Permalänk

Får inte antenn att förstärka wifi

Hej!
Har en router Huawei B535-235 inne som inte räcker till utomhus då jag behöver wifi-täckning ca 50 meter bort. Har satt upp en Nanobeam M5 16-antenn som ska lösa problemet åt mig. Och det HAR fungerat, det var stark signal där den behövdes, men efter att uppkopplingen från Tele2 var nedkopplad ett par månader så har det varit omöjligt att få igång det igen.

Kommer åt antennen via kabel så att jag kan gå in i inställningarna och ändra, men den ger ingen signal. Det enda killen som konfigurerade den från början ändrade vid uppsättning var att ställa in den på AP-Repeater och det fungerade. Har fabriksåterställt antennen och gjort samma sak, inget resultat.

Har provat att ställa routern framför antennen för att säkerställa att wifi-signalen når fram, inte en enda diod tänds på antennen för att bekräfta signal. Har provat att ställa in den som Access Point och köra med kabel, helt utan lycka. Båda varianterna både med och utan kabel.

Jag har både provat att ställa in SSID som samma namn som routerns nätverk, och att ha "ubnt" som fabriksåterställningen ställde in som SSID. Enheten är inställd som "Bridge" under "Network Role - Network Mode".

Vad är det jag missar?

https://www.bildtagg.se/bild/o2kh8pd2m1yg9x5cx016vsj
https://www.bildtagg.se/bild/vvuj6perlc3jpkvkbqnwoiyr

Bifogade länkar till bilderna då de inte verkade synas
Permalänk
Medlem

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du en router med WiFi där Internet kommer in. Därefter bör det vara en TP-kabel till din nanobeam enhet. Den ska in sin tur peka på en annan nanobeam enhet som i ditt fall sitter 50m bort. Det är själva "länken" och från den enheten kan det vara lämpligt koppla in en switch med kabel. Från switchen behöver du sedan en kabel till en accesspunkt som kan dela ut WiFi där du tidigare saknade WiFi.

Det låter som du har en annan typ av lösning på något vis, varför det strular kan jag inte svara på. Att köra någon form av repeater etc är inget som jag förordar utan det är något man bör välja som sista lösning om inget annat går att fixa.

Det kan också vara lämpligt att uppdatera firmware till båda enheterna, det kan vara lite besvärligt men kan också hjälpa. Kolla på YouTube hur man sätter upp en Ubiquiti länk, då förstår du säkert hur man gör. Det är enklare om man ser hur man ska göra i en video än att läsa text. Du har ju redan klarar av att komma åt enheterna via kabel osv så jag tror du kommer fixa det.

Den här beskriver hur man gör, mer eller mindre. Det kan förekomma fel eftersom saker ändras beroende på vilken produkt man kör men det grundläggande stämmer nog.

https://www.youtube.com/watch?v=zDWkd1XdfkQ

Det man behöver tänka på är IP-adresser och hur dessa delas ut, om du har fasta IP på t.ex. länk-enheterna (som jag har). Så att det inte krockar eller blir tokigt.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du en router med WiFi där Internet kommer in. Därefter bör det vara en TP-kabel till din nanobeam enhet. Den ska in sin tur peka på en annan nanobeam enhet som i ditt fall sitter 50m bort. Det är själva "länken" och från den enheten kan det vara lämpligt koppla in en switch med kabel. Från switchen behöver du sedan en kabel till en accesspunkt som kan dela ut WiFi där du tidigare saknade WiFi.

Nja, det finns bara en enhet som är kopplad via ethernet till routern från ISP. På det viset ska det gå att komma åt wifi mycket längre bort än bara routern tillåter. Då jag inte var med vid den ursprungliga installationen så har jag uppgiften att ”det HAR fungerat” att gå på. Det finns alltså ingen annan enhet längre bort, och det finns ingen möjlighet att sätta upp en där heller.

Det jag kommit fram till själv, rätt eller fel, är att enheten ska konfigureras som Access Point då det går en ethernet-kabel mellan router och antenn och att det är att föredra framför att ställa in den som en repeater. Men tydligen ska den ha varit just repeater… 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på vad du försöker säga.

Du har en 4G-router? Detta är din Huawei B535-235. Går det att få internet via den med WiFi eller kabel?

Du har två Ubiquiti NanoBeam M5?

Ena NanoBeam M5 sitter med nätverkskabel till 4G-routern? Om ja på denna så ska den inte ha någon signal till 4G-routern, den är ju gjord för att prata med den andra NanoBeam M5. För att köra NanoBeam M5 i brygga så behöver en vara "Station" (klient) och en "Access Point" (AP) men då kommer den som är "Station" inte att skicka ut något WiFi att ansluta till. Du verkar vilja köra den som är ansluten med kabel till 4G-routern som "AP-repeater" med WDS och med ett lösenord på SSID:t med WEP som säkerhet (som tyvärr är värdelöst) och med auto, samt den som sitter längre bort även den "AP-repeater" med WEP och kryssa i auto, då ansluter de automatiskt till varandra. Bättre setup är att köra en AP kopplad med kabel till den andre M5:an. Bridge ska fungera under "Network Role".

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Blir inte klok på vad du försöker säga.

Du har en 4G-router? Detta är din Huawei B535-235. Går det att få internet via den med WiFi eller kabel?

Du har två Ubiquiti NanoBeam M5?

Ena NanoBeam M5 sitter med nätverkskabel till 4G-routern? Om ja på denna så ska den inte ha någon signal till 4G-routern, den är ju gjord för att prata med den andra NanoBeam M5. För att köra NanoBeam M5 i brygga så behöver en vara "Station" (klient) och en "Access Point" (AP) men då kommer den som är "Station" inte att skicka ut något WiFi att ansluta till. Du verkar vilja köra den som är ansluten med kabel till 4G-routern som "AP-repeater" med WDS och med ett lösenord på SSID:t med WEP som säkerhet (som tyvärr är värdelöst) och med auto, samt den som sitter längre bort även den "AP-repeater" med WEP och kryssa i auto, då ansluter de automatiskt till varandra. Bättre setup är att köra en AP kopplad med kabel till den andre M5:an. Bridge ska fungera under "Network Role".

Nej.

Det finns en router från Huawei som ger wifi. Sedan finns det EN enhet från Nanobeam som enligt säker uppgift har möjliggjort att komma åt nämnda wifi längre bort än vad routern kan åstadkomma. Men det fungerar inte längre och jag får inte kläm på varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellydancer:

Nej.

Det finns en router från Huawei som ger wifi. Sedan finns det EN enhet från Nanobeam som enligt säker uppgift har möjliggjort att komma åt nämnda wifi längre bort än vad routern kan åstadkomma. Men det fungerar inte längre och jag får inte kläm på varför.

Nanobeam är INTE till för att ge mer täckning för wifi.. "NanoBeam 5AC Gen 2 directs RF energy in a tighter beamwidth.". Den är till för punkt-till-punkt trådlös överföring. Tanken är att man ska ha två såna riktade mot varandra, och sedan bygga på nätverket kring dem.

Se produktkatalogen för illustrationer på hur det är tänkt: https://dl.ui.com/datasheets/NanoBeam_ac/NanoBeam_AC_Gen2_DS....

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-brygga-Ubiqui...

Står tydligt, montera en Antenn M5 på varje huskropp för att skicka signalen över 1 km avstånd. Dvs Du kopplar in M5an med LAN kabel, den skickar signalen trådlöst till mottagande antenn, där sätter du en ny LAN kabel till ny AP/Router-i-ap-läge

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-brygga-Ubiqui...

Står tydligt, montera en Antenn M5 på varje huskropp för att skicka signalen över 1 km avstånd. Dvs Du kopplar in M5an med LAN kabel, den skickar signalen trådlöst till mottagande antenn, där sätter du en ny LAN kabel till ny AP/Router-i-ap-läge

På samma ställe står det även ” NanoBeam M5-16 kan även användas som vanlig acesspunkt i trådlösa nätverk”

Permalänk
Rekordmedlem

Men du har inte berättat nått om hur du konfat Huawei B535-235, APn är alltså kabelansluten i den och du kan logga in i APn om du kopplar datorn med kabel till Huaweien ?
Eller kommer du bara in i APn om du är direktansluten med kabel till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellydancer:

Nej.

Det finns en router från Huawei som ger wifi. Sedan finns det EN enhet från Nanobeam som enligt säker uppgift har möjliggjort att komma åt nämnda wifi längre bort än vad routern kan åstadkomma. Men det fungerar inte längre och jag får inte kläm på varför.

Helt fel utrustning för jobbet är huvudproblemet där.

Du har säkert ett WiFi-lösenord på 4G-routern, varför syns det inte att du valt säkerhet i bilden?

Kryssa inte i auto och lägg in B535-235 i WDS peers. (Edit: Som du vill köra behöver du alltså köra "AP-Repeater")

Du måste ändra säkerheten på B535-235 till WEP som är osäkert.

Ser du inte i gränssnittet att den hittar ditt WiFi nu? Kolla så att du inte försöker köra AirMax. B535-235 och M5 kommer säkert behöva köra samma kanal på WiFi.

Vad som helst som säljs idag är bättre lämpad som repeater, den var egentligen inte lämpad för det när den lanserades.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du har inte berättat nått om hur du konfat Huawei B535-235, APn är alltså kabelansluten i den och du kan logga in i APn om du kopplar datorn med kabel till Huaweien ?
Eller kommer du bara in i APn om du är direktansluten med kabel till den ?

Det går lika bra att komma åt Nanobeam direkt med kabel eller med kabel via Huawei till Nanobeam.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Helt fel utrustning för jobbet är huvudproblemet där.

Du har säkert ett WiFi-lösenord på 4G-routern, varför syns det inte att du valt säkerhet i bilden?

Kryssa inte i auto och lägg in B535-235 i WDS peers. (Edit: Som du vill köra behöver du alltså köra "AP-Repeater")

Du måste ändra säkerheten på B535-235 till WEP som är osäkert.

Ser du inte i gränssnittet att den hittar ditt WiFi nu? Kolla så att du inte försöker köra AirMax. B535-235 och M5 kommer säkert behöva köra samma kanal på WiFi.

Vad som helst som säljs idag är bättre lämpad som repeater, den var egentligen inte lämpad för det när den lanserades.

Ska undersöka detta imorgon 👌

Nä, det verkar som att det egentligen är fel utrustning men att det ändå gått att få igång det som det är tänkt. Tack för idéer, har fnulat runt så mycket med den där nu att jag knappt minns vad jag testat 😂

Säkerheten på nätverket är inte någon större prioritet då det inte finns några som helst känsliga uppgifter i det.

Permalänk

Fick det att fungera som det var tänkt. Konfigurerade den som Access Point och stängde av Airmax, så den tar med sig nätverket från routern via TP-kabel och ger wifi på ett större område utomhus. Felet var så löjligt enkelt som att jag tänkt fel vid konfigurationen av nätverksdelen så Nanobeam fattade givetvis inte vilket nätverk routern hade. 🤦‍♂️🙄😂

När jag justerat det så funkar det hur bra som helst! 👌

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellydancer:

Fick det att fungera som det var tänkt. Konfigurerade den som Access Point och stängde av Airmax, så den tar med sig nätverket från routern via TP-kabel och ger wifi på ett större område utomhus. Felet var så löjligt enkelt som att jag tänkt fel vid konfigurationen av nätverksdelen så Nanobeam fattade givetvis inte vilket nätverk routern hade. 🤦‍♂️🙄😂

När jag justerat det så funkar det hur bra som helst! 👌

Tack för alla svar!

Med kabel så kan du ju faktiskt köra WPA2! Fungerar säkert tills det är dags för ny lösning