Permalänk
Medlem

PSU fläkten upp eller ner?

Jag håller på bygger en dator och undrar åt vilket håll man ska rikta fläkten.
Om jag sätter min PSU med fläkten nedåt i chassit så är texten på baksidan uppochner. Som om det vore meningen att den skulle vara åt andra hållet. Jag vill väl att den ska ta in kall luft från botten eller?

Permalänk
Medlem

Fördelar med att ha fläkt ner:
Frisk luft om ventilationshål finns.
Ofta finns dammfilter

Fördelar med att ha den upp.
Den hjälper pumpa ut varm luft från grafikkortets område
Om den ska köras passivt så samlas inte värme längst upp i nätagget. Vissa manualer hänvisar därmed att den ska vara uppåt.

I personlig upplevelse så spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jzrock:

Jag håller på bygger en dator och undrar åt vilket håll man ska rikta fläkten.
Om jag sätter min PSU med fläkten nedåt i chassit så är texten på baksidan uppochner. Som om det vore meningen att den skulle vara åt andra hållet. Jag vill väl att den ska ta in kall luft från botten eller?

Smaksak och beroende av chassi, jag föredrar fläkten nedåt, så kan man inte tappa in skruvar och annan skit i PSU'n.
Har du datorn på golvet och kanske små fötter på chassit så kan fläkten uppåt vara att föredra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Fördelar med att ha fläkt ner:
Frisk luft om ventilationshål finns.
Ofta finns dammfilter

Fördelar med att ha den upp.
Den hjälper pumpa ut varm luft från grafikkortets område
Om den ska köras passivt så samlas inte värme längst upp i nätagget. Vissa manualer hänvisar därmed att den ska vara uppåt.

I personlig upplevelse så spelar det inte så stor roll.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Smaksak och beroende av chassi, jag föredrar fläkten nedåt, så kan man inte tappa in skruvar och annan skit i PSU'n.
Har du datorn på golvet och kanske små fötter på chassit så kan fläkten uppåt vara att föredra.

Tack!