Överhettningsskydd PS5 och XBox Series X?

Permalänk
Medlem

Överhettningsskydd PS5 och XBox Series X?

Hej! För ett tag sen läste jag i en tråd, tror det var här på Swec, att PS5:an inte har nåt överhettningsskydd alls och därmed går sönder om fläktarna lägger av? Stämmer detta, någon som vet?

Och hur är det med Series X? Har den nåt skydd mot överhettning?

Är fortfarande i valet och kvalet om vilken konsol jag ska skaffa framöver, detta med överhettning känns ju som en viktig grej.

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej! För ett tag sen läste jag i en tråd, tror det var här på Swec, att PS5:an inte har nåt överhettningsskydd alls och därmed går sönder om fläktarna lägger av? Stämmer detta, någon som vet?

Och hur är det med Series X? Har den nåt skydd mot överhettning?

Är fortfarande i valet och kvalet om vilken konsol jag ska skaffa framöver, detta med överhettning känns ju som en viktig grej.

Mvh

sett videos på folk som bygger om sin PS5 där dom fått varningar att systemet går varmt.
Andra gånger har den stängt ner sig för att sedan ge ett meddelande vid uppstart att den gick varm

Permalänk
Medlem

Om konsolen blir för varm dyker ett felmeddelande upp som säger att man måste stänga av.

Permalänk
Medlem

Båda konsoler reagerar om det blir för varmt:

Förövrigt lite udda att välja konsol baserat på om den har överhettningsskydd eller inte men alright.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Verkar som om båda konsollerna stänger av, bra att veta!

@lambdan: Nja, jag väljer inte konsol enbart på om den ena har överhettningsskydd eller inte men det känns som en viktig punkt för mig. Har man sett videos på gamla cpu:er som börjar ryka vid överhettning så kan man lätt bli lite nojig när man läser att en spelkonsol som enligt nån, kan överhetta och gå sönder.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för alla svar! Verkar som om båda konsollerna stänger av, bra att veta!

Om det skulle vara så har du antingen ingen ventilation/fullproppad med damm eller så är konsolen trasig och ska reklameras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för alla svar! Verkar som om båda konsollerna stänger av, bra att veta!

@lambdan: Nja, jag väljer inte konsol enbart på om den ena har överhettningsskydd eller inte men det känns som en viktig punkt för mig. Har man sett videos på gamla cpu:er som börjar ryka vid överhettning så kan man lätt bli lite nojig när man läser att en spelkonsol som enligt nån, kan överhetta och gå sönder.

Kan inflika att min series x sitter i en standard IKEA-möbel (BESTÅ). Där jag skurit ut baksidan och vänt konsolens fläkt utåt. Den har aldrig klagat på att den skulle gå varm, inte ens under de varmaste dagarna i somras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för alla svar! Verkar som om båda konsollerna stänger av, bra att veta!

@lambdan: Nja, jag väljer inte konsol enbart på om den ena har överhettningsskydd eller inte men det känns som en viktig punkt för mig. Har man sett videos på gamla cpu:er som börjar ryka vid överhettning så kan man lätt bli lite nojig när man läser att en spelkonsol som enligt nån, kan överhetta och gå sönder.

Jo jag minns när man hade en AMD Athlon i början på 2000-talet som brann upp när kylfläkten gick sönder.

Ingen aning vad som händer med dagens CPU:er. Klarar de sig om kylfläkten stannar?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Galvanizer:

Ingen aning vad som händer med dagens CPU:er. Klarar de sig om kylfläkten stannar?

Japp, de har överhettningsskydd. Först klockar (throttlar) den ner sig och till sist stänger systemet av

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Min Series X står ganska tight i TV-bänken. Den ligger på sidan i ett "fack" med sådär 3-5 cm fritt runtom, dock är bänken öppen på baksidan, men det är också rätt fullt med sladdar, externa diskar och så. Den har aldrig blivit överhettad eller ens så varm att fläktarna är hörbara om inte det är typ sent på natten och allt annat är avstängt och jag just spelat något tyngre spel en längre period.