Undersökning: Elgiganten efterlyser feedback från SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Elgiganten efterlyser feedback från SweClockers

Vad kan Elgiganten göra för att bli en bättre butik för SweClockers alla spel- och datorfantaster? Berätta vad du tycker och var med och påverka!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vänta, vänta! Jag måste hinna poppa popcorn innan ni börjar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Förbättra hemsidan först och främst, kolla på alla andra såsom inet, webhallen et cetera. Hos dom tar det ej potentiellt flera sekunder att få upp priset på varan eller att kolla recensioner på mobilen.

Permalänk
Avstängd

Tror det kommer vara återkommande, men en förbättrad hemsida är mitt största önskemål.

Ett annat önskemål är att man faktiskt får lämna tillbaka t.ex en mobiltelefon om man öppnat förpackningen. Detta går att göra hos de flesta likande butiker men inte på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem mot elgiganten är att jag oftast kan mer än vad dem som arbetar i butiken kan. Känns oftast som varan de rekommenderar är tagen ur luften alternativt den som säljaren får bäst provision för.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Enklare, snabbare hemsida. Punkt.

Permalänk
Medlem

Bygg om sajten från grunden? Krånglar alltid så jag ger upp och lämnar den.

Permalänk
Medlem

Personligen så anser att jag Elgiganten och andra företag, får göra sin läxa själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Mitt största problem mot elgiganten är att jag oftast kan mer än vad dem som arbetar i butiken kan. Känns oftast som varan de rekommenderar är tagen ur luften alternativt den som säljaren får bäst provision för.

Elgiganten tog dock bort sin provision för flera år sedan om inget ändrats. Så mig veterligen får de ingen provision.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Brukar inte svara på sådant här men gjorde det för en gångs skull. Tycker dock att svarsalternativen var lite bristfälliga. Vad ska man t.ex. välja om man varit medlem på Sweclockers 7-9 år?

Finns en sak jag varit missnöjd med vad gäller elgiganten. När jag skulle göra en retur på en produkt som var trasig vid leverans, fungerade inte som den skulle, kunde jag inte skicka tillbaka den utan var tvungen åka till en butik för att göra returen. Köpte den via webbutiken. Detta anser jag inte är acceptabelt. Tänk om man har väldigt långt till närmaste butik eller är förhindrad av olika skäl att fysiskt ta sig till en, särskilt om det är en stor och otymplig produkt, hur ska man göra då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hemsidan behöver göras om. Sjukt seg sida.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Förbättra hemsidan först och främst, kolla på alla andra såsom inet, webhallen et cetera. Hos dom tar det ej potentiellt flera sekunder att få upp priset på varan eller att kolla recensioner på mobilen.

Precis. Skrev ett helt utlägg om att deras hemsida inte är "up to par"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

1. Se till att närvara på Sweclockers med sitt Sweclockers-konto! 😁
+ Den där jäkla tabben de gjorde med RTX3000-serien som de lovade att de skulle lösa, som de verkade dra sig ur... Alltså, bottennapp och ryggradslöst!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hemsidan behöver ju en fullständig overhaul. Produktbilderna är sanslöst överdimensionerade, den information som kommer upp när man hovrar över dem är meningslös och bristen på rimlig översikt gör att jag får panik och retirerar till Inet.

Sen vet jag inte vad det är som föranleder att nätaggregat kan kosta 140 000 spänn, men vill man ha sådant kan man ju lika gärna titta in på CDON och få högt blodtryck över deras skitsystem.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Personligen så anser att jag Elgiganten och andra företag, får göra sin läxa själva.

Är det inte precis det de gör när de efterlyser feedback? Eller tänker du att det vore bättre om de gissar och prövar sig fram?

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna använda mig av PostNord, samt se över hemsidan! Bra initiativ av Elgiganten!

Permalänk
Medlem

Har ett evigt problem med att eran hemsida inte lirar med ad- och tracking-blockers och Firefox. Kan t.ex inte läsa recessioner utan att öppna sidan i typ edge istället.

Butiksupplevelsen kan bl.a. förbättras med att slippa "säljare" av olika slag. Qr-länkar till hemsidan på prislappar hade varit småsmidigt när man vill kolla upp egenskaper på produkter. Bättre och snabbare system för upphämtning av bokade varor är nästan något ni måste få till, har väntat i kö upp mot en timme för att få hämta en produkt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Falistar:

Personligen så anser att jag Elgiganten och andra företag, får göra sin läxa själva.

Läxan kommer man nog göra själva men man behöver ju uppgiften först

Skrivet av DavidtheDoom:

1. Se till att närvara på Sweclockers med sitt Sweclockers-konto! 😁

Detta håller jag med om

Sen är hemsidan onödigt krånglig och den hade nog mått bra av en avskalning där produkterna får hamna i fokusen istället för allt omkring.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Mitt största problem mot elgiganten är att jag oftast kan mer än vad dem som arbetar i butiken kan. Känns oftast som varan de rekommenderar är tagen ur luften alternativt den som säljaren får bäst provision för.

Säljare har inte provision på det de säljer så det kan du släppa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Elgiganten riktar sig inte till mig. Hemsidan är bedrövlig, både ur teknisk och användarvänlig synvinkel. Det är svårt att få ett förtroende för ett teknik-företag som själva misslyckas med tekniken.

Språket på produktsidor liknar ett reklamblad och de flummigaste av Hemnet-annonser. Jag skulle hellre se ett specifikationsblad (urval!) intill en kommentar av en medarbetare (med namn och ansikte) för att tolka siffrorna/jargongen och berätta hur produkten är tänkt att användas, och vilken produkt jag kanske ska titta på istället - om jag vill göra andra saker inom ett snarlikt område.
Typ, "den här routern passar dig som xyz, men om du vill göra abc, kolla på den här produkten istället."

Det tror jag skulle hjälpa både vanligt folk att förstå vad det är för produkt, och samtidigt få entusiaster att inte tröttna. Just nu känns det ibland som om jag måste jobba för att hitta riktiga siffror om en produkt, som inte är inlindade i säljsnack.

Och säljsnack är mer bajs än hjälp, ärligt talat. Det får mig att lämna sidan och inte vilja komma tillbaka.
Skippa företagens promo-material och hjälp kunden.

Permalänk
Medlem

Om det inte är fixat ännu så sluta ljug om lagersaldo.

Geforce 3000 serien, Helt slut hos alla i hela världen men Elgiganten har självklart 100+ i weblager på varje modell, Fram tills att man beställer och leveransdatumet bara skjuts upp varje vecka.

Och hemsidan är enormt jävla seg

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Snusfri

1. Hemsidan
2. Hemsidan
3. Hemsidan
4. Hemsidan
5. Hemsidan

Sist men inte minst: Hemsidan!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

1. Deras falska marknadsföring med att de har produkter i lager när de inte har det kan de få ta bort. Hur många blev inte brända av det för 2 år sedan när de bokade grafikkort och Elgiganten lovade guld och gröna skogar?
2. Efterregistrera kvitto online.
3. Vill inte få massa saker tryckta i nyllet när jag lägger en produkt i kundkorgen.
4. Snygga till hemsidan, extremt mycket döyta. Givetvis inte till den grad att det blir plottrigt och svårt att se. Mycket kampanjer och utvalda produkter på första sidan, ska jag till botten måste jag skrolla 7-8 sidor(!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Enklare, snabbare hemsida. Punkt.

Skrivet av ducedo:

Bygg om sajten från grunden? Krånglar alltid så jag ger upp och lämnar den.

Skrivet av GarfieldPower:

Hemsidan behöver göras om. Sjukt seg sida.

Skrivet av griid:

Precis. Skrev ett helt utlägg om att deras hemsida inte är "up to par"

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hemsidan behöver ju en fullständig overhaul. Produktbilderna är sanslöst överdimensionerade, den information som kommer upp när man hovrar över dem är meningslös och bristen på rimlig översikt gör att jag får panik och retirerar till Inet.

Sen vet jag inte vad det är som föranleder att nätaggregat kan kosta 140 000 spänn, men vill man ha sådant kan man ju lika gärna titta in på CDON och få högt blodtryck över deras skitsystem.

Här är prioriterade punkterna 1 till 5

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Elgiganten riktar sig inte till mig. Hemsidan är bedrövlig, både ur teknisk och användarvänlig synvinkel. Det är svårt att få ett förtroende för ett teknik-företag som själva misslyckas med tekniken.

Språket på produktsidor liknar ett reklamblad och de flummigaste av Hemnet-annonser. Jag skulle hellre se ett specifikationsblad (urval!) intill en kommentar av en medarbetare (med namn och ansikte) för att tolka siffrorna/jargongen och berätta hur produkten är tänkt att användas, och vilken produkt jag kanske ska titta på istället - om jag vill göra andra saker inom ett snarlikt område.
Typ, "den här routern passar dig som xyz, men om du vill göra abc, kolla på den här produkten istället."

Det tror jag skulle hjälpa både vanligt folk att förstå vad det är för produkt, och samtidigt få entusiaster att inte tröttna. Just nu känns det ibland som om jag måste jobba för att hitta riktiga siffror om en produkt, som inte är inlindade i säljsnack.

Och säljsnack är mer bajs än hjälp, ärligt talat. Det får mig att lämna sidan och inte vilja komma tillbaka.
Skippa företagens promo-material och hjälp kunden.

Skrivet av THB:

1. Hemsidan
2. Hemsidan
3. Hemsidan
4. Hemsidan
5. Hemsidan

Sist men inte minst: Hemsidan!

Vad har ni för förslag för att förbättra deras hemsida?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1. Hemsidan
2. Hemsidan
3. Hemsidan
4. Hemsidan
5. Hemsidan

Sist men inte minst: Hemsidan!

Skönt att veta att jag inte är själv, det är helt klart den värsta hemsidan av samtliga aktörer..

Skrivet av Valonen:

Vad har ni för förslag för att förbättra deras hemsida?

Släng den, titta på Inet / NetOnNet, byt loggan och lansera.
Antingen är den enkel att använda eller så antastar man användare med "titta på mig" annonser på 90% av ytorna - man kan inte ha båda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Elgiganten tog dock bort sin provision för flera år sedan om inget ändrats. Så mig veterligen får de ingen provision.

Skrivet av Valonen:

Säljare har inte provision på det de säljer så det kan du släppa.

jag har fått intrycket att de ibland har kampanjvaror där säljaren får något. . Men oavsett om de har provision eller ej, det vara bara en känsla jag har fått och den känslan är inte bra när man ber om råd.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv

Gör om eran hemsida, fullständigt. Den var ju bättre för 10 år sen än vad den är idag.

Permalänk

Måste nog säga hemsidan med är deras största bekymmer samt missvisande lagersaldon. Och att blockera recensioner bara för att man inte accepterar kakor är ju bara irriterande. Speciellt i dessa tider när valet av att inte acceptera kakor är mer möjligt än det vart innan.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är nu stället där man, efter att ha väntat 2 min för att komma igenom fem nya sidor av underkategorier, kan hitta ett Fractal Define R5 för 1899kr på lagret hos en okänd leverantör. Jag skulle inte ha problem med Elgiganten, om ni hade en hemsida som laddar, där man kan hitta det man vill hitta (inet), där sortimentet är stort eller i alla fall relativt färskt. Elgiganten har bäst rutiner för återköp (lasses faire hela vägen varje gång), vilket är värdefullt för mig och skulle vara ett skäl att vända mig till Elgiganten över inet. Jag fick från Webhallen till inet på grund av sortiment och leveranstid och pingvinstång. Det ska till mycket för att jag ska lämna inet, jag tror inte det kommer att hända.

Edit: ser att folk frågar om hur hemsidan kan förbättras. Uh, hur är det möjligt att ett så stort bolag som Elgiganten inte har medel att fatta? Att klicka sig från "gaming" (?) till "komponenter" till "chassin" för att se ett skitsuspekt utbud, där varje ny sida tar 5-10 sek att ladda, är helt obegripligt. På inet går jag till vänstra hörnet, klickar "datorkomponenter", varpå efter 0.1s jag kan välja "chassin" och gå direkt till en scrollbar lista, där jag direkt ser all lagerstatus, och om jag klickar på ett specifikt chassi får jag upp alla specs på det direkt.

Detta är hela skillnaden och, tyvärr, jag förmodar, anledningen till att Elgiganten inte kommer fatta. De som har fixat Inet är själva torskar för hårdvara, och har byggt det på bästa autistvis för att satisfiera deras egna cravings efter bästa hårdvara med minsta fördröjning. Att komma och fråga "hur kan vi förbättra hemsidan", med en hemsida som Elgigantens, säger mig att man inte fattar någonting, men att någon suit har insett att det finns ett segment man behöver tappa på cash.