Garantiärende hos webhallen/Acer har fastnat i limbo, får ingen hjälp
Vill bara skriva av mig om ett garantiärende jag haft hos webhallen nu i fem veckor.
Grunden till det hela var att jag köpte en Acer ConceptD CP3 27 tum monitor hos Webhallen förra sommaren. I juli upptäckte jag en död vit pixel mitt i bilden, vilket stör mig något enormt. Webhallen kör på att de följer tillverkarens garantivillkor, så jag kollade upp pixelpolicyn för skärmen i fråga: https://community.acer.com/en/kb/articles/581-defective-or-st...
Scrollar man ned till ConceptD CP3 under Premium monitors står det att 0 ljusa subpixlar är tillåtna, och eftersom den döda pixeln lyste vitt så borde alla tre subpixlar i pixeln vara defekta. Här bråkade jag lite med webhallens support som först ansåg det vara ett reklamationsärende och inte garanti (skärmen har 3 års garanti men de trodde felaktigt att skärmen bara hade 1 år) , men till slut gick de med på att ta det på garanti och jag lämnar in skärmen hos närmaste butik. Allt bra såhär långt, men efter detta började allt gå snett.
Två veckor senare får jag ett meddelande från webhallen om att skärmen går att hämta utan åtgärd då "pixelfelet är för litet för att täckas av garanti". Jag kontaktar supporten på chatt och skickar länken ovan som motargument, men de hänvisar mig till att öppna ett supportärende via mail.
Efter ytterligare en vecka utan besked får jag svaret att beslutet webhallen fått kommer från Acers verkstad, och därför har webhallen inte utfört någon åtgärd. Jag påpekar återigen att Acers pixelpolicy tillåter noll ljusa subpixlar för ConceptD CP3. Webhallen avfärdar mig bara och hänvisar till Acers support.
Jag ringer Acers support som för en gångs skull är väldigt trevlig och hjälpsam. Killen på telefon säger att Acers pixelpolicy ska gälla, tar mitt serienummer och hittar ärendet i verkstadens loggar. Han säger att han ska återkomma och väntar på svar från verkstaden. Jag meddelar Webhallen detta som säger att de ska undersöka ärendet med Acer.
Detta var två veckor sedan, och totalt fem veckor har alltså passerat. Jag har inte fått några svar utöver "vi undersöker ärendet" sedan dess. Ärendet sitter tvärfast hos både Webhallen och Acer.
Vem är det egentligen som är ansvarig i situationen? Jag kan tycka att det är Webhallen som borde sköta allt självmant, jag borde inte behöva jaga båda parter för att få de garantivillkor jag blivit lovade vid köp.
Vad kan jag egentligen göra?