Hur mycket ström drar ditt hemmalabb/hemmaserver/datoranläggning?

Permalänk

Hur mycket ström drar ditt hemmalabb/hemmaserver/datoranläggning?

Hej alla! Med anledning av att jag håller på och gå igenom vad det är som gör att jag har en konstant last här hemma på ca 600W utan att något speciellt är igång här hemma (förutom mekanisk ventilation) så har nu turen kommit till mitt nybyggda serverrack. Jag har mätt upp alltsammans till 190W. Då ingår ett dussin PoE-matade bevakningskameror. (Finns bara en matning till UPS:en, så det var ju lätt att mäta upp)

190W låter ju inte mycket men om elen ska kosta 8 kr/kWh från och med nu så blir ju årskostnaden för 1664 kWh ca 13,315 kr. Nu vet ju ingen var elpriset kommer att ligga men det kan bli mycket mindre eller mycket mer.

Servern i mitt rack är en ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING med ett par M2 diskar samt ett par mekaniska diskar. Processorn är en Intel Core i5 10600K 4.1 GHz 12MB. Inget rent serverbygge utan jag tog vad jag hade liggande. Mina tankar nu är att bygga om den så att den drar mindre energi. Det finns ju pengar att spara här! Jag har inte alls funderat i dessa banor när jag byggde min server. Kör Proxmox på den, CPU usage på 8% och RAM usage på 80%. Inget externt grafikkort.

EDIT 2020-09-11: Efter att ha gått in i BIOS och stängt av saker som Bluetooth och Wifi samt lagt in PWM-styrning även på fläktarna i fronten så har jag mätt upp serverns strömförbrukning (effekt egentligen). Den 53W i genomsnitt. Det tycker jag inte är något att bråka om alls. Ska kontrollera hur det nu ligger till med hela anläggningens förbrukning. Ligger den kvar på 190W (vilket jag inte tror) så är det något som drar oförskämt mycket el. Återkommer om det.

Så lite frågor till dig som har lust att svara:

1) Hur mycket ström drar din anläggning?
2) Har du optimerat energiförbrukningen?
3) Om ja, på ovanstående, vad har du tänkt på och har du tips för minskad energiförbrukning? Kanske speciell hårdvara?

Tar mig friheten att lägga upp en bild på mitt nybygge.

Lagt in resultat av mätning elförbrukning
Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga, har ingen fast anläggning som alltid är igång. Spela är på min steam deck som ligger på under 20W. Frugans laptop, kanske 50W? Tre jobb-laptops, kanske 250W till. Oled-tv vid användning 300W har jag för mig…

Snitt är svårt, men varierande mellan 50-500W, säg att det är igång ca halvtid så blir det ju ca 250W i alla fall…

Blir en del totalt sett

Permalänk
Medlem

Har en enkel W10-burk (Intel 8600K, kör interna grafiken det lilla som behövs för admin) där alla hårddiskar sitter, och den agerar NAS. Drar ca 35-40 W (vet det för den sitter på en UPS). Det blir ungefär 1 kWh per dygn. Fordom några hundra per år i elkostnad, men i år lär det väl bli tusenlappar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Mitt labb består av:
i5-3570K som kör unraid, 4xHDD + 2xSSD(cache) (Oftast bara 1HDD som snurrar + cache 24/7)
i5-7500 som körs Proxmox
Celeron som kör Opnsense router.

Hamnar någonstans i 101-200W spannet.
Lägger man sedan till 3Dprintern så blir det c:a 200 watt då den är i drift. Nog 4H i snitt per dag per vecka.

Detta är min primära hobby så ser ingen anledning till att dra ner på den.

Käka en middag ute går mellan 200-400KR, gör man det någon gång i veckan eller varannan vecka så är det ett mångfald dyrare än vad labbet kostar.

Det finns mycket utrymme för mig att optimera energikostnaden också, galenskap att köra nas på en gammal 3570K t.ex, men ett inköp av energisnålare utrustning lär inte vara värt det på säkert 5-10 år ändå

Permalänk
Medlem

Svarade fel, hela hushållet.

Så här
Hushåll totalt 560 watt
Datorserver 130 watt
Kylfrys 200 watt

Siffrorna är snittkonsumtion.

Datorserver
Intel 10900K
128GB Ram
4st 8TB SATA HD
2st Samsung 970 Pro 1TB
nVidia GeForce GTX 1080

Windows 10 Pro
Agerar Plex-server, mediacenter, VM-host för 2VM, Sweclockersbrowser

glömde GPU
Permalänk
Medlem

Dell server som står för 35% av elräkningen. Blir nog att stänga av i vinter 😢

Permalänk

Har uppdaterat startinlägget med nya uppgifter om datorns effektförbrukning efter att jag gjort en del åtgärder.
53W är som jag skrev "inget att bråka om" när man har 2 mekaniska hårddiskar och 5 fläktar.

Permalänk
Medlem

Vårat skåp drar runt 1800 W

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när jag mätte. 40 Watt - Unraid Server med en I5 4690K. Kom fram till att den lika gärna kunde fortsätta vara på 24/7 då den bara drar 1KWh/dag och skapar lite värme.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

<Uppladdad bildlänk>

Vårat skåp drar runt 1800 W

1300KWh/månad, hoppas de drar in lite om det ska vara hållbart

Permalänk
Medlem

TrueNAS:
Athlon 3000G
SAS HBA
Intel NIC
1st NVME SSD (boot)
6st HDD för lagring

Proxmox:
i5 8400T
Intel NIC
Sata SSD (boot)
NVME SSD (VMs)

Dessa två, plus min vanliga dator i signaturen, 2 bildskärmar, hörlursförstärkare, mobilladdare, väderstation, osv, ligger på strax under 1,5A från vägguttaget. Har inte nån energimätare inkopplad just nu, bara en amperemeter. Så jag vet inte vad det är för aktiv effekt. Den skenbara effekten är ju över 300W, men jag har ingen aning om effektfaktorn.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1300KWh/månad, hoppas de drar in lite om det ska vara hållbart

Det drar inte in ett skit bara för kul. men får göra nått till vintern

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Har uppdaterat startinlägget med nya uppgifter om datorns effektförbrukning efter att jag gjort en del åtgärder.
53W är som jag skrev "inget att bråka om" när man har 2 mekaniska hårddiskar och 5 fläktar.

Det beror på vad man tycker är värt att bråka om...

53 W x 24 h x 365 dagar /1000 x 4 kr/kWh= 1900 kr/år

Kanske är värt för server, men man kanske har något annat pp 50 w som man inte vill betala 2k per år...

Permalänk
Medlem

Har ganska bra koll på min servergarderbo. Allt sitter på ett uttag som mäter + loggat i Home assistant länge nu.

En NAS:
En avaton CD2550DI + 6 diskar

En Server:
6 Diskar
LSI Raidkort
En Xeon variant av en 2500k (ish har jag för mig). Köpt begagnat för några år sedan

Övrigt:
En ASUS router
En switch med PoE. Matar 2 UniFi AP
En till unifi switch
En UPS för hela alltet

Totalt drar det ganska precis 119W, varierar inte mycket alls. Servern drar typ 60W ser det ut som, den sitter på annat uttag nu.

Andra roliga bovar med det där mätuttaget är min gamla skärm. Jag har en urgammal (tänk 2008) dell 22" plattskärm. Den drar typ 65W vid användbar ljusstyrka! Den moderna, större och ljusstarkare 24" skärmen (från typ 2013) drar 1/3 av det!

Permalänk
Medlem

Har i dagarna satt övervakning på strömförbrukningen genom att koppla alla relevanta strömsladdar till samma grendosa och sätta en Aqara plugg mellan grendosan och vägguttaget. Det har jag gjort på de tre ställena där jag har datorer, switchar eller servrar inkopplade.

  • Garaget där jag har mina större servrar, håller på att göras om, men just nu 1 HP, 1 Huawei, 1 SuperMicro samt en switch som tillsammans ligger på c:a 450 w löpande. Belastningen varierar ju mycket, men snittet på c:a 5 dagar är 40KWH.

  • Nätverksskåp i ett loft utrymme, med fiberdosa, router och switch. Brandvägg skall också kopplas in. Ligger löpande på c:a 30 w, men över samma tid som ovan, 2,5KWH.

  • Min desktop med skärmar och all sidoutrustning, snittet ligger på c:a 2,7KWH.

Det finns 2 desktops till, men jag räknar dem rakt av som samma förbrukning som min egen, vilket iofs inte är sant, men jag köper kanske fler pluggar. Lite rörigt med alla sladdjävlar.

Åtgärder: jag har redan migrerat och kopplat ur 2 äldre servrar till nyare utrustning och jag skall integrera mer till en maskin. Men jag är tveksam till att integrera brandväggen, tror jag vill ha den separat i en SuperMicro Miniserver som skall dra max 50w hoppas jag (Atom). Sedan har jag min Huawei filserver som kör Windows Server, den kan också köra några Hyper-V maskiner och gör det redan, kanske det blir mer sådant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min unraid server drar ca 100w utan belastning, stresstestade processor/ram och fick upp det till 200w vid max load... Har tänkt köra en win 11 gaming VM på det med ett rtx 2070super så lär väl dra runt 250-300w när jag kör spel kanske? Sällan spelen jag kör kräver 100% cpu och gpu samtidigt, vi får se.

Klienten och min daily är en macbook m1 med en 34" 3440x1440p IPS skärm, vet inte vad de kan dra ihop när de används, kanske 100w? Skärmen står för 80w iaf.

Permalänk
Medlem

Snittat 1500-2200kwh per månad ungefär senaste halvåret
Först i höst jag började kika på eco-modes i bios på servrarna och började avliva en del servrar och köra de virtuellt i proxmox istället med filserver ansluten för lagring.
Proxmox-maskinen är en dual xeon E5-2699 med 128gb ram, så den kan köra en hel del utan att tappa fart, snittar 150-200w beroende på services igång.

En av mina SUN-servrar drar 55w i standby, alltså inte ens startad så den kommer nog bytas ut. Igång drar den 300w-ish (12 bay disk-burk)

Något jag märkte med Netapp jag har flera av är att två nätagg drar mindre ström än ett. De har plats för 4st nätdelar men om man satte en i övre position och en i nedre position så gick både elförbrukning och fläktar ner rejält - ka-tjing 😁

Elförbrukningen sedan i somras, som synes har jag rensat och dragit ner rejält på grejjer.
Har stängt ner och sålt ett 10-tal servrar sedan i Maj, 6-7st kvar just nu men nyare och effektivare och det märks - 823kwh för September och i stort sett inte minskat någonting vad avser computing power eller storage, bara mördat äldre hungriga maskiner.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Har tyvär inget att mäta med. Så har noll koll. Vet bara att min räkning landar på totalt ca 900kr.

Dator, RPI4, NAS, router. (bonus Telia box)

Telia boxen går ju bara ned i något halvdant standby läge. Man känner att den blir varm även om den står i standby. Ryckte den nu då jag inte tittar på vanlig tv varje dag.
RPI4 står också på hela tiden då det tyvär inte finns något smidigt sätt att starta den. Utan har man stängt av den så måste man koppla ur/in sladden för att starta. Använder denna nästan varje dag, så får se om jag gör något åt den.
Routern lär få stå på hela tiden. Men jag ställer nu ett schema för WIFI och sänker även Tx power.
NASen kanske jag stänger av och startar bara en gång i veckan. Det är ju inte så bra för diskarna, men en gång i veckan torde väl inte vara något problem. Blir dock lite bökigt då jag vill kunna använda min webbsida jag har på webbservern på NASen och vill även kunna pusha nya uppdateringar till den. Men jag får se hur jag gör.
Datorn kommer jag troligtvis underklocka eller i alla fall försöka undervolta CPUn. Jag har ett krävande spel jag vill köra klart. Men annars har jag massvis av gamla spel jag kan överleva på och spenderar dessutom en hel del tid med webbprogrammering nu.

Skrivet av infania:

<Uppladdad bildlänk>

Vårat skåp drar runt 1800 W

Tankade tidigare i år en hel drös med banor och moddar till diverse äldre spel från någon av dessa ftper.
MYCKET trevligt att du hjälper till att hålla kopior på alla dessa nedlagda spelsidor. Många filer går tyvär förlorade om det inte vore för personer som dig.
Kan tyvär bara skicka thoughts and prayers. Men vinner jag så skickar jag en slant.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ersatte allt med raspberrys efter en elräkning på över 2k. Största förbrukaren var filservern och nedladdningsservern. Ersatt med en CM4 som jag hade liggandes och en waveshare sata-adapter från aliexpress. Levererar gigabit ljudlöst utan problem, drar ca 12w konstant oavsett belastning. Min RPI4 8g fungerar bättre med qbittorrent än en virtuell windows 10 med 16g,4c.

Ångrar att jag inte gjorde detta direkt när CM4 var nya för det fungerar så bra. Allt annat är avstängt, får labba på jobbet ist.

detaljer
Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Ersatte allt med raspberrys efter en elräkning på över 2k. Största förbrukaren var filservern och nedladdningsservern. Ersatt med en CM4 som jag hade liggandes och en waveshare sata-adapter från aliexpress. Levererar gigabit ljudlöst utan problem, drar ca 12w konstant oavsett belastning. Min RPI4 8g fungerar bättre med qbittorrent än en virtuell windows 10 med 16g,4c.

Ångrar att jag inte gjorde detta direkt när CM4 var nya för det fungerar så bra. Allt annat är avstängt, får labba på jobbet ist.

Har gjort exakt samma sak. Visserligen hade jag en liten Lenovo-maskin som drog 20-35w beroende på belastning. Men jag släckte ned den och bytte till en Raspberry Pi med ett par Docker-containers istället. Drar 6w istället, och får ström genom PoE tillsammans med resten av de saker jag anser mig inte vilja släcka ned: Dream Machine Pro, PoE Switch samt tre Unifi accesspunkter.

Sparar inte supermycket el, men det är ändå stor skillnad mellan 20-25w och 6w i vad som snurrar dygnet runt.

Hela paketet med Dream Machine Pro, Switch med mera drar ungefär 60w.

Permalänk
Medlem

390watt nu enligt mätaren!
Har inte försökt minska nåt, annat än ljudnivån.

Blir ändå mycket dyrare om jag skulle flytta allt till colocation nånstans.

Permalänk
Skrivet av depeo:

390watt nu enligt mätaren!
Har inte försökt minska nåt, annat än ljudnivån.

Blir ändå mycket dyrare om jag skulle flytta allt till colocation nånstans.

Oj, det är 3,4 MWh per år. Hoppas inte att du bor i elområde 4.

Permalänk
Medlem

Har en intel Nuc för home assistant och en Mac mini 2011 som mediaserver, båda ligger runt 10w vardera.

Permalänk
Medlem

Kanske jag skrev nåt fel, har skaffat en elmätare kopplad till prometheus/grafana nu

Skrivet av kentlarson:

Oj, det är 3,4 MWh per år. Hoppas inte att du bor i elområde 4.

Permalänk
Skrivet av depeo:

Kanske jag skrev nåt fel, har skaffat en elmätare kopplad till prometheus/grafana nu
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut att snitta ca 580W. Det är ca 14 kWh per dygn eller 5080 kWh/år (Drygt 5MWh). Det är en tredjedel av energin jag använder för uppvärmning av hela mitt hus inklusive tappvarmvatten.

Permalänk
Medlem

Cirkus 300W för stora servern + 100W för lilla servern enl ipmi. + fläktar och nätverk i skåpet.
36 + 8 hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Snittar 100W på min UPS som har:

  • Server (Xeon E3-1230v5, 32GB)

  • OpnSense router (Celeron J4125)

  • AP: Ubiquiti U6 Pro

  • Switch: Ubiquiti USW Lite 16 POE

  • Bridgat modem från ISP

Permalänk

Snitt runt 40W (tyckte det var lite högt). Tror inte att det har gått över 65W någon gång.

I5 7400
16Gb ram
10Tb hårddiskar (4,4,2gb)

Kör proxmox med ett dussin containrar. Brukar vara ganska låg load

Permalänk
Medlem

Tänkte starta en tråd med samma ämne efter att jag sett det här klippet på youtube. Mycket intressanta poänger och ideer han har. Har börjat titta på just det nu när jag köpt hus och börjat nörda ner mig i home assistant.

https://www.youtube.com/watch?v=MucGkPUMjNo

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Gammal maskin.
Unraid skyddad med UPS.
i7-3770 och 16 gig ram.
1 flash, 4 HDD (Seagate IronWolf anslutna via LSI SAS2008) och 2 SSD (Seagate IronWolf 110 SATA).
Den roterande rosten står stilla större delen av tiden. Det sparar en del faktiskt.

Förbrukar ca 1,5 kWh per dag.