Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Hade vi haft kvar våra kärnkraftverk så hade vi kunnat frikoppla oss från Europa.

Det hade vi inte för det har inget med saken att göra.

Citat:

Som Fortum skriver på sin hemsida, så hade vi kunnat peka långfingret mot elpriserna på kontinenten.du tycks tro att det ändå inte är någon skillnad på baskraft och slumpkraft. Nu när vi tappar R4 så är det läskigt på riktigt. Men alla annan baskraft är välkommen . För du kan räkna begränsad överföring från norr till söder.

Vi har kraft så det räcker, även utan R4 fram till årsskiftet. Att priserna "på kontinenten" är vad som dragit upp våra priser är det klarlagt.

Citat:

Kärnkraftverken har planerade revisioner, medan vindkraft så kan du inte ens med säkerhet hur mycket det kommer produceras. Är det 1% eller 50%, 13 januari.

Planerat underhåll, som ska ta några veckor men som inte sällan blir några månader. Eller smärre incidenter som innebär produktionsstopp i veckor. För vindkraft så kan man inte veta vad som kommer att produceras ett visst datum, däremot med ganska hög säkerhet hur mycket man kommer att producera nästa månad och med väldigt hög säkerhet nästa dag. Men för en vecka sedan så var man ju rätt säker på att R4 skulle producera runt 1 GW stadigt denna vinter, så hur planerbart var det då?

Alla är ju medvetna om att vindkraftens produktion varierar, det har man tagit höjd för då det är självklart, men många verkar inte vara medvetna om att kärnkraften inte heller levererar konstant och säkert.

Citat:

Tittar man på kärnkraftverkens trackrecord så producerar det iaf mer än 50% av tiden över en väldig lång tidsperiod. Våra kraftverk är gamla och man borde bygga redan för 10 års sen. Eller 15 år sen. Då kunde argumentet ”det tar ju 15 år innan det blir klart”.

Ja, hade man börjat bygga de för femton år sedan så hade vi varit i ett annat läge idag absolut. Dagens elpriser hade inte förändrats nämnvärt förstås, de beror ju inte på någon underkapacitet här eller liknande, men vi hade ju varit mer vana vid höga priser efter att ha finansierat dessa kärnkraftsbyggen. Det kanske också hade inneburit att folk investerat mer i att minska sin elanvändning, byggt bergvärme eller isolerat exempelvis, och kanske även på en högre nivå så att kraven på nybyggnation hade varit hårdare när det gäller energieffektivitet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det fel att ha åsikten "jag skiter i varför det är som det är eller hur det ska lösas, bara fixa möget"?
Jag orkar inte engagera mig i ytterligare en nischfråga som har nyanser, åsikter, olika värderingar och tidshorisonter när jag personligen ändå inte verkar kunna göra nånting åt det.
Jag har inte tid att engagera mig politiskt mer än att rösta, jag måste jobba för att hålla undan ruinens brant.

Det är väl därför vi har politiker som ska hantera en sån här fråga.
Problemet här är att man använder falska premisser, vilket inte är statsmannamässigt. Någon från M hade nyligen räknat ut att med dagens elpriser skulle ett kärnkraftverk räknas in på fem-sju år (kommer inte ihåg exakt). Problemet är väl att det är ytterst osannolikt att det är ett verkligt scenario, om man förstår varför priserna är som de är idag.

Att kapaciteten behöver byggas ut och att behovet kommer öka, är nog alla överens om. Sedan ska det även vara så hållbart som möjligt och med fördel även lönsamt. Men att gå in och satsa på något nu, utan att kunna motivera det, fungerar inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det är väl därför vi har politiker som ska hantera en sån här fråga.
Problemet här är att man använder falska premisser, vilket inte är statsmannamässigt. Någon från M hade nyligen räknat ut att med dagens elpriser skulle ett kärnkraftverk räknas in på fem-sju år (kommer inte ihåg exakt). Problemet är väl att det är ytterst osannolikt att det är ett verkligt scenario, om man förstår varför priserna är som de är idag.

Att kapaciteten behöver byggas ut och att behovet kommer öka, är nog alla överens om. Sedan ska det även vara så hållbart som möjligt och med fördel även lönsamt. Men att gå in och satsa på något nu, utan att kunna motivera det, fungerar inte.

Nej precis. Det handlar bara om valfläsk.

Ett stort problem med demokrati är ju att det är de obestämda som styr. Har man två partier, eller som vi två block, så kommer de att anpassa sin politik så att de får ungefär lika mycket av rösterna, säg 40-45% var ungefär. De kvarvarande tio-tjugo procenten som inte bestämt sig är de som avgör valet, och de är också de minst insatta för annars hade de ju redan bestämt sig om inte för parti så i alla fall för block. Alltså måste man anpassa sina valkampanjer till dessa mottagare, vilket får oss andra att reagera på att det är så dumt, enspårigt, översimplifierat, men ska man övertyga "de obestämda" så duger det inte med subtila budskap och nyanserad debatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då jag även levt och vistats utomlands i många år har jag koll på hur intermittent strömförsörjning fungerar i praktiken.

Jag gissar att du gillade det och därför även vill tillämpa det här?

Citat:

Det skulle även vara intressant att se lite argument från ditt håll någon gång. Något som faktiskt håller. Men hittills har inget presenterats utan på sin höjd mest varit högoddsare till scenarion.

Jag tror snarare att du har lite svårt att tillgodogöra dig teknisk information?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

33 timmar under sju månader har Sverige importerat.

Tittade på det för några dagar sedan, under två år, från juli 2020 till juni 2022, hade Sverige en nettoexport av el i 95,9% av timmarna. Den totala nettoexporten under de två åren var 135 gånger så hög som nettoimporten. Inget dygn hade vi en nettoimport varje timma, men under 15 dygn (0,086% av dygnen) hade vi nettoimport fler än 12 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det hade vi inte för det har inget med saken att göra.
Vi har kraft så det räcker, även utan R4 fram till årsskiftet. Att priserna "på kontinenten" är vad som dragit upp våra priser är det klarlagt.
Planerat underhåll, som ska ta några veckor men som inte sällan blir några månader. Eller smärre incidenter som innebär produktionsstopp i veckor. För vindkraft så kan man inte veta vad som kommer att produceras ett visst datum, däremot med ganska hög säkerhet hur mycket man kommer att producera nästa månad och med väldigt hög säkerhet nästa dag. Men för en vecka sedan så var man ju rätt säker på att R4 skulle producera runt 1 GW stadigt denna vinter, så hur planerbart var det då?

Alla är ju medvetna om att vindkraftens produktion varierar, det har man tagit höjd för då det är självklart, men många verkar inte vara medvetna om att kärnkraften inte heller levererar konstant och säkert.
Ja, hade man börjat bygga de för femton år sedan så hade vi varit i ett annat läge idag absolut. Dagens elpriser hade inte förändrats nämnvärt förstås, de beror ju inte på någon underkapacitet här eller liknande, men vi hade ju varit mer vana vid höga priser efter att ha finansierat dessa kärnkraftsbyggen. Det kanske också hade inneburit att folk investerat mer i att minska sin elanvändning, byggt bergvärme eller isolerat exempelvis, och kanske även på en högre nivå så att kraven på nybyggnation hade varit hårdare när det gäller energieffektivitet och så.

Det där stämmer inte. SVK har räknat på scenario med roterande frånkoppling och det finns en reell risk.

Antingen har du rätt eller så har Fortum helt fel i sin analys. 3,5GW baskraft hade gjort oss oberoende av europapriserna. spelar ingen roll hur mycket du försöker ”filibustrar” och sprida information som inte stämmer.

https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/hur-far-vi-ner-de-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag gissar att du gillade det och därför även vill tillämpa det här?
Jag tror snarare att du har lite svårt att tillgodogöra dig teknisk information?

Gillar starkt att se världen, uppleva andra kulturer och hur man har löst sina problem och utmaningar. Det är nyttigt att se sig om! Din förmåga till slutsatser ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Gillar starkt att se världen, uppleva andra kulturer och hur man har löst sina problem och utmaningar. Det är nyttigt att se sig om! Din förmåga till slutsatser ger jag inte mycket för.

Man kanske inte ska eftersträva roterande frånkopplingar av el i ett kallt land. Sverige hade ju problem kring oljekrisen på 70-talet. Vi överlevde det med, men man löste problemet med kärnkraften. Nu har vi liknande problem, 50 år senare. Kanske inget vi ska vara stolta och vara glad att få uppleva detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Det där stämmer inte. SVK har räknat på scenario med roterande frånkoppling och det finns en reell risk.

Det finns och har alltid funnits en reell risk. Risken är aningen högre i år än tidigare men den är fortfarande extremt liten. Ska man slippa den risken helt måste vi ha en extrem överkapacitet i både produktion och överföringskapacitet inom landet.

Citat:

Antingen har du rätt eller så har Fortum helt fel i sin analys. 3,5GW baskraft hade gjort oss oberoende av europapriserna. spelar ingen roll hur mycket du försöker ”filibustrar” och sprida information som inte stämmer.

https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/hur-far-vi-ner-de-...

Att Fortum pläderar i en bloggpost för att staten ska ta bort skatten på det de säljer och producerar är väl inte direkt överraskande, i övrigt är det inte heller direkt en forskningsrapport du har länkat utan helt enkelt en partsinlaga av en av aktörerna som tjänar på situationen som den är nu, och vill tjäna mer i framtiden. "Kärnkraften har missgynnats av politiken", eller så har politiken gått tillbaka på sitt löfte att lägga ner kärnkraften och därmed gynnat den mer än vad de borde enligt resultatet i folkomröstningen vi hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man kanske inte ska eftersträva roterande frånkopplingar av el i ett kallt land. Sverige hade ju problem kring oljekrisen på 70-talet. Vi överlevde det med, men man löste problemet med kärnkraften. Nu har vi liknande problem, 50 år senare. Kanske inget vi ska vara stolta och vara glad att få uppleva detta.

Mjae, vi har inga sådana problem i Sverige i modern tid, Sverige blev nyligen landet som exporterat mest el av alla EU-länder och jag vet inte var ni får att roterande frånkopplingar (eller stolthet och glädje) skulle vara ett realistiskt scenario här. Även sedan nedläggningen av kärnkraft 2020 har exporten varit rekordhög. "Risken" har alltid funnits och kommer alltid finnas. Så länge det finns en av/på knapp så finns också risken att någon trycker på den, så det går aldrig att komma ned på noll.

Det finns vissa här som inte klarar av att ta till sig fakta att hade det funnits mer produktion i Sverige hade den fortfarande gått på export - inte kommit konsumenter i Sverige tillgodo och på något magiskt vis minskat priserna. Av denna anledning är Karlshamnsverket igång. Det verkar också rätt svårt att ta in att det vi ser idag inte är en normalitet utan beror på flera händelser i EU och Europa.

Permalänk
Medlem

Frågan om kraftslag känns allmänt som en fråga som inte lämpar sig som en valfråga. Svensson är allmänt korkad och okunnig och det blir extra tydligt i komplexa och långsiktiga frågor.

Här borde riksdagen, ej regeringen, utse en kommitté som ansvarar för en långsiktig styrning som i normala fall inte direkt kan påverkas av sittande regering. Kommittén ska ha tydliga prognoser med låsta perioder där ändringar enbart kan implementeras när kommittén anser det lämpligt. När ändring sker ska det därför vara särskilt tydligt vilka partier och vilken strategi som förespråkat den nya strategin så att uppföljning kan ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej siffran 26 är överdriven men för det inte osann i det fallet , liksom att bygga ett kärnkraftverk tar för lång tid så vi låter bli är att dra tidsåtgången till det extrema då vi bevisligen gjort det på 5 år.

Det är sant att det kommer ta så lång tid, antagligen lite längre tid till och med. Jag tycker däremot inte att det går att använda för att påstå att vindkraft tar lång tid att bygga. Jag anser att det rimliga att göra är att betrakta havs- och landsbaserad vindkraft var för sig och sedan ta fram distributionen, medelvärdet, medianen och kvartilerna. Vill man gräva ännu djupare i skillnaderna så borde man nog dela upp planeringsfasen och byggnadsfasen och ta fram liknande statistik där.
Vad gör vi med kärnkraften då? Vi har ju inte lika många observationer. Vi har uppgifter som i vissa fall är ett halvt sekel gamla och det näst bästa vi har är andra länder i västvärlden eftersom de liknar oss mest. Hur skulle du göra för att få en någorlunda rättvis gissning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mjae, vi har inga sådana problem i Sverige i modern tid, Sverige blev nyligen landet som exporterat mest el av alla EU-länder och jag vet inte var ni får att roterande frånkopplingar (eller stolthet och glädje) skulle vara ett realistiskt scenario här. Även sedan nedläggningen av kärnkraft 2020 har exporten varit rekordhög. "Risken" har alltid funnits och kommer alltid finnas. Så länge det finns en av/på knapp så finns också risken att någon trycker på den, så det går aldrig att komma ned på noll.

Det finns vissa här som inte klarar av att ta till sig fakta att hade det funnits mer produktion i Sverige hade den fortfarande gått på export - inte kommit konsumenter i Sverige tillgodo och på något magiskt vis minskat priserna. Av denna anledning är Karlshamnsverket igång. Det verkar också rätt svårt att ta in att det vi ser idag inte är en normalitet utan beror på flera händelser i EU och Europa.

Som jag försökte förklara innan som gick sig förbi så har vi inte oändlig överföringskapacitet till europa även om du nu verkar önska det. När överföringen är maxad kommer priserna i Sverige droppa. Att stänga ner 3500 MW baskraft i södra Sverige har ju inte gjort det bättre.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är sant att det kommer ta så lång tid, antagligen lite längre tid till och med. Jag tycker däremot inte att det går att använda för att påstå att vindkraft tar lång tid att bygga. Jag anser att det rimliga att göra är att betrakta havs- och landsbaserad vindkraft var för sig och sedan ta fram distributionen, medelvärdet, medianen och kvartilerna. Vill man gräva ännu djupare i skillnaderna så borde man nog dela upp planeringsfasen och byggnadsfasen och ta fram liknande statistik där.
Vad gör vi med kärnkraften då? Vi har ju inte lika många observationer. Vi har uppgifter som i vissa fall är ett halvt sekel gamla och det näst bästa vi har är andra länder i västvärlden eftersom de liknar oss mest. Hur skulle du göra för att få en någorlunda rättvis gissning?

Vi kan ju jämföra kärnreaktorn Olkiluoto 3 och vindkraftparken Markbygden Ett, eftersom Sverige och Finland är ganska lika och produktionskapaciteten är tänkt att bli lika i princip exakt lika stor för de 1100 vindkraftverken som för den kärnreaktorn.

Olkiluoto 3 har tagit 17 år att bygga (2005-2022). Markbyggden Ett är tänkt att vara klart 2024, så om den tidplanen håller kommer det att ha tagit 16 år att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Som jag försökte förklara innan som gick sig förbi så har vi inte oändlig överföringskapacitet till europa även om du nu verkar önska det. När överföringen är maxad kommer priserna i Sverige droppa. Att stänga ner 3500 MW baskraft i södra Sverige har ju inte gjort det bättre.

Så du menar, på fullaste allvar, att lösningen är att öka produktionen så den maxar exportkapaciteten för att på så vis minska priserna i Sverige? Det är, rent ut sagt, förbluffande hur du resonerar men jag ger dig att du är duktig på att gissa och spekulera. Även bra att du inte tror att Sverige ska satsa på kärnkraft av denna "anledning". FUD och What if- scenarion är allt jag läser från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så du menar, på fullaste allvar, att lösningen är att öka kapaciteten så den maxar exportkapaciteten för att på så vis minska priserna i Sverige?

Nu var inte frågan riktad till mig, men det verkar vara det enda rimliga sättet att minska priserna i Sverige på. Hur tänker du dig annars att man skulle göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad gör vi med kärnkraften då? Vi har ju inte lika många observationer. Vi har uppgifter som i vissa fall är ett halvt sekel gamla och det näst bästa vi har är andra länder i västvärlden eftersom de liknar oss mest. Hur skulle du göra för att få en någorlunda rättvis gissning?

Kärnkraften är död i Sverige så länge vi har ett visst parti som har eller kan komma ha något att säga till om , det kommer inte byggas några för det är alldeles för instabilt politiskt sett att ens börja planera något dylikt.

Bästa gissning , tja , som du säger är vissa uppgifter gamla och nyare som t.ex. dom från Finland är inte speciellt roliga att se på men det går att lära av misstag så det går att bygga snabbare bara det tas tag i och planeras för fler än ett par reaktorer för energibehovet kommer att öka , historiskt går utveckling och ökad energiförbrukning hand i hand.

Vad händer om ~20 år eller så när våra nuvarande kkv är stängda p.g.a. åldersskäl , nej vattenkraften räcker inte som regler/backupkraft till ett sol/vindbaserat energisystem som behöver backup till över 90% , vi behöver bygga nåt som är stabilt och som kan leverera i större mängd och det behövs börja byggas nu.

Och det behövs tjatas om mer än en gång , energimängd är nåt helt annat än effekt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vi kan ju jämföra kärnreaktorn Olkiluoto 3 och vindkraftparken Markbygden Ett, eftersom Sverige och Finland är ganska lika och produktionskapaciteten är tänkt att bli lika i princip exakt lika stor för de 1100 vindkraftverken som för den kärnreaktorn.

Olkiluoto 3 har tagit 17 år att bygga (2005-2022). Markbyggden Ett är tänkt att vara klart 2024, så om den tidplanen håller kommer det att ha tagit 16 år att bygga.

Markbygden Ett är bara ett delprojekt i Markbygden 1101. Det är inte bara en vindkraftspark men flera olika, där vissa redan är igång och producerar el. Det blir lite svårt att jämföra tycker jag.
Det kanske går att jämföra om vi i framtiden har flera 200MW SMRs istället för en stor reaktor, då gör de nog på ett liknande sätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av joakim99:

Dvs vid varje givet ögonblick får man i snitt ut 57.1% av den installerade effekten.
---
Ja. Några mer självklarheter som du känner att du behöver dela med dig av?

Är övertygad om att du var helt på det klara med vad som menades. Ett påpekande var ändå på sin plats för det ser tyvärr väldigt mycket ut som att vissa av våra politiker resonerat just på det sättet du skrev: d.v.s. om vindkraft producerar 10 TWh per år och och kärnkraftverk producerar 10 TWh per år kan man ersätta den senare med den förra, "grön omsättning Done"!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bästa gissning , tja , som du säger är vissa uppgifter gamla och nyare som t.ex. dom från Finland är inte speciellt roliga att se på men det går att lära av misstag så det går att bygga snabbare bara det tas tag i och planeras för fler än ett par reaktorer för energibehovet kommer att öka , historiskt går utveckling och ökad energiförbrukning hand i hand.

Okej men jag försöker konkretisera det lite. Vi antar att det går att bygga, det är inte helt osannolikt efter valet. Om du skulle ta fram en tidsram, mellan tummen och pekfingret, hur skulle du utforma det? Vilka uppgifter skulle du basera gissningen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är övertygad om att du var helt på det klara med vad som menades. Ett påpekande var ändå på sin plats för det ser tyvärr väldigt mycket ut som att vissa av våra politiker resonerat just på det sättet du skrev: d.v.s. om vindkraft producerar 10 TWh per år och och kärnkraftverk producerar 10 TWh per år kan man ersätta den senare med den förra, "grön omsättning Done"!

Absolut. Man kan alltid vara mer tydlig. Frågan är hur man skall ange medeleffekten på ett bättre sätt?

Permalänk
Datavetare

Angående bygga nya reaktorer i Sverige.

Det är panik nu, så utgå från att tillståndsprocessen kommer avklaras på rekordtid. Vad är det egentligen att utreda om man t.ex. drar igång Ringhals 5 och 6 då man faktiskt haft planer på dessa redan tidigare? Även Oskarshamn 4 och 5 borde kunna ordnas rätt snabbt. D.v.s. bygga på platser där det redan finns kraftverk, att göra detta har visat sig både förenkla tillståndsprocesser, men även korta byggtider (att bygga mer än en reaktor på samma plats parallellt har också visat sig fördelaktigt).

Mediantiden från byggstart till driftsättning är 7 år, Finland är ett extremfall där typ allt gått fel. Lämpligen tar vi hjälp av Sydkorea då de har stört erfarenhet i nutid att bygga "moderna" kärnkraftverk och de bygger nu i flera länder utöver sitt eget.

Fortfarande igen quick-fix, men startar man nu kan man ha en betydligt bättre situation i slutet av innevarande decennium.

Självklart ska sol och vind byggas ut så fort det bara går också, totala elkonsumtionen förväntas tyvärr minst dubblas till 2040... Var inte medveten om att "modern" kärnkraft faktiskt effektivt kan användas som reglerkraft, det är viktigt då vi snart har lika mycket installerad vindkraft som vi har vattenkraft (efter det har vi inte riktigt något att reglera med, vår nuvarande kärnkraft är bara optimerad att agera baskraft, inte reglerkraft).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Okej men jag försöker konkretisera det lite. Vi antar att det går att bygga, det är inte helt osannolikt efter valet. Om du skulle ta fram en tidsram, mellan tummen och pekfingret, hur skulle du utforma det? Vilka uppgifter skulle du basera gissningen på?

Det enda man har är historiska och dom kan gå hur fel som helst när man väl börjar med nåt nytt , därav mitt exempel på att Kriegers Flak beräknas till nu till 26 år att färdigställa , det går inte alltid så snabbt som man tror , det går inte att säga kkv tar för långtid så bygg vk(som enligt våran energiminster tar 1-2 år...)

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Markbygden Ett är bara ett delprojekt i Markbygden 1101. Det är inte bara en vindkraftspark men flera olika, där vissa redan är igång och producerar el. Det blir lite svårt att jämföra tycker jag.
Det kanske går att jämföra om vi i framtiden har flera 200MW SMRs istället för en stor reaktor, då gör de nog på ett liknande sätt.

Ja, du har rätt om namnet. Jag skrev Markbygden Ett av bara farten. Men ta bort ordet "Ett" så stämmer det jag skrev.

Det är hela projektet Markbygden som tar 16 år att bygga och ska ha 1101 vindkraftverk, och som sammanlagt är tänkt att ha samma årsproduktion som Olikluoto 3.

Att vindkraftparken levererar lite under slutet av byggtiden är förstås en bonus, men ingenting avgörande i det stora hela. 11 år in på projektet så levererade man 3 TWh/år av målet 13 TWh/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Som jag försökte förklara innan som gick sig förbi så har vi inte oändlig överföringskapacitet till europa även om du nu verkar önska det. När överföringen är maxad kommer priserna i Sverige droppa. Att stänga ner 3500 MW baskraft i södra Sverige har ju inte gjort det bättre. Jag gissar att du inte kommer kunna ta till dig denna information.

Och vi har inte heller oändlig produktion hur många nya kärnkraftverk vi än bygger.

Skall vi samtidigt också hindra att de som driver dagens och då eventuella nya energikällor från öka överföringskapaciteten till Tyskland (de är säkert med på att betala notan), Danmark, osv?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av joakim99:

Absolut. Man kan alltid vara mer tydlig. Frågan är hur man skall ange medeleffekten på ett bättre sätt?

Man ska nog inte försöka använda medeleffekt alls för väderberoende kraft, inte mer än att systemet fixar att svälja peak-effekten.

Finns helt enkelt ingen garanterad effekt, den kan vara nära 0 W (i praktiken en bit under 100 MW i Sverige, vilket är en bra bit under 10 % av installerad effekt) om det vill sig illa.

Däremot är det viktigt att ta hänsyn till producerad elenergi, för när väderberoende kraft producerar kan vi ju spara kraft i t.ex. vattenkraftverk och man slipper köra olja, kol och gas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så du menar, på fullaste allvar, att lösningen är att öka produktionen så den maxar exportkapaciteten för att på så vis minska priserna i Sverige? Det är, rent ut sagt, förbluffande hur du resonerar men jag ger dig att du är duktig på att gissa och spekulera. Även bra att du inte tror att Sverige ska satsa på kärnkraft av denna "anledning". FUD och What if- scenarion är allt jag läser från dig.

Har vi en gemensam marknad eller inte?
Än så länge har han haft betydligt mer rätt än dig här i tråden. Om jag minns rätt så var din president Ursula ute i veckan och erkände att Europas energimarknad kommer behöva nödintervention efter att Tyska priser gått över 1000eur MWh.

Visa signatur

=)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Och vi har inte heller oändlig produktion hur många nya kärnkraftverk vi än bygger.

Skall vi samtidigt också hindra att de som driver dagens och då eventuella nya energikällor från öka överföringskapaciteten till Tyskland (de är säkert med på att betala notan), Danmark, osv?

Fast behövs ingen oändlig kraft! Kolla in detta:

Summera total kapacitet vi har för export: ~6200 MW

Tänk om vi inte lagt ned något av våra kärnreaktorer, de nedlagda hade en total effekt på ~1200 (Barsebäck) + ~1000 (Oskarshamn) + ~1800 (Ringhals) = ~4000 MW

Vi exporterar idag mellan 4000-5000 MW, d.v.s. det vi lade ner hade själv nästan helt täckt nuvarande export! Och så mycket mer hade det inte kunna blivit innan ledningarna sätter stopp.

Att börja med "svensk el till svenskar" känns som att rejält köra i diket! Självklart ska vi hjälpas åt, men vi hade kunnat varit en långt mindre stressig situation utan att på något sätt vara rövhattar mot våra grannar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast behövs ingen oändlig kraft! Kolla in detta:

<Uppladdad bildlänk>

Summera total kapacitet vi har för export: ~6200 MW

Tänk om vi inte lagt ned något av våra kärnreaktorer, de nedlagda hade en total effekt på ~1200 (Barsebäck) + ~1000 (Oskarshamn) + ~1800 (Ringhals) = ~4000 MW

Vi exporterar idag mellan 4000-5000 MW, d.v.s. det vi lade ner hade själv nästan helt täckt nuvarande export! Och så mycket mer hade det inte kunna blivit innan ledningarna sätter stopp.

Att börja med "svensk el till svenskar" känns som att rejält köra i diket! Självklart ska vi hjälpas åt, men vi hade kunnat varit en långt mindre stressig situation utan att på något sätt vara rövhattar mot våra grannar!

Eller tänk om vi hade satsat på alternativa energikällor under oljekrisen! Vad hade vi då inte haft idag, nästan 50 år senare... Om du ni inte sitter på en tidsmaskin så får man dock fokusera på vad som gäller och inte vad som skulle kunnat vara.

Är det fysiskt omöjligt att utöka överföringskapaciteten? Nej, det är det inte. Hade de som producerat elen velat exportera mer? Definitivt. Svårt att tro att en kraftig utbyggnad av kärnkraft (eller andra energikällor) inte kommer att leda till en utbyggnad av överföringskapaciteten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Eller tänk om vi hade satsat på alternativa energikällor under oljekrisen! Vad hade vi då inte haft idag, nästan 50 år senare... Om du ni inte sitter på en tidsmaskin så får man dock fokusera på vad som gäller och inte vad som skulle kunnat vara.

Är det fysiskt omöjligt att utöka överföringskapaciteten? Nej, det är det inte. Hade de som producerat elen velat exportera mer? Definitivt. Svårt att tro att en kraftig utbyggnad av kärnkraft (eller andra energikällor) inte kommer att leda till en utbyggnad av överföringskapaciteten.

Håller helt med, det trista här är att (oavsett vad vissa försöker få det till) så har avvecklingen varit rätt mycket politiskt driven. Det fanns en tid med dålig lönsamhet, men Oskarshamn 1&2 samt Ringhals 1&2 hade innan de avvecklades både moderniseras och effekthöjts. Förhoppningsvis kan vi lära oss något från resultatet, det är i alla fall möjligt utan tidsmaskin.

Framåt handlar inte primärt om att bygga för att lösa nuvarande problem.

Prognosen är att den gröna omställningen kommer göra att vårt elbehov kommer kraftigt öka, en del anser att prognosen med "fördubbling till 2040" är i underkant!

Så är självklart så att Sverige ska bygga ut, alla måste bygga ut och självklart ska alla bygga så mycket vind/sol som bara är möjligt. Skulle vi under en period få ett överskott får vi väl exportera, på lite längre sikt (om gröna omställningen går som väntat) kommer det vara "för mycket"...

Vidare, för att få ett fungerande system måste det finnas en balans mellan väderberoende kraft och planerbar reglerbar kraft. Tyvärr finns inte så många bra alternativ till det senare, olja, kol och gas ska ju bort, vattenkraften är relativt fullt utbyggd.

Så vilka realistiska kraftslag är kvar?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer