. Och skulle man stäcka sig till 65 watt finns ju en hel del att välja mellan.

Visa signatur
Permalänk

kanske inte supergivande om inget av dessa är spel du tänkt spela på den men ger iaf ett hum om hur de presterar mot varandra i ungefär sammaprisklass.

12400 vs 5600g

skippade de första testerna där han jämförde processorerna ihop med ett 3080 då det inte är aktuellt i detta fallet mer än att i5an har lite mer cpu power än 5600G men ingen bamseskillnad direkt.

generellt ser ju intels UHD 730 chip ut att landa på ca halva prestandan mot AMD´s Vega 7 chip i alla testen.

om detta stämmer med verkligheten eller om testet är fifflat med kan jag dock inte säga var typ första testet på tuben ja hitta när ja googla 12400 vs 5600g apu typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske inte supergivande om inget av dessa är spel du tänkt spela på den men ger iaf ett hum om hur de presterar mot varandra i ungefär sammaprisklass.

12400 vs 5600g
https://youtu.be/A87Pnyh19eU?t=346

skippade de första testerna där han jämförde processorerna ihop med ett 3080 då det inte är aktuellt i detta fallet mer än att i5an har lite mer cpu power än 5600G men ingen bamseskillnad direkt.

generellt ser ju intels UHD 730 chip ut att landa på ca halva prestandan mot AMD´s Vega 7 chip i alla testen.

om detta stämmer med verkligheten eller om testet är fifflat med kan jag dock inte säga var typ första testet på tuben ja hitta när ja googla 12400 vs 5600g apu typ.

Såg att 12600 har UHD 770. Men den fick så galet med pisk av 5700G att jag nästan började garva. Vad sysslar Intel med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske inte supergivande om inget av dessa är spel du tänkt spela på den men ger iaf ett hum om hur de presterar mot varandra i ungefär sammaprisklass.

12400 vs 5600g
https://youtu.be/A87Pnyh19eU?t=346

skippade de första testerna där han jämförde processorerna ihop med ett 3080 då det inte är aktuellt i detta fallet mer än att i5an har lite mer cpu power än 5600G men ingen bamseskillnad direkt.

generellt ser ju intels UHD 730 chip ut att landa på ca halva prestandan mot AMD´s Vega 7 chip i alla testen.

om detta stämmer med verkligheten eller om testet är fifflat med kan jag dock inte säga var typ första testet på tuben ja hitta när ja googla 12400 vs 5600g apu typ.

Det är inte fifflat. Intels igpu är så mycket sämre än AMDs. Det är som natt och dag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen måste hålla dig under 35W så finns "Ryzen embedded" det är i princip versioner av laptopapuerna som sitter fastlödda på ett standardformfaktor moderkort.

https://www.bvm.co.uk/ryzen-embedded/
https://www.kontron.com/en/products/d3723-r-mitx/p173375

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Ja det kanske skulle vara något.

Men hur är det med Intel? Är det helt kört med deras igpu? De har ju T-serien också som ligger på 35 watt. Och skulle man stäcka sig till 65 watt finns ju en hel del att välja mellan.

Intel 12100 och 12400 är betydligt bättre CPUer men för just spelprestanda vinner AMD överlägset.

Edit. Jag hade inte fokuserat på TDP alls. Allt med 65ish TDP kommer fungera utmärkt med noctua kylaren jsg nämnde tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intel 12100 och 12400 är betydligt bättre CPUer men för just spelprestanda vinner AMD överlägset.

Edit. Jag hade inte fokuserat på TDP alls. Allt med 65ish TDP kommer fungera utmärkt med noctua kylaren jsg nämnde tidigare

Jo jag vet att det inte är något maxtak. Och visst med en bra kylare kommer det funka kalas. Finns även plats för en liten 60mm fläkt på sidan så borde gå att få det nästan helt tyst även viss belastning.

Visa signatur