EVGA slutar arbeta med NVIDIA och lägger ner sin GPU produktion!

Permalänk
Medlem

EVGA slutar arbeta med NVIDIA och lägger ner sin GPU produktion!

EVGA har meddelat via Gamers Nexus och JayzTwoCents att de nu bestämt sig för att lägga ner sin GPU produktion och sluta tillverka NVIDIA kort på grund av att NVIDIA har varit otroligt svåra att arbeta med mm.

Länkar deras videor nedan då jag tänker att det ändå är bäst att ta infon direkt från de:

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Precis kollat igenom dem. Suger hårt. Enda av mina senaste GPU som INTE är GPU EVGA är mitt 30xx, men det var ju i stort sett omöjligt att få tag i här borta när det begav sig.

Men jag förstår dem helt å hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Precis kollat igenom dem. Suger hårt. Enda av mina senaste GPU som INTE är GPU är mitt 30xx, men det var ju i stort sett omöjligt att få tag i här borta när det begav sig.

Men jag förstår dem helt å hållet.

Håller med att det är riktigt synd. Alltid tyckt EVGA varit ett av de absolut bästa GPU märkena så det ska bli tråkigt att inte kunna ha deras grejer i framtiden!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Det här är sjukt stort. EVGA har ju varit top of the line så länge, är det något slags spel för att få en bättre deal med nvidia? Jag förstår det inte riktigt faktiskt.

Edit: Ska väl sägas också att nvidia säkert tycker att det är tråkigt att tappa dem, entusiast-marknaden ger ju bra buzz men förmodligen genererar asus och gigabyte otroligt mycket större volymer, särskilt till OEM-marknaden.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Trist men förståeligt.

Inte de fösta som har sagt att Nvidia är svåra speciellt när man nu konkurrerar med AIB.

Var något liknande med XFX som var min favorit upp till GTX200 serien vilket såvitt jag vet var deras sista Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Det här är sjukt stort. EVGA har ju varit top of the line så länge, är det något slags spel för att få en bättre deal med nvidia? Jag förstår det inte riktigt faktiskt.

Utan att kolla på någon video så gissar jag på att det är ett beslut de måste ta för att överleva.

Det verkar väldigt dyrt och inte så lönsamt att jobba under Nvidia senaste åren.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jävligt punk!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

EVGA var mitt favoritmärke tillsammans med Galax när jag använde Nvidia kort under ett par års tid, fantastisk kvalité och service.

Nvidia har gjort bort sig och blivit för giriga, jag hoppas att EVGA börjar göra AMD kort istället, hade varit stort för båda parter

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Utan att kolla på någon video så gissar jag på att det är ett beslut de måste ta för att överleva.

Det verkar väldigt dyrt och inte så lönsamt att jobba under Nvidia senaste åren.

Nej, det var inte ett ekonomiskt beslut utan en principsak. Men sen har det ju också blivit muppigt sedan nvidia började göra kort själva.

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte påminna mig om att jag någon gång alls skulle valt annat märke än EVGA ifall jag bara haft valmöjlighet, har hellre varit utan ät att köpa annat faktiskt.

I ärlighetens namn vet jag egentligen inte varför, men otroligt bra produkter har dom varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Nej, det var inte ett ekonomiskt beslut utan en principsak. Men sen har det ju också blivit muppigt sedan nvidia började göra kort själva.

Det var ju delvis ett ekonomiskt beslut, de säljer alla 3080 - 3090ti kort till tusentals kr förlust så det påverkade nog en hel del.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en evga gpu men det är enbart pga pris / prestanda. Hade jag velat ha enbart prio på prestanda och garanti är var evga ett starkt val.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Det här är sjukt stort. EVGA har ju varit top of the line så länge, är det något slags spel för att få en bättre deal med nvidia? Jag förstår det inte riktigt faktiskt.

Vet inte om jag skulle säga att EVGA varit "top of the line" de senaste åren. Tvärt om har de väl snarare haft fler kvalitetsproblem än en del av de andra tillverkarna. Deras FTW-serie av 1000-serien hade defekta VRM-komponenter, vilket de felaktigt (om man ska tro buildzoid) trodde var ett kylningsproblem. Deras kort i 3000-serien dog oftare av New World som jag tolkade. Vill minnas att det finns ytterligare exempel de senaste åren.

Kingpin-korten har naturligtvis varit väldigt påkostade och bra, men i övrigt är deras kort inget speciellt vad jag sett. I USA har de dock haft väldigt bra kundsupport, vilket gett dem ett bra rykte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Först XFX (länge sen) och nu EVGA. Founders Editon har nog inte gjort saken bättre (även om det verkar vara bra kvalité). XFX finns ju kvar. Man får väl hoppas att EVGA fortsätter i andra kategorier och kanske gör det ännu bättre nu?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Inget jag blir ledsen över. Var inte nöjd med kylaren på mitt evga 970 och sen gjorde de kassa 1000 serie kort. Skulle inte överväga ett evga över andra märken om de inte var mycket billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

HOLY FUCKING SHIT. ITS HAPPENING EVERYBODY STAY CALM STAY CALMMMMMMM.

att detta händer nu precis innan 4000 serien. sheeeeesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vet inte om jag skulle säga att EVGA varit "top of the line" de senaste åren. Tvärt om har de väl snarare haft fler kvalitetsproblem än en del av de andra tillverkarna. Deras FTW-serie av 1000-serien hade defekta VRM-komponenter, vilket de felaktigt (om man ska tro buildzoid) trodde var ett kylningsproblem. Deras kort i 3000-serien dog oftare av New World som jag tolkade. Vill minnas att det finns ytterligare exempel de senaste åren.

Kingpin-korten har naturligtvis varit väldigt påkostade och bra, men i övrigt är deras kort inget speciellt vad jag sett. I USA har de dock haft väldigt bra kundsupport, vilket gett dem ett bra rykte.

Säkert, jag har inte så bra koll på dem längre men jag minns dem som creme de la creme, just kingpin då, världsrekord och bra garantier. Har inte haft något evga sen 1080ti (vilket jag aldrig hade problem med ska sägas).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Nej, det var inte ett ekonomiskt beslut utan en principsak. Men sen har det ju också blivit muppigt sedan nvidia började göra kort själva.

Kanske inte så konstigt. Nvidias kylarlösningar är ju riktigt bra nuförtiden. Så lät det inte på SweCs recensioner förr i tiden då rekommenderades alltid att vänta på tredjepartskort. AMD hade ännu sämre rykte för deras, AMD Fury X någon eller R290X?

Har själv en GTX 1050 Ti från EVGA som är knäpptyst. Riktigt tråkigt detta då de enligt mig gjorde bra kvalitetskort.

Permalänk
Medlem

Haft ett gtx 960 från EVGA som fungerade utmärkt och var knäpptyst. Bra temps också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Gissar att jag aldrig kommer få mitt rtx 3070 kort som jag haft förbokat i 2 år

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Kan det vara en drastisk förhandlingsteknik?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Helt klart trist om det är som det framgår. Det är absolut inget fel på EVGA vad jag vet, men aldrig haft en GPU från dem själv. Primärt kör ASUS eller MSI.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
DingDongerMcDongface

Halloj! Jag har lånat in tråden till en artikel i ämnet också Den uppdateras löpande & kompletteras nu under kvällen, så skicka gärna ett kontaktmeddelande eller pinga mig på annat vis om jag skulle ha missat något stort/viktigt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att vara en fluga på axeln hos läderjackan nu…

Hoppas de går över till AMD just for the lulz, men kanske Intel-exklusiva låter bättre för stunden?

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt. EVGA har alltid stått för bra kort med bra garantier. Hoppas de inte ger upp grafikkortsmarknaden helt med detta

Men också förståeligt när de rent ut sagt blir pissade på av Nvidia. Jag menar, hur ska de ens kunna konkurrera med deras leverantör som sätter lägre priser på FE-korten, samtidigt som EVGA redan går med förlust med det högre priset tack vare priset på GPU:n från just Nvidia? (JayzTwoCents @11:00 min). Och inte ens få drivrutiner eller lanseringsinformation för nya kort?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Enda EVGA jag använt var 7800 GT för många år sedan när jag bodde i Kanada och handlade på NCIX. Jag hade enorma problem med kortet och bytte det 2 gånger utan att det hjälpte sen bytte till ATI och gick back mycket pengar.

I efterhand har jag funderat på om det kunde vara PSU även om det var ett för den tiden bra agg eller kanske 64bit XP som jag hade för jag körde Athlon 64 men i efterhand har jag förstått att 64 bit XP inte var stabilt och inte menat för gaming.

I vilket fall är det synd då många bevisligen tycker EVGA för riktigt bra kort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Detta är ju alltid en risk med den positionen EVGA var i - de är till 90% återförsäljare av något nån annan tillverkar, vilket gör att risken blir att den som gör de andra 90%en (dvs Nvidia) börjar göra de sista 10%en också. Gör de det, är det bara en tidsfråga sen. Har hört att Nvidias priser till partnertillverkarna var absurda den här gången, medan AMD (som tidigare varit värre) nu valde att ge tillverkarna till bättre marginaler.

Ur Nvidias perspektiv är timingen dålig, men de hade inte börjat göra FE-kort om de inte tänkte ta över marknaden på sikt. Rätt klart att det är det de vill - varför låta någon annan få en del av marginalen?

Eftersom EVGA inte verkar vara sugna på att jobba med AMD, så är väl det här slutet om de inte blir uppköpta av någon.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har kört exklusivt EVGA nätagg och grafikkort i typ 10 år, tråkigt.

Permalänk
Medlem

Funderade på någon EVGA-modell för x antal år sedan, men det blev aldrig något. Tror det var priset som avgjorde.

Hur som så är det väl tråkigt för konkurrensens skull att en aktör försvinner, om det nu ens kommer märkas någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

I efterhand har jag funderat på om det kunde vara PSU även om det var ett för den tiden bra agg eller kanske 64bit XP som jag hade för jag körde Athlon 64 men i efterhand har jag förstått att 64 bit XP inte var stabilt och inte menat för gaming.

Kombon 64-bit XP och Nvidia var en katastrof, ja. Nvidias drivisar var rätt usla på allt utom bara 32-bitars XP i det läget, vilket också bidrog till deras fasansfulla kraschande på Vista till en början. När Nvidia till slut fick ordning på det, började XP x64 också blir bättre.

(64-bit XP = Win 5.2. 32-bit XP var 5.1, så de var mer olika än bara bitarna)

Visa signatur

5900X | 6700XT