Permalänk
Medlem

Planera nätverk mm i husbygge

Hej på er!

Vi har skrivit kontrakt på att bygga vårat hus och då jag är IT-nörd så är ju tankarna överallt gällande planering av nätverk mm.
Kan tillägga att all el skall göras av en vän till mig, och jag kommer hjälpa till med det jag kan/får.

Först och främst funderar jag över hårdvaran, eller tillverkare/system.

Skriver av mig vad jag tänker, så får ni gärna tycka till, komma med tips mm.

Nätverksuttag i Sovrummen, Allrummen, Badrum(Tänker typ Sonos One eller liknande högtalare), Hall samt Garage.

Antingen 1 kabel till garage och sätta en switch där ute vid behov.
Alternativt drar man ut 3-4 kablar och hoppas man klarar sig med det.

Utomhus-AP på baksidan (kablage draget ut)
Utomhus-AP monterad vid garage för att täcka både framsidan och själva garaget.
Övervakningskamera monterad vid garage, helst PoE-matad.

Vad gäller inomhus behövs:
Brandvägg (Eller så behåller jag nuvarande Fortigate)
switch-48p med PoE-portar.
2 st AP med PoE för att täcka av hela huset(enplanshus).
Patchpanel

Brandvägg, switch, patchpanel skall sitta i tvättstuga, där min server även skall vara.

Man vill ju gärna hantera/ha tillgång till allt detta på ett smidigt sätt (helst 1 gränssnitt och inte 5 olika).

Finns det något alternativ då förutom Ubiquiti?

Uppskattar era tips & råd.

Mvh Robin

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av skogis91:

Hej på er!

Vi har skrivit kontrakt på att bygga vårat hus och då jag är IT-nörd så är ju tankarna överallt gällande planering av nätverk mm.
Kan tillägga att all el skall göras av en vän till mig, och jag kommer hjälpa till med det jag kan/får.

Först och främst funderar jag över hårdvaran, eller tillverkare/system.

Skriver av mig vad jag tänker, så får ni gärna tycka till, komma med tips mm.

Nätverksuttag i Sovrummen, Allrummen, Badrum(Tänker typ Sonos One eller liknande högtalare), Hall samt Garage.

Antingen 1 kabel till garage och sätta en switch där ute vid behov.
Alternativt drar man ut 3-4 kablar och hoppas man klarar sig med det.

Utomhus-AP på baksidan (kablage draget ut)
Utomhus-AP monterad vid garage för att täcka både framsidan och själva garaget.
Övervakningskamera monterad vid garage, helst PoE-matad.

Vad gäller inomhus behövs:
Brandvägg (Eller så behåller jag nuvarande Fortigate)
switch-48p med PoE-portar.
2 st AP med PoE för att täcka av hela huset(enplanshus).
Patchpanel

Brandvägg, switch, patchpanel skall sitta i tvättstuga, där min server även skall vara.

Man vill ju gärna hantera/ha tillgång till allt detta på ett smidigt sätt (helst 1 gränssnitt och inte 5 olika).

Finns det något alternativ då förutom Ubiquiti?

Uppskattar era tips & råd.

Mvh Robin

Pris kontra funktion så är nog unifi oslagbart. Dock skulle jag inte köra med deras gw utan då antingen ha en i ER familjen eller behålla din fortigate. Pfsense är ev ett alternativ jag skulle kunna tänka mig också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kan bli väldigt dammigt i en tvättstuga så husera all elektronik i något slutet rack eller montera grejerna i ett köksskåp och sätt lite tätninglist runt dörren (har kört den metoden själv för switch och fiberdosa).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vilken typ av nätverkshårdvara och till och med typ av kabel (fiber/TP) är rätt oviktigt.

Huvudsaken är att flexslangen får rum med tillräckligt många kablar invändigt, att "centralen", inkommande fiber och alla kopplingsdosorna sitter på bra ställen.

Huset ska fungera med nästa N generationer av hårdvara, så koncentrera dig på det. Du har viktigare saker att lägga din tid på vid husbygge än att fundera på vilket märke på switch som är bäst. Du är rätt unik om du har tänkt klart på allt annat viktigt.

Permalänk

Budget?

Hur blir det med fukt och kondens i tvättstugan? Det känns inte som en optimal plats. Även vibrationer från vitvarorna.

Spontant tycker jag inte nätverksuttag har att göra i ett sovrum. Inte ens teve. Min fru och jag är helt ense i det avseendet. Jag förstår att andra resonerar tvärtom, men uppskattar verkligen att det är mörkt och tyst i ett sovrum.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Alternativ till Ubiquiti (stavning?) är TP-Link Omada. Där har du router/firewall, switchar, APs o controller. För lägre pris än Ubiquiti men ska väl säga till nästan iaf lika höga standard.
Se till att fixa fler kablar ut i väggarna o tak(för AP) än du tror du kommer behöva. Du kan alltid ha kabeln i väggen o såga upp ett hål för uttag senare om du vill. Det är bra svårare o få ut nya kablar när väggarna o gipsskivorna är uppsatta.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av skogis91:

Hej på er!

Vi har skrivit kontrakt på att bygga vårat hus och då jag är IT-nörd så är ju tankarna överallt gällande planering av nätverk mm.
Kan tillägga att all el skall göras av en vän till mig, och jag kommer hjälpa till med det jag kan/får.

Först och främst funderar jag över hårdvaran, eller tillverkare/system.

Skriver av mig vad jag tänker, så får ni gärna tycka till, komma med tips mm.

Nätverksuttag i Sovrummen, Allrummen, Badrum(Tänker typ Sonos One eller liknande högtalare), Hall samt Garage.

Antingen 1 kabel till garage och sätta en switch där ute vid behov.
Alternativt drar man ut 3-4 kablar och hoppas man klarar sig med det.

Utomhus-AP på baksidan (kablage draget ut)
Utomhus-AP monterad vid garage för att täcka både framsidan och själva garaget.
Övervakningskamera monterad vid garage, helst PoE-matad.

Vad gäller inomhus behövs:
Brandvägg (Eller så behåller jag nuvarande Fortigate)
switch-48p med PoE-portar.
2 st AP med PoE för att täcka av hela huset(enplanshus).
Patchpanel

Brandvägg, switch, patchpanel skall sitta i tvättstuga, där min server även skall vara.

Man vill ju gärna hantera/ha tillgång till allt detta på ett smidigt sätt (helst 1 gränssnitt och inte 5 olika).

Finns det något alternativ då förutom Ubiquiti?

Uppskattar era tips & råd.

Mvh Robin

En liten sidopunkt, men värt att tänka på, är att även om din vän är elektriker så får han enligt lag inte dra el, varken hos dig eller hemma hos sig själv, på sin fritid. Nätverk och annat som inte kräver auktorisation går såklart bra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Sätt uttag/brunnar i taket, eller åtminstone förbered iaf för PoE i taket? Unifis grejer är väl tom tänkta att sitta så. Min router har fortf inte kommit upp i taket efter ett år då jag dragit mig för kabeldragningen upp på vinden genom 40cm lösull.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vilken typ av nätverkshårdvara och till och med typ av kabel (fiber/TP) är rätt oviktigt.

Huvudsaken är att flexslangen får rum med tillräckligt många kablar invändigt, att "centralen", inkommande fiber och alla kopplingsdosorna sitter på bra ställen.

Huset ska fungera med nästa N generationer av hårdvara, så koncentrera dig på det. Du har viktigare saker att lägga din tid på vid husbygge än att fundera på vilket märke på switch som är bäst. Du är rätt unik om du har tänkt klart på allt annat viktigt.

Håller helt med, behovet kommet förändras över tid, ett sovrum görs om till barnrum som sen blir hemmakontor osv. Men att ha (dubbla) nätverksuttag i varje rum (eller flexslang till) hade jag satt som viktigast, då kan en alltid bygga ut/om efter ändrade behov.

Permalänk
Medlem

@danwi precis.

Det kan även vara bra med uttag i taket eller liknande om man vill ha accesspunkter monterade osv men oavsett utrustning är det VP-rör till brunnar där man kan montera uttag och sedan en central plats där man kan placera switch, router och andra prylar. Typ rackskåp eller liknande. Att försöka bygga något som är så universal som möjligt och sedan när behovet ändras med tiden så kan man möjlighet att anpassa enkelt till det man vill ha.

Kanske även större VP rör på vissa platser om man vill dra andra kablar i dom. Själva rören etc är billiga, det dryga är om man missar något och vill fixa i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vilken typ av nätverkshårdvara och till och med typ av kabel (fiber/TP) är rätt oviktigt.

Huvudsaken är att flexslangen får rum med tillräckligt många kablar invändigt, att "centralen", inkommande fiber och alla kopplingsdosorna sitter på bra ställen.

Huset ska fungera med nästa N generationer av hårdvara, så koncentrera dig på det. Du har viktigare saker att lägga din tid på vid husbygge än att fundera på vilket märke på switch som är bäst. Du är rätt unik om du har tänkt klart på allt annat viktigt.

Kan bara hålla med! Fokusera på att få till slang på de ställen du vill ha.
När ritningen är klar kan du fundera på kabeltyp.
När du har ett datum för slutbesiktning är det dags att fundera på hårdvaran.

Jag tog inte i när vi byggde vårt hus och nöjde mig med leverantörens förslag (uttag i varje rum) och saknar i efterhand:
Uttag för AP i tak.
Uttag i förråd/garage (fiber är att rekommendera)
Uttag för AP mot trädgård (på fasaden)
Uttag runt fasaden för eventuella kameror

Dock drog vi slang för inkoppling av trådade högtalare i vardagsrummet, vilket är skönt att ha dolt om man är lagd åt det hållet

Permalänk
Medlem

Har du någon ritning på huset? Lättare att se det framför sig samt komma med förslag.

Många som nämner uttag i tak för AP, och det var jag helt inne på när vi köpte hus. Min bättre hälft hade inget emot det, tills hon fick se hur en AP såg ut. De resulterade i att sätta ut Unifi In-Wall enheter på väl planerade platser. Vi har just nu 2st (In-Wall HD tror jag, finns inte längre), som täcker hela huset utan problem. Fördel med den lösningen är, finare innertak, samt 4 uttag (1 med PoE). Har 1 av dessa 2 på kontoret. Nackdel är eventuellt lite sämre räckvidd(?), inget jag märkt/stört mig på dock.

Huset är typ 180m2, flera våningar.

Men dra tomrör till varje rum, mer skadar inte. Jag använder tomrör till mycket annat också, ljudkablar, HDMI (vanlig + via cat6). Samlade majoriteten av all elektronik i källaren (förstärkare, datorer, apple tv, switch/router m.m). Ljud/bild/usb går att få ganska långa sträckor idag.

Permalänk
Medlem

@dahlborg precis.

Och därför kan det vara bra att även välja större VP-rör än standard för vissa sträckor, beroende på vad man vill ha för kablar eller TROR att man kan behöva framöver. Det skadar ju inte om man har större VP rör där man får plats med flera kablar om man misstänker man kommer behöva det. Ytterligare en fördel med något större VP rör där man tänkt dra TP-kablar är att man kan få in flera kablar i samma rör och kan utöka om man vill det i efterhand. Det kan vara lite jobbigt med dragning men det går, har man för små rör går det inte.

Även koax kablar och annat för t.ex parabol etc. Placering av elektronik som boxar osv. Stereosystem. Det är grymt mycket att tänka på och förhoppningsvis missar man inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Budget?

Hur blir det med fukt och kondens i tvättstugan? Det känns inte som en optimal plats. Även vibrationer från vitvarorna.

Spontant tycker jag inte nätverksuttag har att göra i ett sovrum. Inte ens teve. Min fru och jag är helt ense i det avseendet. Jag förstår att andra resonerar tvärtom, men uppskattar verkligen att det är mörkt och tyst i ett sovrum.

Fast ett sovrum kan ju bli ett gym om några år, eller nått annat, så att ha ett uttag där är inte helt fel

Men delar din åsikt om att en TV inte hör hemma i ett sovrum

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Långrandigt, men det här är min erfarenhet: Bygg för flexibilitet och inte för eventualiteter.

Se till att ha ordentligt med plats i skåpet för att rymma switch, fiberosa, strömadaptrar etc, man vet aldrig exakt vilka prylar man vill husera där inne. Det ska gå att felsöka utan att bryta fingrarna.

Planera för kabel till wifi-accesspunkter, och gärna till garage för den dagen du vill ha en laddbox där inne. Med bra wifi blir efterfrågan på kabel hemma väldigt liten, och du kan roa dig med annat.

Larm och brandvarnare är trådlösa idag. Jag har träffat flera som planerat för trådat larm men ingen som orkat installera det på ett sätt så att trådanslutningen faktiskt tillfört något. Har du en Rembrandt hemma får du kanske konsultera någon om det här men annars, nej.

Dra rymliga slangar till alla rum men vänta med att dra in kabel tills behovet uppstår. Hälften av alla nätverksuttag hos oss kommer aldrig till användning.

Viktigast av allt, finns det inte på ritningen så kan du inte räkna med att det monteras. Stäm av med elektrikern att allt är med.

Det går FORT i husbygge - snickaren ringer på tisdagen och säger att du kan koppla det du behöver fram till torsdag då han bygger igen, för på fredag kommer målaren. Var beredd på snabba kast.

Övrigt:
Det blir fort en hel del jobb och material om du ska detaljplanera inredningen och dra slang invändigt för alla eventualiteter. Det är sällan värt det för vips kommer du på att soffan ska stå vid en annan vägg och så står du där ändå med utvändig kabeldragning och ett gäng dosor du satt upp i onödan.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Pris kontra funktion så är nog unifi oslagbart. Dock skulle jag inte köra med deras gw utan då antingen ha en i ER familjen eller behålla din fortigate. Pfsense är ev ett alternativ jag skulle kunna tänka mig också.

Någon speciell anledning till varför du inte valt deras gw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En liten sidopunkt, men värt att tänka på, är att även om din vän är elektriker så får han enligt lag inte dra el, varken hos dig eller hemma hos sig själv, på sin fritid. Nätverk och annat som inte kräver auktorisation går såklart bra.

Inget som han gör på fritiden, utan han är egenföretagare och gör detta på "rätt" sätt, men till väldigt stor ekonomisk fördel för oss. Många bäckar små.. framförallt när man skall upp med spottar överallt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogis91:

Någon speciell anledning till varför du inte valt deras gw?

Man kan inte göra mycket egen configuration med dem. De är mer gjorda för plug n play.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Har du någon ritning på huset? Lättare att se det framför sig samt komma med förslag.

Många som nämner uttag i tak för AP, och det var jag helt inne på när vi köpte hus. Min bättre hälft hade inget emot det, tills hon fick se hur en AP såg ut. De resulterade i att sätta ut Unifi In-Wall enheter på väl planerade platser. Vi har just nu 2st (In-Wall HD tror jag, finns inte längre), som täcker hela huset utan problem. Fördel med den lösningen är, finare innertak, samt 4 uttag (1 med PoE). Har 1 av dessa 2 på kontoret. Nackdel är eventuellt lite sämre räckvidd(?), inget jag märkt/stört mig på dock.

Huset är typ 180m2, flera våningar.

Men dra tomrör till varje rum, mer skadar inte. Jag använder tomrör till mycket annat också, ljudkablar, HDMI (vanlig + via cat6). Samlade majoriteten av all elektronik i källaren (förstärkare, datorer, apple tv, switch/router m.m). Ljud/bild/usb går att få ganska långa sträckor idag.

Absolut!
https://drive.google.com/file/d/1ZU4e9zIPBoCaoxd27_UZQHRZyV3s...
https://drive.google.com/file/d/1ckk17QmlYQRMlx6aHrOB4KB74juP...

Kollat på dessa enheter med, känns dock som att man inte får ut alls effekt/räckvidd.
Säger jag till sambon att vi skall ha AP i taket, så ska vi det, för visst kommer det saker från andra sidan som man får acceptera/vara OK med

Samlade du allt i ett rum eller har du rack för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Långrandigt, men det här är min erfarenhet: Bygg för flexibilitet och inte för eventualiteter.

Se till att ha ordentligt med plats i skåpet för att rymma switch, fiberosa, strömadaptrar etc, man vet aldrig exakt vilka prylar man vill husera där inne. Det ska gå att felsöka utan att bryta fingrarna.

Planera för kabel till wifi-accesspunkter, och gärna till garage för den dagen du vill ha en laddbox där inne. Med bra wifi blir efterfrågan på kabel hemma väldigt liten, och du kan roa dig med annat.

Larm och brandvarnare är trådlösa idag. Jag har träffat flera som planerat för trådat larm men ingen som orkat installera det på ett sätt så att trådanslutningen faktiskt tillfört något. Har du en Rembrandt hemma får du kanske konsultera någon om det här men annars, nej.

Dra rymliga slangar till alla rum men vänta med att dra in kabel tills behovet uppstår. Hälften av alla nätverksuttag hos oss kommer aldrig till användning.

Viktigast av allt, finns det inte på ritningen så kan du inte räkna med att det monteras. Stäm av med elektrikern att allt är med.

Det går FORT i husbygge - snickaren ringer på tisdagen och säger att du kan koppla det du behöver fram till torsdag då han bygger igen, för på fredag kommer målaren. Var beredd på snabba kast.

Övrigt:
Det blir fort en hel del jobb och material om du ska detaljplanera inredningen och dra slang invändigt för alla eventualiteter. Det är sällan värt det för vips kommer du på att soffan ska stå vid en annan vägg och så står du där ändå med utvändig kabeldragning och ett gäng dosor du satt upp i onödan.

Uppskattar tipsen och råden!
Har du något tips på skåp?

I framtiden har jag tänkt att min s.k "server" skall in i skåpet också, men nu är den byggd i ett vanligt ATX-chassi så den får hamna på golvet tills dess att det är dags att byta upp sig om några år..
Har själv aldrig haft ett rack/skåp för tekniken tidigare så vet varken bu eller bä,