Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Aha, ditt måste ha hunnit ut före den tropiska stormen då, jag har inte ens fått tracking number än

Men skriv i # köp kanalen så borde du hitta din space.

Jäklar du, jag fick tracking number redan 25e juli ser jag nu i mailet. Måste haft en riktig tur då med andra ord, eller så har du en ordentlig skopa otur. Hoppas du får ditt snart också!

Kunde för övrigt inte skriva i #köp ännu, man måste varit med i en vecka först...

Ingen här som råkar sitta på en extra 7u mellanslagshatt? Färg, material eller profil spelar ingen roll, bara den passar

Skrivet av huttala:

Vad ska de va för färg? Kan ha något liggandes i vrån.

Haha, hann inte läsa vad du skrev innan jag också skrev spelar ingen roll, så länge den passar i väntan på nya setet som är "på g" så är jag nöjd. Tack på förhand får man väl säga!

Någon som vet varför man kör 7u för övrigt? Just QK65 använder ju vanliga 6,25u, men tydligen inte på ISO hotswap av någon anledning...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jäklar du, jag fick tracking number redan 25e juli ser jag nu i mailet. Måste haft en riktig tur då med andra ord, eller så har du en ordentlig skopa otur. Hoppas du får ditt snart också!

Kunde för övrigt inte skriva i #köp ännu, man måste varit med i en vecka först...

Ingen här som råkar sitta på en extra 7u mellanslagshatt? Färg, material eller profil spelar ingen roll, bara den passar
Haha, hann inte läsa vad du skrev innan jag också skrev spelar ingen roll, så länge den passar i väntan på nya setet som är "på g" så är jag nöjd. Tack på förhand får man väl säga!

Någon som vet varför man kör 7u för övrigt? Just QK65 använder ju vanliga 6,25u, men tydligen inte på ISO hotswap av någon anledning...

Varför qk65 har det vet jag inte, men 7u är ju "old school" från tiden innan man hade en windows-tangent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Varför qk65 har det vet jag inte, men 7u är ju "old school" från tiden innan man hade en windows-tangent.

Ja, men old school behöver inte nödvändigtvis vara bra, vi har ju faktiskt och använder Win-tangenten idag exempelvis.

Och varför väljer man det till ISO-varianten, när ANSI-layouten av samma bräda har 6,25u. Det är ju rätt märkligt kan jag tycka. Det hade väl rent av varit vettigare tvärtom, eftersom vi faktiskt använder Alt Gr, medan ANSI-folket bara har en dubblett av vanliga ALT även till höger som de kan offra.

Men jag är väldigt färsk inom det här området, så jag kanske missat något? Finns någon praktisk fördel med 7u? Eller är det bara "coolt och retro"?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med resultatet av mitt första bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jäklar du, jag fick tracking number redan 25e juli ser jag nu i mailet. Måste haft en riktig tur då med andra ord, eller så har du en ordentlig skopa otur. Hoppas du får ditt snart också!

Kunde för övrigt inte skriva i #köp ännu, man måste varit med i en vecka först...

Ingen här som råkar sitta på en extra 7u mellanslagshatt? Färg, material eller profil spelar ingen roll, bara den passar
Haha, hann inte läsa vad du skrev innan jag också skrev spelar ingen roll, så länge den passar i väntan på nya setet som är "på g" så är jag nöjd. Tack på förhand får man väl säga!

Någon som vet varför man kör 7u för övrigt? Just QK65 använder ju vanliga 6,25u, men tydligen inte på ISO hotswap av någon anledning...

Jag beställde iofs ansi bt så min går väl ut i en annan batch. Ska kolla om jag fått med någon extra 7u någonstans om Huttala inte hinner ge dig något.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag beställde iofs ansi bt så min går väl ut i en annan batch. Ska kolla om jag fått med någon extra 7u någonstans om Huttala inte hinner ge dig något.

Ja BT brädorna gick väl ut senare som jag förstod det, även innan det blev storm och skit

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett bra alternativ till Super Lube för Stabsen? Super Lube verkar småsvårt att få tag i.

Biltema PTFE-fett t.ex.? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Är det någon som har ett bra alternativ till Super Lube för Stabsen? Super Lube verkar småsvårt att få tag i.

Biltema PTFE-fett t.ex.? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

För wire

för housing

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Säkert inget fel på det där, men det är vansinnigt dyrt för så lite! Måste finnas bättre alternativ?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Säkert inget fel på det där, men det är vansinnigt dyrt för så lite! Måste finnas bättre alternativ?

Bättre alternativ vet jag inte men andra mer prisvärda har jag dålig koll på vad som ger ett bra resultat. Sett några använda en röd förpackning med ptfe fett, vet inte om det är samma?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Bättre alternativ vet jag inte men andra mer prisvärda har jag dålig koll på vad som ger ett bra resultat. Sett några använda en röd förpackning med ptfe fett, vet inte om det är samma?

Det kanske kan vara den här?: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonfett-...

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Skrivet av Xarvaz:

Säkert inget fel på det där, men det är vansinnigt dyrt för så lite! Måste finnas bättre alternativ?

Känns dumsnålt när det handlar om 60kr.
https://kbnordic.se/verktyg-och-tillbehor/smorjmedel/super-lu...

Man kan även använda 205g0 för alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Jag är väldigt nöjd med resultatet av mitt första bygge!

https://i.imgur.com/WtWAje1.jpeg
https://i.imgur.com/gxmH5ja.jpeg

Vansinnigt bra

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu har det (Deathstalker V2 TKL) anlänt. Inte hunnit koppla in det än utan bara tryckt lite på tangenterna, och där känns det rätt lovande för tangenterna är MYCKET stabilare än G915. Nästan lite icke lowprofile känsla i dom trots low profile. Men återstår väl att se hur det funkar IRL också samt efter några dagar/veckor. Helt ljudlös när man skakar på det också vilket är lovande (G915 rasslar en del som bekant).

Edit:

Något som dock är trist är att Razer återigen har fuckat upp belysningen av sekundära tecken för nordiska versionen, samma sak på deras laptops. Så tecken som $€{]} är inte belysta. Om jag inte minns helt fel så är det inte så för amerikanska versionen.

Uppdatering, nu har jag kört Deathstalker V2 TKL en del och det är både fördelar och nackdelar jämfört med G915 TKL.

* Tangenterna (brytarna) är klart mer stabila än på G915. Iom att det är lågprofil så är det väl ändå inte så det känns som fullstora men i princip inget wobbel alls och tangentbordet är helt ljudlöst om man skakar på det (vilket G915 INTE är).

* Irriterande att sekundära tecknen inte är belysta, det är dom dock inte på G915 heller. Hade därför gärna sett att det fanns även i vitt liksom G915 på vilket dessa syns mycket bättre även utan det. Detta är väl främst ett problem för dom som behöver hitta lite mer udda tecken annat än undantagsvis. Iaf jag verkar vara för korkad för att någonsin lära mig exakt var {[]} sitter trots MÅNGA år som systemutvecklare

* Storleken på knapplayouten är något annorlunda jämfört med Logitechs, så det händer av och till att jag trycker på fel tangenter. I synnerhet Caps lock verkar jag komma åt en hel del. Detta gäller väl överlag när man byter från ett tangentbord till ett annat, så säkert högst personligt.

* Klart färre "extra keys" på DeathStalker jämfört med G915, vilket jag irriterar mig en hel del på. Finns i princip bara ett scrollhjul och så någon knapp som jag antar är programerbar (inte installerat Synapse än), men inga play/pause, print screen (utan Fn) osv. Detta irriterar jag mig på en hel del, om inte annat för att det känns helt onödigt. Att begränsa tangentbordet på bredden är väl lite av iden med TKL, men iaf för egen del tycker jag inte att någon cm extra på höjden skulle gjort något.

* Till skillnad från Logitech (vad jag vet) så erbjuder Razer ett handledsstöd som passar både i design och bredd till även lågprofilstangentborden vilket dessutom är rätt skönt. Det är något jag saknar till G915. Det är dock inte magnetiskt/fästbart vilket retar mig, men det är väl som det är. Det finns så klart tredjeparts att köpa, men iaf för egen del ser jag gärna att i synnerhet bredden matchar varandra, är väl lite OCD där

Batteritid har jag inte hunnit testa så mycket ännu, men Logitech brukar vara i en klass för sig här, och vad jag läst/hört så gäller det även här.

Jämförande bild med några andra liknande tangentbord för att se storlek osv

#19707723

Well, det var typ det jag kom på så här rakt av, fråga om det är något ni undrar, även om väl lågprofilsbrytare inte verkar vara så hett bland entusiasterna

Permalänk

Vad behövs egentligen för att "bygga" ett eget tangentbord?

Skulle vilka ha ett TKL med den taktila brytaren "panda". Men är inte så insatt så förstår inte riktigt vad jag behöver.

Räcker det med typ Glorious GMMK TKL, brytarna och valfria keycaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja BT brädorna gick väl ut senare som jag förstod det, även innan det blev storm och skit

Fick notifiering om leveransbokning från postnord för ett par minuter sedan, så nu är det på väg! Gray case med mirror-botten, kommer nog inte använda bt-funktionen men tänkte "varför begränsa sig?" när jag valde pcb.

Jag kollade och hade tyvärr ingen extra 7u-space liggande, men sök

[in: sälj 7u]

på mkswe-discorden så borde du kunna pm:a någon säljare om spacebar.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad behövs egentligen för att "bygga" ett eget tangentbord?

Skulle vilka ha ett TKL med den taktila brytaren "panda". Men är inte så insatt så förstår inte riktigt vad jag behöver.

Räcker det med typ Glorious GMMK TKL, brytarna och valfria keycaps?

Det beror på hur custom du vill göra det, men du har ett komplett tangentbord om du gör de tre beställningarna. Håll koll på vilken version av GMMK TKL du köper (ANSI? ISO?) och att keycap-setet du köper matchar det och har den teckenuppsättning som matchar dina behov bara.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Finns det brytare som är bättre än mx-cherry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det brytare som är bättre än mx-cherry?

Bättre hur då?

Livslängd? Vet ej, Cherrys är specade att klara ganska många miljoner aktiveringar
Knapptryckslatens? Ja, optiska brytare är tekniskt bättre där
Aktiverings-features? Wootings analoga brytare är ju häftiga exempelvis
Känsla? Vobblighet? Definitivt

Så jag skulle säga ja överlag, men vilken som är bäst beror på vad du vill ha för typ av brytare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Release:

Det beror på hur custom du vill göra det, men du har ett komplett tangentbord om du gör de tre beställningarna. Håll koll på vilken version av GMMK TKL du köper (ANSI? ISO?) och att keycap-setet du köper matchar det och har den teckenuppsättning som matchar dina behov bara.

Jag skulle gärna se att tangentbordet är "gediget", alltså så mycket aluminium som möjligt. Men jag vill inte löda och hålla på.

Verkar inte finnas så mycket att välja på. Kanske köpa ett Apex 9 och byta ut brytarna kan vara något?

Har ett Havit low profile idag, men kommer inte riktigt överens med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag skulle gärna se att tangentbordet är "gediget", alltså så mycket aluminium som möjligt. Men jag vill inte löda och hålla på.

Verkar inte finnas så mycket att välja på. Kanske köpa ett Apex 9 och byta ut brytarna kan vara något?

Har ett Havit low profile idag, men kommer inte riktigt överens med det.

Keychron Q3 är ju i aluminium och bör kännas bra mycket mer gediget än ett GMMK (non pro). Annars är Pulsar TKL ett spännande budget-alternativ

Klarar du dig utan typ Insert/Scroll lock och de där så kan du titta efter 75% stora tangentbord. Där finns många fler custom-kit i hög kvalitet med massor av alu. Typ de superpoppis Keychron Q1 och GMMK Pro

Håll bara utkik efter Hotswap så behöver man inte löda, då har du som klämmor på brädan som nyper tag i brytarna. Sen behöver du se till att du köper ISO (europeisk layout) eller ANSI (USA, Asien osv) beroende på vad för preferens du har

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Keychron Q3 är ju i aluminium och bör kännas bra mycket mer gediget än ett GMMK (non pro). Annars är Pulsar TKL ett spännande budget-alternativ

Klarar du dig utan typ Insert/Scroll lock och de där så kan du titta efter 75% stora tangentbord. Där finns många fler custom-kit i hög kvalitet med massor av alu. Typ de superpoppis Keychron Q1 och GMMK Pro

Håll bara utkik efter Hotswap så behöver man inte löda, då har du som klämmor på brädan som nyper tag i brytarna. Sen behöver du se till att du köper ISO (europeisk layout) eller ANSI (USA, Asien osv) beroende på vad för preferens du har

Tack för tipsen q3an såg intressant ut. Är allting i aluminium på den?

Jag vill ha ISO, så får köpa den nakna varianten där isåfall. Behöver jag bara brytare och keycaps utöver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tack för tipsen q3an såg intressant ut. Är allting i aluminium på den?

Jag vill ha ISO, så får köpa den nakna varianten där isåfall. Behöver jag bara brytare och keycaps utöver det?

Ja, helt i alu. Med eller utan volymratt (eller vad man nu vill använda den till). Och ja det är ut som att den bara finns barebone hos Max Gaming och Inet med flera. Då behöver du komplettera med brytare och keycaps ja. Allt i själva caset följer med, så kretskort och dämpning osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ja, helt i alu. Med eller utan volymratt (eller vad man nu vill använda den till). Och ja det är ut som att den bara finns barebone hos Max Gaming och Inet med flera. Då behöver du komplettera med brytare och keycaps ja. Allt i själva caset följer med, så kretskort och dämpning osv

Det verkar ha ganska hög latency enligt Rtings men annars var det perfekt.

https://www.rtings.com/keyboard/reviews/keychron/q3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det verkar ha ganska hög latency enligt Rtings men annars var det perfekt.

https://www.rtings.com/keyboard/reviews/keychron/q3

Jo det är sant, det verkar få mediokert latensbetyg med 11ms. Men å andra sidan är tangentbord inte något gemene man inte är lika känslig för fördröjningar i på samma sätt som en mus, eller en skärm.

Andra tangentbord med snarlika latensmätningar (10+ms) är bland annat Steelseries Apex, Fnatic Ministreak, HyperX Alloy, Asus ROG Strix, flera Ducky, Varmilo, Corsair och Razer osv. Flertalet som använts flitigt i gaming alltså. Så Q3:an är inte i dåligt sällskap

Vill du ha minsta latens möjligt är det nog svårt att hitta ett fullt alu custom-alternativ, utan du får välja någon av de supersnabba från främst Logitech, Corsair och Razer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jo det är sant, det verkar få mediokert latensbetyg med 11ms. Men å andra sidan är tangentbord inte något gemene man inte är lika känslig för fördröjningar i på samma sätt som en mus, eller en skärm.

Andra tangentbord med snarlika latensmätningar (10+ms) är bland annat Steelseries Apex, Fnatic Ministreak, HyperX Alloy, Asus ROG Strix, flera Ducky, Varmilo, Corsair och Razer osv. Flertalet som använts flitigt i gaming alltså. Så Q3:an är inte i dåligt sällskap

Vill du ha minsta latens möjligt är det nog svårt att hitta ett fullt alu custom-alternativ, utan du får välja någon av de supersnabba från främst Logitech, Corsair och Razer

Ja det verkar onekligen som det. Det som kommer närmast är Ducky one 3.

Laddade ned drivrutinen till mitt Havit och ändrade till 1000 Hz och 2 ms latency. Ska se om det gör någon skillnad. Det känns som tangentbordet inte hängt med riktigt innan.

Permalänk

För er som letar efter bra keycaps med stöd för svenska så har kbnordic.se fått in fina keycaps i PBT av högsta kvalitet

Bilderna och renders är temporära då nya renders på gång.

Cyrillic Red: https://kbnordic.se/keycaps/xmi-cyrillic-red-keycap-set-norde...

Runic Purple: https://kbnordic.se/keycaps/xmi-runic-purple-keycap-set-norde...

Japanese Purple: https://kbnordic.se/keycaps/xmi-japanese-purple-keycap-set-no...

Handarbeige: https://kbnordic.se/keycaps/xmi-handarbeige-keycap-set-nordeu...

RGB mods: https://kbnordic.se/keycaps/xmi-rgb-mods.html

Permalänk

Hej!
Jag har ett mekaniskt tangentbord som följde med vid ett köp av en dator.. Mission SG, men det är riktigt snuskigt och äckligt! Kan jag köra det i diskmaskinen?

Det gäller denna modell och jag är lite lost pga det är rgbljus i skiten.

tangentbordet mission sg

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kingmo2249:

Hej!
Jag har ett mekaniskt tangentbord som följde med vid ett köp av en dator.. Mission SG, men det är riktigt snuskigt och äckligt! Kan jag köra det i diskmaskinen?

Det gäller denna modell och jag är lite lost pga det är rgbljus i skiten.

tangentbordet mission sg

Absolut inte! Du får ta loss alla tangenter och göra rent de med vatten och diskmedel. Och med dem borta är det lätt att ta en trasa mellan alla switchar för att göra rent chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingmo2249:

Hej!
Jag har ett mekaniskt tangentbord som följde med vid ett köp av en dator.. Mission SG, men det är riktigt snuskigt och äckligt! Kan jag köra det i diskmaskinen?

Det gäller denna modell och jag är lite lost pga det är rgbljus i skiten.

tangentbordet mission sg

Nej. Vatten kommer döda själva tangentbordet, och beroende på temperatur på diskmaskinens torkcykel kan även plasten förstöras

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Såg precis att MaxGaming fått in en massa KTT-switchar i lager. Någon som har någon erfarenhet med dessa?

Strawberry verkar poppis och Rose är som en billigare variant? Matcha ser ju spännande ut med sin neon-gröna färg och väldigt lätta fjäder?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|