Bästa robotdammsugaren oavsett pris

Permalänk
Medlem

Tittar på roborock s6 maxv.
Att bara moppa med vatten känns ju lite synd. Vi har ett speciellt medel som är för trägolv. Men sånt ska man inte ha i som jag förstod det? Blir ju vara så rent med enbart vatten…

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av majep:

Tittar på roborock s6 maxv.
Att bara moppa med vatten känns ju lite synd. Vi har ett speciellt medel som är för trägolv. Men sånt ska man inte ha i som jag förstod det? Blir ju vara så rent med enbart vatten…

Nej, medel i tanken riskerar att orsaka stopp i filter/ventiler. Däremot går det att fukta själva trasan/moppen med rengöringmedel och ta det den vägen istället. Blir dock förvånansvärt rent med enbart vatten (har dock S7).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nej, medel i tanken riskerar att orsaka stopp i filter/ventiler. Däremot går det att fukta själva trasan/moppen med rengöringmedel och ta det den vägen istället. Blir dock förvånansvärt rent med enbart vatten (har dock S7).

Hittade ett medel på amazon som är gjort för robotdammsugare. Har köpt och tänkte testa. Dumt?

Länk till produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Hittade ett medel på amazon som är gjort för robotdammsugare. Har köpt och tänkte testa. Dumt?

Länk till produkten

Webbplatsen kan inte nås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Webbplatsen kan inte nås

Aha! Nu då? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Aha! Nu då? 😅

Det finns inget sådant medel framtaget i Sverige vad jag vet. Och det står i instruktionsboken att man inte ska använda medel. Du kan ju testa om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det finns inget sådant medel framtaget i Sverige vad jag vet. Och det står i instruktionsboken att man inte ska använda medel. Du kan ju testa om du vill

Framtaget i sverige nej, men det är ju till för robotdammsugare säger de. Så tänkte man borde kunna blanda ner en fjutt i vattnet. För att bara städa med vatten gör det ju inte rent på riktigt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Framtaget i sverige nej, men det är ju till för robotdammsugare säger de. Så tänkte man borde kunna blanda ner en fjutt i vattnet. För att bara städa med vatten gör det ju inte rent på riktigt…

Jag vet inget om medlet som du nämner, så det ska jag inte uttala mig om! Men jag håller helt med dig, vatten gör knappast rent på riktigt. Jag brukar blanda ned ett krm allrengöringsmedel i tanken, samt blöta trasan innan jag monterar den. Har inga direkta bevis för att den lilla mängd medel gör skillnad, men det luktar kemiskt på golvet efteråt i alla fall!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag vet inget om medlet som du nämner, så det ska jag inte uttala mig om! Men jag håller helt med dig, vatten gör knappast rent på riktigt. Jag brukar blanda ned ett krm allrengöringsmedel i tanken, samt blöta trasan innan jag monterar den. Har inga direkta bevis för att den lilla mängd medel gör skillnad, men det luktar kemiskt på golvet efteråt i alla fall!

Finns ett par tusen recensioner på amazon som inte var på svenska men översatte dem och där är det många som använt det till just roborock och det har funkat jättebra. Det ska inte skumma osv för att funka i robotar, därav ”special-medel”. Men vi får väl se! Ska hämta min roborock i eftermiddag. Har inte haft robotdammsugare sen jag hade en roomba för ca 10 år sen. Ska bli kul att se om det hänt ngt med utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Alright låter vettigt, blir nog en samsung då. Tackar!

Jag har en Dreame z10 pro och är super nöjd med den. Det är en Xiaomi robot precis som roborock så appen är väldigt lik roborocks (den kör Mi home appen). Dreame är också enkla att roota och lägga in Valetudo

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Finns ett par tusen recensioner på amazon som inte var på svenska men översatte dem och där är det många som använt det till just roborock och det har funkat jättebra. Det ska inte skumma osv för att funka i robotar, därav ”special-medel”. Men vi får väl se! Ska hämta min roborock i eftermiddag. Har inte haft robotdammsugare sen jag hade en roomba för ca 10 år sen. Ska bli kul att se om det hänt ngt med utvecklingen.

Funkar det bra så får du gärna återkomma!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniik:

Jag har en Dreame z10 pro och är super nöjd med den. Det är en Xiaomi robot precis som roborock så appen är väldigt lik roborocks (den kör Mi home appen). Dreame är också enkla att roota och lägga in Valetudo

Skaffade också Dreame z10 pro tillslut, fick den för 4500kr på CompuSalg och är riktigt nöjd med den.

Fick kalla fötter med Samsung även om de så småningom lyckas klämma fram reservdelar till den så vet man inte vad de kommer kosta...

Permalänk
Medlem

tog med min roborock s7+ till träningslokalen idag för att se om den fixar lite större utrymme, det var ingen höjdare, tydligen är Lidan sämre i s7+ än äldre modeller som s5 och s6 dom kunde man köra i mitten av lokalen för ett mappa utrymmet. s7+ når inte längre än typ 3 meter, sjutton kan dom inte sätta samma lidar som ecovacs använder den når ju närmare 10meter.
skit jag ville ju köpt en s7Vmax för att slippa tvätta moppen och fylla på vatten. det får nog bli en ecovacs igen. tror dock det blir att testa versionen med roterade moppar denna gång. (hmm undrar hur det funkar med trösklar?)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Så ja, nu har jag beställt en ecovacs x1 omni som ska komma på onsdag, det ska bli intresant att se hurvida den fixar större lokaler bra, samt om den klarar trösklar vettigt trotts den anolunda våttorken med trissor. Funkar inte denna blir det nog att testa någon form av industrivertion av robotdammsugare (är dock aningen dyra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

nu har jag hunnit testa ecovacs x1 omni, jäklar vilken bra lidar den har! den mappade 180m2 + på drygt 2min i läget Quick mapp
detta är då i ett utrymme med speglar från tak/golv längs en långvägg en blå matta som mina roborocks inte fixat alls och utrymmet är närmast tomt. (ca 20mx9m + ca 30m2 med hall ,toa och omklädes rum) enda nackdelen är att med dom roterade våt torken på så klättrar den inte jätte bra, den fixar vanliga trösklar ok men har problem med nivålist i metall.
3d läge ger en möjlighet att expandera rummen och även flytta och lägga till möbler osv.
dammsugaren åker in och tvättar mopparna efter kört en stund och det tycks fungera felfritt.
jag ska köra den ett tag så får se om det håller i sig över tid.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nu har jag hunnit testa ecovacs x1 omni,

Vill byta ut min S6 MaxV mot någon som har en tömningsstation och har nästan bestämt mig för en S7 MaxV Plus.
Vad tycker är största skillnaderna på Roborock vs Ecovacs motsvarigheter? Moppningsfunktionen är jag ointresserad av…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Vill byta ut min S6 MaxV mot någon som har en tömningsstation och har nästan bestämt mig för en S7 MaxV Plus.
Vad tycker är största skillnaderna på Roborock vs Ecovacs motsvarigheter? Moppningsfunktionen är jag ointresserad av…

Jag tycker Roborock är mycket bättre än Ecovacs. Hade en Ecovacs DEEBOT T9 förut och jag bytte den till en Roborock S7 Plus med tömningsstation. Har äntligen hittat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Vill byta ut min S6 MaxV mot någon som har en tömningsstation och har nästan bestämt mig för en S7 MaxV Plus.
Vad tycker är största skillnaderna på Roborock vs Ecovacs motsvarigheter? Moppningsfunktionen är jag ointresserad av…

Personligen tycker jag inte man kan jämföra t8-t9 med x1, bara en sådan sak som mappning går på ett par minuter och det strular aldrig med tömningen vilket har hänt/händer med t8, fast det är samma problem med vår roborock s7+ dvs det fastnar damm i både behålllare och i själva "slangen i stationen" dock inte super ofta. S7+ har heller aldrig haft problem att docka.

Om vi talar om ett hus med mattor och man vill moppa samt inte har mer än någon meter mellan möbler och väggar samt har trösklar osv, då skulle jag valt s7vmax av den enkla anledningen att moppen fäller upp sig vid matta samt klättrar roborock klart bättre med moppen monterad. I alla andra fall skulle jag valt ecovacs x1 då den klättrar bättre än vår s7+ när inte mopparna är monterad samt har den aldrig kört fast eller käkat sladdar, samt aldrig haft problem med att dammet fastnar. dock skulle jag i ditt fall välja vertionen utan automatisk tvättning torkning,påfylning osv då du inte ska använda mopparna. Jag tycker helt klart x1 undviker att fastna i saker medans vår s7+ tycks gilla allt som går tugga och fastna på. Våttorking är x1 helt klart bäst med sina två roterade moppar när vi gämför (båda är dock bra)

Som exempel,
Vi ska köpa ny damugare hemma nu, då kommer vi välja roborock s7vmax men vi moppar nästan varje körning och har trösklar. Medans nästa damsugare på klubben blir en x1 omnie till eller dess efterträdare, Så det beror lite på ditt utrymme vad du ska välja. Båda är bra damsugare som du kommer bli nöjd med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har inte kunnat gå igenom deenna massiva tråd, men är det något fel på Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro 26200?
Xiaomi Vacuum Pro

Fått bra recensioner utifrån pris/duglighet när jag surfar runt. Eller har ni redan skrivit att denna är ett okej kap?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Är det ngn som är bra på Roborocks modellutbud och kan förklara skillnaderna på ett vettigt o begripligt sätt? Tycker jag googlat runt frågeställningen men inte hittat någon som kan förklara det på ett vettigt sätt.
I skrivande stund så har jag möjligheten att köpa en Q7 Max+ för ett vettigt pris - vad är skillnaden på den och S7+ och S7 MaxV+ tex...??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av elp:

Är det ngn som är bra på Roborocks modellutbud och kan förklara skillnaderna på ett vettigt o begripligt sätt? Tycker jag googlat runt frågeställningen men inte hittat någon som kan förklara det på ett vettigt sätt.
I skrivande stund så har jag möjligheten att köpa en Q7 Max+ för ett vettigt pris - vad är skillnaden på den och S7+ och S7 MaxV+ tex...??

https://global.roborock.com/pages/robot-vacuum-cleaner-compar...

I korthet anger S<siffra> generation, MaxV att den har AI/kamera och Ultra/Plus att tömningsstation ingår i paketet. Q-serien ser ut att vara en något lägre specad variant av S.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ifall Roborock brukar komma på rea? Kollade upp S6 MaxV och S7 på Prisjakt men det verkar aldrig vara några större reor än någon hundralapp. Vilket märke kan vara ett prisvärt alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Någon som har koll på ifall Roborock brukar komma på rea? Kollade upp S6 MaxV och S7 på Prisjakt men det verkar aldrig vara några större reor än någon hundralapp. Vilket märke kan vara ett prisvärt alternativ?

Roborock S7 har ju redan sjunkit med 1100:- sedan den blev tillgänglig hos svenska återförsäljare runt aug/sep 2021 - vilket man får anse är en ganska duktig sänkning

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Står mellan S6 MaxV och S7 vad jag förstår så är S6 bättre om du har husdjur med S7 har bättre moppning ? Nån som har mer koll ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Står mellan S6 MaxV och S7 vad jag förstår så är S6 bättre om du har husdjur med S7 har bättre moppning ? Nån som har mer koll ?

S7's nackdel gentemot S6MaxV är AI-funktionen från kameran som S7 saknar. Om du klarar dig utan kamera så är S7 bättre på alla områden!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Varför inte en S7 MaxV? Ännu bättre en Plus och om du har spenderbyxorna på dig, en Ultra.

EDIT; kollade precis priser och antar att du vill köpa för runt 4500:- och därav går S7 MaxV bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

S7's nackdel gentemot S6MaxV är AI-funktionen från kameran som S7 saknar. Om du klarar dig utan kamera så är S7 bättre på alla områden!

Hum okey.. Spelar AI-funktionen mycket då ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Varför inte en S7 MaxV? Ännu bättre en Plus och om du har spenderbyxorna på dig, en Ultra.

EDIT; kollade precis priser och antar att du vill köpa för runt 4500:- och därav går S7 MaxV bort.

Hade ju tänkt mig runt 5000kr.. men kanske senare köpa till självtömming eller det funkar bara på S7an ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Japp. Jag har en S6 MaxV nu som jag är supernöjd med men saknar självtömmning. Kommer inte gå på ultra för jag kör typ aldrig moppning men mer sugkraft och självtömmningen gör S7 MaxV Plus till ett givet val. Inväntar Black Friday bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Hade ju tänkt mig runt 5000kr.. men kanske senare köpa till självtömming eller det funkar bara på S7an ?

S6 MaxV har ej stöd för självtömning, bara S7 och nyare modeller som har stöd för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig