Snabbkoll: Har du en gaming-stol?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du en gaming-stol?

Bilsätesinspirerade gaming-stolar är ett numera vanligt inslag. Placerar du ändan på en sådan, eller är det pinnstol och träsmak som gäller?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en Noblechairs icon som jag är väldigt nöjd med!
Hade innan denna en Kinnarps 6000 som jag inte alls var nöjd med, extremt obekväm. Skänktes bort här på SweClockers till en som förhoppningsvis har mer nytta av den

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

77" OLED å soffa här som gäller. Sparkade ut skrivbordet för drygt 15 år sedan och har aldrig ångrat mig. 10 högtalare skulle jag också objektivt sett säga låter bättre än en ett headset.

Det har sina fördelar att aldrig ha bildat familj...

Permalänk
Medlem

Jag har en Håg Capsico. Hade den som stol på två tidigare kontor och när det blev dags att flytta hem kontoret i och med pandemin skaffade jag en privat. Toppenstol som går att sitta i en hel dag, men som uppmanar till en vettig sittposition och aktivt sittande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de flesta kontorsstolar och framförallt allt gamingstolar är så fruktansvärt fula.
De passar iallafall inte in i mitt hem. Finns ett fåtal kontorsstolar som ser bra ut, men så ser man prislappen och sätter sig på sin köksstol igen.

Permalänk
Medlem

Har en Maxnomic gaming-stol helt i svart utan större fancy detaljer. Tydligt för de som vet att det är en gaming-stol men tillräckligt diskret för att inte skrika p14 eller liknande.

https://www.needforseat.com/products/maxnomic%C2%AE-pro-chief...

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

77" OLED å soffa här som gäller. Sparkade ut skrivbordet för drygt 15 år sedan och har aldrig ångrat mig. 10 högtalare skulle jag också objektivt sett säga låter bättre än en ett headset.

Det har sina fördelar att aldrig ha bildat familj...

Det ena utesluter inte det andra tänker jag

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag köpte den kontorsstol som kändes bekvämast i butik helt enkelt. Har aldrig sett den som en "gaming-stol" men visst, den ser kanske lite väl fräsig ut för att kunna smälta in i ett typiskt kontorslandskap.

Permalänk
Medlem

Jag har en caféstol. Den har rätt höjd i förhållande till ett skrivbord från 1890-talet. Jo, jag känner till begreppet ergonomi, men...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Beltet:

Jag tycker att de flesta kontorsstolar och framförallt allt gamingstolar är så fruktansvärt fula.
De passar iallafall inte in i mitt hem. Finns ett fåtal kontorsstolar som ser bra ut, men så ser man prislappen och sätter sig på sin köksstol igen.

Kan inte annat än instämma där. Just nu har jag en Kinnarps, minns inte exakt vilken, men någon äldre 8000-variant tror jag (köpt bättre begagnad). Den är hyfsat diskret så jag är nöjd, men känns ofta som att man får kompromissa rätt hårt mellan bekvämt och snyggt. Tog ett tag att hitta något som kändes rimligt.

Innan det hade jag en begagnad Ikea Markus, som visserligen var rätt diskret framför skrivbordet, men iom att jag var för kort för den var det inte direkt ergonomiskt

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle kolla hur min datorstolstråd stod till efter alla dessa år, 135K visningar!! Haha va i helvete!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Secret Labs OMEGA 2020 series i mörkgrått tyg och blå detaljer/text.
Fantastisk stol!

Innan jag köpte den så hade jag ingen aning hur stolen var. Många kund-reviews säger "den är såååå hård" osv
Svårt att hitta någonstans där den går att testa. I alla fall i Skåne.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har en gammal DXRacer (Var la första gamingstolen som kom ut, typ?) och en herman miller embody. Synd min gamingstol är så sleten och fejkläder som fnasar för den svindyra herman miller stolen är.. meh.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad svart Kinnarps Plus 8 eller 8000 plus med 4-vägs justerbara armstöd för 2000kr i sånär som nyskick i början av pandemin och slängde ut min före detta Ikea Markus då det var omöjligt att sitta bekvämt i Markus i 8 timmar när man blev försatt i arbete hemifrån, skillnaden är som natt och dag.

En flashig gamingstol är inte välkommen till min gaminghörna

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Begagnad RH Logic400
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Har en gammal DXRacer (Var la första gamingstolen som kom ut, typ?) och en herman miller embody. Synd min gamingstol är så sleten och fejkläder som fnasar för den svindyra herman miller stolen är.. meh.

Röd/svart i tyg hoppas jag? DxRacern. Klippte 2 sånna när chilli sålde ut dem för skit och inget för ganska många år sedan. De står kvar än och är hur fräscha som helst 😍

En kompis satt alltid (sitter fortfarande skulle jag gissa) på en yoga boll, kan säga att han var mest fokuserad och vältränad av alla som jag har spelat med. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Kör en gammal ikea Volmar som har hållt oförskämt bra:

Lagom stilren och ergonomisk, lite synd att de slutade med den!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Kinnarps hemma och även på jobbet i bra många år nu. Bekväma stolar som passar mig bra och som har lång livslängd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Gamingstol är det bästa preventivmedlet man kan införskaffa.

Permalänk
Medlem

Har en DXRacer DRIFTING som jag haft sen Maj 2016.
Bytte däck till större gummidäck 2019, men i övrigt har den hållit riktigt bra.
Latexen eller vad det är, har släppt nästan helt från nackkudden nu dock, så det är snart dags för en ny stol.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jo och jag hatar den. Är dumsnål som inte köper en bättre kontorsstol istället.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här. Den är jätte dålig, hård att sitta på.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Herman Miller Aeron, kan sitta 10+ timmar om dagen utan problem. Mycket skönare än min förra DxRacer.

Permalänk
Medlem

Köpte en skitbillig gamingstol från Jysk i tyg cirka år 2018 som tyvärr också är skitdålig. Borde verkligen uppgradera, har konstanta rygg och nacksmärtor nuförtiden. Sen så är den skitful också, och tyget drar åt sig precis allt damm i hela världen.

Skulle vilja pröva en Secretlabs, men prislappen är lite väl salt.

Permalänk
Medlem

Gamal Kinnarps stol.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har en Malmstolen 4000 kontorsstol. Gaming-stolar verkar vara så oergonomiska och så gillar jag inte designen på den typen av stol.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har en vanlig, begagnad kontorsstol som funkar utmärkt.

För några år sen provsatt jag ett antal olika "gaming"-stolar i en butik och alla var bedrövligt dåliga komfortmässigt. Där har vi verkligen en produktkategori som säljer på image i stället för behov.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Gamingstol är det bästa preventivmedlet man kan införskaffa.

Haha okej, tack för rådet Mr. Andrew Tate, vi ska alla jobba på att bli lite mer alpha och det enda som räknas i livet är att stoppa köttflöjten i så många kvinnor vi kan innan man dör

OnT: Har en Razer Enki som jag trivs bra med. Är inget överdrivet färgglatt eller utstickande mot övriga möbler här hemma.
Efter att ha använt IKEA Markus i så många år så var det skönt att få en stol som man faktiskt sitter bättre i och inte får träsmak i arslet efter två timmar.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Har en nu 10+ år gammal DXRACER KING men nästa stol kommer bli en 24/7 stol.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört mera budget mesh stolar som jag haft överlag bra erfarenhet med men ville ge gaming stol en chans så man kan bättre uttala sig om är det bara skräp eller är det vettigt alternativ så testade nu en SecretLabs Titan EVO 2022 (med tyg) då de har ju allmänt bra rykte och gillade magnetbaserade nackstödskudden och förbättrade korssryggstödet i 2022 modellen så tänkte jag ger den en chans.

Överlag tycker jag det känns som väldigt bra byggkvalité för pengen men man märker kanske i vissa avseenden att det är ett företag som inte har lång erfarenhet av ergonomi tänk utan är mera ett ständigt itererande process så de blir väl bättre och bättre för varje generation, skulle säga det är varken dålig eller bra på den punkten just nu, nånstans medel men som vanligt är det lite lotteri detdär med kroppsbyggnad. T.ex. jag brukar ha sånt problem att korsryggstödet inte kan justeras tillräckligt långt ner fast jag har i det lägsta läget, detta var fallet både med min förra stol och denna SecretLabs stol att till först kändes det något sånär ok i det lägsta positionen men med tiden börjar det kanske kännas att det borde ställas ner typ 1 cm eller så. Som fix då jag brukar ha lite samma problem med de flesta stolar med justerbar korsryggstöd att jag har haft min mamma som är sömmerska att göra en memory-foam sittkudde som både gör sitsen mjukare samt att jag kommer lite högre upp så korsryggstödet hamnar på rätt höjd. Med det så har jag ingenting att klaga på men det är ju inte heller standard då mera men det är mera personligt problem jag brukar ha med de flesta stolar jag testat. Skulle säga a och o är mera att man får en stol som kan justeras så att det passar in sin egen kropp, där behöver inte nödvändigtvis priset vara så betydande, du kan säkert få en mesh stol på amazon som kanske passar dig bättre för typ 1500 kr fast med sämre byggkvalité som kanske går sönder om sig 5-6 år men som ändå kan ge ganska bra ergonomi om du har tur att den råkar passa dig liksom.

Annan sak jag gärna hade velat ha är mera justerbarhet på armstöden, hade gärna fått gå ett steg längre framåt för min del men det funkar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional