Smidig lösning för att koppla om setup mellan jobb- och gamingdator

Permalänk
Medlem

Smidig lösning för att koppla om setup mellan jobb- och gamingdator

Tja, har ny tjänst där jag jobbar hemifrån 90-100% av tiden, därför tänkte jag lägga lite tid på att få min setup bättre. Vad jag söker är smidiga lösningar att enkelt "koppla om" min nuvarnade gamingsetup så jag även kan använda den med min laptop från jobbet.

Har i dagsläget trådad mus + tangentbord plus 2 skärmar. Finns det någon smart hub att koppla allt till så att att det inte blir så många sladdar att flytta? Öppen för att lägga lite pengar på detta om det finns en bra lösning att köpa. Mina tankar jast nu går i att köpa ett tangentbord + mus till och bara koppla om skärmarna, men jag tänker att det måste finns något bättre. Så hit me!

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Rekordmedlem

En kvmswitch om du inte har båda datorerna i gång men är de igång samtidigt funkar det kanske med fjärrskrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En kvmswitch om du inte har båda datorerna i gång men är de igång samtidigt funkar det kanske med fjärrskrivbord.

Vad menar du skulle vara problemet med att ha båda burkarna igång samtidigt?

Till TS:
KVM-switch är vad du är ute efter. Har du lite högre krav på specifikationerna riskerar de att vara ganska dyra, dock. Kolla med arbetsgivaren om de kan tänka sig finansiera den?

Man får också lusläsa vad de stödjer i input/output. Exempelvis brukar uppdateringsfrekvensen (Hz) på skärmarna vara rätt begränsad.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Vad menar du skulle vara problemet med att ha båda burkarna igång samtidigt?

Till TS:
KVM-switch är vad du är ute efter. Har du lite högre krav på specifikationerna riskerar de att vara ganska dyra, dock. Kolla med arbetsgivaren om de kan tänka sig finansiera den?

Man får också lusläsa vad de stödjer i input/output. Exempelvis brukar uppdateringsfrekvensen (Hz) på skärmarna vara rätt begränsad.

Man kanske inte vill/kan ha båda på samtidigt men jag har inte sagt nått om problem, det funkar däremot inte med fjärrskrivbord om inte båda är på utan då behöver man en kvmswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, Försöker undvika att ha båda i gång samtidigt, lätt att bli distraherad så antagligen bara bra om det inte går...

Någon som ni rekommenderar? 2, gärna 3st USB, 1st 144hz monitor använder idag displayport och en st 60hz monitor med hdmi/displayport

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

Jag svarade på en liknande tråd tidigare i år. Där jag förklarade hur min setup ser ut på hemmakontoret. Jag sitter också hemma ett par dagar i veckan och använder samma skärmar, tangentbort och mus till både min jobblaptop och min gamingdator.

Läs mer här #19580559

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Barrier (fork av Synology) som jag använder en del för att kunna styra jobblaptopen med tangentbord och mus kopplade till min stationära i hemmakontoret. Det låter väl inte riktigt som det är en lösning som är aktuell för dig, men för mig som inte är beroende av att jobba exklusivt på jobblaptopen fungerar det fint. Jobblaptopen blir mer som en extra skärm.
https://github.com/debauchee/barrier

Permalänk
Medlem

Jag ansluter via windows-fjärrskrivbordet till min jobb-laptop när jag jobbar hemifrån! Väldigt smidigt och inga docknings-stationer behövs. Prestandan är helt OK över LAN!
Jobbar som programmerare, men kan tänka mig att det inte fungerar riktigt lika bra om man jobbar med rörlig bild tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag svarade på en liknande tråd tidigare i år. Där jag förklarade hur min setup ser ut på hemmakontoret. Jag sitter också hemma ett par dagar i veckan och använder samma skärmar, tangentbort och mus till både min jobblaptop och min gamingdator.

Läs mer här #19580559

Gissar att du inte får ut några 144Hz/1440p + 60Hz/1440p på den dockan?

Det är bekymret, såvitt jag ser det: Att lyckas få ut fullgod prestanda ur grejerna genom en eller två USB-C kablar. Hittills har jag knappt sett någon hubb som klarar det

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Tack, Försöker undvika att ha båda i gång samtidigt, lätt att bli distraherad så antagligen bara bra om det inte går...

Någon som ni rekommenderar? 2, gärna 3st USB, 1st 144hz monitor använder idag displayport och en st 60hz monitor med hdmi/displayport

Det blir nog svårt att hitta en kvm switch som har både 2 DP inputs och 2 DP outputs som går att köra samtidigt. De flesta kan bara köra 1 input och 2 output, alternativt 2 input och 1 output även om de är s.k. bi-directional.

Har sett någon som har 3 st resp 1 input/output.

Men om du kan leva med att enbart en av dina datorer ska kunna köra på båda skärmarna och den andra datorn enbart på en, så kanske det finns någon passande kvm switch som klarar det och ditt krav på 144hz.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av easy_j:

Jag ansluter via windows-fjärrskrivbordet till min jobb-laptop när jag jobbar hemifrån! Väldigt smidigt och inga docknings-stationer behövs. Prestandan är helt OK över LAN!
Jobbar som programmerare, men kan tänka mig att det inte fungerar riktigt lika bra om man jobbar med rörlig bild tex.

Jag kör också så, funkar superbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Jag kör också så, funkar superbra.

Måste kolla om IT policyn tillåter det. Sitter tyvärr som analytiker med mycket kund och finansiell data.

MEN om det går låter det ju som billigaste och smidigaste

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gissar att du inte får ut några 144Hz/1440p + 60Hz/1440p på den dockan?

Det är bekymret, såvitt jag ser det: Att lyckas få ut fullgod prestanda ur grejerna genom en eller två USB-C kablar. Hittills har jag knappt sett någon hubb som klarar det

Får ut 2st 1200p 60hz och en 1080p 60hz. Ska prova imorgon att köra mitten skärmen i 1080p 144hz över DVI-D DL till HMDI-kabel. Om det skulle bli problem med bandbredd är jag beredd att offra en 1200p skärm.

Jag kör en DELL WD19S docka till en Razer Blade base mid 2019.

edit: Kör även gigabit ethernet och mus+tangentbord genom dockan

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Den billiga lösningen är nog att sätta en enkel usb-kvm och sen växla skärmarna manuellt. Det gör jag och det funkar helt ok. Skärmarna växlar dessutom automatiskt om den ena datorn stängs av och den andra startas. Detta behöver man dock stänga av om man kör båda igång samtidigt för annars riskerar man milt vansinne.
Nästa steg upp är att sekundärskärmen har en inbyggd kvm, och att 144Hz:aren växlas manuellt.