Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

När den går sönder. One Plus 2 är inne på sju år nu (3GB RAM börjar kännas som lite lite, men funkar än, 75% batterihälsa är ett mindre problem). Sony Xperia Z2 innan det blev bara något år innan den ("vattentäta" mobilen) fick en vattenskada. Innan dess höll Sony Xperia Go i ett par år innan strömknappen fick glapp.

Nästa mobil blir en Fairphone så att jag kan laga den när den går sönder.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Förr bytte jag oftast varje år. Sen blev det varannat och nu är det tre år sen.
Det är nog en kombination av att innovationerna mellan gångerna numera blir mindre och mindre och att jag när jag blivit äldre har jag mindre intresse av det.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

När appar börja klaga på för låg säkerhetsnivå i android versionen jag hade= android 7 som är 5 år gammal till min dåvarande mobil= huawei p9 plus från 2016. Sitter på pixel 6 just nu. Så 5 år bör den hålla hoppas jag med säkerhets uppdateringar:)

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Lego Master

Ungefär vartannat år har det blivit. Gick från S20U till Fold4 nu senast. Men så länge skärmen på Fold4an håller tänker jag att den får hålla minst 3 år nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lite när jag känner, men runt 2 år, dock numera 3 år tänker jag. Byter när jag känner att jag vill, i år byter för att jag vill ha en telefon som har stöd för 5G plus att batteriet på min nästan 4 år gamla telefon börjar bli dåligt nu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sony Ericsson W595 (sannolikt bästa telefonen jag ägt, den var amazing)

Sen började smartphone-tåget:

  1. iPhone 5 (köpt 2012)

  2. Nexus 5, när min iPhone 5 blev för trött och jag ville testa Android

  3. OnePlus 2, när min Nexus stendog efter ett fall...

  4. OnePlus 6, efter att ha varit ganska besviken på OP2.

  5. iPhone 13 Pro, för att jag tröttnade på Android

Så 5 telefoner på 10 år blir ju ny telefon vartannat år då.

Jag har en W595 som jag försöker få liv i, köpte nytt batteri men den är stendöd så jag antar att ligger de för länge så dör de helt

Permalänk
Medlem

I genomsnitt ligger jag nog på en gång om året eller lite oftare, brukar få tråkigt och tycka det är kul att testa något nytt då och då vilket kan ge fler byten per år.

Permalänk
Medlem

2001-2004 Nokia 3310
2004-2008 Nokia 1100
2008-2011 Nokia E71
2011-2015 Samsung Galaxy Nexus
2015-2018 Samsung Galaxy S6
2018------ Samsung Galaxy S8

Så ca 3-4 år, men den nuvarande är fortfarande felfri och fungerar utmärkt, så den kommer jag säkert att använda i 2-3 år till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Min Galaxy A40 har just fyllt 3 år och jag ser än så länge ingen anledning till att byta ut den. Ett år till blir det i alla fall om jag inte råkar ha sönder den.

Mina barn har varsin A40, de kommer nog att ha dem minst 2 år till, om de inte går sönder såklart. Trevliga telefoner med bra skärm.

Spontant känns det som att jag har telefoner i typ 3 år i snitt. Räknar jag på det stämmer det inte riktigt. Beror på hur länge jag har nuvarande antar jag (S21).

Ungefärliga årtal, de enda jag är helt säker på åren är första och sista...har inte köpt nya heta mobiler alltså, utan när de varit på utgång.

2011 - Sony Ericsson Neo V. Betalade 99kr/månad i 2 år inklusive Telenor-abb med fri surf. Sjukt bra pris, telefonen kostade 20x24kr typ...rootade och körde många Custom-ROM, vilket behövdes. Klockade upp den från 1GHz till 1.6GHz, men oftast till 1.4GHz. Sedan sparkade halvårsgamla dottern ner den i toaletten, men då levde den redan på övertid.
2013 - Nexus 4 (2012) - köptes (ny) för ett par tusenlappar, bra pris för en telefon som fortfarande hängde med trots att den var dryga året gammal. Kameran var dock inte den bästa, och den saknade 4G. (barnen hade sedan denna som mini-surf-platta då jag plockade bort ring-funktionen)
2016 - Galaxy S4 i9506 (2013) - brorsan fick en gammal dator av mig, jag fick hans gamla telefon. Den här telefonen var riktigt bra. Hade prestanda nog så det räckte och blev över. Bra kamera utomhus. Körde custom-ROM och överklockade den till 4x2.6 tror jag. Dock blev GPSen med tiden knas och trilskades, och den tog dåliga foton inomhus.
2018 - Galaxy S7 (2016) - Den här dök upp på Tradera, "låst till Telia" och new in box (någon hade "fått" den vid förlängning av abb men fortsatt använda sin S5), fick den för ett par tusen. Mycket bra telefon, rapp kamera också. Dock, bara 32GB lagring, och många appar svällde med tiden till gigantiska mått. Flytta till SD-kort var tempfix. Hade den haft mer lagring och min fru samtidigt inte behövt byta sin A3 pga lagringsbrist (bara 16GB) hade jag nog haft kvar den.
2021 - Comviq hade erbjudande på Galaxy S21 för 349kr i 24 månader inklusive 100GB data. Det är mer än jag behövde, men samtidigt fick jag en telefon för ok pris, och min fru fick min gamla trogna S7 så hon blev också nöjd. Och vi slapp köpa en ersättare till hennes A3. S21 är en bra telefon, men kameran kunde vara lite rappare och vassare, tycker 5 år äldre S7 står sig rätt ok ändå vid jämförelse. Och, så saknar den samtalsinspelning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inne på 4 år med min Huawei P20 Pro nu. Inga planer på att byta ut den.
Prestandan duger än och det känns som att utvecklingen stått ganska still de senaste åren.
Kan inte komma på någon ny teknik eller funktion som får mig att vilja uppgradera.
Kommer förmodligen köra vidare på den tills batteriet ger upp.

Hade en OnePlus One i 4~ år innan dess.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Har bara haft två. Första bytet var efter 5 år då min iPhone 5 hade en batteritid på typ 20 minuter (byte av batteri hjälpte inte) och en skärm som prickade fel ibland.

Har planer på att köpa ny nästa år. Det har då gått 5 år på min Galaxy S9+. Inte lika akut denna gång att byta då det inte är några större fel med den jag har.

Den får dock inga fler uppdateringar och det skulle vara kul med lite bättre prestanda och kamera. Om inte Galaxy S23 blir katastrofalt dålig, eller ekonomin fallerar, blir det nog min nästa mobil.

Permalänk
Rekordmedlem

Så sällan som möjligt, dvs bara om det finns ett verkligt behov pga att nått kritiskt går sönder typ batteri eller möjligen nån mjukvara typ bank id och jag inte har nått annat att köra den på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När säkerhetsuppdateringarna slutar komma.

Permalänk

Så länge som jag kan. Min första mobil runt 1995.
Jag tycker dock inte man kan ta emot hur sällan man bytte i början för att prata om idag.

Men jag byter så sällan som möjligt, problemet är att jag stör mig på dålig hårdvara. När jag gick ifrån min gamla Huawei till Samsung A71, så upptäckte jag några timmar efter jag hade köpt mobilen att min nya i vissa spel presterar betydligt sämre, detta till den grad att de kraschar. Och då gäller det att försöka stå ut med mobilen så länge som man kan. Där svårigheten är att utvecklingen ändå går sakta. Och jag vill behålla 3.5mm uttaget.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara sällan.

Min första riktiga smartphone var en HTC Legend, den hade jag i 9 år (och batteriet håller fortfarande), men plastiken vittrade sönder så det var dags att byta. Mjukvaran var redan utdaterat efter några år, men det var inte det viktigaste för mig då det essentiellt var bara en TELEFON, och det var hela idéen bak grejen.

Nästa mobil var en Huawei p20 Pro, det var den dyraste telefon jag nånsin hade köpt, 10K SEK när den kom på marknaden, varför? För att det var för mig den första telefonen som hade ett kamera som gjorde att jag kan slänga alla mina andra kameror och få hederliga resultat utan att släpa runt på en massor av grej, dessutom var det praktisk att ha en separat grej från datorn att betala räkningar med. Den höll för mig i 5 år, batterierna håller fortfarande så i principen kunde jag fortsätta att använda denna än idag.

Men jag är snål, och lika så sugen på nåt nytt som dom flesta.

Så jag pensionerade min Huawei och köpte en OnePlus 9 Pro. Det fanns inga djupa tankar bak köpet, jag var bara på semester och råkade besöka ett shoppingcenter på en tråkig Söndag, jag såg en telefon-butik som var vid att lägga ner, och frågade om de hade några flaggskepps telefoner billigt då jag fick tanken om att min telefon ju var 5 år gammal och jag vill inte ge 10-15K SEK för en ny telefon, jag fick en OnePlus 9 Pro (utställningsmodell) till 3500,- så mina tankar var lite - oh well, den är mera modern än min Huawei P20 pro, så varför inte ... det ger mig lite extra tid att vänta till den nästa stora kamera grejen och uppdaterat OS.

Men det visade sig vara ett super-klipp, (och vem googlar inte deras nya prylar + 100 reviews för att lära mera?) och fann ut att den nyare versionen OnePlus 10 Pro var sämre byggd (bröt sönder i JerryRigsEverything tests, vilket 9 Pro inte gjorde i hans tidigare tests) och hade sämre IP54 skydd gentemot 9 Pro's IP68 skydd och den nya kostade kring 10K så jag såg det som ett superklipp. Folk hade också skit erfarenhet med OnePlus eftersom de hade många buggar i starten men jag upplevde inga av dessa (en av fördelarna med att INTE vara FöRST med det SENASTE).

Nu är jag rätt så glad för att fota, och jag fotar mera videos än jag fotar foton - och här visade 9 PRO sin stärka sida, ultra-stabil i 4K 60 fps läge och video resultatet gav mig totalt haksläpp. (om ni är nyfikna, här är ett exempel jag filmade i Malmö).https://www.youtube.com/watch?v=yo42SG_CKFc

Så jag var faktisk riktig glad jag inte väntade längre och kom över detta klipp, annars hade jag inte upptäckt precis hur långt dagens Kamera Telefoner har utvecklas.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt bara 2 gånger som jag har själv köpt mig en smartphone. Jag hoppade ju in från traditionella telefoner till touch sent 2012 och då fick jag min första av min bror, en HTC från 2010. Sen 2014 en Galaxy S 2 av brorsan igen, 2016 köpte jag min egna första.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har en jobbtelefon, men då det är en iPhone så har den blivit liggande i skåpet på jobbet.

Använder istället min privata mobil med två simkort.

Inget problem eftersom jobbnumret endast är nåbart under arbetstid.

Permalänk
Medlem

Vartannat år men lär nog bli var tredje beroende på hur hårt elräkningarna slår nästa år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Typ vart tredje år, men min S10+ som jag bytte mot s22 ultra i år kunde jag nog haft något år till eftersom den fungerade så bra

Permalänk
Medlem

Tidigare så har det varit vartannat år men nu har jag haft min S9+ sedan lanseringen och har fortfarande inget behov av att byta

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Var fjärde eller var tredje. Förr var det oftare men idag händer det ju inget roligt alls med nya telefoner. Brukar byta när jag känner att batteriet börjat bli lite väl trött eller något annat händer.

Permalänk
Medlem

försöker ha telefonerna länge men ibland går det inte då mjukvarustödet slutar dyka upp eller de blir trasiga på något sätt, nu har jag en S22 som jag tänkte att jag ska försöka ha tills den ramlar sönder.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Moto One Vision, inköpt för 2500kr för 3år sedan. Fortfarande tillräckligt snabb, har fortfarande förhållandevis bra kamera. Batteritiden håller två dygn för mig. Jag har inga som helst klagomål, och hade gärna sett att den håller i 6år+. Den stora sorgen för mobilindustrin är att batterier inte är lätt utbytbara längre. Ibland tittar jag tillbaka på min LG G3, en slimmad telefon, med avtagbart bakstycke och utbytbart batteri. det finns ingenting i moderna mobiler som skulle omöjliggöra en sådan design.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Sitter på en OP6 sen 2018 men den åker nog nu iår för det känns som de nerfat den i mjukvaran, sjukt seg och frustrerande så blir nog att reka under BF veckorna men osäker på OP igen, lite sugen på att testa Pixel för ett ren Android OS.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Det sker så extremt lite innovation på mobilsidan just nu så finns ingen anledning att uppgradera förrän batteriet blir kasst. Så var 3-4:e år för mig.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

När någon av följande fyra inträffar, vad som än kommer först:
Batteritiden är för dålig
Något går sönder
Den är för långsam
Den slutar uppdateras

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet Endast när den går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

försöker ha telefonerna länge men ibland går det inte då mjukvarustödet slutar dyka upp eller de blir trasiga på något sätt, nu har jag en S22 som jag tänkte att jag ska försöka ha tills den ramlar sönder.

I dagsläget är väl inte mjukvarustödet så viktigt. iaf inte på Android. Apparna skrivs för WebView, som i sin tur kan uppgraderas fritt oberoende OS version. Klart, man får inte de senaste OS funktionerna, Men jag tänker mig att det är mest grundfunktioner och appstöd man behöver.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

De första smartphonarna bytte jag ungefär vartannat år. Men nu senast hade det gått nästan 4 år och om jag inte fått en ny telefon hade jag nog kunnat ha kvar den ett år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det brukar vara sällan.

Min första riktiga smartphone var en HTC Legend, den hade jag i 9 år (och batteriet håller fortfarande), men plastiken vittrade sönder så det var dags att byta. Mjukvaran var redan utdaterat efter några år, men det var inte det viktigaste för mig då det essentiellt var bara en TELEFON, och det var hela idéen bak grejen.

Nästa mobil var en Huawei p20 Pro, det var den dyraste telefon jag nånsin hade köpt, 10K SEK när den kom på marknaden, varför? För att det var för mig den första telefonen som hade ett kamera som gjorde att jag kan slänga alla mina andra kameror och få hederliga resultat utan att släpa runt på en massor av grej, dessutom var det praktisk att ha en separat grej från datorn att betala räkningar med. Den höll för mig i 5 år, batterierna håller fortfarande så i principen kunde jag fortsätta att använda denna än idag.

Men jag är snål, och lika så sugen på nåt nytt som dom flesta.

Så jag pensionerade min Huawei och köpte en OnePlus 9 Pro. Det fanns inga djupa tankar bak köpet, jag var bara på semester och råkade besöka ett shoppingcenter på en tråkig Söndag, jag såg en telefon-butik som var vid att lägga ner, och frågade om de hade några flaggskepps telefoner billigt då jag fick tanken om att min telefon ju var 5 år gammal och jag vill inte ge 10-15K SEK för en ny telefon, jag fick en OnePlus 9 Pro (utställningsmodell) till 3500,- så mina tankar var lite - oh well, den är mera modern än min Huawei P20 pro, så varför inte ... det ger mig lite extra tid att vänta till den nästa stora kamera grejen och uppdaterat OS.

Men det visade sig vara ett super-klipp, (och vem googlar inte deras nya prylar + 100 reviews för att lära mera?) och fann ut att den nyare versionen OnePlus 10 Pro var sämre byggd (bröt sönder i JerryRigsEverything tests, vilket 9 Pro inte gjorde i hans tidigare tests) och hade sämre IP54 skydd gentemot 9 Pro's IP68 skydd och den nya kostade kring 10K så jag såg det som ett superklipp. Folk hade också skit erfarenhet med OnePlus eftersom de hade många buggar i starten men jag upplevde inga av dessa (en av fördelarna med att INTE vara FöRST med det SENASTE).

Nu är jag rätt så glad för att fota, och jag fotar mera videos än jag fotar foton - och här visade 9 PRO sin stärka sida, ultra-stabil i 4K 60 fps läge och video resultatet gav mig totalt haksläpp. (om ni är nyfikna, här är ett exempel jag filmade i Malmö).https://www.youtube.com/watch?v=yo42SG_CKFc

Så jag var faktisk riktig glad jag inte väntade längre och kom över detta klipp, annars hade jag inte upptäckt precis hur långt dagens Kamera Telefoner har utvecklas.

sitter fortfarande på min p20 pro men den börjar bokstavligen falla isär och är snart en brandfara :D. MEN den fungerar jättebra annars med bra batteritid och snabb fortfarande. Vad upplever du för skillnader efter bytet för jag kan inte komma på några som kan behövas