Reparera högtalare själv? Behöver råd

Permalänk
Medlem

Reparera högtalare själv? Behöver råd

Tjenare,

För ett par år sedan köpte jag ett par Audio pro T8L till mamma och pappa då de inte var nöjda med ljudet i sin TV. För någon vecka började de låta konstigt och sedan slutade de fungera/tar inte ström.

Jag känner mig ganska säker på att det är en Low Drop Voltage Regulator som brunnit och det känns som det borde vara en enkel del att byta ut istället för att kasta ut ett par fullt goda högtalare.

Högtalarna var ganska lätta att öppna upp, men alla delar/kontakter är limmade i varandra och andra delar. Det är 2 kretskort och ett bakstycke i metall. Alla delarna sitter ihop med flera komponenter som har limmats fast i nästa "våning". Jag kanske skulle kunna få isär dem, men jag känner mig inte säker nog på det för att våga ge bort högtalarna efteråt.

Frågor:

- Tror ni att jag identifierat problemet korrekt och det är denna LDVR som har brunnit?

- Skulle det gå att ersätta denna LDVR från sidan (se bilder undertill) eller behöver man plocka isär dem? Jag har bristande erfarenhet när det kommer till att löda men för mig ser det möjligt mend krångligt ut att göra det från sidan. Ni med mer erfarenhet vad tror ni?

Jag har skickat en förfrågan till Audio Pro om de har något service center som kan reparera dem, men i min erfarenhet så kommer det behöva skickas och reparationen är ju säkert ett par tusen kronor i arbetskostnad och då plötsligt är det nästan kostnaden av nya högtalare.

Permalänk
Medlem

Den ser ut att ha gått varm. Nu skulle det kunna vara något annat som gått fel som skickat in högre spänning än komponenten klarar, och då kommer nästa brinna upp igen.

Ser ut att vara lätt att byta ut, den är bara ytmonterad. Lödpenna och en lödfläta för att lossa den gamla och sen löda på en ny, tar inte många minuter.

Om du inte får något bättre råd (av någon som kan sånt här ) så hade jag chansat på att byta den. Den kan inte kosta många kronor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Den ser ut att ha gått varm. Nu skulle det kunna vara något annat som gått fel som skickat in högre spänning än komponenten klarar, och då kommer nästa brinna upp igen.

Ser ut att vara lätt att byta ut, den är bara ytmonterad. Lödpenna och en lödfläta för att lossa den gamla och sen löda på en ny, tar inte många minuter.

Om du inte får något bättre råd (av någon som kan sånt här ) så hade jag chansat på att byta den. Den kan inte kosta många kronor.

Så är det ju alltid, kan ju vara något annat som fått den att gå sönder men är det mest bara lite tid, pill och några tior som det kostar är det ju värt ett försök. Du har inget tips på vart man kan köpa en ny någonstans? Aldrig gjort sådant här förr så har inte den blekaste xD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Så är det ju alltid, kan ju vara något annat som fått den att gå sönder men är det mest bara lite tid, pill och några tior som det kostar är det ju värt ett försök. Du har inget tips på vart man kan köpa en ny någonstans? Aldrig gjort sådant här förr så har inte den blekaste xD

Skulle också säga electrokit.

Elfa hade butiker förr, vet inte om det fortfarande är så. Elfa har gigantiskt sortiment och det går i vart fall att beställa online.

Det brukar vara relativt dyrt att få tag på enstaka komponenter tyvärr då frakten vida överstiger priset på komponenten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sönderbränt kretskort och kondingarna ser att fått sig en riktig smäll. Säkerligen finns det mer som är trasigt, speciellt när det verkar vara en riktigt kortslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Sönderbränt kretskort och kondingarna ser att fått sig en riktig smäll. Säkerligen finns det mer som är trasigt, speciellt när det verkar vara en riktigt kortslutning

Vart / hur ser du detta? Nyfiken mest för att lära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vart / hur ser du detta? Nyfiken mest för att lära mig

Det som gör mig fundersam är det svarta kletet som finns på kortet, vet ej om den mittersta bredvid kondingarna kan vara en drossel eller en konding. När en skada som en kortslutning brukar det finnas elektronik i kretsen som också kan vara skadade, Det måste finnas en orsak varför kortslutningen kom till Har lagat mycket i mina dagar så det måste kollas upp om det är så. Hur ser anslutningarna på kortet ut vid den skadade kretsen ?

Permalänk
Medlem

Det svarta kletet ser ut att vara vanligt klet/lim som används och ser inte alls bränt ut.
Oftast så är kletet som används vitt/beige/gult men svart finns med se tex.

Och nej allt svart klet är inte lika dåligt som det i videon!

På sista bilden så ser den vänstra blåa kondingen ut att vara lite svälld, dvs toppen.
En svälld konding är=en död konding, eller i vilket fall väldigt snart en död konding och bör bytas ut.
Och behöver en konding bytas ut så bör man byta andra med, i alla fall dom på samma ställe och/heller av samma märke.
Helst så bör alla bytas ut.
I övre videon ser du en svälld konding vid https://youtu.be/019eUy-vNhk?t=295

Sen det brända på LDVR ser inte så väldigt bränt ut utan gissar mer på att det är ej avtvättat fluss medel som visserligen har blivit rejält varmt och kombinerat med att torkat ut under en viss tid mycket väl kan "brännas" utan att komponenter tar skada.

Just den beskrivning som gavs att ljudet ändrades pekar mer på att det är en/fler konding/ar som tappat orken/dött än en brunnen komponent.
Om det varit en brunnen komponent så hade det troligen handlat mer om funkar felfritt tills den helt plötsligt dör på en halv sekund.
Sen kan det givetvis även vara att en konding gav upp först och gav sämre ljud och sen brann nåt annat upp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skulle också säga electrokit.

Elfa hade butiker förr, vet inte om det fortfarande är så. Elfa har gigantiskt sortiment och det går i vart fall att beställa online.

Det brukar vara relativt dyrt att få tag på enstaka komponenter tyvärr då frakten vida överstiger priset på komponenten.

Tror elfa har butik i upplands väsby/ solna eller däromkring. Dom är lite hemliga

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Det som gör mig fundersam är det svarta kletet som finns på kortet, vet ej om den mittersta bredvid kondingarna kan vara en drossel eller en konding. När en skada som en kortslutning brukar det finnas elektronik i kretsen som också kan vara skadade, Det måste finnas en orsak varför kortslutningen kom till Har lagat mycket i mina dagar så det måste kollas upp om det är så. Hur ser anslutningarna på kortet ut vid den skadade kretsen ?

Det svarta kletet är någon form av lim. Nästan allt i hela högtalaren är limmat så att det inte ska ha någon risk att röra sig. Vilket på sätt och vis antar jag är bra, ingen större risk att en kontakt lossnar ifall man tappar den i golvet. Det gör ju tyvärr också att det är alldeles för mycket jobb att försöka få isär. Vet man vad man gör sure, men jag litar inte på mig själv för att ta bort allt lim utan att skada något annat.

Angående anslutningarna så ser jag inte att det verkar finnas något skadat någon annanstans än på just den delen som jag fotade i första inlägget. Det betyder ju dock inte att det inte finns, det är vissa delar som inte går att se utan att splittra kretskorten vilket jag som sagt inte kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

På sista bilden så ser den vänstra blåa kondingen ut att vara lite svälld, dvs toppen.

Sen det brända på LDVR ser inte så väldigt bränt ut utan gissar mer på att det är ej avtvättat fluss medel som visserligen har blivit rejält varmt och kombinerat med att torkat ut under en viss tid mycket väl kan "brännas" utan att komponenter tar skada.

Just den beskrivning som gavs att ljudet ändrades pekar mer på att det är en/fler konding/ar som tappat orken/dött än en brunnen komponent.
Om det varit en brunnen komponent så hade det troligen handlat mer om funkar felfritt tills den helt plötsligt dör på en halv sekund.
Sen kan det givetvis även vara att en konding gav upp först och gav sämre ljud och sen brann nåt annat upp.

Japp, kikade igen och nu när du visat vad jag ska leta efter är den kondingen helt klart svullen. Kondingar kanske hade varit lätta att byta ut, men det är ingen chans att jag kan få isär högtalarna på ett säkert sätt pga allt lim/klet och annat som de har använt sig av.

Jag litar på vad du säger om det "brända". Aldrig använt fluss/flux men vad jag sett när andra gör så låter det väl rimligt. Att glömma tvätta bort flux, kan det orsaka att högtalarna dör i förtid? De är ju ett par år nu, men det känns som högtalarna la av alldeles för tidigt helt klart. Tyvärr utanför reklamationstid så är nog inte mycket man kan göra åt det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Japp, kikade igen och nu när du visat vad jag ska leta efter är den kondingen helt klart svullen. Kondingar kanske hade varit lätta att byta ut, men det är ingen chans att jag kan få isär högtalarna på ett säkert sätt pga allt lim/klet och annat som de har använt sig av.

Jag litar på vad du säger om det "brända". Aldrig använt fluss/flux men vad jag sett när andra gör så låter det väl rimligt. Att glömma tvätta bort flux, kan det orsaka att högtalarna dör i förtid? De är ju ett par år nu, men det känns som högtalarna la av alldeles för tidigt helt klart. Tyvärr utanför reklamationstid så är nog inte mycket man kan göra åt det tyvärr.

Lite svårt att se på bilderna. Kletet är som du säger lim. Det är där för att skydda kondingarna/andra stora tunga komponenter mot att ta skada av vibrationer. Utan det får lödningarna ta all mekanisk last. För sådär stora kommer det skapa problem. Det går att lösa genom att sätta de i "vaggor" av plast, men är dyrare.

Är du säger att limmet håller ihop korten? Jag tycker det ser ut som att det går att ta ur kontakterna, skruva och få isär kort 1 samt 2.

Jag skulle börja med att utvärdera ifall det är värt att laga. En bränd komponent kan vara ett symptom, inte rotorsak. Se om du kan få loss den med en lödkolv. Du kommer behöva en rejäl sådan. Det ser ut att vara välkylt = Svårtlött. Jag skulle klippa benen med en tång och löda av dem för sig. Då blir det lättare att löda av den stora baksidan. När du lött av alltihop: Mät mellan det vänstra benet och det högra benet, samt mellan vänstra benet och den stora plattan. Det skall inte vara kortis där. Exakt vad motståndet skall vara är svårt att säga, men inte kortis i alla fall.

Har du en extra bild som nummer 2? Den på undersidan av komponenten. Det ser ut som PCB skada, men svårt att säga på den bilden. Ta en ny bild närmare.