Telia öppen fiber inte så öppen enligt Tele 2

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber inte så öppen enligt Tele 2

Hej

Har idag Telia öppen fiber och fick besök av en säljare från Tele 2 som menar att utbudet på den "öppna" fibern är begränsat till ett fåtal bredbandsleverantörer. Tele 2 erbjuder kostnadsfri "upplåsning" om jag köper deras bredbandstjänst med bindningstid på två år. Resultatet skulle vara att jag efter denna upplåsning och bindningstiden för deras bredband löpt, ut har runt 30 olika bredbandsleverantörer att välja på, istället för en handfull idag.

Säljaren menade också att en upplåsning normalt kostar runt 10.000 kr, som de nu då skulle bjuda på om jag blir kund.

Stämmer detta?

Och är det någon som har erfarenhet av att byta från Telia till Tele 2.
Funkade och funkar det bra?

/P

Permalänk
Skrivet av PerrySwe:

Hej

Har idag Telia öppen fiber och fick besök av en säljare från Tele 2 som menar att utbudet på den "öppna" fibern är begränsat till ett fåtal bredbandsleverantörer. Tele 2 erbjuder kostnadsfri "upplåsning" om jag köper deras bredbandstjänst med bindningstid på två år. Resultatet skulle vara att jag efter denna upplåsning och bindningstiden för deras bredband löpt, ut har runt 30 olika bredbandsleverantörer att välja på, istället för en handfull idag.

Säljaren menade också att en upplåsning normalt kostar runt 10.000 kr, som de nu då skulle bjuda på om jag blir kund.

Stämmer detta?

Och är det någon som har erfarenhet av att byta från Telia till Tele 2.
Funkade och funkar det bra?

/P

Det låter som ett sälj argument skulle jag säga. Dörrförsäljarna får ju lön och provision efter hur mycket dem säljer.

Jag har Telia öppen fiber och har valt att stanna på Telia då jag fick ett väldigt bra erbjudande sen vi grävde in det och fick förlänga detta efter 3år.

Men jag har iallafall ett 20tal olika leverantörer jag kan välja på och då bor jag i en liten kommun ute på landsbygden

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Det finns ju avtal där man förbinder sig till den operatör som gjort installationen i X år. Så om fibrer är nygrävt kanske det är ett sådant avtal de pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerrySwe:

Hej

Har idag Telia öppen fiber och fick besök av en säljare från Tele 2 som menar att utbudet på den "öppna" fibern är begränsat till ett fåtal bredbandsleverantörer. Tele 2 erbjuder kostnadsfri "upplåsning" om jag köper deras bredbandstjänst med bindningstid på två år. Resultatet skulle vara att jag efter denna upplåsning och bindningstiden för deras bredband löpt, ut har runt 30 olika bredbandsleverantörer att välja på, istället för en handfull idag.

Säljaren menade också att en upplåsning normalt kostar runt 10.000 kr, som de nu då skulle bjuda på om jag blir kund.

Stämmer detta?

Och är det någon som har erfarenhet av att byta från Telia till Tele 2.
Funkade och funkar det bra?

/P

Jag har svårt att förstå vad han menar, om det inte är så att Tele2 har ett eget "öppet" fibernät anslutet till samma bostad (vilket känns märkligt).

När jag googlar på det så verkar det inte som att det går att välja Tele2 via Telias öppna fibernät (endast Tele2 företag), så det verkar ju i vart fall stämma. Mig veterligen så betyder "Telias Öppna Fiber" att det är Telias kablar som ligger dragna till fastigheten, men att de låter andra leverantörer ha abonnenter via nätet (mot en avgift såklart). Så att det skulle gå att "låsa upp" Telias fiber och ha "Tele2s Öppna Fiber - via Telias kablar", låter ganska märkligt för mig.

I vissa fastigheter finns det ju fiber draget, men samtidigt kvar "3 hål i väggen" som var de vanliga i Comhem-hus förr. Kan det vara detta nät som Tele2 (tidigare Comhem) vill sälja på dig kanske? Annars skulle jag i vart fall ställa fler frågor kring hur det funkar och om det verkligen ligger dubbla fibernät dragna till varje fastighet...

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag har svårt att förstå vad han menar, om det inte är så att Tele2 har ett eget "öppet" fibernät anslutet till samma bostad (vilket känns märkligt).

När jag googlar på det så verkar det inte som att det går att välja Tele2 via Telias öppna fibernät (endast Tele2 företag), så det verkar ju i vart fall stämma. Mig veterligen så betyder "Telias Öppna Fiber" att det är Telias kablar som ligger dragna till fastigheten, men att de låter andra leverantörer ha abonnenter via nätet (mot en avgift såklart). Så att det skulle gå att "låsa upp" Telias fiber och ha "Tele2s Öppna Fiber - via Telias kablar", låter ganska märkligt för mig.

I vissa fastigheter finns det ju fiber draget, men samtidigt kvar "3 hål i väggen" som var de vanliga i Comhem-hus förr. Kan det vara detta nät som Tele2 (tidigare Comhem) vill sälja på dig kanske? Annars skulle jag i vart fall ställa fler frågor kring hur det funkar och om det verkligen ligger dubbla fibernät dragna till varje fastighet...

Det handlar inte om 3 hål i väggen, det säljaren pratar om är att dom tar över som KO (Kommunikations operatör) och byter till deras utrustning hos kunden. Istället för att man går via Telias öppna så går man då via ITUX (hette så på Com Hem tiden iallafall) inget ovanligt att dom försöker locka över en via ett förmånligt avtal under dom första 2 åren (efter det får dom ju en viss procent via den öppna portalen)

Med det sagt är det exakt samma fiber i marken som leder för Telia nu som kommer leda för ITUX (Tele2) sen efter bytet, det ända som byts är utrustningen och vem som är kommunikations operatör. Finns flera trådar om detta på SweClockers redan.

Telia Öppenfiber till ITUX?
iTux fiber?

Bredbandsval går in lite på vad det innebär
Hur fungerar byte av fiberleverantör?

La till info från Bredbandsval där dom förklarar lite vad det innebär
Permalänk
Medlem

Tele2s säljare, eller ibland de som utger sig för att vara det (som kommer från ett annat bolag) är rätt bra på att ljuga.
Hade en säljare som knackade på och sade sig sälja "trådlöst fiber) som efter lite ytterligare grävande var en 4G bredbandslösning.

Även om han kanske inte ljuger i detta fallet så känns argumentet ändå rätt tunt. Du kommer knappast få billigare nät och även om du har fler leverantörer och välja på så diffar det rätt lite i pris.

Häng kvar vid Telia fiber är mitt stalltips, vad jag vet så brukar dom vara rätt stabila jämfört med "billigare" operatörer.

Permalänk
Lego Master

Om inte priset och allmänt Teliahat är de springande punkterna, skulle jag hållit kvar vid Telia. I min erfarenhet är de en av de stabilaste leverantörerna. Har flackat runt en del bland olika leverantörer under de år sen vi fick fiber, men slutar alltid med att jag går tillbaka till Telia.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tele 2 är en konkurent till Telia och är förmodligen ett annat bolag som säljer åt Tele 2 som lever på provision, ta de med en nypa salt, Telia har ett extremt stort nät i och utanför Sverige så jag hade personligen inte bytt.

Har Telia Open Fiber och haft det i 6-7år utan några nedtider, förutom vid ett strömavbrott som Eon och har ett "gruppavtal" så betalar 399kr/mån för 1Gbit.

Permalänk
Medlem

Klicka dig in på https://www.bredbandswebben.se/start/ och se efter själv vilka du kan ha.