Internetuppkoppling i lägenhet, hjälp

Permalänk
Medlem

Internetuppkoppling i lägenhet, hjälp

Jag har precis flyttat in i min första lägenhet och försöker få mitt internet att fungera.

På väggen sitter en anslutningsdosa som jag drar en ethernetsladd från, in i routern. När jag ansluter till wifi med telefonen så står det att jag behöver ett sim kort men internet ska ingå i hyran.
Om jag ansluter ethernetsladden från anslutningsdosan direkt till datorn fungerar det utmärkt, men jag skulle vilja ha wifi trådlöst till telefonen och andra enheter.

Min router är en Huawei B252s-65a.

Jag har inte mycket kunskap om sånt här så hjälp vore uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah77:

Jag har precis flyttat in i min första lägenhet och försöker få mitt internet att fungera.

På väggen sitter en anslutningsdosa som jag drar en ethernetsladd från, in i routern. När jag ansluter till wifi med telefonen så står det att jag behöver ett sim kort men internet ska ingå i hyran.
Om jag ansluter ethernetsladden från anslutningsdosan direkt till datorn fungerar det utmärkt, men jag skulle vilja ha wifi trådlöst till telefonen och andra enheter.

Min router är en Huawei B252s-65a.

Jag har inte mycket kunskap om sånt här så hjälp vore uppskattat!

Stoppar du nätverkskabeln i porten märkt WAN på routern?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

är inte Huawei B252s-65a en 4G/5G router? Står att man ska stoppa simkort i den?

Osäker på om den har WAN port o om man måste konfa om den för att köra så

Permalänk
Medlem

Jag tror som en föregående talare, att du först ska dubbelkolla att du stoppar sladden i rätt port på routern.
Enligt bilden ser det ut att vara den 4:e (längst till höger):

Permalänk
Medlem

Den verkar vara premärt en 4G router men om du stoppar in kabeln från anslutningsdosan till ethernet porten närmast USB porten på baksidan.
Sen får du logga in på huawai routern.
https://sv.manuals.plus/huawei/huawei-b525-lte-cpe-anv%C3%A4n...
punkt 4. IP, användarnamn och lösenord för admin konfig på routern kan du se undertill.
(slå in ip i webbläsaren, ofta 192.168.0.1)
Sen vet jag inte vad det kan finnas under i routerns menyer men säkert under WAN inställningar så borde det finnas något om ethernet WAN.
er information finns i hjälpavsnittet i web-baserad förvaltningssida.

Manualen säger inte så mycket om det.
"Mer information finns i hjälpavsnittet i web-baserad förvaltningssida."

Mycket möjligt att det räcker att sätta kabeln i rätt port så hoppar det igång ändå utan att behöva ändra något i routerns meny

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Stoppar du nätverkskabeln i porten märkt WAN på routern?

Jag fick det att fungera! Måste ha stoppat sladden fel när jag testat förut.
Tack för hjälpen!