Reklamation Xbox-kontroll: NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Nja, ingenting handlar väl egentligen om lagen i min ursprungliga rant och frågeställning. Du är den enda som hittills lagt upp en bra tes. Jag är medveten om att det inte är olagligt eller olikt praxis att inte ha ett standardformulär som anger mer än ett alternativ, men jag är väl medveten om att man i alla fall ger kunden chansen att åberopa sin begäran om omleverans i formuläret oavsett. Dock har ju NetOnNet till och med en karaktärsbegränsning i sitt formulär, så vill man beskriva felet detaljerat finns det inte utrymme för mycket annat, om något annat.

Det här blir mitt sista inlägg här, för du vill inte inse var i processen för felanmälan du är.
Du har initierat att du har ett problem. INNAN Netonnet skickar ut en ersättningsvara/reparation/ersättning så behöver Netonnet BEKRÄFTA problemet som du påstår dig har.
Netonnet vill alltså att du ska skicka handkontroller, så att de kan bekräfta och se att du inte ljugit om din felanmälan.
När detta är gjort kommer du få dina val som du önskar.

Ponera att du ljuger, och att din handkontroll inte är trasig. Om Netonnet då skulle skickat ut en ny handkontroll till dig så har de effektivt gett bort en ny handkontroll. För din gamla kommer med stor sannolikhet inte gå att sälja igen.

Det gäller att veta när och var i processen man är för att kunna hävda sin rätt.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ecthelion:

Och vad är fel med att motsätta sig de flesta företag bara för att det är en gemensam praxis bland företag att endast erbjuda avhjälpande som åtgärd vid garantifall? Om det är fastställt i köplag att det är konsumentens rätt att begära omleverans, eller snarare konsumentens rätt att begära vilken åtgärd de önskar i sitt garantiärende, varför är det så fel att motsätta sig detta?

Det enda jag försöker få fram, som du inte verkar ha tagit med dig från tråden, är att NetOnNet (och ja, i så fall de flesta företag) borde ge konsumenten detta som alternativ. Sen får de väl ta vilket beslut de vill, som är deras rätt?

  1. Garanti och reklamationsrätt är två olika saker.

  2. Du verkar inte förstå vad "avhjälpande" betyder.

  3. Det är inte fastställt att konsument har rätt att begära omleverans enligt konsumentköplagen

Vad som står i garantiärenden har inget med reklamationsrätten att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Det här blir mitt sista inlägg här, för du vill inte inse var i processen för felanmälan du är.
Du har initierat att du har ett problem. INNAN Netonnet skickar ut en ersättningsvara/reparation/ersättning så behöver Netonnet BEKRÄFTA problemet som du påstår dig har.
Netonnet vill alltså att du ska skicka handkontroller, så att de kan bekräfta och se att du inte ljugit om din felanmälan.
När detta är gjort kommer du få dina val som du önskar.

Ponera att du ljuger, och att din handkontroll inte är trasig. Om Netonnet då skulle skickat ut en ny handkontroll till dig så har de effektivt gett bort en ny handkontroll. För din gamla kommer med stor sannolikhet inte gå att sälja igen.

Det gäller att veta när och var i processen man är för att kunna hävda sin rätt.

Och det är av den här enkla anledningen som man använder bilder och videor som informationskälla gällande trasiga produkter. Hur fasiken ponerar du att alla e-handel skall fungera så här operativt? Nä men du, jag köper hem ett attefallshus och inser att ett par olika funktioner eller delar/produkter orsakar att jag måste skapa ett garantiärende. Skall jag skicka tillbaka dessa delar för att säljande parti skall kunna undersöka?

Det finns ingen regelrätt eller lagstadgad process i felanmälan eller i reklamationsamälan. Det varierar från företag till företag.

Jag säger, fortfarande, inte att NetOnNet har fel i sin praxis eller fel i någonting annat. Jag påstår att jag tycker annorlunda och att alternativ borde ges redan vid början av en anmälningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Och det är av den här enkla anledningen som man använder bilder och videor som informationskälla gällande trasiga produkter. Hur fasiken ponerar du att alla e-handel skall fungera så här operativt? Nä men du, jag köper hem ett attefallshus och inser att ett par olika funktioner eller delar/produkter orsakar att jag måste skapa ett garantiärende. Skall jag skicka tillbaka dessa delar för att säljande parti skall kunna undersöka?

Det finns ingen regelrätt eller lagstadgad process i felanmälan eller i reklamationsamälan. Det varierar från företag till företag.

Jag säger, fortfarande, inte att NetOnNet har fel i sin praxis eller fel i någonting annat. Jag påstår att jag tycker annorlunda och att alternativ borde ges redan vid början av en anmälningsprocess.

Om det är av modell större gissar jag att de har andra rutiner i form av att personer kanske kommer ut för att t.ex. besiktiga. Avsaknaden av delar och liknande kan säkert en bild hjälpa i vissa fall. Men det kommer senare. samma gäller saknar du x antal skruvar så istället för att plocka in ett helt hus med fraktkostnad på en högre summa, så blir det mer ekonomiskt fördelaktigt för företaget att istället posta ut några skruvar för en betydligt mindre summa, det blir inte riktigt samma situation och väldigt olika marknader vad gäller marginaler.

Mitt antagande, notera antagande här, är att Netonnet gjorde en initial bedömning i att "vi behöver fysiskt kontrollera den här felanmälan" istället för att begära in bild som kanske i sammanhanget inte förklarar vad som potentiellt kan vara fel.
EDIT: Eller så är det automatiserat från Netonnets håll, då de inte säljer dessa typer av varor som "bör" hanteras annorlunda.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag vill ju gärna kunna använda vad jag har köpt - skall jag då behöva vara utan tills de har mottagit, undersökt och skickat åter produkten (alternativt en ny)?

Först vill du ha en ny produkt skickad till dig innan säljaren fått chansen att konstatera felet.

Skrivet av Ecthelion:

De borde ju rimligtvis ge en i alla fall alternativen, och inte direkt begära in produkten för undersökning/reparation.

Samma sak här, du vill ha omleverans innan säljare fått in produkten för felsökning.

Skrivet av Ecthelion:

Jag har aldrig påstått att man inte måste låta säljare kontrollera gods/produkt först.

Jo det har du ju, minst två gånger.

Skrivet av Ecthelion:

Det är inget krav för mig att få en ersättningsvara under tiden som handläggning pågår.

Du motsäger ju dig själv rätt rejält.

Reparation alternativt omleverans ska ju ske inom skälig tid för kund. Tänk om säljaren har problem att få tag på en ny produkt och det är snabbare att få den reparerad? Är det då inte bättre att reparation sker, för att kunna följa konsumentköplagen på bästa sätt?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Skriver igen.
Strunta i NetOnNet och få din kontroll utbytt direkt av Microsoft.
Det är en väldigt smidig process.
Här kan du logga in och begära kontrollen utbytt samt se kvarvarande garantitid. Inga kostnader tillkommer.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/controll...

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL kap 5 1§ så är det konsumenten som, vid godkänd reklamation, väljer åtgärd mellan
1. Avhjälpande/reparation
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersätting
4. Hävning av köpet

Enligt KKöpL kap 5 4§ så gäller att om köparen väljer alt 1 eller 2 så är säljaren skyldig att genomföra konsumentens val om det inte är oskäligt. Vid bedömingen av skälighet skall det bedömas om det icke valda av dessa två alternativ är betydligt billigare för säljaren såvida det inte leder till en väsentlig olägenhet för konsumenten.

Enligt (KKöpL kap 5 5§) så gäller att om köparen väljer alt 3 eller 4 så får säljaren ändå välja alt 1 eller 2, återigen om det inte leder till en väsentlig olägenhet för köparen.

----------

Ja, köparen kan enligt lagen kräva omleverans utan att säljaren kan neka, såvida inte säljaren kan visa att det blir oskäligt dyrt eller på annat sätt är helt orimligt. I praktiken tillämpas det dock inte så strikt, utan man brukar få acceptera att säljaren väljer reparation utan alltför höga krav på denne att visa på oskäligheten, detta då reparation i regel är det för säljaren förmånligare alternativet.

Angående väsentlig olägenhet för köparen. Man har tidigare bedömt att för att en olägenhet skall vara väsentlig så kan det handla om saker som att om det tar flera veckor att få en reservdel till ett kylskåp, då kan det vara motiverat med omleverans även om det är betydligt dyrare för säljaren. Tror knappast olägenheten att vara utan en handkontroll till sin spelkonsol skulle bedömas som väsentlig, iaf inte om reparationen/åtgärdandet kan göras inom de ca tre veckor som generellt anses vara en acceptabel väntetid i ett reklamationsärende.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Skriver igen.
Strunta i NetOnNet och få din kontroll utbytt direkt av Microsoft.
Det är en väldigt smidig process.
Här kan du logga in och begära kontrollen utbytt samt se kvarvarande garantitid. Inga kostnader tillkommer.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/controll...

TS problem är att han vill ha den utbytt direkt, och att vända sig till Microsoft är knappast bättre lösning. Att skicka in den till Microsoft tar någon vecka, sedan någon vecka till för processen, och någon vecka att skickas tillbaka till en. Sedan skickar Microsoft ut refurbished kontroller.

Hans bästa val är att vända sig till Netonnet, där det finns stor chans att de byter ut den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

TS problem är att han vill ha den utbytt direkt, och att vända sig till Microsoft är knappast bättre lösning. Att skicka in den till Microsoft tar någon vecka, sedan någon vecka till för processen, och någon vecka att skickas tillbaka till en. Sedan skickar Microsoft ut refurbished kontroller.

Hans bästa val är att vända sig till Netonnet, där det finns stor chans att de byter ut den direkt.

Om du köper en iPhone från Elgiganten och får problem med den vänder du dig väll direkt till Apple för att få den lagad och inte till elgiganten?
Hur är det annorlunda i TS fall?
Microsoft har fixat ett fungerande RMA system för just sånt här. Jag har alltid fått sprillans nya headset och kontroller från dom. Det är möjligt att konsolerna är refurbed men vad spelar det för roll.

Hela den här tråden är fylld med dåliga råd när lösningen var enkel från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Om du köper en iPhone från Elgiganten och får problem med den vänder du dig väll direkt till Apple för att få den lagad och inte till elgiganten?
Hur är det annorlunda i TS fall?
Microsoft har fixat ett fungerande RMA system för just sånt här. Jag har alltid fått sprillans nya headset och kontroller från dom. Det är möjligt att konsolerna är refurbed men vad spelar det för roll.

Hela den här tråden är fylld med dåliga råd när lösningen var enkel från början.

Alla företag hanterar RMA på olika sätt, och Apple enligt min erfarenhet är världsledande på hur man skall hantera RMA.

Microsofts policy är att de aldrig skickar ut nya enheter vare sig det handlar om kontroller, headset eller konsoler, och de lagar heller inte enheten du skickar in utan de byter ut dom direkt mot refurbished = tidigare lagade enheter som andra har skickat in, och oftast får du tillbaka en enhet med andra fel. Detta är ingenting jag tar från luften, utan detta är något Microsoft själva går ut med.

Sedan är det alltid bättre att vända sig till återförsäljaren först, allt eftersom de tenderar att byta ut enheterna direkt vid kassan, och det är inte eftersom de är generösa utan det är för att vissa tillverkare har gett dem dessa rekommendationer = återförsäljaren får ju en ny enhet i senare skede som ersättning för den enheten de gav dig. Och vissa tillverkare vill att återförsäljaren tar in dessa vid lagning. Som sagt alla har olika villkor.

I TS´s fall är det bästa och snabbaste sättet att lämna in den till återförsäljaren för att få kontrollen utbytt direkt.

Ditt förslag tar flera veckor + att han får en refurbished kontroll tillbaka, så det är skrattretandes att du kommer med ett ännu sämre förslag än de andras samtidigt som du rantar på dem.

Permalänk
Medlem

Så hans bästa val är att försöka få en 5 månader gammal handkontroll utbytt mot en ny i kassan? Jösses... 😩

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Så hans bästa val är att försöka få en 5 månader gammal handkontroll utbytt mot en ny i kassan? Jösses... 😩

Ja en helt ny är väl bättre än en 5 månader gammal kontroll?

Permalänk
Medlem

Testa med Microsoft direkt.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/controll...

De kanske är mer tillmötesgående än återförsäljaren. Det går väldigt snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Precis, MS support direkt så fick jag ny kontroll. Skickade sen in den gamla.

Sen köpte jag en PowerA kontroller, där fick jag en ny direkt med en "önskan om jag vill kassera den efter den nya har kommit"

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden räckte det med att ringa xbox supporte så fick man en ny kontroll utan att skicka den gamla.

Men det var då det och inget man ska förvänta sig generellt.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD