Permalänk

Lära mig powershell

Hej alla!

Jag har för avsikt att lära mig Powershell från grunden och skulle behöva lite tips på vart man kan starta?
Någon som kan rekommendera bra material i form av videos, böcker etc?

Tacksam för alla tips som kan fås!

Permalänk
Medlem

Hej,

Finns så klart massa gratisresurser men jag tyckte den här boken var super när jag ville komma igång med Powershell, varje kapitel ska gå att ta sig igenom på runt en timme.

powershell in a month of lunches

Permalänk
Medlem

Niklas Goudes bok Kom igång med PowerShell är en bra grundläggande start

Visa signatur

//Dixon

Permalänk

Vad kan man göra med Powershell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad kan man göra med Powershell?

Allt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Stort tack för boktipsen, ska helt klart kika in bägge.
Finns det möjligen även någon som har något bra videomaterial att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Kan du redan programmera i något språk sedan tidigare så kan jag tipsa om learnxinyminutes:
https://learnxinyminutes.com/docs/powershell/

Brukar använda det när jag programmerar i språk som jag inte kan till 100%, typ Lua

Permalänk

Tyvärr inte jättemycket programmeringsvana sedan tidigare så kommer mer eller mindre börja från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej,

Finns så klart massa gratisresurser men jag tyckte den här boken var super när jag ville komma igång med Powershell, varje kapitel ska gå att ta sig igenom på runt en timme.

powershell in a month of lunches

Även jag vill rekommendera den här boken. Läste kapitlen på luncherna på jobbet och gjorde sedan övningarna hemma på kvällen. Mängden tid jag sparat på de kunskaper den boken gav mig är större än jag någonsin kunde tro, trots att jag i princip bara knappar inte några ad-kommandon då och då. Har byggt en egen liten modul med kanske 20 funktioner som av min närmaste kollega betraktas som nära nog magi sett till tidsbesparningarna av att slippa knappa runt i ett GUI för varje liten grej.

Har köpt nästa bok i serien nu, några år senare, i hopp om att kunna frigöra ännu mer tid för annat framöver.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Halloj!

Har inget bra tips på lektyr eller dyl, men ville bara påpeka att många sidor (inkl. den officiella dokumentationen för powershell på docs.microsoft.com) blandar case på cmdlets (t.ex. Write-Output vs. write-output) och att det ju är helt ok eftersom powershell är case insensitive, men det var fruktansvärt irriterande när man höll på att lära sig det, minns jag...

Så heads up för den typen av diskrepanser mellan olika källor.

Visa signatur

/Jeppe

Permalänk
Medlem

powershells inbyggda get-help är ett bra hjälpmedel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

powershells inbyggda get-help är ett bra hjälpmedel

Kombinerat med Get-Member så är man nära nog i mål allt som oftast

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tack för tipsen.
Har beställt ”lunchboken”, ska börja dra igång nästa vecka :).

Permalänk
Medlem

se till att du börjar med en ny och fräsch variant av PS installerat, se här

https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/scripting/install...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraziten:

Tack för tipsen.
Har beställt ”lunchboken”, ska börja dra igång nästa vecka :).

På Manning om du köper en bok så får du tillgång till deras "live book" eller nått sånt heter det, en hemsida med hela boken och lite funktioner för att hjälpa dig. Rekommenderar du använder den istället för den fysiska boken.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer och skrämmer liv i en tråd inom ett ämne som jag tycker om: poershell.

Vad gäller powershell så är det otroligt kraftfullt. Du kan som någon skrev göra "allt".
Jag har en del erfarenhet av det och kan säga att, om du börjar lära dig basic byggstenar för logik.
variabler av olika typ. bool,int etc.
array och hasharray. och hur du manipulerar data i dem.
if, else, while, foreach etc
manipulera text i strängar
så har du grunden för att göra logik och lite mer betydande funktionalitet.
för att minska mängden kod är det lämpligt att lära sig att bygga funktioner och därmed även lära sig parametrar och hur de används med funktioner.
Den enklaste typen av kommandon är get-* cmd-lets som med lite parametrar tar fram information från allehanda system i datorn.

med powershell kan man importera/använda .net funktioner och där har du svar på vad "allt" termen kommer ifrån.
en del av .net funktionaliteten är inkapslade som cmd-lets, men i många fall kan man använda .net funktionerna om man skall på detaljnivå och böka. ex om cmd-let inte kan/har tillämpat funktioner som man med .net kan göra som är värdefulla för det du vill göra.

I dagsläget finns det så otroligt många program/tjänster till windows som har powershell moduler till sig för management.
har du grunden så kan du utan större problem sätta dig in i tillgängliga cmd-lets och se vad du kan göra.

en typ av lab är ju att ta en dator och lägga in server os på den. sen installera funktioner (med hjälp av powershell) för att där efter börja se vad de olika funktionerna som ex dhcp server har att erbjuda. blir helt klart effektivare att ha skrivet några hundra rader kod göra någon uppgift på 3 knapptryck istället för att göra det manuellt vilket kankse skulle ta flera timmar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace