Skrivet av ingenjören:
Kommer ju göra noll skillnad när det inte blåser vilket du mycket väl förstår.
Alltid med "när det inte blåser...". Det blåser till havs, har du varit på havet?
Men poängen med den parken precis som den mesta vindkraften är ju att spara på andra mer reglerbara energiproducenter när vindkraften producerar mycket för att nyttja det när den producerar litet. För Nederländerna exempelvis, eller Danmark, är det svårt för de har inga direkta möjligheter till storskalig vattenkraft eller pumpkraft, så deras alternativ när vinden inte producerar tillräckligt lär bli import från länder med bättre förutsättningar. Eller förstås fossil kraft som de använder idag, men det är ju inget alternativ på sikt.
Sen är väl förhoppningen att stora vindkraftsparker till havs utspridda kommer att kunna leverera lite mer stabilt än dagens i huvudsak landbaserade vindkraft. Blåser det inte i Nordsjön kanske det blåser i Östersjön eller i närliggande delar av atlanten. Tänker man sig längre sikt så kommer ju länder med berg och floder, som vi och Norge men också förstås Tyskland, alla länder med alper och så vidare, kunna exportera mycket när det behövs men att de tillfällena blir färre när det finns mer vindkraft och solkraft som täcker upp.
Angående solkraft så har ju inte vi de bästa förutsättningarna direkt, men det är ju ändå lönsamt här ganska fort. Men tittar man längre söderut så finns det ju stor potential, och det behöver inte handla om att ta jordbruksmark exempelvis då jordbruk i varma länder går väldigt bra att kombinera med solceller. Som det är nu har bönderna i exempelvis Spanien och Italien rätt stora problem med att hindra solen (och värmen) att ta död på många av grödorna de odlar, så ett "nät" av solceller med mellanrum som släpper igenom sol hade kunnat fungera både som elgeneration och som skydd mot solen där.
Citat:
50 MWh hade varit fantastiskt.
Yes, menade förstås TWh.
Citat:
Forsmark gör ju en effektökning i år med 50 MW. Nästa år ska man öka med ytterligare 50 MW, så totalt 100 MW. Det tråkiga med dina förslag gällande lagring av vätgas är att det inte finns något sådant komplett system ännu. Säg att du har lagrat upp massor av vätgas. Vad gör du med den sedan? Eldar den i något kraftvärmeverk? Bygger ett gaskraftverk på ett år för att kunna köra när det inte blåser?
Bränsleceller så klart. Gemensamt för det mesta vi diskuterar är att det inte finns några färdiga kompletta system ännu utan de behöver byggas. Hade vi haft dessa system på plats hade det inte varit något att diskutera.
Men absolut hoppas jag att vi kommer på bättre energilagring än vätgas för det är inte effektivt. Batterier har förstås andra problem med råvaror och kostnaden är ju inte att leka med heller även om det lär bli bättre på den punkten framöver. Pumpkraft känns som det bästa men det gäller ju att man har förutsättningarna för att det ska funka, och är villig att "förstöra" fler naturområden.
Citat:
Däremot tycker jag att stålproduktion med vätgas är mycket tilltalande. Vi måste bort från att elda kol.
Jo absolut. Samtidigt får man ju väga alla teknikers för och nackdelar. Om det exempelvis är så att det går åt väldigt mycket mer energi för att producera fossilfritt stål (vilket det gör men hur mycket mer är väl frågan) så kanske det är så att kolstålsprocessen är så pass effektiv att det totalt sett är bättre för miljön om man samlar in utsläppen och tar hand om dem på något sätt. Nu tror jag inte att det är så dock, och för allt snack det finns om koldioxidlagring så är det väldigt lite verkstad. Men 50 TWh är också väldigt mycket el. Min förhoppning är dock att de ska ha så pass stora lager att de kan agera som en utjämnare på efterfrågesidan liksom.
Citat:
Vattenfall är även med i ett projekt att göra flygbränsle, då tror jag dock det är CO2 och H2 man använder vilket är riktigt smart. Snart kanske man slipper flygskammen, inte för att jag flugit de senaste 3 åren
Jo det hade varit bra. Jag gillar att resa och flyget är effektivast, och nästan det enda som fungerar om man ska åka längre. Samtidigt tycker jag förstås att man borde satsa på tågtrafik också. Jag reser mestadels inom Europa och här hade ju tåg räckt om det inte var så väldigt dyrt och krångligt. Exempelvis har jag åkt en del till Amsterdam, att flyga dit tar 1-1,5 timmar, att åka bil tar 11 timmar och att åka tåg tar 15-18 timmar till den högsta kostnaden. Vilket är sjukt, tåg är snabbare än bil även här inom landet där vi inte har några direkta snabbtåg, alltså är det byten och väntetider som förstår det. Åtta timmar hade varit ok för mig, tåg är mycket mer behagligt att åka än flyg och man kan se lite saker på vägen och så. Ska jag boka tågresan så måste jag dessutom använda ett antal separata bokningssystem, själv köpa ett antal biljetter i olika valutor och liknande och ingen garanterar att jag hinner med nästa tåg någonstans typ.