Garantiärende hos webhallen/Acer har fastnat i limbo, får ingen hjälp

Permalänk
Medlem

Garantiärende hos webhallen/Acer har fastnat i limbo, får ingen hjälp

Vill bara skriva av mig om ett garantiärende jag haft hos webhallen nu i fem veckor.

Grunden till det hela var att jag köpte en Acer ConceptD CP3 27 tum monitor hos Webhallen förra sommaren. I juli upptäckte jag en död vit pixel mitt i bilden, vilket stör mig något enormt. Webhallen kör på att de följer tillverkarens garantivillkor, så jag kollade upp pixelpolicyn för skärmen i fråga: https://community.acer.com/en/kb/articles/581-defective-or-st...

Scrollar man ned till ConceptD CP3 under Premium monitors står det att 0 ljusa subpixlar är tillåtna, och eftersom den döda pixeln lyste vitt så borde alla tre subpixlar i pixeln vara defekta. Här bråkade jag lite med webhallens support som först ansåg det vara ett reklamationsärende och inte garanti (skärmen har 3 års garanti men de trodde felaktigt att skärmen bara hade 1 år) , men till slut gick de med på att ta det på garanti och jag lämnar in skärmen hos närmaste butik. Allt bra såhär långt, men efter detta började allt gå snett.

Två veckor senare får jag ett meddelande från webhallen om att skärmen går att hämta utan åtgärd då "pixelfelet är för litet för att täckas av garanti". Jag kontaktar supporten på chatt och skickar länken ovan som motargument, men de hänvisar mig till att öppna ett supportärende via mail.

Efter ytterligare en vecka utan besked får jag svaret att beslutet webhallen fått kommer från Acers verkstad, och därför har webhallen inte utfört någon åtgärd. Jag påpekar återigen att Acers pixelpolicy tillåter noll ljusa subpixlar för ConceptD CP3. Webhallen avfärdar mig bara och hänvisar till Acers support.

Jag ringer Acers support som för en gångs skull är väldigt trevlig och hjälpsam. Killen på telefon säger att Acers pixelpolicy ska gälla, tar mitt serienummer och hittar ärendet i verkstadens loggar. Han säger att han ska återkomma och väntar på svar från verkstaden. Jag meddelar Webhallen detta som säger att de ska undersöka ärendet med Acer.

Detta var två veckor sedan, och totalt fem veckor har alltså passerat. Jag har inte fått några svar utöver "vi undersöker ärendet" sedan dess. Ärendet sitter tvärfast hos både Webhallen och Acer.

Vem är det egentligen som är ansvarig i situationen? Jag kan tycka att det är Webhallen som borde sköta allt självmant, jag borde inte behöva jaga båda parter för att få de garantivillkor jag blivit lovade vid köp.

Vad kan jag egentligen göra?

Permalänk
Medlem

Fortsätt prata med Acer då det var de som skulle lyfta ärendet vidare. Kontaktar du Webhallen nu så kommer de bara hänvisa till Acer ändå.
Fortsätt kontakta dem och fråga hur det går med ärendet. Se även till att anteckna namn, tiden du ringde och vad de har sagt till dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fortsätt prata med Acer då det var de som skulle lyfta ärendet vidare. Kontaktar du Webhallen nu så kommer de bara hänvisa till Acer ändå.
Fortsätt kontakta dem och fråga hur det går med ärendet. Se även till att anteckna namn, tiden du ringde och vad de har sagt till dig.

Det jag funderar på är ju att jag egentligen inte ingått något avtal med Acer, utan med Webhallen. Det är Webhallen som sålt en monitor med Acers garantivillkor, men när Acer inte verkar uppfylla dessa så lägger sig Webhallen bara platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det jag funderar på är ju att jag egentligen inte ingått något avtal med Acer, utan med Webhallen. Det är Webhallen som sålt en monitor med Acers garantivillkor, men när Acer inte verkar uppfylla dessa så lägger sig Webhallen bara platt.

Grejen är ju att det är Acer som gett de villkoren som butiken bara följer. Att bråka med Webhallen kommer bara orsaka förvirring. Om det t.ex. skulle vara så att de väljer att ge dig återbetalning för skärmen så är det för att Acer har godkänt det.
Butiken följer bara tillverkarens beslut. De är inte något fackförbund som strider för dina rättigheter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Grejen är ju att det är Acer som gett de villkoren som butiken bara följer. Att bråka med Webhallen kommer bara orsaka förvirring. Om det t.ex. skulle vara så att de väljer att ge dig återbetalning för skärmen så är det för att Acer har godkänt det.
Butiken följer bara tillverkarens beslut. De är inte något fackförbund som strider för dina rättigheter.

Jo, fast även om det är Acer som specifierat villkoren så är det ju Webhallen som sålt varan som har ingått ett avtal med mig där dessa villkor ska gälla. Om Acer sedan inte håller sin sida av garantivillkoren så borde det väl ändå vara något för Webhallen och Acer att göra upp om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jo, fast även om det är Acer som specifierat villkoren så är det ju Webhallen som sålt varan som har ingått ett avtal med mig där dessa villkor ska gälla. Om Acer sedan inte håller sin sida av garantivillkoren så borde det väl ändå vara något för Webhallen och Acer att göra upp om?

Visst kan de välja att göra någon lösning via goodwill men de har ingen skyldighet att hjälpa dig längre än att registrera ärendet och hantera svaret från tillverkaren. Säger tillverkaren nej så säger Webhallen nej.

Vad förväntar du att Webhallen ska göra? Ta en förlust, byta ut skärmen åt dig och stå med en delvis defekt skärm som de inte kan sälja vidare?

Som sagt, har du mer frågor om ärendet så kontaktar du Acer igen och frågar hur det går.

Men räkna med att ärenden som måste skickas till tillverkaren alltid drar ut på tiden.
Upp till 30 arbetsdagar är ingen omöjlighet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag menar att det inte är en fråga om goodwill, eftersom webhallen har valt att erbjuda dessa garantivillkor. De har sagt att tillverkarens garantilöften gäller vid köp, och då är detta juridiskt bindande mellan mig och Webhallen. Om detta sedan ska lösas med reparation på Acers bekostnad, reparation på webhallens bekostnad eller återköp borde inte vara mitt problem.

Skrivet av Sarato:

Visst kan de välja att göra någon lösning via goodwill men de har ingen skyldighet att hjälpa dig längre än att registrera ärendet och hantera svaret från tillverkaren. Säger tillverkaren nej så säger Webhallen nej.

Vad förväntar du att Webhallen ska göra? Ta en förlust, byta ut skärmen åt dig och stå med en delvis defekt skärm som de inte kan sälja vidare?

Som sagt, har du mer frågor om ärendet så kontaktar du Acer igen och frågar hur det går.

Men räkna med att ärenden som måste skickas till tillverkaren alltid drar ut på tiden.
Upp till 30 arbetsdagar är ingen omöjlighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Visst kan de välja att göra någon lösning via goodwill men de har ingen skyldighet att hjälpa dig längre än att registrera ärendet och hantera svaret från tillverkaren. Säger tillverkaren nej så säger Webhallen nej.

Vad förväntar du att Webhallen ska göra? Ta en förlust, byta ut skärmen åt dig och stå med en delvis defekt skärm som de inte kan sälja vidare?

Som sagt, har du mer frågor om ärendet så kontaktar du Acer igen och frågar hur det går.

Men räkna med att ärenden som måste skickas till tillverkaren alltid drar ut på tiden.
Upp till 30 arbetsdagar är ingen omöjlighet.

Måste väl räknas som falsk marknadsföring i så fall..?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Visst kan de välja att göra någon lösning via goodwill men de har ingen skyldighet att hjälpa dig längre än att registrera ärendet och hantera svaret från tillverkaren. Säger tillverkaren nej så säger Webhallen nej.

Vad förväntar du att Webhallen ska göra? Ta en förlust, byta ut skärmen åt dig och stå med en delvis defekt skärm som de inte kan sälja vidare?

Som sagt, har du mer frågor om ärendet så kontaktar du Acer igen och frågar hur det går.

Men räkna med att ärenden som måste skickas till tillverkaren alltid drar ut på tiden.
Upp till 30 arbetsdagar är ingen omöjlighet.

Nej detta stämmer ju inte. De har givetvis en skyldighet att upprätthålla deras del av avtalet. Eftersom säljaren (Webhallen) inkluderar de garantivillkor som tillverkaren (Acer i detta fall) hade specificerat vid tidpunkten för köp gäller givetvis dessa. Hur de (Webhallen) sedan väljer att hantera ärendet, vem som undersöker skärmen eller vad som sedan händer med den "trasiga" produkten efteråt spelar givetvis ingen som helst roll för varken kunden eller avtalet.

D.v.s., köparen och säljaren har ett avtal med vissa villkor som gäller, säljaren ansvarar jäntemot kunden att dessa villkor hålls. I ett normalfall kan givetvis säljaren hänvisa till tredjepart, serviceverkstad eller liknande för att få hjälp men det är trots allt säljaren som har huvudansvaret och den man ska klaga hos om det uppstår frågetecken.

Skrivet av urban22:

Jag menar att det inte är en fråga om goodwill, eftersom webhallen har valt att erbjuda dessa garantivillkor. De har sagt att tillverkarens garantilöften gäller vid köp, och då är detta juridiskt bindande mellan mig och Webhallen. Om detta sedan ska lösas med reparation på Acers bekostnad, reparation på webhallens bekostnad eller återköp borde inte vara mitt problem.

Du har givetvis helt rätt i detta och om jag minns rätt så finns de representerade här på Sweclockers så se om du kan få tag i dem här. Om inte detta går vägen så se om du kan kontakta deras kundservice och begär att få tala med en reklamationsavdelning/ansvarig. Berätta att du gärna tar det vidare till ARN; detta brukar hjälpa när man "fastnat".

-
x10_minipro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Webhallen

Hej!

PM oss med ditt ordernummer så tar jag det vidare med ansvarig på RMA

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av x10_minipro:

Nej detta stämmer ju inte. De har givetvis en skyldighet att upprätthålla deras del av avtalet. Eftersom säljaren (Webhallen) inkluderar de garantivillkor som tillverkaren (Acer i detta fall) hade specificerat vid tidpunkten för köp gäller givetvis dessa. Hur de (Webhallen) sedan väljer att hantera ärendet, vem som undersöker skärmen eller vad som sedan händer med den "trasiga" produkten efteråt spelar givetvis ingen som helst roll för varken kunden eller avtalet.

D.v.s., köparen och säljaren har ett avtal med vissa villkor som gäller, säljaren ansvarar jäntemot kunden att dessa villkor hålls. I ett normalfall kan givetvis säljaren hänvisa till tredjepart, serviceverkstad eller liknande för att få hjälp men det är trots allt säljaren som har huvudansvaret och den man ska klaga hos om det uppstår frågetecken.

Du har givetvis helt rätt i detta och om jag minns rätt så finns de representerade här på Sweclockers så se om du kan få tag i dem här. Om inte detta går vägen så se om du kan kontakta deras kundservice och begär att få tala med en reklamationsavdelning/ansvarig. Berätta att du gärna tar det vidare till ARN; detta brukar hjälpa när man "fastnat".

-
x10_minipro

Då har jag helt missförstått. Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Webhallen

Har nu pratat med butiken som har hanterat ärendet.

Min kollega i butik jag fick tag i var den som hanterat ärendet med kunden.

Acers första svar var som ovan, och då den föll in i samma policy vi och Acer har så skickades skärmen tillbaka till oss utan åtgärd.

Vår butik skickar då ut ett mail till kund om vad som gäller och sista kontakten var kund som ville ha förtydligande kring våra pixelregler, vilket kunden fick.

Vi (butiken) mailade kund och verkstad i första veckan av augusti och vi har inte hört något av några av parterna. (vi = butiken som hanterar ärendet)

Alltså har vi (butiken) inte vetat om situationen med Acer eller den kommunikation som kund har haft med Acer då ingenting har berättats för butiken.

Min kollega i butik har nu igen mejlat ut till Acer kring denna nya information som uppdagats i tråden i hopp om en lösning baserat på hur de har svarat kunden direkt i en egen tråd.

Det jag förtäljer ovan är från vår butikssida (också varför jag är noggrann med att skriva butik i texten ovan), vet inte vad som har sagts och gjorts parallellt med vår kundtjänst, butiken som har hanterat ärendet har inte känt till något iallafall.

TLDR: Acer/Acers verkstad behöver läsa och svara på sin mail.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har nu pratat med butiken som har hanterat ärendet.

Min kollega i butik jag fick tag i var den som hanterat ärendet med kunden.

Acers första svar var som ovan, och då den föll in i samma policy vi och Acer har så skickades skärmen tillbaka till oss utan åtgärd.

Vår butik skickar då ut ett mail till kund om vad som gäller och sista kontakten var kund som ville ha förtydligande kring våra pixelregler, vilket kunden fick.

Vi (butiken) mailade kund och verkstad i första veckan av augusti och vi har inte hört något av några av parterna. (vi = butiken som hanterar ärendet)

Alltså har vi (butiken) inte vetat om situationen med Acer eller den kommunikation som kund har haft med Acer då ingenting har berättats för butiken.

Min kollega i butik har nu igen mejlat ut till Acer kring denna nya information som uppdagats i tråden i hopp om en lösning baserat på hur de har svarat kunden direkt i en egen tråd.

Det jag förtäljer ovan är från vår butikssida (också varför jag är noggrann med att skriva butik i texten ovan), vet inte vad som har sagts och gjorts parallellt med vår kundtjänst, butiken som har hanterat ärendet har inte känt till något iallafall.

TLDR: Acer/Acers verkstad behöver läsa och svara på sin mail.

/Patrik

Hej,

- Jag har inte fått något förtydligande av webhallen angående vilken pixelpolicy som gäller, endast att ”felet är för litet för att fixas” vilket inte stämmer överens med Acers officiella pixelpolicy. Någon officiell pixelpolicy från webhallen har jag inte fått vilket jag kan styrka med mailtrådar.

- Jag har varit mycket tydlig med min kommunikation med Acer och delat svar till Webbhallens kundtjänst. Varför supporten ber mig prata med Acer istället för att göra detta självmant kan man undra över.

I min kontakt med webhallen kundtjänst har de undvikit att erbjuda mig en direktkontakt till butiken (jag bad om ett telefonnummer vilket vägrades), utan de ville ta allt med webhallens centrala support. Att supporten sedan inte kommunicerar internt med butiken är bortom min kontroll.

- Rent allmänt: det låter som att webhallen har problem med kommunikationen, både internt och med Acer. Det jag vill veta är varför detta går ut över mig, och vilka åtgärder Webhallen ska ta till för att ordna upp ärendet. Att Acer inte svarar på mail är ingen ursäkt.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av urban22:

Hej,

- Jag har inte fått något förtydligande av webhallen angående vilken pixelpolicy som gäller, endast att ”felet är för litet för att fixas” vilket inte stämmer överens med Acers officiella pixelpolicy. Någon officiell pixelpolicy från webhallen har jag inte fått vilket jag kan styrka med mailtrådar.

- Jag har varit mycket tydlig med min kommunikation med Acer och delat svar till Webbhallens kundtjänst. Varför supporten ber mig prata med Acer istället för att göra detta självmant kan man undra över.

I min kontakt med webhallen kundtjänst har de undvikit att erbjuda mig en direktkontakt till butiken (jag bad om ett telefonnummer vilket vägrades), utan de ville ta allt med webhallens centrala support. Att supporten sedan inte kommunicerar internt med butiken är bortom min kontroll.

- Rent allmänt: det låter som att webhallen har problem med kommunikationen, både internt och med Acer. Det jag vill veta är varför detta går ut över mig, och vilka åtgärder Webhallen ska ta till för att ordna upp ärendet. Att Acer inte svarar på mail är ingen ursäkt.

Jag håller absolut med att en sync borde ha checkats av mellan butik och kundtjänst, men hade du en dialog med butiken över mail redan undrar jag varför du inte fortsatte den diskussionen direkt istället för att dra in en part som inte är lika insatt från start i det? Kollegan i butik trodde allt var frid och fröjd då du på dina mail inte lät särskilt upprörd vid er kontakt och hade inte hört mer om ärendet förens nu. Nu när detta har uppdagats så ska vi givetvis gå på mot leverantör igen för att lösa detta.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Häv köpet pga oskäligt lång servicetid.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag håller absolut med att en sync borde ha checkats av mellan butik och kundtjänst, men hade du en dialog med butiken över mail redan undrar jag varför du inte fortsatte den diskussionen direkt istället för att dra in en part som inte är lika insatt från start i det? Kollegan i butik trodde allt var frid och fröjd då du på dina mail inte lät särskilt upprörd vid er kontakt och hade inte hört mer om ärendet förens nu. Nu när detta har uppdagats så ska vi givetvis gå på mot leverantör igen för att lösa detta.

/Patrik

Min första kontakt med support var via mail, för att få ett besked om jag kunde fixa skärmen på garanti. Därefter fick jag valet att antingen skicka in skärmen, eller lämna in den hos närmaste butik. Jag valde det senare eftersom jag saknade emballage, och gick iväg med skärmen till en av era butiker.

Två veckor senare får jag följande mail (har tagit bort lite personlig info):

Hej XXXXX

Ditt serviceärende (XXXXXXXX) är nu avslutat. Vänligen återkom till vår butik på XXXXXXX

Åtgärd:

Hej, Pixelfelet är ej stort nåt för att gå under garnati eller service från verkstad. Er produkt är åter hos oss på Webhallen. Välkommen in till Webhallen XXXXX för upphämtning av skärm.
Glöm inte att ta med ditt inlämningskvitto samt giltig legitimation!

Välkommen in!

Jag hade aldrig någon dialog med butiken utöver när jag fysiskt lämnade skärmen på plats. Jag kunde inte utläsa att det går att svara på detta mail och överklaga ärendet, så jag kontaktar webhallens chatt och ber om kontaktuppgifter till butiken. De vägrar lämna ut detta utan uppmanar mig till att starta ett nytt supportärende via mail, vilket är precis vad jag gjort.

Självklart hade jag kontaktat butiken direkt om webhallens support hade hjälpt mig med detta.

EDIT:

Det första mailet jag fick tillbaka från webhallen efter att skärmen återkommit till butik löd såhär:

Hej XXXXX,
Jag tar detta vidare till handläggaren i ärendet så att han kan undersöka detta närmare tillsammans med verkstaden.
Jag återkopplar när jag har mer information i det hela.
Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

XXXXX

Webhallens kundtjänst

Kundtjänsten hade alltså lovat att synka med handläggaren och verkstaden redan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Häv köpet pga oskäligt lång servicetid.

Ja.

21 §
Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

26 §
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Enligt praxis från ARN brukar tre veckor anses vara skälig tid.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja.

21 §
Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

26 §
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Enligt praxis från ARN brukar tre veckor anses vara skälig tid.

Det är det i fetstilt som jag funderar lite över. Webhallen/Acer anser ju att felet inte täcks av garanti, enligt någon form av policy som jag inte fått ta del av. Jag tror och hoppas att det bara skett ett misstag och att Webhallen/Acer inte hade koll på att just denna modell hade en Zero Bright Dot Policy. Tills det är ordnat vet jag inte om jag kan kräva tre veckor eftersom vi inte är överens om ifall det täcks av garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det är det i fetstilt som jag funderar lite över. Webhallen/Acer anser ju att felet inte täcks av garanti, enligt någon form av policy som jag inte fått ta del av. Jag tror och hoppas att det bara skett ett misstag och att Webhallen/Acer inte hade koll på att just denna modell hade en Zero Bright Dot Policy. Tills det är ordnat vet jag inte om jag kan kräva tre veckor eftersom vi inte är överens om ifall det täcks av garantin?

Det betyder precis det du tolkar det som; Står det på förpackning, produktblad eller medföljande garanti att varan omfattas av en Zero Bright Dot Policy så omfattas den också av reklamationsrätten och skall hedras av säljare. Det skall finns vägledande utslag med liknande fall hos ARN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Uppdatering en vecka senare, eller snarare brist på sådan...Har fortfarande inte fått något svar från några parter utöver denna tråd. Hade hoppats på att supporten skulle höra av sig med en plan över hur detta ska gå vidare, men nada.

Har hört av mig till supporten igen där jag repeterat situationen och vad jag kräver. Drar det ut på tiden mer så får detta bli ett ärende hos ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Uppdatering en vecka senare, eller snarare brist på sådan...Har fortfarande inte fått något svar från några parter utöver denna tråd. Hade hoppats på att supporten skulle höra av sig med en plan över hur detta ska gå vidare, men nada.

Har hört av mig till supporten igen där jag repeterat situationen och vad jag kräver. Drar det ut på tiden mer så får detta bli ett ärende hos ARN.

Det är uppenbart att det blir ARN, här hoppas alla parter att du ska tröttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jo, fast även om det är Acer som specifierat villkoren så är det ju Webhallen som sålt varan som har ingått ett avtal med mig där dessa villkor ska gälla. Om Acer sedan inte håller sin sida av garantivillkoren så borde det väl ändå vara något för Webhallen och Acer att göra upp om?

Jag har arbetat i branschen tidigare men inte riktigt med reklamationer. Det jag kan säga dock är att olika företag har olika avtal och policys för hur man hanterar deras ärenden och detta är oftast specificerat via kategori och problem.

En policy kan t.ex. vara att OBH Nordica byter ut alla brödrostar mot en ny, utan att skicka till verkstad men att mikro skickas på reparation.

Det kan vara så att Webhallen använder "fel rutin" för ditt problem, då de inte verkar förstå att det täcks av Acer. Det kan vara så att de till en början skickade den till en allmän reparationsverkstad som bedömde att det inte var ett problem (enligt deras rutiner), när den egentligen borde skickats till Acers EU center eller dyl.

Stämmer detta (vilket jag inte vet) så är de första 3 veckorna ganska bortkastade. Sen kanske den nu är på väg till Acer EU för bedömning, men det är frakt och de har en backlog eller dyl så nu kanske det tar 4 veckor totalt. Hade det varit rätt från början hade det ju varit färdigt, men eftersom de första 3 veckorna är bortkastade blir det nu 7 veckor.

Allt jag skriver här är ju bara påhittade exempel, men i min erfarenhet så är det något som inträffar när det gäller sådana här problem.

Permalänk
Medlem

Fick till slut ett svar från support, tyvärr inte vad jag hoppats på:

Hej XXXXXX,
De besked vi nu har fått från Acer och verkstaden är följande:
"Våra tekniker kunde reproducera felet, men det var ett mindre pixelfel på LCD-skärmen och inget maskinvaruproblem. Tekniker har annars återställt skärmen till fabriksinställningar och funktionsprov var godkänt."
Om du upplever att detta ärendet har blivit felaktigt hanterat behöver du vända dig till ARN.
Ärendet är avslutat och det finns dessvärre inte något ytterligare vi kan göra.
Skärmen finns i butiken för upphämtning.
Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

XXXXXX

Webhallen verkar alltså inte stå för den pixelgaranti som produkten kom med. De har helt ignorerat den pixelpolicy som jag länkat flera gånger utan gömmer sig bakom denna så kallade verkstad. Sen undrar jag vad de menar med att ett mindre pixelfel inte är ett maskinvaruproblem. Maskinen är ju att betrakta som trasig om den inte fungerar enligt pixelpolicyn.

ARN nästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Fick till slut ett svar från support, tyvärr inte vad jag hoppats på:

Hej XXXXXX,
De besked vi nu har fått från Acer och verkstaden är följande:
"Våra tekniker kunde reproducera felet, men det var ett mindre pixelfel på LCD-skärmen och inget maskinvaruproblem. Tekniker har annars återställt skärmen till fabriksinställningar och funktionsprov var godkänt."
Om du upplever att detta ärendet har blivit felaktigt hanterat behöver du vända dig till ARN.
Ärendet är avslutat och det finns dessvärre inte något ytterligare vi kan göra.
Skärmen finns i butiken för upphämtning.
Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

XXXXXX

Webhallen verkar alltså inte stå för den pixelgaranti som produkten kom med. De har helt ignorerat den pixelpolicy som jag länkat flera gånger utan gömmer sig bakom denna så kallade verkstad. Sen undrar jag vad de menar med att ett mindre pixelfel inte är ett maskinvaruproblem. Maskinen är ju att betrakta som trasig om den inte fungerar enligt pixelpolicyn.

ARN nästa!

Vilket pissföretag, blir inget köp på webhallen igen nu när de behandlar kunder såhär!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Vilket pissföretag, blir inget köp på webhallen igen nu när de behandlar kunder såhär!

Nä det är ytterst tråkigt, särskilt eftersom Webhallen började som en liten butik "av nördar, för nördar" där man fick utmärkt personlig service över disk. Jag har handlat hos Webhallen i 20 år men aldrig varit med om något liknande.

Jag skulle kunna acceptera utfallet om Webhallen hade kunnat visa varför pixelpolicyn jag länkat inte hade gällt i detta fallet, och om de svarat på mina mail inom rimlig tid så att ärendet inte tog sex veckor. Nu struntade Webhallen i min bevisning efter två veckor, höll mig på avstånd i fyra veckor medan de "undersökte ärendet" för att sedan bara strunta i pixelpolicyn jag länkat en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nä det är ytterst tråkigt, särskilt eftersom Webhallen började som en liten butik "av nördar, för nördar" där man fick utmärkt personlig service över disk. Jag har handlat hos Webhallen i 20 år men aldrig varit med om något liknande.

Jag skulle kunna acceptera utfallet om Webhallen hade kunnat visa varför pixelpolicyn jag länkat inte hade gällt i detta fallet, och om de svarat på mina mail inom rimlig tid så att ärendet inte tog sex veckor. Nu struntade Webhallen i min bevisning efter två veckor, höll mig på avstånd i fyra veckor medan de "undersökte ärendet" för att sedan bara strunta i pixelpolicyn jag länkat en gång till.

Ta det till arn, har de sålt skärmen men en viss pixel-garanti så är det absolut den som gäller.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av urban22:

Nä det är ytterst tråkigt, särskilt eftersom Webhallen började som en liten butik "av nördar, för nördar" där man fick utmärkt personlig service över disk. Jag har handlat hos Webhallen i 20 år men aldrig varit med om något liknande.

Jag skulle kunna acceptera utfallet om Webhallen hade kunnat visa varför pixelpolicyn jag länkat inte hade gällt i detta fallet, och om de svarat på mina mail inom rimlig tid så att ärendet inte tog sex veckor. Nu struntade Webhallen i min bevisning efter två veckor, höll mig på avstånd i fyra veckor medan de "undersökte ärendet" för att sedan bara strunta i pixelpolicyn jag länkat en gång till.

Jo, solklart ärende att ta till ARN. Var beredd på minst 6 månaders starttid innan de ens tittar på ärendet.
Jag hade ett ärende gällande en laptop med en annan handlare men det tog nog 12 månader innan det var helt avklarat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, solklart ärende att ta till ARN. Var beredd på minst 6 månaders starttid innan de ens tittar på ärendet.
Jag hade ett ärende gällande en laptop med en annan handlare men det tog nog 12 månader innan det var helt avklarat.

Hm, det låter ju inte så bra. Jag behöver ju faktiskt ha en monitor för att kunna arbeta hemma och sitter på en kass reservmonitor som jag hade i förrådet. Det funkar just nu men vill inte jobba på den i ett halvår till...

Webhallen har sagt att monitorn finns att hämta ut. Frågan är om det skulle vara till min nackdel att hämta ut den trasiga skärmen medan ärendet behandlas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Hm, det låter ju inte så bra. Jag behöver ju faktiskt ha en monitor för att kunna arbeta hemma och sitter på en kass reservmonitor som jag hade i förrådet. Det funkar just nu men vill inte jobba på den i ett halvår till...

Webhallen har sagt att monitorn finns att hämta ut. Frågan är om det skulle vara till min nackdel att hämta ut den trasiga skärmen medan ärendet behandlas?

Kan inte jobbet förse dig med en skärm då?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB