Ikea Fördelaktig - någon här som äger en sådan?

Permalänk
Medlem

Ikea Fördelaktig - någon här som äger en sådan?

Har en super duper dyr induktionshäll och kokzonen är exakt 9cm så det är näst intill omöjligt att laga mat i en stekpanna.
Det är knappt att det går att koka sås i kastrull för kanterna är iskalla. Behöver inte råd om nya kärl då det är samma även om man kör med 1cm tjock gjutjärnspanna,
Funderar starkt på en Fördelaktig.

Min fråga är följande, kan någon ta sin favoritstekpanna och fylla med 1cm vatten, koka upp och ta ett kort?

Bild på mitt elände... iskallt i kanterna nästan ok i mitten. Den klarar nätt och jämt att poppa popcorn.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver bättre häll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Du behöver bättre häll..

Det är ju exakt det som skrivs. IKEA Fördelaktig är en induktionshäll.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coll:

Det är ju exakt det som skrivs. IKEA Fördelaktig är en induktionshäll.

my bad

Permalänk

Det kan väl inte vara din enda kokzon som är 9cm? Måste väl finnas större zon också? 🤔
Inte med någon induktionshäll jag ägt har jag haft det problemet du tycks ha? Då har de varit i den billigare ligan dessutom.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det kan väl inte vara din enda kokzon som är 9cm? Måste väl finnas större zon också? 🤔
Inte med någon induktionshäll jag ägt har jag haft det problemet du tycks ha? Då har de varit i den billigare ligan dessutom.

https://www.ikea.com/se/sv/manuals/foerdelaktig-induktionshae... (sida 95)
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/foerdelaktig-induktionshae... (sida 100)

beroende på modell

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har en super duper dyr induktionshäll och kokzonen är exakt 9cm så det är näst intill omöjligt att laga mat i en stekpanna.
Det är knappt att det går att koka sås i kastrull för kanterna är iskalla. Behöver inte råd om nya kärl då det är samma även om man kör med 1cm tjock gjutjärnspanna,
Funderar starkt på en Fördelaktig.

Min fråga är följande, kan någon ta sin favoritstekpanna och fylla med 1cm vatten, koka upp och ta ett kort?

Bild på mitt elände... iskallt i kanterna nästan ok i mitten. Den klarar nätt och jämt att poppa popcorn.
<Uppladdad bildlänk>

Antingen ha du inte upptäckt funktionen för att aktivera hela zonen eller så är den trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Antingen ha du inte upptäckt funktionen för att aktivera hela zonen eller så är den trasig.

Samtliga zoner är identiska och det är korrekt inkopplat.
Läser att många andra hällar har liknande problem.

Permalänk

Men han har ju inte en IKEA Fördelaktig idag? Han har en helt annan häll, som har en 9cm stor zon? Vilket jag aldrig hört talas om som sagt...

T.o.m IKEAS billigaste induktionshäll har zoner som är 14,5 och 18cm stora https://www.ikea.com/se/sv/p/grundad-induktionshaell-ikea-300...

TS - vad har du för häll i dagsläget?

Edit: eller vad menar du med "Funderar starkt på en Fördelaktig."? Jag tolkade det som att du har en annan häll idag och funderar på att köpa en Fördelaktig??? Väldigt otydligt första inlägg i tråden...

Om det är så att du har en Fördelaktig redan och den är ny, kan det kanske bero på att den är felkopplad elektriskt? Så att bara vissa av induktionsspolarna får ström? En spishäll med 4 zoner brukar vara uppdelad i olika zoner fördelade på de olika faserna, vet inte om det är annorlunda i spishällar med "flexibla" zoner? Bara en spekulation från min sida...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har ej IKEA Fördelaktig men har en "vanlig" induktionshäll från IKEA med 4 zoner, 2 st är ~21.5cm och tredje 18cm ish och fjärde runt 14.5cm. Rätt kokkärl är jätteviktigt på induktion, gjutjärn på 1cm tjocklek spelar ingen roll för gjutjärn has så kass värmeinduktion (värmen sprids segt, tänk motsatsen till kylfläns.) Pga det måste du antingen förvärma i ugn eller värma långsamt på lågt nummer (1-5) för att inte "warpa" botten. På mina 21.5cm plattor kör jag utan problem 28cm Demeyere Proline stekpanna som blir genomvarm hela vägen ut i kanterna. Den har flera lager med olika material inkl aluminium som gör jätteskillnad om du kör just induktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men han har ju inte en IKEA Fördelaktig idag? Han har en helt annan häll, som har en 9cm stor zon? Vilket jag aldrig hört talas om som sagt...

T.o.m IKEAS billigaste induktionshäll har zoner som är 14,5 och 18cm stora https://www.ikea.com/se/sv/p/grundad-induktionshaell-ikea-300...

TS - vad har du för häll i dagsläget?

Det står klart och tydligt i trådens titel vilken induktionshäll TS har.

IKEA Fördelaktig är en "super duper dyr induktionshäll".

Men som sagt, antingen så är det handhavandefel om det inte är något fel på hällen.

Vet att de här lite mer avancerade modellerna kan vara riktigt jäkliga innan man lärt sig dem.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Det står klart och tydligt i trådens titel vilken induktionshäll TS har.

IKEA Fördelaktig är en "super duper dyr induktionshäll".

Men som sagt, antingen så är det handhavandefel om det inte är något fel på hällen.

Vet att de här lite mer avancerade modellerna kan vara riktigt jäkliga innan man lärt sig dem.

Nej i trådtiteln frågar han om någon har en sådan. Jag tolkade det som att han har en annan häll och undrar om Fördelaktig funkar bättre än den super super dyra induktionshäll han har idag. Det finns nämligen andra super super dyra induktionshällar än Fördelaktig om du inte visste det. Men jag kan ha tolkat fel såklart. Men varför skriver han då "Funderar starkt på en Fördelaktig."???

Är det så att han redan har en IKEA Fördelaktig så håller jag med om att den verkar vara felinstallerad / defekt. Tror inte det går att justera zonens storlek automatiskt utan den ska känna av det själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har ej IKEA Fördelaktig men har en "vanlig" induktionshäll från IKEA med 4 zoner, 2 st är ~21.5cm och tredje 18cm ish och fjärde runt 14.5cm. Rätt kokkärl är jätteviktigt på induktion, gjutjärn på 1cm tjocklek spelar ingen roll för gjutjärn has så kass värmeinduktion (värmen sprids segt, tänk motsatsen till kylfläns.) Pga det måste du antingen förvärma i ugn eller värma långsamt på lågt nummer (1-5) för att inte "warpa" botten. På mina 21.5cm plattor kör jag utan problem 28cm Demeyere Proline stekpanna som blir genomvarm hela vägen ut i kanterna. Den har flera lager med olika material inkl aluminium som gör jätteskillnad om du kör just induktion.

Gjutjärn fungerar fantastiskt bra på induktionshällar, beroende på vilken häll man nu har förstås. De dyrare modellerna verkar oftare vara problemdrabbade.

För mig som är van sedan länge med de riktigt gamla spismodellerna för att sedan övergå till glaskeramik så blev det ganska mycket svarta pannkakor till en början dock. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det står klart och tydligt i trådens titel vilken induktionshäll TS har.

IKEA Fördelaktig är en "super duper dyr induktionshäll".

Men som sagt, antingen så är det handhavandefel om det inte är något fel på hällen.

Vet att de här lite mer avancerade modellerna kan vara riktigt jäkliga innan man lärt sig dem.

Nej, TS skriver inte vilken modell han har i dag. Han frågar om Fördelaktig är någonting att ha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Funderar starkt på en Fördelaktig.

Skrivet av Exxovion:

Det står klart och tydligt i trådens titel vilken induktionshäll TS har.

Läs TS inlägg och inte bara rubriken nästa gång?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Nej, TS skriver inte vilken modell han har i dag. Han frågar om Fördelaktig är någonting att ha.

Skrivet av FoxOne:

Läs TS inlägg och inte bara rubriken nästa gång?

Tack, inte bara jag som tolkar det så alltså! TS behöver förtydliga frågeställningen om han vill ha ytterligare hjälp.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men han har ju inte en IKEA Fördelaktig idag? Han har en helt annan häll, som har en 9cm stor zon? Vilket jag aldrig hört talas om som sagt...

...

Edit: eller vad menar du med "Funderar starkt på en Fördelaktig."? Jag tolkade det som att du har en annan häll idag och funderar på att köpa en Fördelaktig??? Väldigt otydligt första inlägg i tråden...

Du har förmodligen helt rätt, jag antog nog för mycket om trådtitelns relevans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Går det verkligen inte att justera zonen själv? Är den inte defekt? Garanti? Varför ska andra testa en produkt du vill ha? Recensioner på Ikeas produkt finns väl redan? Alla induktionshällar som fungerar kommer väl fungera hyfsat?

Permalänk
Medlem

Förstår av texten ovan att det går att tolka på flera sätt men det jag har är en Nicola Tesla Prime bl-f-83
https://www.eico.se/nikolatesla-prime-bl-f-83-4982

Är inte vän med den och funderar på en Fördelaktig.
Så, jag önskar en bild där någon av er som har en att ni tar er största panna, fyller den med vatten och börjar koka
Skickade in en reklamation dit jag köpte den och de tyckte att den fungerar enligt specifikation och att jag är fri att skicka in den och kommer få betala å det grövsta om de efter test anser att den fungerar som den ska varav jag fick knyta näven i fickan.

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som är elektriker och han ser inte sällan induktionsspisar felkopplade och blåst hela spisen eller delar av den.
Har själv aldrig hört liknande fel som TS har på sin spis.

Inget svar på TS fråga men kan vara nämnvärt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

billigare än att köpa ny spis är ju att skaffa gjutjärnspanna.

Liksom det står ju rätt skarpt i instruktionsmanualen att du inte bör använda aluminiumpannor, vilket det ser ut som att du gör på bilden.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Förstår av texten ovan att det går att tolka på flera sätt men det jag har är en Nicola Tesla Prime bl-f-83
https://www.eico.se/nikolatesla-prime-bl-f-83-4982

Är inte vän med den och funderar på en Fördelaktig.
Så, jag önskar en bild där någon av er som har en att ni tar er största panna, fyller den med vatten och börjar koka
Skickade in en reklamation dit jag köpte den och de tyckte att den fungerar enligt specifikation och att jag är fri att skicka in den och kommer få betala å det grövsta om de efter test anser att den fungerar som den ska varav jag fick knyta näven i fickan.

Helvete den var inte billig! Du utelämnar fortfarande en massa information. Är den helt nyinstallerad? Om ja, har du kollat med elektrikern som installerat den om den kan vara felinstallerad? Förstår inte varför ägere av IKEA Fördelaktig ska visa dig hur den funkar, de ska ju funka som de ska, men det ska ju din häll också göra. Antingen är den fel installerad eller defekt. Om den är korrekt installerad är det väl inga konstigheter att skicka in den på reklamation, rimligtvis fungerar den inte som den ska när de testar den heller då.

Firman som du reklamerar hos har heller inte rätt att ta ut högre kostnader för felsökning än kostnaden de faktiskt haft för felsökningen, om de inte kan reproducera felet dvs.

Skrivet av Mikos:

billigare än att köpa ny spis är ju att skaffa gjutjärnspanna.

Liksom det står ju rätt skarpt i instruktionsmanualen att du inte bör använda aluminiumpannor, vilket det ser ut som att du gör på bilden.

Ännu en som inte läst första inlägget ordentligt?
"Behöver inte råd om nya kärl då det är samma även om man kör med 1cm tjock gjutjärnspanna,"

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Hela hällen ser ju jätteliten ut, vad är det för häll? stekzon på 9cm finns inte, det kan jag lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Förstår av texten ovan att det går att tolka på flera sätt men det jag har är en Nicola Tesla Prime bl-f-83
https://www.eico.se/nikolatesla-prime-bl-f-83-4982

Är inte vän med den och funderar på en Fördelaktig.
Så, jag önskar en bild där någon av er som har en att ni tar er största panna, fyller den med vatten och börjar koka
Skickade in en reklamation dit jag köpte den och de tyckte att den fungerar enligt specifikation och att jag är fri att skicka in den och kommer få betala å det grövsta om de efter test anser att den fungerar som den ska varav jag fick knyta näven i fickan.

Så om jag förstår det rätt så är minsta zoonerna iaf 16cm.
Om jag även förstår funktionen "Grytor och pannor avläsning" rätt, så känner den även av ytan som ligger på zoonen. Detta får mig att tänka på om din panna inte blivit rund i botten?

När jag installerade vitvaror hos ELON och då speciellt induktion så har kunden dragit på maxeffekt direkt vilket blir alldeles för mycket "värme" på direkten. Det bågnar metallen efter inte lång tid alls. Rekommenderade alltid mina kunder att starta på lägre effekt tills kärlet blivit varmt och sen dra på.

Så igen, det jag misstänker är att din panna inte längre ligger helt mot ytan och tappar därför "kontakten".

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Gå över till en kompis, filma när du använder din stekpanna på deras induktionshäll och gör samma hemma? Skicka till ÅF? När den fungerar så fungerar den säkert lika bra som Ikeas.

Permalänk
Medlem

Hällen sitter med en perilex så det är ju omöjligt att koppla in den fel.
Hällen innan fungerade som den skulle men jag ska be någon kolla faserna direkt från brytare för att utesluta att fasordningen är felaktig.

Skrivet av anon910:

Hela hällen ser ju jätteliten ut, vad är det för häll? stekzon på 9cm finns inte, det kan jag lova

Den är stor som bara den och även pannan, det är bara perspektivet som ser lite knasigt ut.

Jag baserar mitt antagande på att kärlen är ok på att jag har haft de till nu totalt 4st olika hällar, det är ca 10 raka fina kärl med kastruller, 2 stekpannor, 1 gjutjärnspanna, 1 grillpanna, pannkakspanna...
Exakt samma värmestorlek på samtliga.

Ni glider även från ämnet.
Det enda jag vill se är en bild där någon tjomme kokar vatten på en Fördelaktig och visar att det inte är en väldigt liten kokzon.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Hällen sitter med en perilex så det är ju omöjligt att koppla in den fel.
Hällen innan fungerade som den skulle men jag ska be någon kolla faserna direkt från brytare för att utesluta att fasordningen är felaktig.

Den är stor som bara den och även pannan, det är bara perspektivet som ser lite knasigt ut.

Jag baserar mitt antagande på att kärlen är ok på att jag har haft de till nu totalt 4st olika hällar, det är ca 10 raka fina kärl med kastruller, 2 stekpannor, 1 gjutjärnspanna, 1 grillpanna, pannkakspanna...
Exakt samma värmestorlek på samtliga.

Ni glider även från ämnet.
Det enda jag vill se är en bild där någon tjomme kokar vatten på en Fördelaktig och visar att det inte är en väldigt liten kokzon.

Meningslöst. IKEA Fördelaktig har inte en liten kokzon. Din nuvarande häll har inte heller en 9cm kokzon om den inte är felaktigt installerad eller defekt. Du ser ju på hemsidan att den minsta zonen är 16cm?

Förresten, blir det samma resultat om du provar de 3 andra zonerna?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du ser ju klart och tydligt måttbandet och Tretti säger att den fungerar som den ska.
Ska dock iaf dubbelkolla elen.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Du ser ju klart och tydligt måttbandet och Tretti säger att den fungerar som den ska.
Ska dock iaf dubbelkolla elen.

Ja jag ser bilden. Tretti snackar skit. Nu när jag tittar närmare undrar jag om det verkligen är 9cm kokzon på din bild, ser ut att vara närmare 12-13 cm? Vet inte hur stor skillnaden mellan kokzonens storlek och ytan på stekpannan som blir varm brukar vara då jag aldrig upplevt det som ett problem med mina hällar.

Såg du förresten min fråga jag redigerade in om
"Förresten, blir det samma resultat om du provar de 3 andra zonerna?"
Det bör ju vara en skillnad eftersom 2 av zonerna ska vara 20cm och 2 av zonerna ska vara 16cm.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hällen sitter med en perilex så det är ju omöjligt att koppla in den fel.
Hällen innan fungerade som den skulle men jag ska be någon kolla faserna direkt från brytare för att utesluta att fasordningen är felaktig.

Den är stor som bara den och även pannan, det är bara perspektivet som ser lite knasigt ut.

Jag baserar mitt antagande på att kärlen är ok på att jag har haft de till nu totalt 4st olika hällar, det är ca 10 raka fina kärl med kastruller, 2 stekpannor, 1 gjutjärnspanna, 1 grillpanna, pannkakspanna...
Exakt samma värmestorlek på samtliga.

Ni glider även från ämnet.
Det enda jag vill se är en bild där någon tjomme kokar vatten på en Fördelaktig och visar att det inte är en väldigt liten kokzon.

Hällen levererades alltså med en monterad perilexkontakt?