Ger USB ström även om datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem

Ger USB ström även om datorn är avstängd?

Hej!

Mina gamla föräldrar har nu gått över från adsl-bredband till mobilt bredband. De surfar dock inte via wifi, utan har kopplat den lilla routern till ett USB-uttag på sin stationära dator. Min fråga är ... går det ström från USB-porten till routern även om datorn är avstängd? Jag tänkte först "nej, så klart inte", men sedan slog det mig att någon mus som de hade tidigare presterade rött ljus trots att datorn var avstängd. I så fall - är det då sannolikt att alla USB-portar genererar ström även om datorn är avstängd, eller gäller det bara någon särskild USB-port som "ska" ha denna egenhet? Vore tacksam för svar, då mina föräldrar verkligen behöver dra in på alla strömtjuvar i dessa tider. Vidare vill vi ju inte att routern ska laddas dygnet runt. Jag vet förresten i nuläget inte om mina föräldrar har wifi, men vi tänkte i vilket fall som helst att sladduppkoppling kunde vara smidigast för 90-åringar, då de på detta sätt inte behöver tänka på återkommande manuell uppladdning av routern (sladd i, sladd ur).

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ibland "laddportar" som kan ge ström med avstängd dator, du får kolla detaljerna för den specifika datorn för info och ibland går det även att välja funktionen i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla stationära strömaggregat genererar +5V SB (standby) även när datorn är avstängd. Enda sättet att förhindra detta om du vill spara ström är att bryta 240V spänningen till datorn (dra ut sladden, strömbrytare på grendosan eller eventuell strömbrytare på PSU). Detta oavsett om USB-portarna har laddström eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Alla stationära strömaggregat genererar +5V SB (standby) även när datorn är avstängd. Enda sättet att förhindra detta om du vill spara ström är att bryta 240V spänningen till datorn (dra ut sladden, strömbrytare på grendosan eller eventuell strömbrytare på PSU). Detta oavsett om USB-portarna har laddström eller inte.

Ja, det är dock inte säkert om alla USB-portarna får ström från +5VSB på alla datorer, det varierar från moderkort till moderkort

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort har en inställning för just detta, heter typ USB power during sleepstate 5 eller 3

Permalänk

ehhh jag fick för mig att det gick styra via bios.... på min gamla 1366 hette de EUP eller nåt som jag kunde "enable" och ladda typ mobil även om datorn var avstängt... Jag har inte kollat på min nuvarande moderskort....

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Tack för tips och värdefull information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

ehhh jag fick för mig att det gick styra via bios.... på min gamla 1366 hette de EUP eller nåt som jag kunde "enable" och ladda typ mobil även om datorn var avstängt... Jag har inte kollat på min nuvarande moderskort....

Det är ErP du tänker på, det är ett EU-direktiv för att minska strömförbrukningen på vissa produkter. Det brukar finnas ett alternativ som heter t.ex. ErP Ready som man kan slå på för att stänga av saker som laddning via USB när datorn är avstängd, standard brukar vara att det är avstängt så att laddning tillåts (i alla fall på moderkort man köper löst).